Campenaerts: “Als Dowsett mijn uurrecord afpakt, plan ik een nieuwe aanval”

vrijdag 13 november 2020 om 09:54
Campenaerts: “Als Dowsett mijn uurrecord afpakt, plan ik een nieuwe aanval”

foto: Cor Vos

Op zaterdag 12 december valt Alex Dowsett in Manchester het werelduurrecord aan van Victor Campenaerts. De 32-jarige Brit moet meer dan 55.089 meter afleggen als hij Campenaerts wil onttronen. “Hij staat voor een zware opdracht”, zo concludeert die laatste in gesprek met Het Nieuwsblad.

Campenaerts vestigde het uurrecord vorig jaar op hoogte in het Mexicaanse Aguascalientes, Dowsett zal het over een maand proberen op een laaglandbaan in Manchester. Het kwam voor Campenaerts niet als een verrassing. “In de voorbije Giro d’Italia hadden we het nog over het uurrecord. Het is een beetje dubbel. Ik kom goed overeen met Alex.”

“Ik mag hem graag, maar ik kan ook niet te veel tips geven. Het is namelijk een concurrent die mijn grootste prestatie als wielrenner kan wegnemen. Als hij mijn record pakt, plan ik op korte termijn een nieuwe aanval”, aldus Campenaerts, die Dowsett zeker niet wil onderschatten. “Ik denk dat hij 50% kans heeft om het record te breken. Ik ben wel blij dat iemand het eindelijk aandurft.”

Luchtdruk 
“Alex staat echter wel voor een zware opdracht. De luchtdruk maakt of breekt een uurrecordpoging. Ik ben geen klimatoloog, maar in Mexico is de luchtdruk elke dag quasi constant. In België of het Verenigd-Koninkrijk schommelt de temperatuur dag na dag. Als hij op 12 december pech heeft en er is een hoge luchtdruk, dan zal het vrees ik een onmogelijke poging worden.”

Een voordeel voor Dowsett is wel dat hij zijn eigen materiaal mag kiezen. “Dat is wel een groot voordeel”, aldus Campenaerts, die niet vreest voor een verpulvering van zijn uurrecord. “Dat zou wel een beetje pijnlijk zijn, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet in. Alex staat voor een zware uitdaging. Het zou triestig zijn voor mij mocht dat niet zo zijn.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Dario Koelkast 13 november 2020 om 10:00

In dat geval is het voor Victor vooral hopen dat hij hier een sponsor voor vindt.

Gitan 13 november 2020 om 10:08

Voor Campenaerts in ieder geval een goede zaak dat er weer wat interesse lijkt te komen voor dat uurrecord.

Wheely 13 november 2020 om 10:32

Eens, het uurrecord zou wat mij betreft een jaarlijks terugkerend fenomeen mogen zijn waar je als renner op in mag tekenen.

HoofdIsVrij 13 november 2020 om 10:18

Campenaerts wilde overigens deze zomer nogmaals het werelduur record aanvallen, maar kreeg geen toestemming vanuit de UCI.

AWestie 13 november 2020 om 10:28

@redactie Ik snap dat eigen materiaal kiezen niet helemaal: Campenaerts heeft toch ook zijn materiaal tot in de puntjes uitgedacht en afgesteld? Wat voor andere positie heeft Dowsett hier in?

Turtlehead 13 november 2020 om 11:54

Dat vroeg ik mij ook af. Deze uitspraak roept vragen op. Weet iemand hier meer van?

davyduck 13 november 2020 om 11:56

Ik vermoed dat ze bedoelen dat Campenaerts met een Ridley-fiets moest rijden omwille van de sponsor.
Dowsett zal volledig vrij zijn om een max-aero-machine uit te kiezen, of mits een goeie sponsor, te laten bouwen.
En idem voor schoenen, helm, sokken, tijdritsuit.

teundk 13 november 2020 om 12:46

Maar waarom zou de fietsensponsor van Israel startup nation daar minder belang aan hechten?

Cochise 13 november 2020 om 18:53

Blijkbaar had Israel hem volledige vrijheid in materiaalkeuze beloofd op het moment dat ze hem nog geen contractverlenging konden beloven.

Massimo Bataille 13 november 2020 om 18:55

Ik denk dat het qua fietsen/kledij maker ook een kwestie is van investering. Je steekt toch ook deel geld in het ontwikkelen van de ideale positie/materiaal etc.
Tuurlijk is dat ontwikkeling/innovatie en kan je dat naar de toekomst meenemen. En als het lukt is het deel publiciteit voor je merk.
Maar kan me wel inbeelden dat ze dat nu niet zien zitten

jooprioolpijp 13 november 2020 om 11:25

Leuk, deze competitie voor bezetenen. En dat zeg ik zonder cynische of sarcastische ondertoon. Mag van mij best nog wat meer status krijgen, een uur lang afzien.

vanSpringel 13 november 2020 om 12:19

+1

Rico. 13 november 2020 om 11:38

Als Campenaerts nog zoekt naar een nieuwe ploeg, is het misschien niet zo verstandig om te zeggen dat hij vooral weer veel tijd en energie wil steken in het uur record.

Massimo Bataille 13 november 2020 om 12:20

Als jij denkt dat hij niet een hoop publiciteit heeft gekregen vanwege zijn record?
hij geeft veel meer publiciteit aan zijn ploeg met dit record dan een tijdritzege in tirreno of BK TT (of zelfs Giro, moest hij gewonnen hebben)

Emergo 13 november 2020 om 19:54

@Massimo Alles goed en wel maar hij is er zelf niet erg mee opgeschoten.

Cochise 13 november 2020 om 12:20

Dan toch niet zo tevreden over zijn Ridley?

Polleke 13 november 2020 om 12:28

Dus als Dowsett het niet haalt is dat dan de eerste overwinning dit seizoen voor VC…

Headlines

Materiaalzone

Populair