Bruyneel kritisch op koersgedrag Evenepoel: “Ik vraag me af wie deze beslissingen neemt”
foto: Cor Vos
maandag 11 september 2023 om 17:09

Bruyneel kritisch op koersgedrag Evenepoel: “Ik vraag me af wie deze beslissingen neemt”

Nu Remco Evenepoel is uitgeschakeld voor een goede eindklassering in de Vuelta a España, jaagt hij als rittenkaper op de bergtrui en dagzeges. Dit resulteerde zaterdag al in een imponerende zege in de tweede Pyreneeënrit en Evenepoel was ook zondag weer in de aanval. “Dat was geen goed idee”, is Johan Bruyneel kritisch in de populaire wielerpodcast The Move.

Evenepoel ging zondag – een dag na zijn indrukwekkende raid op weg naar Larra-Belagua – weer in de aanval. “Zaterdag was dat wél een goed idee. De beklimmingen waren lastig genoeg om iedereen te lossen. Maar gisteren was het geen goed idee. Evenepoel is geen robot, geen Superman. Hij was erg vermoeid na die indrukwekkende prestatie van zaterdag, wat trouwens erg indrukwekkend was. Maar dat kunstje dan zomaar herhalen? Zo werkt het niet op het hoogste niveau. Zelfs niet als je Evenepoel heet.”

“Ik zou het niet per se naïef noemen, maar het was wel een fout. Het was niet slim. Het was rit vijftien in een grote ronde, niet zomaar een eendagswedstrijd”, aldus Bruyneel, die vervolgens niet mals is voor de ploegleiding van Soudal Quick-Step. “Ik vraag me af wie deze beslissingen neemt. Is het Remco zelf? Of iemand vanuit de ploegleiding? Is het advies vanuit de volgwagen wel juist? Het is de taak van de staf om zo’n geweldig getalenteerde renner in toom te houden. Om hem dan helemaal los te laten wanneer het er écht toe doet.”

foto: Cor Vos

Geen sterke man boven Evenepoel
Bruyneel kijkt met een scherpe blik naar het functioneren van de twee ploegleiders bij Soudal Quick-Step in deze Vuelta, ex-renners Klaas Lodewyck en Iljo Keisse. “Zij hebben in hun loopbaan niet de ervaring opgedaan hoe je een grote ronde moet aanpakken, wanneer je een klassementsman in je ploeg hebt. Daardoor voelen zij niet wat Remco voelt. Het team is bezig om renners aan te trekken die Evenepoel kunnen bijstaan in de klimtrein. Maar misschien moeten ze bij de ploeg ook mensen rekruteren die hem van beter advies kunnen voorzien.”

De gewezen meesterstrateeg van U.S. Postal ziet momenteel geen sterke man boven Evenepoel, iemand die de sportieve lijnen kan uitzetten. “Remco rijdt voor een team. Een team dat hem betaalt, een structuur uitzet en ook een kapitein aan boord heeft die de moeilijke beslissingen neemt. Dat zou de sportdirecteur moeten zijn, maar ik denk dat het in dit geval Remco zelf is.”

Strijd aangaan met de toppers
Hoe zou Bruyneel het de komende dagen dan aanpakken in de Ronde van Spanje? De oud-renner heeft een duidelijke visie. Als het aan Bruyneel ligt, springt Evenepoel niet meer mee met een vroege vlucht. “Dat draagt niets bij. Waar hij wél de focus op moet leggen, is rit zeventien. De etappe naar de Angliru. Dáár moet hij de strijd aangaan met de grote mannen en Sepp Kuss, Primoz Roglic en Jonas Vingegaard proberen te verslaan. Dat zou goed zijn voor het zelfvertrouwen. Dát zou nog iets toevoegen aan zijn Vuelta.”

RIDE Magazine
67 Reacties
11-09-2023 17:36
Ik ben het eens met Bruyneel. Als grote rondes zijn doel zijn moet dat ook zijn doel blijven. Daar trek je voor de toekomst de meeste relevante lering uit. Nu lijkt(!) Evenepoel te gaan voor de snelle bevrediging. Dat ie dat (overtuigend) kan weten wel.
11-09-2023 17:43
Ik luister geregeld naar de podcast en Bruyneel zegt daar zinnige dingen. Net zoals Horner bij de butterfly effect. En over Evenepoel heeft hij natuurlijk volledig gelijk. Rit van zaterdag was ok te bevatten maar die van zondag was er teveel aan. Hij ging ook veel dieper erop in dat met cat 2/3 beklimmingen het draften veel grotere rol speelt en dat dit voor Evenepoel nadelig is.
    11-09-2023 19:44
    Horner bij the butterfly verkoopt juist 90% van de tijd onzin...
    11-09-2023 20:01
    Horner is enkel sterk in het analyseren van ritten en koerssituaties. En daar is hij zelfs de allerbeste in. Over de waardeverhoudingen en de dynamiek in het huidige peloton, en de kwaliteiten van 90% van de renners weet hij echt niks.
11-09-2023 17:22
Heb d WEDU uitzending gezien en Bruyneel zei de juiste dingen maar ook niet teveel omdat hijzelf niet Remco kent etc.
    11-09-2023 20:59
    Blijft knap dat WF steeds de juiste uitspraken van mensen hier neer weet te zetten , dat uitlichten tot een verhaal en zo weer genoeg reacties en clicks weten te genereren.
11-09-2023 17:45
Ergens heeft JB een punt, zondag reed Remco onbesuisd rond, zijn geldingsdrang niet in te tomen… dan helpt een sterk figuur om hem tot rede te brengen, geen ja-knikkers die vooral willen meesurfen op zijn populariteit…
11-09-2023 18:14
Wat een onzin. Het was de laatste dag voor de rustdag, 2 dagen op rij winnen op deze manier was groots geweest, hij doet goede zaken voor de nevenklassementen en als je ziet hoe hij nog 4de wordt op kleine achterstand had hij als het net even anders loopt ook gewoon kunnen winnen. Ik ben vanwege zijn maniertjes geen fan van Evenepoel, maar ik kan alleen maar respect hebben voor hoe hij het weekend heeft gekoerst.
11-09-2023 18:58
Het zijn in ieder geval vragen waarvan je hoopt dat die ook in Evenepoels ploeg aan de orde gaan komen. Is de bollentrui winnen, rittenkapen de beste route naar een (nog) betere klassementsrenner worden? Of is dat in de ritten die er in het klassement nog toe doen, gewoon meestrijden met de besten. De strijd aangaan met de top van het klassement want dat is toch uiteindelijk het doel. Misschien levert die ervaring uiteindelijk meer op naar volgend jaar toe?
    12-09-2023 07:06
    Dat was mijn gedacht ook dat hij woensdag en donderdag vooral moet proberen de toppers te volgen en als hij dat kan daar dan moed en zelfvertrouwen uit te halen
11-09-2023 18:22
Ik begrijp de analyse van JB, los van zijn verleden.
Hebben we Remco ooit al in een koninginnerit zoals vrijdag ll of as woensdag zien strijden tegen kleppers als de 3 musketiers van TJV ? Neen want ofwel was hij al naar huis (Giro) ofwel gaf hij niet thuis (zoals vrijdag en Giro 2022), of was Roglic naar huis (Vuelta 2022). Dus we blijven op onze honger zitten.
Ik hoop dat hij eens strijd levert zoals Pogi op de col de Looze in de voorbije TDF. Nu beperkt hij zich tot volgen of lossen in de bergen. Daarom krijgt hij nu deze week alle kans toe om te zien hoever hij kan komen in functie van 2024.
    11-09-2023 18:46
    Dacht dat roglic naar huis was in Vuelta vorig jaar
    11-09-2023 21:52
    @sus, dat staat er toch ? 2022 was vorig jaar
