Canyon raadt na incident Van der Poel af om op nieuwe Aeroad te rijden
Canyon heeft gebruikers van zijn nieuwe Canyon Aeroad-fiets afgeraden om deze voorlopig te gebruiken. De Duitse fietsenfabrikant kwam vandaag naar aanleiding van het incident met Mathieu van der Poel in de slotfase van Le Samyn met een statement. Van der Poel zag gisteren in volle finale zijn stuur afbreken.
Het gaat om cockpits met de modelnummers CP0018 en CP0015 die uitsluitend gemonteerd zijn op de huidige Aeroad modellen CF SLX en CFR. Canyon zoekt momenteel uit hoe het kan dat het stuur af heeft kunnen breken. “Mathieu is gelukkig niet gevallen. We willen er met absolute zekerheid voor zorgen dat niemand iets overkomt voordat we de oorzaak volledig hebben begrepen,” zegt Roman Arnold, oprichter van Canyon Bicycles.
Alle profploegen zullen voorlopig de nieuwe Aeroad niet gebruiken. Hen wordt geadviseerd om gebruik te maken van het vorige model van de Aeroad of de Canyon Ultimate. In het profpeloton rijden onder meer Movistar en Alpecin-Fenix op fietsen van Canyon.
Canyon kampt al langer met problemen met de nieuwe Aeroad. Het model was vrij snel na de introductie vorig jaar oktober uitverkocht. Een deel van de gebruikers moet echter langer op de levering van de fiets wachten, nadat is gebleken dat overmatig vuil kan leiden tot meer slijtage tussen de zadelpen en de zitbuis.
Gaat nooit mis in Roubaix?
https://www.ad.nl/wielrennen/fietsfabrikant-val-terpstra-in-parijs-roubaix-onze-schuld~a420e60cf/
https://nos.nl/video/230857-hincapie-breekt-stuur-in-roubaix.html
Zie: https://youtu.be/0CwTwspUaKI
Zeer interessante analyse!
Dit soort exposure werkt tegengesteld...
Overigens vraag ik me af of iemand het volgende aan mij kan uitleggen:
'....nadat is gebleken dat overmatig vuil kan leiden tot meer slijtage tussen de zadelpen en de zitbuis.'
a. wat komt daar voor overmatig vuil? (zolang het je niet zonder zadel rijdt?)
b. wat slijt er dan?
Wat betreft die zadelpen las ik laatst op een forum dat de meegeleverde pasta niet deugde, maar weet er het fijne ook niet van. Op foto's zag het er niet fraai uit iig.. hele laag van het carbon weggesleten.
Ze hebben een zekere flex ingebouwd tbv comfort, maar als daar zand en water in loopt slijt je zadelpen dus erg snel
De conclusie is dat canyon het best een rubbertje kan ontwikkelen voor om de zadelpen, zodat vuil en water niet zo makkelijk in de staande buis kan komen.
Benieuwd welke versie de juiste is...
... :-)
Maar nu serieus ... wat is een in breedte verstelbaar stuur voor flauwekul. Net of mijn schouders regelmatig in breedte veranderen. Blij dat ik een gewoon stuur heb op mijn Canyon (nog het model waarmee destijds Philippe Gilbert alles won waar hij met die fiets aan de start kwam .. alleen krijg ik er geen blond haar van, maar steeds wat meer grijs)
Of het nu wel of niet het verstelbare stuur is, dat mogen de geleerden uitleggen. Soms gaat iets op een plek kapot omdat er ergens anders een zwakke plek in het systeem zit. Misschien is het stuur gebroken (in ieder geval heeft het een klap gehad) bij de aanrijding van KBK, net na de finish. Of reed MvdP nu op een andere fiets ??
https://youtu.be/Hp8IBAQYggE
Canyon innoveert veel, maar is kennelijk ook wat opportunistisch. Ik heb op mijn Vorige fiets (canyon) ook wel wat aan te merken gehad. Zo is een geïntegreerde seatpost clamp erg vervelend als het boutje afbreekt of dol draait.
;-)
https://nos.nl/artikel/2168231-fietsleverancier-neemt-verantwoordelijkheid-val-terpstra.html
Bij Canyon had ik heel veel moeite om garantie te krijgen...
Maar de prijs is er ook naar.. ik rijd nu al een aantal jaar op een full carbon frame Van +-650 euro uit Engeland, (PlanetX) en ben tevreden. Ik verwacht geen garantie oid, maar voor die prijs ben ik ook niet bang voor schade of een krasje etc.
Onderhoudsarm, bewezen technologie en worldtourwaardig (6,8 kg in extra large). Dat veel mensen een Giant minder sexy vinden, interesseert mij niks. En mijn portemonee is er extreem blij mee, ik was voor € 2.400,- klaar.
Misschien had een vermogensmeter nog een wezenlijke upgrade geweest, maar verder had ik objectief nauwelijks een betere fiets gekocht als ik er één van € 10.000,- had gekocht.
In mijn lange loopbaan als fietsert en wielerenner ook diverse keren met scheurende en afbrekende frames, trapassen, voorvorken en zadelpennen, velgen, zadels en sturen in aanraking gekomen. Gelukkig zonder veel erg. Wel geleerd om zo nu en dan, meer nu dan dan, zaken die gevoelig zijn aandachtig te bekijken. Liefst voor de fietsrit.
Echter onderweg ligt het niet in de lijn van de verwachting met een slijtageverlies rekening te moeten houden.
Later heeft het stuur het dan begeven op de kasseien in Samyn.
Heb bij mijn eerste carbonframe ook meegemaakt dat de zitbus tijdens de 100 Cols tocht scheurde, maar dat wil niet zeggen dat de fietsen van dat merk op de schroothoop, pardon carbonhoop, omdat ze niet deugen.