Bondscoach niet verrast door crossprogramma Van Aert: “Het is niet meer zijn hoofdberoep”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 15 november 2023 om 09:11

Bondscoach niet verrast door crossprogramma Van Aert: “Het is niet meer zijn hoofdberoep”

Wout van Aert zal dit seizoen hoogstens tien veldritten afwerken. Een deelname aan de kampioenschappen (BK en WK) is uitgesloten. Bondscoach Sven Vanthourenhout toont begrip voor zijn ingekorte veldritprogramma. “Dat Mathieu van der Poel en Wout van Aert keuzes maken, moet je aanvaarden”, laat hij weten aan Sporza.

Wout van Aert maakte gisteren zijn crossprogramma voor de komende weken en maanden wereldkundig. Wat meteen opvalt: de renner van Jumbo-Visma zal deze winter maximaal tien crossen betwisten en zal niet deelnemen aan het BK en WK. Van Aert wil zijn voorjaar niet hypothekeren en zich tot in de puntjes voorbereiden op de klassiekers. En dus besloot de drievoudig wereldkampioen wat te snoeien in zijn veldritprogramma.

“Het is een bewuste keuze om een korter programma te rijden”, vertelde de 29-jarige Belg dinsdag op de website van zijn werkgever Jumbo-Visma. “Vorig jaar heb ik gemerkt dat het mentaal moeilijk is om mij echt op het crossseizoen te richten en dan door te gaan naar het voorjaar. Ik heb voor mezelf besloten dat ik niks meer aan het toeval wil overlaten wat betreft de voorjaarsklassiekers. Daarom rijd ik met pijn in het hart een beperkter programma.”

Dit kwam voor bondscoach Sven Vanthourenhout niet als een verrassing. “De laatste weken heb ik Wout niet gehoord, maar die gesprekken hebben we in de zomer al gehad. Zijn programma is geen verrassing voor mij. Crossen is niet langer het hoofdberoep van toprenners zoals Wout van Aert, Mathieu van der Poel en Tom Pidcock”, concludeert de oud-renner. “De veldritten zijn geen doel meer voor hen.”

“Dat Van der Poel en Van Aert keuzes maken, moet je aanvaarden”, is Vanthourenhout van mening. “Hoe graag we ze ook in het veld willen zien, we kijken er ook naar uit om ze te zien koersen in de Ronde van Vlaanderen, Tour en op het WK wegwielrennen. En alles rijden, lukt niet. Dat is verleden tijd. Deze beslissing gaat zeker helpen om weer een zeer hoog niveau te halen. Wout gaat zeker op zijn best zijn, maar er kan er maar één de koers winnen.”

Over crosscampagne Van Aert: “Verwacht hem niet op niveau van vorig seizoen”
Maar eerst volgen er dus nog (maximaal) tien veldritten. Vorig jaar maakte Van Aert nog indruk in het veld, met liefst negen overwinningen op veertien crossen. Vanthourenhout tempert nu de verwachtingen. “Wout degradeerde meteen het hele veld, dat was indrukwekkend. Nu zie ik het anders verlopen. Van der Poel zal zijn regenboogtrui willen laten schitteren. En Wout verwacht ik niet op het niveau van vorig seizoen. Het zou me verbazen als hij weer zo uit de startblokken schiet.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
8 Reacties
Sorteer op:
15 november 2023 09:36
Het is nu zaak om als bondscoach niet over je heen te laten lopen en resoluut door te pakken! Het is keihard en niet in naams des vaderlands: maar ik denk dat Vanthourenhout hier het harde besluit moet nemen om van Aert níet voor het WK te selecteren, met zo'n beperkt programma.
    15 november 2023 09:46
    Volgens mij heeft Van Aert zelf niet de intentie om naar het WK te gaan. Mocht een 4de wereldtitel daar voor hem zo belangrijk zijn, had hij wel naar Fayetteville geweest in een seizoen dat hij totaal domineerde en waar hij heel veel kans had op winst. Crossen is gewoon spielerei geworden, en een leuke eindejaarsbonus.

    Ook oneens dat je hem zou moeten thuislaten als hij toch zou willen gaan, want het is de enige Belg die Van der Poel kan bedreigen voor het goud. Komt daar nog eens bij dat Van Aert ook op de weg een belangrijke schakel is voor de Belgische ploeg, en Vanthourenhout natuurlijk geen conflict wil met 1 van zijn 2 beste renners.

    Maar ik zie Van Aert dus niet naar Tabor afzakken, en dat lijkt mij de beste keuze. Programma is overigens in aantal crossen niet zo veel minder dan de vorige jaren, en vergelijkbaar met winter ‘21-‘22.
    15 november 2023 13:43
    Fayetteville was nog ten tijde van Covid, met de kans om daar in quarantaine vast te komen zitten. Stadje had zelfs een zware uitbraak, waardoor er even werd gespeculeerd over het doorgaan van het WK.

    Als Van Aert destijds al niet meer om een 4e wereldtitel gaf, zou hij het veldrijden vorig jaar niet zo serieus genomen hebben. Voor mij is het nog steeds een geval van eerst zien, dan geloven dat hij het WK niet rijdt. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat er in Hoogerheide iets geknakt is.
15 november 2023 12:00
Ik vind het geweldig dat velen Wout's "spaarmodus" in zijn crossprogramma alsook het skippen van een voor velen waardeloos WK, met allerlei argumenten rechtvaardigen en bepleiten. Maar hebben diezelfde believers er dan echt nood aan om te insinueren dat Mathieu ook wel eens vermoeid zou blijken te zijn, en last-minute crossen zou moeten skippen? Of dat Wout wel eens verschroeiend zou kunnen uithalen en Mathieu enkele mokerslagen zou kunnen bezorgen, en Wout daardoor alsnog Zonhoven, Benidorm en ja hoor, zelfs het WK alsnog zou toevoegen? Zeg je dan niet:" We vinden het prima wat Wout beslist, maar eigenlijk willen we gewoon dat hij hetzelfde lef en grinta toont zoals Mathieu dat met 13 crossen én WK deelname doet"! Nu, tegen dat ze naar het zware eindejaarsmenu gaan, heeft Wout door de cross in Essen te rijden, al een extra voordeel tegenover Mathieu. Dat Wout 3 van de 5! opéénvolgende crossen, met een rusttijd van 2 dagen hiertussen zal afwerken speelt ook in zijn voordeel.....terwijl Mathieu maar liefst 4x rijd op 5 dagen tijd, met slechts 1 dagje rust tussenin.
15 november 2023 09:18
Voor mijn gevoel vermijdt hij de confrontatie met VDP zoveel mogelijk. Hij komt ook als laatst met zijn programma. Er werd in de reacties eens benoemd dat zijn verliezen invloed hebben op het voorjaar, dat denk ik ook. Lijkt erop dat hij zijn eigen ding wil doen, en met een goed gevoel naar het voorjaar wil. En dat is ook verstandig misschien. Uiteindelijk is België te klein als hij de Ronde van Vlaanderen wint.
Ondanks dat dit dus misschien de goede keus is, blijft altijd het gevoel dat hij juist de goede keuze niet kan maken. Een hele boel mensen vinden het namelijk jammer dat hij minder crossen rijdt, maar ook jammer als hij niet scoort in het voorjaar..
    15 november 2023 09:43
    Ik kan me dat bijna niet voorstellen dat hij VdP echt actief mijdt vanwege mogelijke nederlagen. Ze zijn echt wel gewend aan verliezen, alle renners verliezen meer wedstrijden dan ze winnen. En in de cross treft hij minder echte tegenstanders van formaat (eigenlijk maar eentje) dan op de weg. De winstkans in het veld is voor Van Aert echt wel groter. Het zal voornamelijk met periodiseren te maken hebben.
    15 november 2023 10:34
    Ik dacht dat hij 6 van de 8 keer tegen vdp gaat crossen, ik zou niet weten waar hij hem ontwijkt buiten Diegem en Loenhout. Daar staan dan ook 4 crossen op 4 dagen gepland, best pittig als je voordien praktisch niet gecrosst hebt, ik zie vdp er uiteindelijk ook wel ergens eentje skippen als hij de vermoeidheid begint te voelen.

    Zijn verlies op het WK in hoogerheide zal wel wat blijven plakken zijn bij wva, maar een verlies in pakweg gavere blijft toch niet hangen. Als dat WK op 1 januari valt dan staat Wout gewoon aan de start, maar niet op 4 februari als de rest van JV al op de teide zit.

    In vdp zijn ploeg is dat flexibeler omdat die ploeg grotendeels rond vdp draait, maar ik zie vdp ook pas aan zijn voorjaar beginnen in PN of de tirreno eerlijk gezegd terwijl een wva mogelijks in de omloop al kan starten. Normaliter moet je voor een voorjaar toch een stage doen van 3 weken, als vdp dan na het wk eerst een week rust moet nemen en dan 3 weken gaat trainen, komt zelfs de strade te vroeg. Dat WK veldrijden ligt gewoon extreem irritant op de kalender voor wegrenners.
15 november 2023 09:41
Mocht ie vdp gedurende het seizoen wel de baas blijken is er natuurlijk nog wel een kansje dat ie het wk meepikt, al liet ie een gemakkelijke kans in de VS destijds liggen. Nadeel blijft dat er niet in de ploegkleuren gecrosst wordt en dat de ploeg het dus ws wel best vindt dat ie niet meedoet. Misschien moet er eens nagedacht worden over dat de commerciele ploeg ook wat logo's op het shirt mag plaatsen. Wordt wel lastig bij dezelfde soort sponsoren (vaak gokbedrijven).