Budget van Decathlon AG2R La Mondiale groeit naar 26 miljoen
foto: Decathlon AG2R La Mondiale
woensdag 29 november 2023 om 14:14

Budget van Decathlon AG2R La Mondiale groeit naar 26 miljoen

Het budget van de wielerploeg Decathlon AG2R La Mondiale gaat de komende jaren flink omhoog. Door de entree van sportketen Decathlon als hoofdsponsor gaat het Franse team werken met een jaarlijks budget van 26 miljoen euro. Volgens L’Équipe is dat drie miljoen euro meer dan dit jaar.

Door het aangekondigde vertrek van Citroën als naamsponsor, wat naar verluidt zorgde voor een gat van zes miljoen euro in het budget, moest ploegbaas Vincent Lavenu op zoek naar een nieuwe partner. Die vond hij in Decathlon, dat ook fietssponsor Van Rysel meebrengt. “Dit is exceptioneel, een historisch moment”, vertelde Lavenu eerder deze week tijdens de teampresentatie tegen Cyclingnews.

“Het risico bestond dat de ploeg zou verdwijnen, dus was het eerste doel om te zorgen dat het grootste deel in stand zou blijven. En nu gaan we zeker door tot en met 2028, met bemoedigende vooruitzichten”, zei Lavenu. “Met een budget van 26 miljoen euro positioneren wij ons op een goed niveau.”

L’Équipe wist te melden dat Decathlon AG2R daarmee in de top-5 van de WorldTeams staat qua financiële mogelijkheden. “Maar het is belangrijk om te onthouden dat, niet zoals meerdere andere ploegen, onze renners in loondienst zijn en dat wij ook sociale premies betalen”, aldus de sportief manager.

foto: Decathlon AG2R La Mondiale

RIDE Magazine
7 Reacties
29-11-2023 14:21
Renners in loondienst of niet: met zo'n groot budget mag je toch wel iets meer verwachten? Zo geweldig was het afgelopen seizoen niet, de inkomende transfers zijn toch ook niet heel indrukwekkend. Zal het in 2024 veel beter worden?
    29-11-2023 20:49
    Laat ze eerst in omkadering gaan investeren ipv middelmatige renners een te dik contract te geven.
29-11-2023 14:27
Opvallende laatste alinea. Doelt hij met ‘geen sociale premies betalen’ op Franse continentale teams of op teams van gelijk niveau?
    29-11-2023 15:20
    Er zullen wel ploegen zijn waar de renners zelfstandigen zijn en de sociale bijdrages zelf betalen.
    29-11-2023 15:27
    Inderdaad, bij heel veel ploegen zijn een groot deel van de renners aangeworven op zelfstandige basis en niet als werknemer.
    De UCI legt ook een ander minimumsalaris op afhankelijk van het statuut.
    29-11-2023 15:43
    De eerste keer dat ik daar iets over hoor. Ik vermoed dat dit afhangt van nationale wetgeving in het land waar de licentie afgegeven is?
    Krijgen renners die geblesseerd zijn eigenlijk hun loon doorbetaald of vallen zij op een ziekte-uitkering terug?
    Bouwen zij pensioenrechten op? Hoe ziet hun sociale statuut er eigenlijk uit?

    (Misschien interessante vragen om eens een stukje aan te wijden tijdens de komkommertijd?)
29-11-2023 16:41
Dat is toch wel een stevig budget voor een ploeg die afgelopen seizoen slechts 18e was op de UCI ranking met weinig hoop voor verbetering, gezien de transfers en de ontwikkeling van jonge renners bij de ploeg. Ook qua professionele begeleiding lijkt de ploeg behoorlijk achter te blijven tegenover de topteams. Het blijft verbazingwekkend hoeveel geld Franse sponsoren bereid zijn te investeren in middelmaat, zonder ook maar enige ambitie om die investering om te zetten in klinkende resultaten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine