Mark Cavendish: “Alle shit in magazines en op Twitter doet mij niets”

donderdag 13 februari 2020 om 10:12
Mark Cavendish: “Alle shit in magazines en op Twitter doet mij niets”

Mark Cavendish met ploegbaas Rod Ellingworth - foto: Cor Vos

Mark Cavendish vindt het frustrerend dat hij de laatste jaren kritiek kreeg, terwijl hij kampte met het Epstein-barrvirus. De Brit hoopt nu bij Bahrain McLaren die teleurstellende tijd bij Dimension Data achter zich te laten. “Maar dat de mensen het niet begrijpen? Al die shit in jullie magazines of op Twitter, het doet mij niets”, vertelt hij tegen Het Nieuwsblad.

“Vooral omdat ook mensen die het voor het zeggen hadden, meegingen in dat verhaal”, doelt hij op de kritiek van de laatste jaren. “Nu, ik moet toegeven dat toen Mark Renshaw in het verleden Epstein-barr had, ik ook altijd zei dat hij wat flinker moest zijn. Pas toen ik het zelf had, heb ik me bij hem geëxcuseerd.”

Succesvolle Saudi Tour
Het avontuur van de inmiddels 34-jarige Cavendish bij Bahrain McLaren begon in de Saudi Tour. Met succes, want ploeggenoot Phil Bauhaus won twee ritten en het eindklassement. “Het gevoel om weer eens te kunnen winnen, is fantastisch. Daarvoor waren we met de ploeg naar deze Saudi Tour gekomen”, aldus Cav.

De sprinter was in Saoedi-Arabië niet de kopman, maar de bliksemafleider of de lead-out. “Het is de rol van elke wielrenner om te zorgen dat zijn ploeg wint. Meestal betekent dit dat ik als sprinter word uitgespeeld, maar het betekent niet dat ik niet weet wat ik in een andere rol moet doen of dat ik daar niet van kan genieten. A job is a job”, vertelt Cavendish.

Het verschil tussen Dimension Data en Bahrain McLaren heeft de Brit ook al ontdekt. “Ik zit opnieuw bij een ploeg met een plan, een programma, een structuur, een duidelijk doel. Dat geeft me vertrouwen”, zegt hij. “Ik heb altijd gereden voor ploegen die een wedstrijd konden controleren en dicteren. De laatste jaren was dat duidelijk anders.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Cadellie 13 februari 2020 om 10:22

Juist Cav! Ik geloof nog in je.

Baukema Tomoulin 13 februari 2020 om 10:45

Narcistisch en egoistisch mannetje. Wat dan ook de reden is dat veel mensen bijzonder hard en kritisch over je zijn als het even tegen zit. Rise above it Cav, ipv daar weer over gaan klagen.

Sebas 13 februari 2020 om 12:07

Hoef je hem niet te vertellen hoor: het doet hem toch niks! Bullshit, dat raakt je toch wel ergens. Ik hoop ook dat ie hier en daar nog een sprintje kan winnen. TOPcoureur!

klootje kriekeljon 13 februari 2020 om 11:04

Oow dus hij is veroordelend over de kritiek die hij voorheen zelf over een ander had.

Merlinappa 13 februari 2020 om 11:05

Ik vind het nog steeds een enorme zak hooi. Wat hij op de OS in Rio flikte tijdens het omnium had ‘m wat mij betreft een levenslange schorsing mogen opleveren.

dikkechaap 13 februari 2020 om 11:31

Hear hear.

Merlinappa 13 februari 2020 om 11:41

Ik vergeet dan ook nog bijna hoe hij Veelers onderuit beukte in 2013. Ook volslagen onnodig en overduidelijk expres.

vanSpringel 13 februari 2020 om 12:36

En dan vergeet je deze nog : https://www.metronieuws.nl/sport/2014/07/tour-de-france-2014-cavendish-biedt-zijn-excuses-aan-na-veroorzaakte-val

Koekebakker 1ste klas, zo vannu “als ik niet kan winnen, dan een ander ook niet”. Bah.

Romāns Vainšteins 13 februari 2020 om 18:45

Dat met Veelers vond ik deels uitgelokt met irritant uitzakken, weet nog wel dat hij eens op de grond voor ze spoog toen hij wat andere spurters ten val bracht in geloof ik paris nice, dat was waus.

nickdt 13 februari 2020 om 11:08

Al die shit in de magazines en twitter doet mij niets. Als het je niets doet, hoef je het ook niet te benoemen, dus het doet hem wel degelijk wat.

LucasR 13 februari 2020 om 11:30

Zal wel een antwoord op een vraag zijn geweest, niet?

nickdt 13 februari 2020 om 14:53

Dan nog kan je het anders verwoorden als het je niets doet.

Gilberto 13 februari 2020 om 15:31

ja, dat doet hem nx, maar hij vind het wel frustrerend dat hij zoveel kritiek kreeg. Niet zo consequent

HoofdIsVrij 13 februari 2020 om 11:26

Het blijft de beste sprinter in de 21ste eeuw al komt hij er een aantal jaren niet meer aan te pas.

bilthoven 13 februari 2020 om 11:30

Ik verbaas me al jaren over de volstrekte onzin, die over deze man op dit forum wordt geuit. Lees eens een Engels wielerblad : Cavendish is al jaren de populairste Engelse wielrenner en dat wordt je écht niet zo maar!

Merlinappa 13 februari 2020 om 11:32

Vinden Engelsen het dan zo mooi dat ie op de OS die Koreaan express onderuit kegelde?

dikkechaap 13 februari 2020 om 11:34

Wie zegt hier dat hij niet populair is in Engeland?
Je wordt populair in eigen land door overwinningen, daar boekte hij er genoeg van. Een uitgesproken karakter helpt er ook vaak bij.

Panache 13 februari 2020 om 13:40

En je moet natuurlijk de sporter kunnen scheiden van de mens…

wiebipedia 13 februari 2020 om 11:56

Iedereen houdt van winnaars inderdaad. Dat hij soms een ‘bad boy’ is helpt hem alleen maar in die populairiteit.
Persoonlijk kan ik ook van zowel het karakter als de sporter cavendish zeer waarderen. Al veroordeel ik sommige acties ook.

Opvallend vind ik wel de subtiele sneer naar zijn oude team

Damien Heuvel 13 februari 2020 om 12:50

In Augustus 2018 werd Epstein-barr geconstateerd, en in Februari 2019 zat hij weer terug op de fiets en sprak hij vol bravoure dat hij wel weer ouderwets ging toeslaan in de Tour.

Ik kan best geloven dat zo’n ziekte behoorlijke impact heeft op je prestaties, en ik heb enorm respect voor de loopbaan van Cav. Maar misschien is het eens tijd om toe te geven dat op 34 jarige leeftijd het beste er wel af is, en dat jongere gasten hem voorbij gestreefd zijn ?

De verre van subtiele sneer naar zijn voormalige werkgever kan ik dan absoluut weer niet waarderen. Als er volgens hem zo weinig structuur is bij DMD, waarom ben je dan überhaupt ooit aan dat avontuur begonnen. Bij mijn weten werden mannen als bijv. een Renshaw in 2016 ook naar het team gehaald om voor hem zo’n goed mogelijke lead out te regelen ? En gezien het aantal zeges dat hij in 2016 nog produceerde was er weinig mis met de structuur.

Gewoon hand in eigen boezem steken en toegeven dat het beste eraf is Cav, dat zou je veel meer sieren dan afgeven op de werkgever die je de afgelopen jaren vorstelijk betaald heeft voor maar zeer weinig sportieve tegenprestaties.

Lance4eva 13 februari 2020 om 13:31

Tijd dat die Cavendish lekker met pensioen gaat en dus opbokt.

Ik heb echt staan juichen voor de televisie toen Sagan hem in de Tour de hekken in werkte. Dat was loon naar werken voor Markie!

Polleke 13 februari 2020 om 14:13

Ok…Hij is dus weer fit, we gaan gauw genoeg zien of daar ook resultaten aan gekoppeld zijn..

Gilberto 13 februari 2020 om 15:29

Dus, hij vind het frustrerend dat hij zoveel kritiek kreeg, maar wat er allemaal in de magazines staat, doet hem nx?

wielrenner 13 februari 2020 om 15:59

DD; geen plan, geen programma,geen structuur en geen doel.

VerstandOpNul 13 februari 2020 om 19:10

Had dus gewoon wat minder intiem moeten zijn met zn buddy Renshaw..

EricV 13 februari 2020 om 21:53

Blijft wel een baasje. Beter dan al die brave die niks durven te zeggen.
En wie van de huidige generatie sprinters zal in de buurt komen van zijn palmares? Ik denk niemand

McPriem 14 februari 2020 om 07:09

Sagan….die is hem al ver voorbij