    12-09-2023 09:15
    Laten we wel even bij de feiten blijven.
    De twee koninginneritten van de Vuelta 2022, Sierra de La Pandera en Sierra Nevada waren al gereden toen Roglic viel.
    12-09-2023 10:32
    Alle grote bergritten waren al gereden. En remco had nog altijd een comfortabele voorsprong. De kans was dus heel klein dat roglic die vuelta nog ging winnen. Maw de sterkste heeft toen gewonnen
11-09-2023 17:52
Als je het puur vanuit het palmares bekijkt, is het toch ook gewoon mooi dat Remco er allicht nog een Vuelta ritzge bij kan pakken komende week en de bergtrui kan winnen. Die argumenten ontbreken bij Bruyneel dan weer volledig. Maar hij heeft wel een goed punt dat di them nie tper se helpt in de ontwikkeling als ronderenner.
11-09-2023 19:10
REV krijgt idd slecht advies. Met zondag bewijst hij niets…ook al had hij gewonnen. Wel maakt hij een statement als hij idd, zoals Bruyneel terecht zegt, donderdag/ Anglirú dag vooraan eindigt. Het probleem met REV is, en zal m.i. altijd blijven, dat hij geen ronderenner is. Als ronderenner mag je geen slechte dag hebben en die zal hij altijd hebben. Hij is een absoluut toptalent die wonderbaarlijke inspanningen kan leveren in een eendaagse wedstrijd. Ja ik weet het…hij heeft de Vuelta al eens gewonnen. Dan nog is dat geen bewijs voor mij om een pure ronderenner te zijn, hij is het niet en hij wordt het ook niet. Dat wil niet zeggen dat hij nooit meer een ronde wint…geef hem een paar tijdritten en geen etappe na dag 10 met lange bergen en hij is in staat een ronde te winnen …afhankelijk van wie ook meedoen verder. Je bent aeroob of anaeroob en Remco is het tweede en zal nooit het eerste zijn wat het pure kenmerk is van een ronderenner
11-09-2023 18:08
Bruyneel heeft een heel valide punt getuige ook de mindere finale vanuit Evenepoel tegen weliswaar uitgenaste topcoureurs maar toch renners met wie hij normaal gesproken mee doet voor de meet. Dat gezegd hebbende was het natuurlijk wel weer tof die 5 demarrages net zolang tot ie weg was.
11-09-2023 18:59
Als het doel van Evenepoel is om mee te doen voor de tour dan begrijp ik Bruyneel. Probleem met Evenepoel (hoeft geen probleem te zijn overigens ligt er aan wat je nastreeft) is dat hij slecht tegen zijn verlies kan. Hij gaat dan zoeken naar excuses of bewijsdrangte tonen door zoals zaterdag te winnen. Maar de overwinning van zaterdag zegt niets over een algemeen klassement kunnen rijden. Hij wint met de zegen van de klassementsrenners van een matige kopgroep. Een dag later lukte dat bijvoorbeeld niet.
11-09-2023 22:42
Een interessante kijk in de Kop over Kop podcast: Evenepoel (en ook Pogacar) moeten wat saaier worden voor het grote ronde werk. Ook alle ‘raadgevingen ‘ van Horner hebben een koers versaaiing tot gevolg. Is dat wat de supporters/ toeschouwers echt willen? Ik sta er niet op te wachten.
    11-09-2023 22:50
    Heb me nog nooit aan die podcast gewaagd. Door de interactie met Kroon is het monotone, mechanische, overarticulerende stemgeluid van Babbelgem nog net te doen, als het lispelende gehakkel van Bobbie er dan ook nog bijkomt is het er ruimschoots over.
11-09-2023 18:44
Anderzijds: als hij nu 5 rustdagen in de bus had genomen, dan had zijn prestatie van woensdag ook niet veel gezegd. Dus dat hij 2 dagen stevig koerst om vermoeidheid te behouden, en daarna op dinsdag en woensdag zich probeert te meten met de (andere) toppers, zou voor mij een prima strategie zijn.

Ik krijg alleen niet de indruk dat er zo strategisch gedacht wordt. Ik heb het indruk dat de strategische besluiten voornamelijk door Evenepoel genomen worden.

Ik vermoed dat hij woensdag weer in de vlucht wil zitten om de etappe te winnen en de bergtrui veilig te stellen, terwijl hij met het oog op de toekomst beter een duel met zijn concurrenten op de lange termijn zou aangaan.
    11-09-2023 19:05
    Zo'n duel kan er niet komen, omdat de anderen Remco nu niet meer als hun belangrijkste concurrent zien.
11-09-2023 18:48
Na donderdag zullen we weten of hij de concurrentie kan aangaan met de toppers in de tour
    11-09-2023 22:48
    Dat weten we nu al. Bij Jumbo zullen ze tevreden hebben geconstateerd dat ze hem op dezelfde manier kunnen kraken als Pogacar.
    11-09-2023 22:50
    Of niet: de JV kunnen zich weer afzijdig houden als ze niet belaagd worden door andere klassementsmannen. Remco staat nog veel te ver, en wellicht laat hij zich nog verder zakken dinsdag. Rit 20 kan interessant worden…
    12-09-2023 10:58
    @zeboe , hoezo die hebben hem gekraakt, ik denk dat hij dat door faalangst vooral zelf gedaan heeft
11-09-2023 19:57
Ook Bruyneel wil graag een stukje van de Evenekoek.
Geen probleem, Johan, er is genoeg voor iedereen.
11-09-2023 21:13
Wij Belgen hebben niet zoveel moeite met dopingverhaal. Jullie Ollanders doen er hypocriet over
    11-09-2023 21:47
    Ja, ja, geen wielrennen zonder ‘le pot belge’.
11-09-2023 21:48
Ik heb kritiek op het koersgedrag van Johan Bruyneel.
11-09-2023 18:17
Bruyneel legt de focus vooral op Lodewyck en Keisse en dat snap ik wel, zijn zij in staat om Remco te vertellen wat hij moet doen. Na de rit van zaterdag bleek immers dat de eerstgenoemde een heel ander plan had dan zijn renner uitvoerde. Leverde een fantastische overwinning op maar ook een teken dat de renner het meer voor het zeggen heeft dan zijn ploegleiders. Hoe gezond dat is kun je je afvragen. Nu zegt dezelfde leiding dat ze volgend jaar meer in het programma gaan snoeien maar als Remco dat niet wil, wie durft er dan tegenin te gaan.
    11-09-2023 18:41
    Dat denk ik ook. Remco maakt zijn eigen plannen. Is deze week al meerdere keren van tactiek veranderd. De ploegleiding staat kennelijk niet boven hem.
    11-09-2023 18:59
    Is toch goed als zo'n topper zelf keuzes maakt; verhoogt de motivatie. Niets zo demotiverend als andermans plannen, waar je zelf niet in gelooft, uit te moeten voeren.
11-09-2023 18:30
Maak Bruyneel ploegleider bij Quickstep en ze doen in elke ronde mee voor eindwinst
    11-09-2023 19:02
    Maar zijn al die jongens bereid zich vol te laten proppen met de doping van Bruyneel?
11-09-2023 19:39
Helemaal eens deze keer met Bruyneel... behalve dan dat Evenepoel op de Angliru absoluut niet meekan met de topklimmers. We weten waar zijn kracht ligt en dat is niet op zulke beklimmingen. Evenepoel en Pogacar lijken op elkaar: veel te druistig en wat beperkt als het heel hoog wordt (Pogacar) of heel steil (Evenepoel).
11-09-2023 21:11
Probleem met Bruyneel is zijn besmette verleden. Bovendien zegt hij dingen die je in de commentsectie op wielerflits ook al lang had kunnen lezen. Sterker nog, soms denk ik dat hij eerst de commentaarsectie leest op wielerflits, en dan zijn maatje Lance Armstrong belt om in de podcast wat bijdrages na te praten die hij hier heeft gelezen. Die Wielerflits dan weer vrolijk kan publiceren.

Want de vraag "wie is de baas bij QS" is hier uitvoerig behandeld. En ook daar is aan de orde gekomen dat er een kudde jaknikkers om Evenepoel heen staat, en er niemand is die hem kan beteugelen. Dat Evenepoel zelf bepaalt wat er binnen QS gebeurt, en niet de ploegleiding.

Ik blijf het jammer vinden dat deze man dit podium nog altijd krijgt, terwijl er genoeg wielerkenners zijn zonder zo'n verleden die minstens net zoveel zinnige dingen zeggen als Johan. Ik zie ze hier alleszins regelmatig op Wielerflits.
11-09-2023 21:43
@poeskescherens
Klopt, 23, vroeger was je dan nog een piepkuiken, nu rijfde hij al z'n 50ste profoverwinning binnen.
Tijdens de rit van zondag zag ik op de pcs livestats een tabelletje langskomen van de 15 renners in de kopgroep, gerangschikt op leeftijd. Evenepoel stond er als allerjongste, van dichtbij voorafgegaan door het jonge talent Buitrago (ook 23) de veelbelovende Kron (25), het ook al jonge talent Rubio (25), de al wat meer door de wol geverfde Leonard Kämna (27) en zo door tot... Rui Costa, de uiteindelijke ritwinnaar op z'n 36ste. Costa, de koning van het uitgekookte rijden, het leegeten van het bord van de ander, die daarmee nu toch z'n 31ste profzege kon pakken...
11-09-2023 22:44
“Hij was erg vermoeid na die indrukwekkende prestatie van zaterdag, wat trouwens erg indrukwekkend was.”

Ik vond het niet eens zo indrukwekkend dat hij vermoeid was na zijn indrukwekkende prestatie.
12-09-2023 08:07
Zoals eerder benoemd is het een ex voetballer die de goede eigenschap heeft totaal niet tegen zijn verlies te kunnen. Los van alle kwaliteiten die hij heeft. Zet hij zijn negatieve energie eerst om in een reactie na het verlies om iedereen daarna te laten zien dat hij graag de volgende dag iedereen even van repliek zal geven. Dat druist in tegen het oloegenspel en laat zien dat hij individueel denkt. Niks mis mee echter hij is onderdeel van een ploeg en tactische redenen
11-09-2023 17:55
Zondag wat losgereden, meer niet. Bergpunten die hij daar ophaalt, moet hij volgende dinsdag niet oprapen. Remco neemt 2 rustdagen zei hij zelf.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine