Boogerd: “Dumoulin kan komend jaar echt alles op de Tour zetten”

maandag 3 december 2018 om 09:44

foto: Sirotti

Tom Dumoulin moet zich niet wijs laten maken dat het parcours van de Tour de France 2019 niets voor hem is. Dat vindt analist en oud-profwielrenner Michael Boogerd. “Natuurlijk kan Tom de komende Tour winnen. In de afgelopen Tour was Dumoulin een van de beste klimmers en heeft hij nauwelijks tijd verloren. Hij heeft bergop opnieuw een enorme stap gezet”, zegt Boogerd in gesprek met de Telegraaf.


De ploegleider van het toekomstige Roompot-Charles verbaasde zich dat dit jaar al het parcours toegeschreven werd aan de Fransen. Het podium werd uiteindelijk bevolkt door Geraint Thomas, Dumoulin en Chris Froome. “Al die betweters die alleen maar riepen dat het huidige Tourparcours helemaal op het lijf van de Franse klimmers Romain Bardet en Thibaut Pinot is geschreven. Waar hebben die Fransen dan dit wielerjaar Dumoulin bergop eraf gereden? Nergens!”, aldus Boogerd.

“Het is dat hij in de eerste Alpenrit naar La Rosiere al krachten verspeelde met een vroegere aanval, anders had Geraint Thomas hem daar niet gelost. En op de Alpe d’Huez maakte hij een schakelfoutje anders won hij de rit”, blikt Boogerd terug. “Natuurlijk is het aantal tijdritkilometers van slechts 27 in de komende Tour beperkt, maar al die klimmers moeten Dumoulin bergop eraf rijden. Ze weten dat hij in die tijdrit terrein op hen gaat winnen. Nee, Tom kan komend jaar echt alles op de Tour zetten.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Jean Dumas 3 december 2018 om 09:49

Go Boogie!

Krentenbol 3 december 2018 om 09:59

Het huidige parcours is uiteraard niet het ideale parcours voor Dumoulin. Maar dat heeft hij ook echt niet nodig. Er is gewoon geen parcours meer wat hem totaal niet ligt. Kasseien, heuvels, monster klimmen of waaiers. Ohja en tijdritten natuurlijk. Hij kan het eigenlijk allemaal wel.

Secondant 3 december 2018 om 10:10

Boogerd heeft in zoverre gelijk dat hij bergop niet hoeft te verliezen van de Fransen. En misschien zelfs wel niet van Froome, Thomas, Bernal of een andere ronderenner. Maar waar pakt hij bergop tijd op deze mannen?

Hij heeft een lange tijdrit nodig om net die 1-2 minuten op de andere klimmers te pakken (30 seconden op Froome, Thomas). Zonder tijdrit wordt het een loterij, met zoveel renners die bergop ongeveer evengoed zijn. Yates maakt dan een goede kans met zijn punch voor de boni’s.

Brabander 3 december 2018 om 12:40

Exact mijn gedachten. Hij heeft zeker wat tijdrit nodig om wat hij waarschijnlijk zal verliezen met punchen op mannen als Simon Yates te compenseren. Of Dumoulin moet ineens een fantastisch eindschot krijgen. Dat kan uiteraard ook. Hij heeft me al vaker verrast.

Taliesin 3 december 2018 om 23:18

Yup. Zo is het gewoon. Ergens moet die tijd gepakt worden en ik zie Tom, goed als ie is, nog niet allemaal die gasten bergop uit het wiel rijden. Dat gaat makkelijker met een tijdrit in de achterzak.

kielabokki 3 december 2018 om 10:31

Leuk dat Boogerd zo zwart wit is maar dat schakelmoment was niet bepaald win or lose. Gooide daar een kans op winnen weg, niet een zekere winst.

josemanuelfuente 3 december 2018 om 10:32

Boogie heeft gewoon gelijk

Jan Blokland 3 december 2018 om 10:54

Boogerd heeft gewoon gelijk. Ik denk dat Dumoulin zelfs helemaal zijn tijdrit niet nodig heeft. Die tijdrit is mooi meegenomen, maar beslissend zeker niet. En wat Boogerd zegt: de Fransen Pinot en Bardet rijden Dumoulin er niet af. Dus de Tour is wel degelijk een optie. Maar ik geef toe. De Giro ziet er aantrekkelijk uit voor Tom.

EricV 3 december 2018 om 11:49

Yates gaat de tour winnen

Huubi 3 december 2018 om 13:17

Het lastige is inderdaad de bonusseconden. Of gewoon de 10 seconden die anderen in de laatste 500 meter vaak pakken op Dumoulin. Bij elkaar loopt dat op tot dikke minuut. Die moet je ergens goedmaken

arjando.ooms 3 december 2018 om 13:48

Helemaal eens, hij heeft die tijdrit nodig om zijn relatieve gebrek aan eindschot t.o.v. de springveren goed te maken. Hij is geen slechtere klimmer maar wel een slechtere afmaker.

Cormet de Roselend 3 december 2018 om 15:36

Totaal oneens! Als ik Tom was, zou ik juist alles op de Giro zetten en proberen die voor een 2e keer te winnen. Waarom het risico lopen om een grote ronde (nipt) te verliezen. Als de Giro eventueel mislukt, kun je je nog revancheren in de Tour of Vuelta.

