Carapaz richt zich op Vuelta: “Ik zal het kopmanschap delen met Froome”

Carapaz richt zich op Vuelta: “Ik zal het kopmanschap delen met Froome”

foto: Cor Vos

Richard Carapaz wist afgelopen zondag zijn eerste Tour de France uit te rijden, maar de Ecuadoraan kijkt nu alweer vooruit naar zijn volgende doelen. De renner van INEOS Grenadiers zal zondag deelnemen aan het WK wielrennen in Imola, om vervolgens toe te werken naar de Vuelta a España.

Carapaz, die in de Tour op jacht ging naar de bolletjestrui, zal naar eigen zeggen het Vuelta-kopmanschap delen met de vertrekkende Chris Froome. “Ik ben blij met de opgedane ervaringen in de Tour. Ik weet dat de mensen in Ecuador hebben genoten van mijn optreden”, zo vertelt de Girowinnaar van 2019 aan El Comercio.

“Ik zal me na het WK focussen op de Vuelta, waar ik het kopmanschap zal delen met Froome. De eerste twee etappes kennen al een lastige finale en spelen zich af in de bergen waar ik jarenlang heb gewoond.” De 75e editie van de Vuelta a España begint op 20 oktober en duurt tot en met 8 november.

Carapaz wilde dit jaar eigenlijk zijn Giro-titel prolongeren, maar dat was nog voor de uitbraak van het coronavirus. Geraint Thomas moet INEOS Grenadiers nu aan een nieuwe Girozege helpen, twee jaar na de triomf van Froome.

Dit artikel delen:

15 Reacties

lander luypaert 22 september 2020 om 14:50

Na rit 1 is hij al kopman.

chartwatch 22 september 2020 om 15:57

Vrees het ook, de Tirreno was niet erg hoopgevend

AWestie 22 september 2020 om 14:58

#FreeFroome

Frank V 22 september 2020 om 14:58

nice :)

Abdoe 22 september 2020 om 15:09

Ging Bernal hier niet rijden of is die alweer klaar voor dit jaar?

Carapaz heeft zich mooi warmgereden, die zal er wel staan. Benieuwd naar Froome :)

horsm 22 september 2020 om 15:28

Het lijkt me meteen een kandidaat winnaar. Vermits de Vuelta natuurlijk inderdaad gereden wordt.

Dario Koelkast 22 september 2020 om 15:52

Zie ik goed dat er maar 1 tijdrit is. Dan maakt hij wel meteen meer kans.

Jean Dumas 22 september 2020 om 15:44

Hoop voor hem dat hij het waar kan maken.

Peetvader 22 september 2020 om 15:55

Kan nog goed uitkomen voor Carapaz.
Giro paste hem toch niet 100% met zijn vele tijdritten.

Gilberto 22 september 2020 om 19:08

Maar Bernal verder dan?

Cochise 22 september 2020 om 19:23

Beetje vreemd dat hij de vorm waarmee hij uit de Tour komt niet mag verzilveren in de Giro.
G (te) veel macht bij Ineos? Geen zin om als knecht of schaduwkopman naar de Tour te gaan. Geen andere sterke man naast hem in de Giro…

Kannibaal van Schepdaal 22 september 2020 om 19:33

Het zou eerder een gebrek aan respect zijn om Carapaz na een ongeorganiseerde voorbereiding op de Tour, nu ook met amper rust naar de Giro te sturen, telkens naast een kopman die wel een goede voorbereiding heeft gehad.

Zeker omdat de zogezegde kopman Forse wellicht niet in optimale conditie de Vuelta zal rijden. Froome die vertrekt en waar de ploeg wellicht zelf geen vertrouwen meer in heeft.

Dan is het logisch om Thomas met een goede voorbereiding als kopman naar de Giro te sturen met drie tijdritten, en Carapaz na wat rust en een goede voorbereiding naar de Vuelta. Beiden als kopman, en Froome in de minst interssante grote ronde (waar ze zich dit kunnen veroorloven) als medekopman die er na de eerste rit met een heuvel doorheen zakt.

Johnny7 22 september 2020 om 21:19

Zie in hem niet meer een grote ronde winnaar. Lijkt een goede keuze te hebben gemaakt met het dikke contact bij INEOS. Zie ook wel een conflict ontstaan met Froome of Froome helemaal niet meer gaan. Dat ze nog een paar maanden zijn salaris moeten doorbetalen nemen ze wel voor lief daar bij die ploeg.

drikkes 23 september 2020 om 07:56

Carapaz dit jaar:
Belofte vd ploeg : kopman in de giro

Uiteindelijk: als knecht mee naar de tour om daar een ritzege af te staan aan toffe helper Kwiato

Ah ja en hij mag nog mee naar de Vuelta als backup mocht Froome toch falen. Als Froome wel in vorm is, mooi in de trein Richard.

De consequenties voor te kiezen voor de hoogste bieder.

Marco Willems 23 september 2020 om 19:54

Een herstelde Bernal, Sivakov en Hart er nog bij zou mooi zijn!

Headlines

Materiaalzone

Populair