BORA-hansgrohe staat voor moeilijke keuzes in aanloop naar Vuelta

zondag 7 augustus 2022 om 10:26
BORA-hansgrohe staat voor moeilijke keuzes in aanloop naar Vuelta

Is Sam Bennett er straks bij in Utrecht voor de Vuelta-start? - foto: Cor Vos

Over goed twee weken begint in Utrecht de 77ste editie van de Vuelta a España. BORA-hansgrohe hoopt uiteraard te schitteren in de Spaanse ronde, maar heeft nog behoorlijk veel huiswerk en staat voor moeilijke keuzes. Dat laat ploegleider Rolf Aldag weten aan Cyclingnews.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Met de Colombiaan Sergio Higuita is momenteel slechts één renner echt zeker van een Vuelta-selectie, is ex-renner Aldag duidelijk. Giro-winnaar Jai Hindley en Wilco Kelderman zijn er normaal ook bij in de Spaanse ronde, maar Aldag wil dit nog niet bevestigen. “We hebben op elk gebied renners van wereldklasse. We hebben Sam Bennett voor de sprints en dan hebben we natuurlijk ook nog het algemeen klassement. De lijst is behoorlijk lang, we hebben heel wat opties.”

De ploeg richtte zich in de Giro d’Italia en Tour de France met name op het klassement, en met succes, maar in de Vuelta gooit de formatie het wellicht deels over een andere boeg. “We zitten nu in een overgangsfase naar een klassementsploeg. We hadden een duidelijk streven, een driejarig project: het winnen van een grote ronde. Dit hebben we echter al in mei gerealiseerd en dat geeft ons ook de vrijheid om andere doelen na te streven. Het is een luxepositie om in te verkeren”, aldus Aldag.

Wilco Kelderman en Jai Hindley namens BORA-hansgrohe – foto: Cor Vos

“We kunnen nog veel leren. Het is als ploeg ook interessant om voor zowel de sprints als een algemeen klassement te gaan. Om te kijken welke type renners je dan nodig hebt. Waarom zou je het niet proberen, om te kijken hoe het uitpakt?”, vraagt Aldag zich af. “Er zijn dit jaar vijf, misschien wel zes sprintkansen in de Vuelta. Het is dus logisch om daar naar te kijken en dit niet zomaar aan de kant te schuiven.”

BORA-hansgrohe zal de komende week de laatste knopen doorhakken en de definitieve selectie samenstellen.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Gapenberg 7 augustus 2022 om 10:38

Ik snap dat ze een sprinter willen meenemen maar toch Bennet niet zeker…
Probeer dan in de Giro met Meeuws en nu vol voor een 2de GK

0
Brabander 7 augustus 2022 om 12:41

Meeus is zwaar gevallen hè

0
Gapenberg 7 augustus 2022 om 17:14

Brabander
I know vandaar in de Giro en niet in deze vuelta

0
Poeksel 7 augustus 2022 om 10:39

Ik dacht eigenlijk dat het uitvallen van Meeus het ze makkelijker maakte. Vol voor het klassement met vier kopmannen!

0
Etio 7 augustus 2022 om 10:55

Dit klinkt toch alsof er vier/vijf klimmers en drie/vier renners (waarbij Bennett zelf meegerekend) voor de sprint van Bennett mee zullen gaan.
Het lijkt mij: Higuita, Hindley, Kelderman + Buchmann en/of Fabbro = 4/5 renners
Bennett + twee of drie knechten = 3/4 renners

0
Panache 7 augustus 2022 om 11:05

Gewoon Haller en Koch die kunnen knechten én sprinten. Met het team van Bora moet je voor de hoofdprijs gaan.

0
Marik 7 augustus 2022 om 11:09

Higuita gaat nooit podium rijden en Kelderman ook niet. Dus of je gaat met Hindley voor het algemeen klassement, of je gaat voor etappesucces met al die kleppers.

0
Poeksel 7 augustus 2022 om 11:19

Is de Vuelta zoveel sterker bezet dan de Giro van 2020 of is Kelderman veel slechter geworden?

0
Panache 7 augustus 2022 om 11:21

In deze open ronde (gevestigde namen afwezig, niet fit, of geen hoofddoel) zie ik Higuita in staat om dé verrassing te zijn. In de Tour ‘21 was hij het die in de laatste dagen tot de beste klimmers behoorde en Uran op sleeptouw nam. Ik kan geen 5 ‘zekerheidjes’ opnoemen die Higuita gaan verslaan.

0
Arry1338 7 augustus 2022 om 11:28

Ik denk dat eerste, Poeksel.

@Panache
Ik denk dat Carapaz, Evenepoel, Almeida beter zullen zijn dan Higuita in het eindklassement. Daarnaast verwacht ik Hindley en Yates beter, maar zoals je zegt zijn er geen 5 zekerheidjes.

0
fietsvriend 7 augustus 2022 om 12:44

Kelderman niet mee omdat ie weggaat, is dat nog een optie?

0
Mystery Rider 7 augustus 2022 om 12:45

Ik begrijp het niet goed wat Aldag zegt, we hebben al een AK op zak dus nu gaan we experimenteren, ons project is toch al geslaagd?

Ze werken aan een team voor het AK en hebben zoveel toppers voor de top 3-5-10, maar gaan even proberen met sprinter Bennett voor ritzeges?

Bonne chance met Merlier, Ackerman en Groves aan de start zou ik zeggen!

0
xistnc 7 augustus 2022 om 12:56

Klinkt een beetje als anticiperen op een opstelling waar geen touw aan vast te knopen is en het managen van de verwachtingen.

0
Jeszon 7 augustus 2022 om 14:47

Van Poppel joh!

0
Shinzawai 7 augustus 2022 om 15:31

Gezien de recente prestaties van Bennett, is het duidelijk dat het zonde is om dure Vuelta-plaatjes op te offeren aan hem en zijn trein. Dan kunnen ze beter de ronderenners zo goed mogelijk ondersteunen en Bennett de kans geven om via wat kleinere koersen toch nog wat van zijn seizoen te maken.

0
Dikke Kater 7 augustus 2022 om 16:25

Zonde dat Meeus geblesseerd is. Was in vorm en leek beter dan Bennett, al is dat laatste niet zo moeilijk.

0
hjjanssen1973 7 augustus 2022 om 17:33

Tja, ze hadden net Bennett weggesteept ten gunste van Meeus, maar dan valt Meeus zwaar….

0
Baardmans 7 augustus 2022 om 18:05

Kelderman valt af. Gaat namelijk weg. Voorsorteren op sprintersploeg.

0
Johnny7 8 augustus 2022 om 10:24

Beetje zielig hier op deze site dat Kelderman bashen. Hij is ineens niet goed genoeg meer omdat hij een keer een slechte grote ronde had dit jaar? Kijk even naar zijn erelijst, wat een topper. Ik heb er vertrouwen in dat hij na de Giro ook in de Vuelta een podium kan behalen. Hij gaat gewoon voor het gedeelde kopmanschap met Hindley. Higuita moet het nog maar eens bewijzen, 3 weken lang. Verder zelfde strategie als in de Giro, de beste klimmer zal de uiteindelijke absolute kopman zijn voor Bora.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone