Cancellara na Openingsweekend: “Visma | Lease a Bike sterkste ploeg, maar niet zonder gebreken”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 27 februari 2024 om 20:02

Cancellara na Openingsweekend: “Visma | Lease a Bike sterkste ploeg, maar niet zonder gebreken”

Visma | Lease a Bike domineerde het Openingsweekend, maar Fabian Cancellara plaatst in zijn column voor Cyclingnews toch een kanttekening bij het rijden van de Nederlandse formatie. “Op het vlak van tactiek en koersinzicht zijn ze niet beter dan de andere teams”, stelt de Zwitser.

“Het is duidelijk dat ze de sterkste ploeg zijn in de klassiekers, en dat ze met de sterkste selectie naar deze wedstrijden kunnen trekken. Maar ondanks het feit dat ze zeer succesvol waren, zijn ze niet zonder gebreken. Visma | Lease a Bike loopt voorop als het gaat over voeding en training, maar op het vlak van tactiek en koersinzicht zijn ze niet buitengewoon of beter dan anderen.”

De inmiddels 42-jarige Cancellara neemt de Omloop Het Nieuwsblad als voorbeeld. “Tijdens de Omloop leken ze in de perfecte positie te zitten, met drie renners in een kopgroep van zes. Maar toch verloren ze nog bijna de controle toen alles weer samenkwam op de Muur van Geraardsbergen. Op een gegeven moment was het gevoel dat de wedstrijd voorbij was, maar het eindigde nog bijna in een massasprint.”

Strategie
“In de finale wist Jan Tratnik de situatie voor Visma | Lease a Bike weer onder controle te krijgen en de wedstrijd te winnen, maar daarvoor was ik niet zeker van hun strategie”, doelt Spartacus op een fase, toen Wout van Aert met Matteo Jorgenson en Christophe Laporte in de vlucht zat. “Jorgenson ging ervan door, maar hij leek niet echt vastberaden om weg te blijven. Het leek eerder alsof hij als aas fungeerde, wachtend tot iemand zou aansluiten.”

“Ik had eigenlijk verwacht dat Laporte de renner zou zijn die zou aanvallen voor de Muur, omdat Jorgenson er niet zo soepel uitzag als hij. Ik weet niet of Jorgenson nu de juiste renner was om vooruit te sturen. Visma | Lease a Bike toonde afgelopen weekend hun collectieve kracht, maar ze kunnen zichzelf ook kapot rijden. Ze zullen echt als team moeten gaan samenwerken. Hoe zullen ze de buit onderling verdelen? En welke tactiek zullen ze hanteren?”

RIDE Magazine
11 Reacties
27-02-2024 21:49
Zelf heb ik slechts wedstrijden op een jeugdlicentie gereden, maar ik moet het hier toch oneens zijn met de grote Fabian. Ik had geen moment het idee dat er wat aan de tactiek van Jumbo mankeerde: drie man voorop in een kopgroep van zes. Alle concurrenten in de kopgroep in de tang. Sterke Visma mannen in het peloton verstoorden de achtervolging wat en hoefden verder slechts te sparen. Jorgensen -die de hele tijd sterk oogde- plaatst een perfect getimede aanval, de concurrentie loerde naar elkaar en reageerde te laat. Ik denk dat minstens 80% procent van de wielervolgers dacht dat ie voor Jorgensen was op dat moment. Ok, toen gebeurde er plots iets wat niemand echt zag aankomen: van achter kwamen ze terug en Jorgensen hield het niet vol. Toch was er tactisch nog steeds geen man overboord voor Jumbo: van Baarle en Tratnik (de winnaar van vorige jaar en de man in vorm) kwamen aansluiten en hadden nog geen trap te veel gedaan, en in de vorm van van Aert had Visma nog een van de grootste kanshebbers voor de massasprint. Dat bleek ook wel, want die werd gewoon eerste van de groep. Nee Fabian, matige column als je het mij vraagt. Al moet ik zeggen dat die van mijzelf ook niet zo sterk is: hoewel waar, ook veel te lang en niet echt prettig om te lezen ;)
    27-02-2024 23:27
    Precies, wat Cancelara doet is niet meer dan een koe in de kont kijken.
    28-02-2024 08:51
    Hij vergeet ook even te vermelden (in ieder geval in dit stukje) hoe V-lab de koers openbrak op 140km van de aankomst waardoor ze een overtal creëerden.
27-02-2024 20:34
De quote klopt niet helemaal, op cyclingnews zetten ze hun streepje na Visma namelijk doodgewoon horizontaal
28-02-2024 01:55
Ik weet niet of ze bij VLAB in de auto de zelfde tijdsverschillen meekrijgen als wij op tv, maar voor mij als tv kijker kwam de aansluiting van het achtervolgende peleton nogal als een verassing. Die leken nog 45 seconden achter te liggen toen ineens de aansluiting er al was onderaan naar ik meen de kapelmuur. Als je niet weet dat het peleton onderweg is kan je ook niet anticiperen. Dus dan valt er ook weinig kritiek te hebben op de taktiek van VLAB lijkt mij
    28-02-2024 07:46
    Dat is dan toch de samenvatting van dat ze bij VLAB niet meer weten dan de rest? Het is vreemd als je met 3 kanonnen vooruit bent en niet doorhebt dat je bijgehaald wordt en een massasprint dreigt. Die wint Laporte of van Aert dan ook wel, maar dan hadden ze ook niet met hun sterkste mannen vooruit gehoeven.
27-02-2024 20:28
Ja het is een manier om er naar te kijken, maar ik denk dat ze op de burelen in Den Bosch zitten te gniffelen om deze simpele column.
27-02-2024 20:29
Ik vind visma inderdaad veruit de sterkste maar verwacht niet dat ze gaan domineren in de monumenten maar dat is toch meestal een andere koers situatie dan in zo’n klassieker
28-02-2024 07:47
De ploegleiders weten toch waar het peleton is? Rijden ze niet met minimaal 3 auto's, waarvan een achter de kopgroep en een achter het peleton? En mogen ze niet als winnaar van vorig jaar als eerste volgauto rijden of geldt dat alleen voor de leiders in de grote rondes. In dat geval weten ze ongeveer wel wat de verschillen zijn.

Ze hebben gewonnen en waren de sterkste, maar tactisch leek het wel een fout. Ze hadden het peleton niet mogen laten terugkomen, want daarmee hadden ze ook zomaar de koers kunnen verliezen als het een sprint was geworden.
27-02-2024 21:12
Is dat die man van het motortje in zijn kader? Hahaha
28-02-2024 13:44
Ik denk ook dat het peloton vooral terug kwam op het stuk richting de muur. Hier zat de wind flink tegen dus zeker in het nadeel van Jorgenson.

Ook reden de achtervolgers zonder van Aert en Laporte wat zeker in snelheid minderde.
Hierdoor kwam het peloton rap dichter.

Zeker tactisch niet de slimste zet om op het punt van Jorgenson te gaan.
Ik had met die groep de muur beklommen met 1 minuut van het peloton.

En na de klim kijken wie er nog bij had gezeten. (Of bij was gekomen).
Daarna was het tijd voor een aanval.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine