Dave Brailsford (Team Ineos) eist voldoende voorzorgsmaatregelen van Tourorganisatie

vrijdag 17 april 2020 om 17:02
Dave Brailsford (Team Ineos) eist voldoende voorzorgsmaatregelen van Tourorganisatie

© Cor Vos

Sir Dave Brailsford, manager van Team Ineos, steekt een waarschuwend vingertje op naar de Tourorganisatie. Als hij het gevoel heeft dat de voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus niet voldoende ‘uitgemeten, intelligent en verantwoordelijk’ zijn, trekt hij zijn team terug uit de Tour de France. Jonathan Vaughters van EF Pro Cycling treedt de Brit bij.

Team Ineos trok zich anderhalve maand geleden al terug uit Parijs-Nice. Vooral omdat de veiligheid en de gezondheid van de renners en hun entourage niet volledige gegarandeerd kon worden. Dave Brailsford vertelt aan The Guardian dat hetzelfde argument geldt voor de Ronde van Frankrijk, die – als alles goed verloopt – van 29 augustus tot 20 september zal afgewerkt worden. “We hebben het recht om ons terug te trekken als we dat nodig achten”, klinkt het. “Ik mag hopen dat de voorzorgsmaatregelen voldoende uitgemeten, intelligent en verantwoordelijk zijn.”

Brailsford wordt in zijn visie gesteund door Jonathan Vaughters, teammanager van EF Pro Cycling. Ook hij verwacht extra voorzorgsmaatregelen. “Het zou een goed idee zijn om de renners voor de start van de Tour in quarantaine te plaatsen.” Vaughters begrijpt zelfs niet waarom een Tour achter gesloten deuren geen optie is. “Ik weet, het druist in tegen de traditie, maar je beperkt er wel de risico’s mee. Als ik organisator was, zou ik daar rekening mee houden. Beter extra maatregelen dan helemaal geen koers.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 17:09

Zal ze niet missen als ze niet op komen dagen. Team Vaughters zie ik dan weer liever wel aantreden. De keuze tussen tour zonder publiek of geen tour is vrij eenvoudig > koers !

John Bidon 17 april 2020 om 17:40

Het kan toch helemaal niet een koers zonder publiek? Hoe gaan ze er voor zorgen dat er geen publiek komt?9

vincenzo 17 april 2020 om 18:03

Wat is ‘een Tour zonder publiek’? Er zullen altijd (veel) mensen langs de kant staan. Dat valt mijns inziens niet onder ‘een Tour zonder publiek’.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 18:36

Een tour zonder publiek is in principe een tour voor enkel zij die de tour langs/nabij hun huis voorbij zien gaan. Die tour heeft geen dikke startdorpen en finishstraten zowel als geen bakken toeristen die enkele etappes meepakken. Het is een tour met mensen in hun tuintjes en zwaaiend vanuit de ramen, een tour voor de Fransen zelf waarbij de focus nog meer op het landschap ligt en minder op de knotsgekte en deelnemende poppetjes. Een tour die ik graag zou zien wanneer een 'echte' tour uitgesloten is.

En reken maar dat de Fransen dat vermarkten kunnen en het volk enthousiasmeren om nog meer van allerlei originele werken in de bermen zetten, esthetisch gezien leuker dan al die schreeuwerds en schuin neergelegde racefietsen op cols.

KnightBiker 17 april 2020 om 19:00

Ook het feit dat tegen die tijd de vakanties voorbij zijn maakt dat er veel minder publiek zal zijn. Versober daarbij start en aankomst en je hebt het in principe al voor elkaar.

John Bidon 17 april 2020 om 19:35

Je moet voor de gein eens oude ritten terugkijken en zien hoeveel mensen er op de been zijn. En dat is in de tussenliggende dorpjes en stadjes. Geeneens start of finish.

En handhaven gaat niet lukken. Je kan niet om de 10 meter politie zetten. Nee een wielerwedstrijd op dr openbare weg zonder publiek is een utopie en gaat nooit werken.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 20:20

Zeg ik dan zonder publiek ? Neen, een tour voor de Fransen in het echt en de rest op tv.

Maglia Rosa 17 april 2020 om 20:23

Waren die ritten toevallig midden in juli toen alle Fransen vrij waren en alle campings vol zaten met buitenlanders die graag een ritje meepikken?

Een Tour kun je prima rijden met amper publiek. Schrap het start- en finishdorp, scherm de teambussen af, schrap de Tourkaravaan en blokkeer beklimmingen vanaf 2e categorie. De buitenlanders blijven waarschijnlijk thuis en de Fransen gaan ook niet heel het land doorreizen als het advies nog steeds is om thuis te blijven. Daar heb je waarschijnlijk geen extra agenten voor nodig.

Bikeage 17 april 2020 om 20:29

Zou dit dan voor het eerst een Tour sinds mensenheugenis worden zonder mee rennende flapdrollen in gekke pakjes? Doe maar elk jaar dan. Is ook meer mensen voor de tv, dus meer tv-geld. Dat maar meteen naar de ploegen en niet naar de ASO. Winning!

sl2512 17 april 2020 om 20:49

Een Tour zonder publiek is een prima alternatief. Een koers voor de ‘normale’ wielerfan langs het parcours en voor de TV.
Als dat zonder Ineos moet zal ik er geen traan om laten. De megalomane (geld)treintje bergop kan ik missen als kiespijn

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 21:02

En wat ook zo is > Het peloton zoner karavaan is goed vergelijkbaar met een bubbel in een glas spa rood. Bende kwaaie agenten ervoor, kwaaie agenten goed ertussen, kwaaie agenten achter de bezemwagen, paar boetes voor die paar overdrijvers mbt niet respecteren van de dan heersende coronaregels. Klaar.

vincenzo 17 april 2020 om 21:27

Ik begin nu te begrijpen waarom gesproken wordt van een ‘unieke Tour’.

Emergo 18 april 2020 om 11:39

En zo dromen we rustig verder.

jan jansen 17 april 2020 om 18:17

Goed dat er nu al twee ploegen zijn die de organisatie op hun vingers tikt. Het gaat er niet om dat de tour kost wat kost door gaat. De tour draagt dan ook een grote verantwoording voor de gezondheid van velen.

KnightBiker 17 april 2020 om 19:01

Het is allemaal prematuur inderdaad. Mochten de zieken huizen nog vol liggen tzt dan is het allemaal niet zo verstand te noemen.

Headlines

Materiaalzone

Populair