Campenaerts over Riis: “Ik heb hier een zeer goed gevoel bij”

donderdag 9 januari 2020 om 09:35
Campenaerts over Riis: “Ik heb hier een zeer goed gevoel bij”

foto: Cor Vos (archief)

Victor Campenaerts kijkt uit naar de samenwerking met zijn nieuwe teammanager Bjarne Riis. Woensdag werd bekend dat de Deense oud-wielrenner instapt bij NTT, de nieuwe ploeg van Campenaerts. Riis is geen onbesproken figuur, weet Campenaerts. “Maar ik kijk nu in de eerste plaats naar zijn kwaliteiten als manager”, zegt hij tegen Het Laatste Nieuws.

Riis gebruikte epo tijdens de door hem gewonnen Tour de France van 1996 en raakte later ook als manager in opspraak. De afgelopen jaren deed de Deen een stapje terug, maar vanaf dit jaar is hij weer in schijnwerpers van het profwielrennen. Zijn bedrijf neemt een minderheidsbelang in NTT (opvolger van Dimension Data) en Riis wordt teambaas.

“Hij zal niet de braafste zijn geweest in zijn tijd. En met hem wellicht ook niet een flink deel van zijn renners, maar ik kijk nu in de eerste plaats naar zijn kwaliteiten als manager. De beste die er momenteel rondloopt, verzekerde Lars Bak”, aldus Campenaerts, die het vorig jaar bij Lotto Soudal ook al over Riis had met Bak. “Geen kwaad woord, kreeg Lars over de lippen. Ik heb me recent verder geïnformeerd. En ik moet toegeven: niks dan positiefs.”

‘Riis weet écht wel van aanpakken, hoor’
“Ik kan me niet voorstellen dat Douglas Ryder (de oprichter en ploegbaas van NTT, red.) in de talrijke voorafgaande gesprekken met Riis over één nacht ijs is gegaan”, zegt de houder van het werelduurrecord. “Had er ook maar een vermoeden bestaan dat zijn imago ongunstig kon zijn voor de ploeg, was de deal nooit tot stand gekomen. Als je ziet wat Bjarne als teammanager heeft bereikt: die mens weet écht wel van aanpakken, hoor.”

“Ik kan jou helpen de beste tijdrijder ter wereld te worden’, zei hij me. Benieuwd wat hij kan bijbrengen”, aldus Campenaerts. “Misschien schuilt in hem wel een Kevin De Weert 2.0. Ik heb hier een zeer goed gevoel bij en kijk uit naar de samenwerking.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

ThorHushovd 9 januari 2020 om 09:53

Ook wel weer verfrissend om een positieve mening over Riis te lezen. (Nee nu niet gaan muggenziften over het woord ‘positief’ ;))

SnellePelle 10 januari 2020 om 18:13

Nou vooruit:

Hahahahaahah, positief!!!

Nu blij?

Thoin 9 januari 2020 om 10:23

Riis heeft zijn kunde zeker al bewezen… hij had ook altijd een perfect plan klaar om in een wedstrijd de tegenstand aan te pakken.
Dat zowel hij als zijn grootste kopmannen (Basso&Contador) net zoals hijzelf een dopingverleden hebben is niet iets dat je zomaar kan uitwissen.

DarioBirillo 9 januari 2020 om 23:29

Je kan het Riis natuurlijk niet verwijten dat Contador betrapt werd op doping toen hij bij Astana reed. In de Tour die Riis nota bene won met Andy Schleck…

Chaba 9 januari 2020 om 10:45

Kevin de Weert 2.0….mis ik wat?

Rawolf 9 januari 2020 om 10:55

Kevin de Weert is een training van Lotto Soudal waarmee Campenaerts het werelduurrecord heeft behaald.

Jasper van Grieken 9 januari 2020 om 11:01

Riis heeft twee kanten: strateeg en dopeur.
Toch hoop ik dat Riis herinnert gaat worden in de dingen die hij wel goed kon en deed.
Als kleine jongen zag ik Vogt en Cancellara (renners voor het vlakken) het peloton uit dunnen in de bergen tot een select groepje. Iets wat Sky ook weet te presteren deze dagen met oa Van Baarle. Het zal aan Riis zelf gaan liggen hoe hij herinnert gaat worden

Romāns Vainšteins 9 januari 2020 om 11:07

Denk dat Riis hem wel ergens solo over de meet weet te laten komen zonder dat het een TT is.

boenk 13 januari 2020 om 21:53

Maar als eerste?

Tristan0112 9 januari 2020 om 11:23

Hij heeft er een goed gevoel bij! Hij voelt het aan zijn bloedwaarden…

Erik J 9 januari 2020 om 20:45

Een stuk positiever dan vorig jaar! ;-)

dikkechaap 9 januari 2020 om 11:27

“Had er ook maar een vermoeden bestaan dat zijn imago ongunstig kon zijn voor de ploeg”

Opmerkelijk naief, of leugenachtig? Zijn imago is zonder twijfel ongunstig voor de ploeg, de vraag is of zijn kwaliteiten als manager dat kunnen goedmaken. Ik vermoed van wel.

horsm 9 januari 2020 om 11:48

Riis was natuurlijk niet alleen een gebruiker als renner, als ploegleider zette hij zijn renners ook aan tot dopinggebruik. Dat laatste vind ik echt veel en veel erger. Om die reden zou hij voorgoed uit de sport moeten worden gebannen in de rol van ploegleider. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom hier vanuit de sport niet heftiger op wordt gereageerd.

Polleke 9 januari 2020 om 12:07

Dacht het eerder ook al…het hangt al maanden in de lucht dus had de UCI op de rem kunnen trappen en bv geen WT licentie moeten geven aan NTT, op grond van hun zelfverzonnen ethische normen…

Wheely 9 januari 2020 om 13:14

Tja, je hebt er altijd wel een paar die zich gaan uitspreken, de Sunweb kliek had ik ook al wel verwacht. Wie weet is Riis wel een hele aardige vent en zijn ze in het peloton wel blij met zijn terugkomst. Ben zelf dat gewijs met dat vingertje ook wel zat.

Panache 9 januari 2020 om 12:07

"Ik heb me recent verder geïnformeerd. En ik moet toegeven: niks dan positiefs.”

Verder natuurlijk logisch dat Campenaerts enthousiast is over zijn nieuwe manager. Riis is wel een icoon. Vraag mij wel af of Campenaerts nog steeds zo enthousiast is wanneer een (mogelijk) uitstekend seizoen automatisch gekoppeld gaat worden aan het onbetrouwbare imago van Riis 'hoe komt het toch dat ze nu ineens zo hard rijden…'.

Samlambeej 9 januari 2020 om 12:43

Campenaerts kan 55,089km in het uur. Opeens zo hard?

Stephen 9 januari 2020 om 12:16

Riis zou, net als alle andere doping zondaars, nooit meer een rol mogen hebben in het wielrennen. Armstrong, Boogerd, De Jongh, Th. Dekker. Dat soort mannen heeft zo hard gelogen en gemanipuleerd, die kun je nooit meer vertrouwen of geloven op hun woord… Ook als commentator vind ik ze ongeschikt…

Wheely 9 januari 2020 om 12:58

Als je daar echt consequent in gaat zijn blijft er weinig over van de sport hoor. Het merendeel van de ploegleiders en commentators/analisten mag dan opstappen.

Sebas 10 januari 2020 om 07:34

Drogreden @Wheely

Vooral als het om bewezen feiten gaat blijven er nog een pak over die gewoon hun werk doen of kunnen gaan doen.

Ik geloof in de manager capaciteiten van Riis, maar die wil ik niet meer in het top-wielrennen uitgespeeld zien worden.

Op de lange termijn is het naar mijn inziens een beter signaal. Net als het testen van bloedstalen uit het verleden.

Doping zal er altijd zijn, maar knijp het in ieder geval wel de toegangswegen af.

assen 9 januari 2020 om 13:44

Mooi dat iemand wordt beoordeeld om zijn capaciteiten en toegevoegde waarde, ipv (nog steeds!) gestraft te worden voor daden uit het verleden.

Graag zie ik ook clementie van Armstrong, Boogerd, en Rasmussen.

piet kierewiet 9 januari 2020 om 14:05

waarom een artikel over campenaerts met een foto van de gendt???

Leukefans 9 januari 2020 om 14:27

Ik kan me vergissen, maar dat lijkt me Campenaerts toch gewoon te zijn.

Rawolf 9 januari 2020 om 14:31

Nu je het zegt… denk ook dat het Thomas de Gendt is.

Maar ze lijken wel veel op elkaar, eerst was Campenaerts zn baard nog wat minder maar nu zijn t echt lookalikes op de fiets met n bril op. Jelle Vanendert ziet er ook zowat tzelfde uit in een koersfoto hahah maar die is wat langer.

Edit: Na wat googlen ga ik bevestigen dat t de Gendt is, ze dragen allebei een bril met een wit montuur en witte schoenen maar aan de schoenen denk ik toch te zien de Gendt. Campenaerts rijd met een ander type schoen met een enkele BOA.

Nelson 9 januari 2020 om 15:19

Voor de blinden onder ons: dit is wel degelijk Campenaerts.

koos verrek 9 januari 2020 om 15:26

Campi dan toch in die typische de gendt houding

Panache 9 januari 2020 om 15:32

Openingsetappe van de Tour of Guangxi. Kom je toch binnen 30 seconden achter met de juiste research.

boenk 13 januari 2020 om 22:01

Qua houding en gezicht zou je zeggen dat het Thomas is, maar als je kijkt naar de schouders en de benen, moet je zeggen Victor.

Romāns Vainšteins 9 januari 2020 om 16:31

Ik zou ook meteen ‘de Gendt’ invullen hoor.

Wheely 9 januari 2020 om 16:43

Campy doet daar ook duidelijk een De Gendtje.

Connor 9 januari 2020 om 20:13

Riis terug in het peloton, het ultieme bewijs dat de wielerwereld totaal niet geïnteresseerd is in een schone sport. Met de mond belijden ze het allemaal wel maar als het op daden aankomt ho maar.

Headlines

Materiaalzone

Populair