Chaves is weer terug: “Er valt een last van mijn schouders”

vrijdag 31 mei 2019 om 17:30
Chaves is weer terug: “Er valt een last van mijn schouders”

foto: LaPresse

Esteban Chaves is weer helemaal terug. De Colombiaan wist de negentiende etappe van de Giro d’Italia te winnen vanuit de vroege vlucht. “Dit is blijdschap. Er valt een last van mijn schouders”, zegt Chaves na afloop.

Na een langdurige blessure was het lang aanmodderen voor Chaves. Eerder deze Giro werd hij al tweede in Anterselva, nu wint hij. “Dit is het resultaat van al het harde werk de laatste twee, drie jaar. Het is niet alleen voor mij een zege, maar ook voor mijn familie, de ploeg en voor alle vrienden die mij gesteund hebben de laatste jaren”, vertelt Chavito, die er wel hard voor moest werken richting San Martino di Castrozza.

“De slotklim was niet heel steil”, erkent de ritwinnaar. “Ik moest veel aanvallen. Deze klim was zoals het leven. Je moet blijven proberen, blijven aanvallen en blijven vechten, want je weet niet wanneer je de rest lost. Maar ik ben over de finish gekomen met de overwinning.”

“Dit is een grote opluchting. Dit laat zien dat ik het nog kan. Dit laat zien dat ik nog niet klaar ben. Dit laat zien dat ik het nog lang kan blijven doen”, somt de klimmer op. Na de finish viel hij zijn emotionele ouders in de armen.

Dit artikel delen:

9 Reacties

koos verrek 31 mei 2019 om 18:00

Terug? Tja.. Als ie ziet hoeveel moeite ie had met die niet klimmers.. Hoop dat ie ze niveau nog haal, ma dat ie nu al terug is, nee

Brabander 31 mei 2019 om 18:22

Het was wel een ‘loper’ hè. Maar ik had het nog willen zien als Vendrame geen technisch malheur had gehad. Die leek minstens zo sterk. Maar het is Chavito gegund uiteraard. Ik word altijd vrolijk van die gozert

IlPirata 31 mei 2019 om 18:44

Leuk voor hem na zoveel pech. Sympathieke renner.

Titaantje 31 mei 2019 om 19:34

Zijn ritzege vorig jaar, die ookal na veel blessureleed kwam, vond ik een stuk indrukwekkender. Maar daarna lag hij er idd weer 8 maanden uit oid, dus dit is wederom een terugkeer. Helaas moet het dan egen types als Serry etc, betwijfel of hij nog een podiumkanidaat voor grote rondes gaat worden.

kielabokki 31 mei 2019 om 19:46

Terugkeren als in weer een grote winnen, maar de oude Chaves is nog niet in de buurt lijkt het.

Man met de hamer 31 mei 2019 om 20:02

Leuke overwinning voor hem, maar “helemaal terug” lijkt me rijkelijk prematuur.

FDJ 31 mei 2019 om 20:28

Vond t niet indrukwekkend. Vendrame gewoon sterker. En de tegenstanders waren verder weinig bijzonder.

Explorer 31 mei 2019 om 23:42

‘het was een loper’, ‘Vandrame was sterker’, mindere renners in de kopgroep’, gewoon een puike overwinning en in de laatste week actief aanwezig.
Doe het maar eens na, deze jongen is echt wel een klimtalent, geen twijfel.
De toekomst zal het zeggen, maar dit is al mooi binnen. De 2 overwinningenen Vuelta en nu in de giro. Op naar de tour.

KimJungPoels 1 juni 2019 om 00:22

Terug is natuurlijk op vele manieren te interpreteren. Hij is terug op het niveau waarin hij als de omstandigheden perfect vallen een etappe kan winnen. Dat is vandaag gebeurd.

Dat hij niet terug is als in we zien weer de Chaves van zijn beste periode moge duidelijk zijn.