Campenaerts schuift Evenepoel naar voren als topfavoriet voor eerste roze trui

zaterdag 8 mei 2021 om 10:23
Campenaerts schuift Evenepoel naar voren als topfavoriet voor eerste roze trui

foto: Cor Vos

Volgens Victor Campenaerts is niet Rémi Cavagna en ook niet Filippo Ganna de topfavoriet om zaterdag de openingstijdrit in de Giro d’Italia te winnen, maar Remco Evenepoel. “Absoluut”, zegt hij tegen Sporza. “Ik zou zijn ploegmaat Cavagna op de tweede plaats zetten en dan komt wereldkampioen Ganna. Daarna kom ik.”

“Het is net een voordeel dat hij nog geen koers reed dit seizoen. Los van alle ploegbelangen zou ik ook geen enkele wedstrijd rijden mocht deze tijdrit mijn grote doel zijn. Dat heb ik voor het uurrecord ook niet gedaan”, verklaart Campenaerts de favorietenstatus voor zijn landgenoot.

Zelf mikt de renner van Qhubeka ASSOS dus niet op de eerste roze trui. “De afgelopen weken heb ik veel op de tijdritfiets gereden, daarvoor was het al even geleden omdat ik veel klassiekers heb gereden. Mijn gevoel is goed en ik wil ook bij de beste tien rijden, maar de roze trui ambieer ik niet in tegenstelling tot andere jaren.”

“Ik weet ook nog niet veel van het parcours, omdat er veel volk aanwezig is op de straten. Op de dag zelf zullen we pas goed kunnen verkennen. Het zal sowieso snel zijn met in het begin veel slechte weg en tramsporen. Over het algemeen is het een snel parcours met een constante wind.”

Wat dan te verwachten van Campenaerts? “Ik heb volgens mij meer kans om een rit in lijn te winnen dan een tijdrit. We hebben in deze Giro een duidelijk doel met Giacomo Nizzolo (sprints) en Domenico Pozzovivo (klassement), dus het valt af te wachten wat ik kan en mag doen van de ploeg.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

La Primavera 8 mei 2021 om 10:33

Poah die foto boven het artikel ziet me er een partij oncomfortabel uit. Rug in een S vorm; knieën tegen de tepels; ellebogen nog dieper dan evenredig met de grond en nek steekt omhoog uit.

Wheely 8 mei 2021 om 10:56

Ja net alsof ie op een veels te kleine fiets zit, zadel zou ook hoger kunnen lijkt het. Kan me niet voorstellen dat je zo je kracht kwijt kunt.

Ward 8 mei 2021 om 11:05

Lijkt me een afdaling…

S'mon 8 mei 2021 om 11:18

Misschien net aan het stretchen ;).

Julius de Wal 8 mei 2021 om 10:37

Het zou buitenaards zijn als Evenepoel na een lange afwezigheid gelijk zo goed kan starten. Ik kan het me niet voorstellen. Als hij de Giro wint zou ik het heel verdacht vinden.

vevie 8 mei 2021 om 10:41

Het is tegenwoordig van iedereen verdacht. Evenepoel is echter net als Pogacar een alien. Die reed ook in zijn eerste GT direct naar het podium. Op basis van zijn resultaten: als iemand het dus zou kunnen, dan zeker Evenepoel.

Julius de Wal 8 mei 2021 om 10:55

Ok, maar Evenepoel komt van een behoorlijke blessureleed terug. Dat heeft Pogacar niet gehad.

Limal 8 mei 2021 om 10:49

“Het is net een voordeel dat hij nog geen koers reed dit seizoen. Los van alle ploegbelangen zou ik ook geen enkele wedstrijd rijden mocht deze tijdrit mijn grote doel zijn.”

Vocsnor houdt wel van psychologische spelletjes :-) Evenepoel gaat natuurlijk veel meer op uithouding en klimmen hebben getraind de afgelopen maanden dan specifiek voor deze proloog. Als Campenaerts de afgelopen weken veel op zijn tijdritfiets heeft gezeten, nadat hij in de klassiekers zijn explosiviteit bijschaafde, dan zie ik in hem een grotere kandidaat voor het podium vandaag.

Turtlehead 8 mei 2021 om 11:04

Ik zie hem nog uit de bocht vliegen in een poging in het wiel te blijven bij Eddy 2.
‘Daarna kom ik’ is ook redelijk eigenwijs uiteraard, gezien de afwezigheid van resultaten in tijdritten de afgelopen twee jaar. Eerst zien dan geloven.

Ronellenfitsch 8 mei 2021 om 11:48

Onnodig denigrerend, Campenaerts was vorig jaar oa in de Tirreno en slottijdrit Giro 2e achter een toen onklopbare Ganna, en voor alle anderen.

Kopinkas 8 mei 2021 om 11:50

Zijn tweede plaatsen van vorig jaar in de slottrijdrit van de Giro (twee dagen nadat hij tweede werd in een rit in lijn), in de Tirreno en in het BK kijk je gemakshalve even over het hoofd?

Marik 8 mei 2021 om 11:08

Ik acht het zeer goed mogelijk dat REV roze draagt na vandaag. Ik acht het onmogelijk dat hij die over 3 weken draagt.

Lance4eva 8 mei 2021 om 11:14

Hoezo? Minacht jij REV?

Julius de Wal 8 mei 2021 om 11:31

Minachten??? Hoe kom je daar nou bij hahahaha

Ronellenfitsch 8 mei 2021 om 11:09

Tramsporen, dat gaat nog wat geven … wel altijd duidelijk teksten van Campenaerts, gelukkig niet teveel beïnvloed door mediavoorlichters.

Verweggistan 8 mei 2021 om 11:31

Als er ook nog een tram voorbij rijdt, ga ik voor etappewinst voor Bodrogi.

xistnc 8 mei 2021 om 11:38

Haha, die schoot me gisteren ook te binnen. Alleen ik kwam niet verder dan Bartko en kon me niet herinneren van wie hij destijds in de Panne verloor vanwege de tram. Kudo’s!

Verweggistan 8 mei 2021 om 11:53

Robert Bartko was ik dan weer vergeten. De Duitse baanrenner die nog een paar jaar voor Rabobank wat tijdritten won.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair