Chaves naar Giro d’Italia als luitenant van Yates

dinsdag 2 april 2019 om 11:25
Chaves naar Giro d’Italia als luitenant van Yates

Esteban Chaves - foto: Cor Vos

Esteban Chaves komt voor in de Giro-plannen van Mitchelton-Scott. De ploeg maakte vandaag bekend dat de Colombiaan Simon Yates gaat helpen een gooi naar de eindzege in de 102de Giro d’Italia te doen.


Vorig jaar was de Ronde van Italië een koers van twee gezichten voor Chaves. De klimgeit won de etappe met aankomst op de Etna, maar ziekte gooide vervolgens roet in het eten. Hij reed de ronde nog wel uit maar door de Ziekte van Pfeiffer stond hij na afloop van de Giro maandenlang buitenspel. Pas begin februari maakte hij zijn rentree in het peloton.

“Ik heb een speciale band met Italië”, blikt Chaves, in 2016 tweede in het eindklassement, vooruit. “Afgelopen jaar kende de Ronde van Italië ups en downs voor ons. Ik kijk ernaar uit om er weer te koersen, maar ik kan ook niet ontkennen dat ik soms in paniek ben geweest. Aan wat er afgelopen jaar gebeurde kon ik weinig doen. Toen ik na vele maanden eindelijk weer kon trainen was ik bang dat het weer terug kon komen.”

“Gelukkig heb ik mensen en dit team om me heen die me voor honderd procent steunen. Voor het seizoen waren er veel vraagtekens, maar nu voel ik me stukken beter”, vervolgt de klimmer uit Bogotá in het communiqué van de ploeg. “Elke koersdag heb ik stappen gezet. Ik ben op weg om zonder gezondheidsproblemen in goede vorm aan de start van de Giro te staan.”

Chaves heeft er dit jaar al vier etappekoersen opzitten. Hij begon zijn wegseizoen in de Ronde van Valencia, waarna de Ruta del Sol, Parijs-Nice en de Volta a Catalunya volgden. Voor de start van de Giro rijdt Chaves vooralsnog  geen wedstrijden meer. De Ronde van Italië – die 11 mei begint met een tijdrit in Bologna – is de eerste koers die op zijn wedstrijdplanning staat.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Sonsbach Allstars 2 april 2019 om 12:14

Yates gaat naar de Giro om te winnen; Chaves mee sturen lijkt me toch wel een gokje van de ploegleiding. Tot nu toe heeft hij niet echt indruk gemaakt dit jaar.

ThorHushovd 2 april 2019 om 12:29

Je kunt het ook omdraaien. Simon is kopman maar er gaat een schaduwkopman mee in Chaves, vanuit het uitgangspunt dat in mei weer op z’n oude niveau zit.

Ps. geloof ik ook niet helemaal, maar hij zal in principe alleen maar sterker worden omdat (de naweeen van) Pfeifer steeds meer uit z’n lichaam is.

Stenalic 2 april 2019 om 12:19

De giro start de 11e mei.

Johnny7 2 april 2019 om 12:38

Lijkt me dat hij in het rijtje, mannen die totaal niet meer in vorm lijken te komen na een zware blessure kunnen zetten. Heel erg zonde.

assen 2 april 2019 om 13:54

Ja, Chaves leek toch een van DE mannen van de toekomst, met zijn rijden in de Vuelta van 2015 (2 maal ritwinst en strijden om de overwinning, in het begin) en de Giro van 2017.

Aru, Chaves – einde verhaal?

Sebas 2 april 2019 om 17:38

Ik denk dat je op 2016 doelt: 2e giro, 3e vuelta en winst in Lombardije. Prachtig jaar was dat voor hem en toen leek Chaves inderdaad te bevestigen als wereldtopper.

Gaat nog wel wat moois laten zien.

Romāns Vainšteins 2 april 2019 om 18:31

Het is doodnormaal dat je een tijdje tot de besten behoort en op andere momenten niet meer. Anders zouden alle bewezen toppers tussen legio bewezen toppers op topniveau pieken doch de daar net iets overheen piekende toppers deze bewezen toppers naar de subtop doen terugdroppen.

Maillot à Pois 2 april 2019 om 14:26

Zo slecht rijdt hij toch niet? Alle rondjes waar hij startte netjes uitgereden in dienst van een van de Yates broers.
Lijkt me zeker goed genoeg voor een ondersteunende rol.
Of hij kan terugkeren als kopman op zijn oude niveau (of beter), da’s natuurlijk koffiedik kijken. Maar voor iemand die zo lang uit roulatie was vind ik zijn prestaties zeker niet dramatisch.

t731 2 april 2019 om 15:46

Yates gaat deze Giro toch gewoon winnen? Was vorig jaar al de sterkste man in koers. Die pakt elke bergetappe straks weer 40 seconden.

Navardauskas 2 april 2019 om 15:49

@assen Aru heeft een operatie aan een dijbeenslagader op het programma staan. Dat heeft Kruiswijk ook ooit gehad. Kan een stuk helpen, lijkt het. En hij is nog lang geen 35.
Ik hoop hem over een tijdje ook weer die bergen op te zien knallen met de grinta van een paar jaar terug. Vuelta zou ideaal zijn.

Kopmanschap voor je winnen is vaak 1x gemakkelijk: verrassen als jongeling en je mag volgend jaar voor een podium rijden. Maar zodra de verwachtingen torenhoog zijn, is een 8e plek ineens een matige grote ronde. Als er dan een man binnen de ploeg beter is, is het moeilijker om er weer overheen te gaan, omdat je dan tegen de ploegorders rijdt als je de kopman achter laat.

Dus na een blessure of ziekte hangt het af van de concurrentie binnen de ploeg of je daarna 1e, 2e of de knechtenviool speelt. Voor Chavez is het hopen dat hij zijn kansen weer eens krijgt als 1e man en geen jonge Aussies hem ondertussen passeren.