Bondscoach België: “Een WK domineren maar toch niet winnen, dat kan”

zondag 26 september 2021 om 19:02
Bondscoach België: “Een WK domineren maar toch niet winnen, dat kan”

foto: Cor Vos

Sven Vanthourenhout heeft een goed België gezien op het WK wielrennen in eigen land. De teleurstelling was er achteraf wel, want de thuisploeg had uiteindelijk niemand op het podium staan. Jasper Stuyven werd vierde en kopman Wout van Aert slechts elfde. “Een WK domineren maar toch niet winnen, dat kan. Dat is nu eenmaal sport”, reageert de bondscoach van de Belgen bij Het Laatste Nieuws.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Natuurlijk is de teleurstelling groot, zeker bij Van Aert en Stuyven. Die eerste omdat hij niet de superbenen had, die tweede omdat hij net hier in Leuven naast de medaille grijpt. We waren gekomen om te winnen en op een gegeven moment hadden we controle en liep alles zo’n beetje zoals we wilden. Maar de conclusie van de dag is dat onze kopman net niet goed genoeg was”, vertelt Vanthourenhout.

Remco Evenepoel
Volgens de keuzeheer valt op de gekozen tactiek van België niets aan te merken. “Als Wout het ook had kunnen afmaken, hadden we de perfecte koers gereden”, zegt hij. “Evenepoel kon een belangrijke pion zijn en dat is gebleken. Wat hij doet op zijn leeftijd, is niet evident. Zeker na een koers met zo veel kilometers, dat is denk ik de eerste keer voor hem. Veel landen hadden schrik voor Remco en zijn acties.”

Vanthourenhout reageert ook op de communicatie, die soms beter had gekund. “Zo heeft Van Aert wat te lang gewacht om Stuyven zijn kans te laten gaan, of konden we Evenepoel vroeger van de kop halen in een groep met ook heel wat Italianen en Fransen. Daar lieten ze het aan ons over en dat was goed gespeeld. Maar ook hier: zelfs mocht dat anders geweest zijn, was Alaphilippe nog gewonnen”, concludeert hij.


Dit artikel delen:

46 Reacties

Petje 26 september 2021 om 19:09

Domineren kon iedereen..

Rufusvb 26 september 2021 om 19:11

Gewoon dom gereden

Kopinkas 26 september 2021 om 19:20

Dom-ineren dus…

Staf V 26 september 2021 om 19:35

PATRICK LEFEVERE: “EVENEPOEL HEEFT KOERS HARD GEMAAKT, IN DIENST VAN ALAPHILIPPE”
ZONDAG 26 SEPTEMBER 2021 OM 19:25

SoloSlim 26 september 2021 om 20:05

Ja, de sterkte werd niet uitgespeeld. De Belgen die achter Evenepoel rijden was niet slim.. Ook alle Belgen laten demareren op Stuyven en Van Aert na was er ook over. Beter iets meer volk in de wachtkamer houden. Nu vielen er ineens 5 af toen het erom deed. Nee, kon beter!

adelaarvanantwerpen 26 september 2021 om 19:14

België heeft het WK niet gedomineerd. Zij waren de ploeg die het meeste op kop zat, maar de Fransen waren de beste van het WK. De wedstrijd hard maken op 180 km van de meet, altijd mee zitten op het juiste moment, niet gewoon op kop rijden om op kop te rijden, geweldige lead outs voor Alaphilippe zijn versnellingen en vooral een Kopman die het kon afmaken.

Kopinkas 26 september 2021 om 19:21

Tout à fait d’accord!

Jean Dumas 27 september 2021 om 06:32

Madouas en Cosnefroy perfect gewerkt. De eerste bracht rust in de groep voor Flip, de tweede was een springplank met een explosieve versnelling.

notriple 26 september 2021 om 19:28

Hij heeft v Aert ook gek gemaakt. En maar druk zetten in de media.