Nog minder tijdritkilometers in een Tour zie ik in de nabije toekomst niet gebeuren, dus zou gewoon een jaartje wachten.

Taliesin 3 december 2018 om 16:29

Tis wel echt een lastige keuze.
Denk dat ik toch voor de Giro zou gaan als ik hem was.
Gewoon veel grotere winstkans en uiteindelijk telt dat heel zwaar als je nog eens die Giro wint. Tuurlijk zou het ook fantastisch zijn als ie de Tour deed, zeker niet kansloos, maar dan zou ik zeggen probeer de dubbel Giro-Tour weer te doen, want de kansen op Tourwinst zijn echt fors, fors kleiner.

Lalsacien 3 december 2018 om 18:06

In 2020 zijn OS in Japan. Ik denk dat Dumoulin daar top wil zijn. De Tour en een jetlag zouden hem besluiten de Giro dan te rijden, dus gok ik op de Tour in 2019.

Sonsbach Allstars 3 december 2018 om 17:01

Eens dat TD niet onderdoet voor anderen bergop. Echter boogie vergeet de boni’s. Bovendien zijn veel tt km’s gewoon comfortabeler voor TD. Met de ttt zal Sunweb echter ook zeer hoge ogen gooien

Lalsacien 3 december 2018 om 17:47

Ik meende dat bij het WK Dumoulin eraf werd gereden!

Lennimator 3 december 2018 om 18:56

Redenatie Boogerd raakt kant noch wal… Giro en Vuelta por favor!

Velominatus 3 december 2018 om 19:13

Gewoon Giro doen. Maak maar een statement naar die ASO’s die het parcours extreem op maat van de Franse renners te bouwen. Kom pas terug als er een uitgebalanceerd parcours wordt geboden.

Rico. 3 december 2018 om 19:39

Inderdaad, dat zal ze leren bij de ASO! Maken ze een parcours op maat van de Fransen en dan maken de concurrenten de kans nog groter dat er een Fransman wint door weg te blijven. Haha, heb je ze mooi te pakken… (???)

Romāns Vainšteins 3 december 2018 om 19:29

Dumoulin is op het punt dat hij gewoon de tour als hoofddoel moet hebben ongeacht hoe en wat het parcours precies. Gast is onderhand dermate goed bergop dat hij puur op ‘domme’ kracht ook een alle SKYKnakkers eens uit het wiel kan knallen op een smerige loper.

VDB44 3 december 2018 om 21:39

Al dat gezeik over de Fransen en te weinig tijdritkilometers, vroeger werd er altijd maar geklaagd als er teveel tijdritkilometers in een grote ronde zaten, want slecht voor de spanning. Nu er een Nederlander top is in het tijdrijden willen we een Tour met 60km tijdrijden of meer. De Tour de France 2019 heeft gewoon één vd betere parcours van de laatste jaren en het feit dat er veel kanshebbers zijn, maakt het alleen maar mooier.

tendam 3 december 2018 om 21:47

De Tour moet worden gewonnen door een allrounder. Die Franse ronderenners zijn niet allround genoeg. Maar in plaats van dat zij zich verbeteren, voegt het parcours zich naar hen.

Taliesin 3 december 2018 om 23:16

VDB,

Ik denk niet dat men een Tour zoekt die per se beslist wordt door de tijdrit, maar het moet een goede combi zijn, en blijven. Je kunt moeilijk ontkennen dat het aantal individuele tijdrit kilometers inde Tour 2018 al tegenviel, en nu doen ze gewoon nog een klap erbovenop en wordt het nog een stuk minder. En feit is dat dat in het voordeel is van de twee Franse toppers, daar kan je ook niet omheen. En die twee Franse toppers hebben inmiddels verklaard dat zij allebei van de Tour 2019 hun hoofddoel gaan maken, dat is ook niet zomaar he.

Lalsacien 3 december 2018 om 23:23

Tegenwoordig is het tijdsverschil makkelijker te maken in een tijdrit dan in een bergrit. Als je als klimmer tijdwinst wilt boeken moet je eerst 6 skyrenners uitputten voordat je echt weg kan rijden. Of je moet al op minuten staan in het algemeen klassement, zoiets als Barguil vorig jaar. Hij had nooit de ruimte gekregen als hij binnen de twee minuten had gestaan.

VDB44 3 december 2018 om 22:19

Vroeger toen ze 100km tijdrijden of meer hadden waren de winnaars meer allround?
Nee, toen was het belang van het tijdrijden veel te groot, geef mij maar de grote rondes zoals in 2019.

west 4 december 2018 om 09:31

Het probleem is niet het parcours, het probleen is Sunweb, Spekenbrink en hun commerciële geneuzel. Ik vrees ervoor dat ze Dumoulin toch weer twee rondes gaan laten rijden en ik ben er van overtuigd dat ze dat weer, net als dit jaar, niet doen vanwege Dumoulin’s sportieve belangen maar vanwege hun commerciële belang.

marehoek 4 december 2018 om 18:41

dat geloof je toch niet.
Wat Tom wil gebeurt en daar heeft de
ploeg niets in te zeggen.

RobertMollema 4 december 2018 om 22:21

Niet te druk maken om het aantal tijdritkilometers of juist het gebrek daaraan. Ook in de Tour van 2018 zaten er weinig tijdritkilometers. En wie stonden er in Parijs met de bloemen te zwaaien? Juist, de tijdrijders!