CEO van SD Worx-Protime: “Of Demi Vollering volgend jaar nog bij ons rijdt? Dat zal moeilijk worden”
De laatste weken is er veel te doen over de toekomst van de vele toppers bij SD Worx-Protime. Lotte Kopecky kon rekenen op interesse van andere ploegen, maar tekende bij tot 2028. Verder wordt er ook stevig aan de mouw getrokken van Demi Vollering, wiens contract volgend jaar afloopt. In gesprek met Het Nieuwsblad licht CEO Erwin Janssen een tipje van de sluier op.
“Lotte is een wereldtopper geworden en wordt naar verhouding verloond. Maar ook wij kunnen ons budget slechts één keer uitgeven. De sponsorbudgetten stijgen maar niet zo snel als de salarissen of de kosten van het professionaliseren. Daarom moeten ook wij keuzes maken”, legt Janssen uit. “Als u me dan vraagt hoe groot de kans is dat Demi Vollering volgend seizoen nog bij ons fietst, dan antwoord ik dat het moeilijk zal worden.”
“Of het heeft meegespeeld dat SD Worx een Belgische hoofdsponsor is? Dat zal wel maar los daarvan wilden wij sowieso met Lotte verder. Zij is een meid naar ons hart, je weet wat je aan haar hebt”, aldus Janssen.
“Een miljoen, dat is niet niks hé”
Kopecky had het bij de Vlaamse krant zelf ook kort over de mogelijke transfer van Vollering, die kan rekenen op interesse van UAE Team ADQ. “Ik heb eigenlijk zelf niet lang moeten twijfelen om bij te tekenen. Mocht UAE met een cheque van een miljoen euro gewapperd hebben, dan had ik wel getwijfeld. Dat is niet niks, hé.”
(Advertorial)

Vollering organiseert nota bene zelfs kampeertripjes voor de ploeg als spontane teambuilding. Het idee dat ze die liever kwijt dan rijk zijn is kolder. Maar goed, we weten dat er hier een aantal rijp zijn voor de psychiater als het gaat om vrouwenwielrennen in het algemeen en Vollering in het bijzonder.
Buiten dat is het Vollering natuurlijk van harte gegund dat haar prestaties gewaardeerd worden en ook logisch dat dan degenen die het meeste verdienen verdeeld over verschillende ploegen raken. Als dat van die miljoen waar is natuurlijk ;-)
Vollering zal zich vooral moeten afvragen of er ook zo'n grote zak geld beschikbaar is voor begeleiding en ondersteuning. Vos bij Jumbo Visma is een voorbeeld van het tegenovergestelde: met een hoog salaris een topper lokken, maar vervolgens qua organisatie van de vrouwenploeg voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Ik zou best bereid zijn om met een paar ton minder genoegen te nemen om Stam, Van der Breggen en Boom in de ploegleiderswagen te hebben zitten, in plaats van de obscure figuren die UAE in dienst heeft. Dat is een beetje een duiventil daar.
Kopecky zal ook geen gekke dingen gaan proberen met haar gewicht, gezien haar ambities op de baan.