Cochise 26 september 2021 om 19:35

Alsof de media Sven Vanthourenhout nodig hadden om Van Aert topfavoriet te maken. Hem eerst roemen omdat hij één kopman durfde kiezen en zelfs betwijfelen of Remco in die plannen paste en dan achteraf zeuren dat hij te veel druk heeft gelegd op die ene kopman. Praatjes achteraf…

Limal 26 september 2021 om 21:44

Van Aert heeft letterlijk zelf in een interview vooraf gezegd dat hij kwam om wereldkampioen te worden en hij zich er goed bij voelde dat hij dat kon uitspreken.

Johnny7 26 september 2021 om 19:42

Belgen zijn hopeloos. Ze hadden het WK al gewonnen. En als het niet met Van Aert was dan wel met een ander. Wie maakt die knakkers daar eens wakker? Het is ondertussen zielig aan het worden hoe Belgen voor een grote wedstrijd doen. Beschamend gewoon.

wimvl 27 september 2021 om 07:16

@Johnny7. Het Nederlandse vrouwen team kon ook niet verliezen. Die reden allen voor zichzelf, de Belgen waren tenminste een team. Weliswaar zonder het verhoopte resultaat.

benaffleck 26 september 2021 om 19:49

Hoe kan je als groot wielerland als Belgie nou een bondscoach aanstellen die enkel anoniem heeft aangemodderd in het veldrijden?

djerkson 26 september 2021 om 21:51

Geld en niemand die het wil doen. Hopelijk Gilbert of iemand als Bakelants later.

Lendilonus 26 september 2021 om 23:46

Hoe kan het Nederlands voetbalelftal toch iemand aanstellen die bij Sparta heeft aangemodderd op het middenveld? Oja, er is helaas geen 1 op 1 verband tussen de kwaliteit van de coach en het niveau waar hij zelf op heeft gesport, was ik ff vergeten :P

Explorer 27 september 2021 om 00:04

Een goede bondcoach kan mensen motiveren en enthousiast maken door vol passie en vertrouwen over zijn visie te praten. Je kunt mensen opdrachten geven zonder dat ze precies weten waarom waarom ze iets moeten doen, of je kunt hen het grote plaatje laten zien, zodat ze enthousiast worden en gaan meedenken.
Allez onze Loes wordt de nieuwe bondscoach van België..;-)

lo squalo dello Stretto 27 september 2021 om 08:42

Die keuze ook nooit begrepen. Een B-veldrijder die bondscoach is van één van de sterkste wielerlanden op de weg.

Mwielerfan 27 september 2021 om 08:52

Hij was de maat van sven nijs…

Wheely 26 september 2021 om 19:54

België heeft als land een prachtig WK georganiseerd, daarvoor alle credits. Helaas heeft de Belgische ploeg niet kunnen scoren dus sorry Sven, koffers pakken.

notriple 26 september 2021 om 20:17

Samen met de nederlandse damescoach Gunnewijk .

Poeksel 26 september 2021 om 20:44

Misschien ruilen zodat Nederland volgende keer alles op Vos zet, terwijl de Belgen dan met diverse (schaduw-)kopmannen rijden?

Limal 26 september 2021 om 21:41

Poeksel krijgt de prijs van de wijs-lust!

(ik bedoel dat positief, heb er even goed mee moeten lachen)

Pedalo 26 september 2021 om 20:45

Volgende keer de DQS renners thuis laten….Wout wint massasprints dus waarom zo hard rijden???? Met 30/40 man naar de finish was goed zat…Maar die domme coach geeft zijn renners de opdracht de koers hard te maken!!! Declerc, Lampaert en dat klein kind hebben vol gereden om een groep van 16 over te houden…Waarvoor? Voor Alaphilippe!

Mwielerfan 27 september 2021 om 08:54

Inderdaad raar dat ze de tactiek niet kunnen aanpassen nadat Ewan en co er al bij nog 180k er af lagen

VerstandOpNul 26 september 2021 om 21:03

Dat is wel heel makkelijk gezegd.. Hij had hoegenaamd geen plan B, terwijl je kopman altijd iets tegen kan komen of een slechte dag kan hebben..

wimvl 26 september 2021 om 21:22

Het Belgische team heeft sterk gereden. Ze hebben samen met de Fransen de koers hard gemaakt en hebben er voor gezorgd dat een selecte groep overbleef. De orders van de bondscoach werden perfect uitgevoerd. Jammer genoeg had Wout vandaag niet de super benen, maar de andere favorieten kwamen ook te kort. De sterkste renner heeft verdiend gewonnen. Indien Wout een super dag had zou niemand commentaar hebben en spreken van een super Belgisch team. Maar zo simpel is het niet om wereldkampioen te worden. Ik heb de ganse dag genoten van een mooie koers waar uiteindelijk de beste renner winnaar is. Kan het nog mooier zijn?

GroteSmurf 26 september 2021 om 21:39

Ik sluit me helemaal bij je aan Wim.

jan jansen 26 september 2021 om 22:29

Wim
Dom gereden, achter Evenepoel aanrijden die in de kopgroep zat. Wie doet nou zoiets. Je team leeg rijden voor niets

wimvl 27 september 2021 om 07:20

@janjansen. Jan, dat is het juist. Als je niet wint is alles bij iedereen dom. Terwijl het net een mooie koers was.

Mwielerfan 27 september 2021 om 08:57

Stel wout was wel zo super als gedacht, waarom moest de groep met asgreen en Matthew’s dan op afstand gehouden worden? Wout wint op de Champs elysee, dan hoef je daar toch niet bang voor te zijn? Ook bij een goede wout was de inspanning van evenepoel tussen 25 en 35k alleen nuttig voor andere landen

Romāns Vainšteins 26 september 2021 om 21:29

Gewoon een 7. Veel passie, altijd in koers geweest en iedereen zijn steentje bijgedragen. De rolverdeling bleek achteraf niet de juiste maar dat kan gebeuren in zo’n goed team, had minder rigide gemoeten.

Martino87 26 september 2021 om 22:01

Toch viel een deel van de ploeg mij ook tegen. Benoot, Lampaert, Teuns en Campenaerts heb ik niet echt veel zien doen.

KnightBiker 26 september 2021 om 22:11

Campenaerts en Theuns hebben beide op kop gesleurd, Evenepoel heeft ze uit koers gereden maar waren achterin aan het freewheelen. Als Evenpoel daar was afgeremd, hadden ze heel nuttig werk kunnen doen en was Evenepoel gespaard voor de echte finale.

Treenert 26 september 2021 om 23:21

Misschien moest hij van Dale eens bellen om het woord ‘domineren’ uitgelegd te krijgen.

Aart van Woud 27 september 2021 om 12:58

Of gewoon Googelen.

Lendilonus 26 september 2021 om 23:53

Waarom moesten de Belgen de koers eigenlijk hard maken? Van Aert win de sprint op Champs Elysees, ondanks dat die misschien niet tegen maximale tegenstand was, geeft dat naar mijn mening aan dat op pure snelheid niemand in dit peloton op Ewan na hem in een ‘normale’ sprint gaat kloppen. Om Ewan overboord te gooien hoef je echt geen hele zware koers te maken, de 250 km zorgen daar in combinatie met de kwaliteit van de renners wel voor. Ideaal voor Wout was aankomen met een kleine 50 man, niet ervoor zorgen dat je iedereen zoveel pijn doet onderweg dat een Flipje er opeens vandoor kan vliegen en er niemand meer fit is om het goed te maken. Daarom van mij ook een 5 voor de Belgen, was het oneens met de tactiek maar er was tenminste een duidelijk plan waar men zich ook aan heeft gehouden, dat kunnen we helaas van onze dames niet zeggen.

lo squalo dello Stretto 27 september 2021 om 08:41

Uiteindelijk ben ik vooral teleurgesteld in Van Aert. Belgische ploeg deed het perfect; geef Van Aert de benen van zowat elke andere koers van dit jaar en hij pakt minstens zilver. Jammer alleen dat hij het zelf laat doorhad of pas laat communiceerde. Als ploeg geef ik ze een 8/10; maar Van Aert was gewoon niet goed.

xistnc 27 september 2021 om 08:48

Dat ‘minstens zilver’ kan in de finale verlammend hebben gewerkt, als hij voelde dat goud er niet in zat. Ik kan me goed voorstellen dat hij geen zin had in wéér zilver.

wimvl 27 september 2021 om 09:41

Kan je Wout ook niet kwalijk nemen. Van alle favorieten stak er eentje boven uit en die wint. Er kan nu eenmaal maar 1 renner winnen

De Cabybara van de Conradkade 27 september 2021 om 10:18

Precies. Ook ik geef ze een 8/10.

