Ceylin del Carmen Alvarado pakt het meeste prijzengeld van allemaal

maandag 17 februari 2020 om 12:19
Ceylin del Carmen Alvarado pakt het meeste prijzengeld van allemaal

foto: Cor Vos

Het crossseizoen 2019-2020 heeft Ceylin del Carmen Alvarado geen windeieren gelegd. Ze reed meer prijzengeld bij elkaar dan Eli Iserbyt, die bij de mannen de meeste winstpremies opstreek.

Alvarado verdiende met haar prestaties op het WK, in de klassementsproeven en andere crossen 126.870 euro, berekenden Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Zo werd ze wereldkampioene in Dübendorf, won ze de Superprestige en DVV Verzekeringen Trofee en werd ze tweede in de Wereldbeker. In totaal won de renster vijftien crossen bij de elites dit seizoen.

Eli Iserbyt pakte de meeste winstpremies bij de mannen met een totaal van 108.380 euro, maar bleef daarmee 18.490 euro achter bij Alvarado. Mathieu van der Poel won van de 25 wedstrijden waaraan hij deelnam er 24, maar bleef qua prijzengeld ‘steken’ op 66.000 euro. Vergeleken bij de andere crossers reed hij een pak minder wedstrijden.

Mooi bedrag
“Zo, dat is een mooi bedrag”, reageerde Alvarado toen ze geconfronteerd werd met haar prijzengeld. “Ik had er zelf geen idee van. Het is natuurlijk ook het eerste jaar dat ik zoveel win. Voor mij is mijn prijzengeld hoger dan mijn loon en startgeld. In totale verdienste komen wij niet in de buurt van de mannen, maar heel fijn dat we toch met zo’n bedrag naar huis mogen.”

Hoewel de prijzengelden grotendeels zijn gelijkgesteld tussen de mannen en de vrouwen, is er nog wel een aanzienlijk verschil tussen de lonen en de startgelden.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Guushovd 17 februari 2020 om 12:53

Prijzengeld is interessant, maar ik ben toch benieuwd hoe de startgelden zich hiertoe verhouden. Ik heb echt geen idee waar ik aan moet denken, maar mijn verwachting is dat MvdP dan ruim eerste staat

KimJungPoels 17 februari 2020 om 13:25

Uiteraard, veruit de meeste mensen gaan ook naar een cross om van der Poel te zien, dus dat is zeer logisch.

Hollow Knight 17 februari 2020 om 13:47

Er waren nauwelijks mensen op de cros dit jaar. Dat de meeste mensen komen om VDP te zien is dikke onzin. Cross doet het slecht de laatste jaren.

Joachim Agostinho 17 februari 2020 om 13:54

Met v.d.P hoef je geen medelijden te hebben. Wuyts vertelde dat Red Bull Mathieu benaderd had om hun helm te dragen, toen hij het aanbod bekeek vroeg hij of ze een 0 vergeten waren.

Massimo Bataille 17 februari 2020 om 14:40

Volgens mij ligt het startgeld van Mathieu ergens rond de 12k (soms zelfs meer).
Dacht dat Van Aert ergens rond de 10k ligt en Aerts rond de 6K. De andere subtoppers zitten ergens rond de 2500-4000€.
Heb ik toch ergens eens gelezen

Emergo 17 februari 2020 om 15:19

@Hollow knight Waar baseer je dat op.

tendam 17 februari 2020 om 15:55

@hollow knight
Volgens mij waren de bezoekersaantallen best aardig. En volgens mij zien ook Vlamingen liever Van der Poel rijden dan Eli Iserbyt…

HoofdIsVrij 17 februari 2020 om 16:09

@ hollow knight.

Mathieu gaf juist aan dat bij een aantal crossen het nog nooit zo druk is geweest. Heb je cijfers om je uitspraak te staven of is het een gevoelskwestie?

jan jansen 17 februari 2020 om 16:22

Hollow Knight
Wat een kletspraat verkoop je weer

-Stijn- 17 februari 2020 om 16:49

Gaf aan dat het nog nooit zo druk was geweest, op de crossen waar Wout aanwezig was…

Groningen 17 februari 2020 om 17:38

Ik ben zelf al jaren niet meer op de cross geweest (want jonge familie) maar als ik dit jaar zou gaan zou dat primair voor de dameswedstrijd zijn. Vroeger ging ik daar naar toe om dameswielrennen te steunen en om er aan bij te dragen dat er dan al wat publiek was, tegenwoordig weet ik oprecht niet of ik nog tot de heren zou wachten.
Alvarado dus terechte winnares van dit ‘klassement’, al moet ze daarvoor haar concurrenten danken, die zorgen ervoor dat het spannend is.

john 17 februari 2020 om 13:22

Ja 126.870 euro geweldig voor de belasting graaiers in Nederland, dus daar gaat nog genoeg van af

Derierre de la course 17 februari 2020 om 13:39

Is prijzengeld belast als “bonus”? Lijkt me wel logisch.

Anderzijds is het niet een zo gek, ze maken ook gebruik van de infrastructuur om te trainen, waterleiding om de fiets af te spuiten, organisatie en openbare ondersteuning om de wedstrijden te kunnen rijden, en ga zo maar door.

Ik vind dat “gezeik” over belasting betalen een beetje overdreven. Het is niet dat je er niks voor terug krijgt.

Derierre de la course 17 februari 2020 om 13:36

Ik geloof dat sommige klassementscrossen geen startgelden kennen. De “losse” crossen uiteraard een fors startgeld om maar rijders aan de start te krijgen.

Wat betreft de 3e poot, salaris, is het natuurlijk helemaal lastig vergelijken aangezien een aantal crossers een combi-salaris hebben voor weg/veld (en soms nog mtb).

ChefSpijker 17 februari 2020 om 13:45

Die klassementscrossen bieden vaak als één gezamenlijk klassement een koepelcontract aan. Dan ben je dus verplicht om al die wedstrijden te rijden of een deel ervan en heb je alsnog wel flink wat startgeld.

Jowinho 17 februari 2020 om 15:30

Wereldbeker heeft geen startgeld, de rest normaal wel.

tendam 17 februari 2020 om 15:56

Het plaatje is pas compleet met ook het startgeld en salaris erbij, dan staan de mannen volgens mij dik bovenaan. Niettemin verdient Alvarado hiermee al meer dan de meeste wegrensters.

Romāns Vainšteins 17 februari 2020 om 16:09

Boring

steven2743 17 februari 2020 om 17:10

Toevallig had ik gisteren een reactie geplaatst met de vraag of het prijzengeld inzichtelijk gemaakt kan worden. Toen gaf je ook al aan dit totaal niet interessant te vinden. Ik begrijp niet waarom. Geld is namelijk een goede graadmeter hoe professioneel een sport is. De overgang van Lieke Martens naar Barcelona werd in de kranten groot uitgemeten inclusief salaris, juist vanwege dat salaris. Dat een Nederlands meisje van 21 in een winter een ministerssalaris bij elkaar fietst (prijzen + startgeld + salaris) geeft aan dat veldrijden geen hobby is maar serieus werk.

Samlambeej 17 februari 2020 om 18:14

Goeie stok om in mindere tijden de grootverdien(st)er in kwestie mee te slaan. Dat een handjevol door de media opgefokte *sterren* zeer veel ping verdienen geeft niet automatisch een "professionele begeleiding" aan iedereen in de sport, jong/oud, nieuw/ervaren.

"professionele begeleiding": bergtopzitten, persoonlijke foefelthekers, solide advocaat incluis, etc.

Arie den Blanken 17 februari 2020 om 20:18

Daar waar het meetbaar is blijkt dat in de topsport is het verschil in prestatieniveau tussen mannen en vrouwen ongeveer 10% is. In het veldrijden is het vrouwenniveau bedroevend laag want daar ligt het niveau tussen 15 en 20% lager.
Ik vind dat verdiensten op de eerste plaats moeten afhangen van de marktwaarde van de sporters. De meeste vrouwensporten zijn absoluut niet profwaardig. Dat is pas het geval als een vrouwensport evenement als zelfstandige organisatie levensvatbaar is zoals bijvoorbeeld in het tennis en een aantal wegwedstrijden voor vrouwen.
Als de vrouwen los gekoppeld zouden zijn van de mannenveldrittten dan zou er nauwelijks een organisatie die alleen een vrouwenveldrit inricht rendabel zijn.
Als mensen vinden dat vrouwen in het veldrijden recht zouden hebben op dezelfde prijzen en startgelden dan vind ik dat onzin. Dat ze momenteel toch redelijk aan prijzengeld opstrijken komt eigenlijk dat ze figuurlijk mee rijden op de bagagedrager van profmannen.

maklukzat 17 februari 2020 om 20:41

Ik denk toch dat je hier de plank mist. De kijkcijfers bij de dames ligt zo ongeveer gelijk aan die van de mannen. En dat telt. En prestatieniveau is ook gestegen. De top is breed. Marianne Vos bijvoorbeeld wint niet zomaar meer een veldrit.

Josh 18 februari 2020 om 09:40

echt wat een onzin Arie…

Wheely 17 februari 2020 om 20:23

Wel mooi dat een dame nu meer prijzengeld heeft gepakt dan een ventje!

Gilberto 17 februari 2020 om 20:29

Denk dat ze met haar x-factor ook best veel centjes ken gaan graaien met commerciele aanbiedingen

Romāns Vainšteins 17 februari 2020 om 23:44

Welke X factor ?

Domestique 18 februari 2020 om 18:27

Ah de X-factor… Idiote term misschien, maar inderdaad wel eentje die desondanks bij Alvarado past. Knappe, charmante verschijning, spontane persoonlijkheid, klasse te over op de fiets en dan nog eens de overwinningen aan elkaar rijgen. Het soort van persoon waarvoor de term X-factor inderdaad is uitgevonden. Naar mijn gevoel de absolute nummer 1 van het vrouwenveldrijden.

sooike 18 februari 2020 om 17:48

@RV
Als je niet weet wat de X-factor bij vrouwen inhoudt kun je beter niet zo reageren. Is een beetje dom. Ook je eerder gegeven reactie (boring) is inderdaad vervelender dan je denkt. Kun je je niet beter gaan uitleven op een andere site, want je struikeltsoms over je eigen woorden of geeft nietszeggende en stupide reacties. In other words: you are boring oftewel je verveelt !!

Romāns Vainšteins 18 februari 2020 om 18:11

Vind haar totaal geen supergirl of zo, wat is er nou zo speciaal aan haar? Behalve dan dat ze nu wint en dus nu logischerwijs ook vrienden heeft.

Wheely 18 februari 2020 om 18:47

Ceylin is toch woest aantrekkelijk man! Maar bovenal het plezier, de energie en de passie die ze uitstraalt is gewoon heerlijk. ( een x factor is wat abstract misschien maar wat bij haar absoluut gebeurt is dat haar energie via het scherm heel goed overkomt en in de huiskamer belandt. )

Olly 19 februari 2020 om 09:46

Weet iemand of CdCA een wegprogramma gaat rijden, en waar dat te vinden is?

Headlines

Materiaalzone

Populair