Als Van Aert de benen had als in GB dan was het een heel ander verhaal geweest. Eigenlijk hetzelfde als bij de vrouwen van NL zaterdag.

Een ploeg die echt gefaald heeft is toch wel Italië.

Reiger 27 september 2021 om 10:37

Volgens mij valt of staat de waardering voor een ploeg uiteindelijk voor het overgrote deel met het resultaat. Dan kun je niet tevreden zijn met dit resultaat. België heeft absoluut de koers in handen genomen en gedragen, maar uiteindelijk staat de ploeg met lege handen. Dan geef ik niet meer dan een 6.

Alfons Haavers 27 september 2021 om 11:12

Vooraf je hele wedstrijd op 1 man toespitsen (met zo’n sterke ploeg), maakt je als team niet alleen supervoorspelbaar maar zorgt er ook voor dat je het roer niet meer kan omgooien als die kopman om welke reden dan ook niet thuis geeft.

Voor hetzelfde geld heeft hij ergens in de finale een lekke band of valt hij. Er kan zoveel gebeuren. Of gewoon zoals gisteren geen superbenen.

Nu denk ik dat het voor de Belgen sowieso erg moeilijk had geweest om dit WK te winnen, zelfs met de wetenschap achteraf hoe alles is verlopen.

Evenepoel laten ze ook niet zomaar rijden en hij is niet explosief genoeg om er van weg te knallen op die korte klimmetjes en Stuyven leek mij ook niet sterk genoeg om het af te maken. Heel misschien draait het dan toch zo uit dat ze alleen wegraken, maar die kans was klein.

Blijft wel gewoon zo dat de Belgen nu al verschillende wedstrijden de koers in handen nemen alsof ze niet kunnen verliezen. Dat vind ik overmoedig, te meer omdat WvA niet duidelijk zoveel beter is dan anderen. Hij is vooral heel veelzijdig en kan heel lang zijn goeie vorm aanhouden, maar afhankelijk van het parcours is het in een duel met Pidcock, Alaphilippe, MvdP, Pogacar, Ewan, etc. geen op voorhand gewonnen spel.

Koersen is ook zoveel meer dan gewoon rap rijden. Die leepheid missen ze een beetje. In die zin had een Gilbert misschien alsnog zijn nut gehad hier als wegkapitein. Die weet namelijk wel hoe je een koers tactisch helemaal naar je toe kan trekken.

Maar verder hebben ze zeker een verdienstelijk WK gereden, en als WvA super is maken we inderdaad misschien gewag van een huzarenstukje. Dat geluk moet je ook hebben als bondscoach.

Ook eens dat de Italianen zichzelf meer te verwijten hebben door continu achter de feiten aan te rijden.

timjokkmokk 27 september 2021 om 13:39

Zolang Levevre in België de dienst uit maakt zal het zo blijven dat er altijd een renner van zijn ploeg moet winnen. Wellicht is een WK met sponsorploegen een goed alternatief, maximaal 8 renner per ploeg. Geeft zeker een eerlijk WK.

Marcus Aurelius 27 september 2021 om 14:01

Geen ballen aan zijn lijf, als je ziet wat voor onzin dat Lefevere uitkraamt ten koste van zijn eigen renner. Ben benieuwd of men dit nog langer gaat tolereren.

O Sullivan 28 september 2021 om 14:17

Sven Vanthourenhout is de Nys-factor al een tijdje kwijt. Kan zo bij de Hollandse dames aan de slag. Stuyven werd zeker uitgespeeld als kopman. Van Aert rijdt immers het gat dicht na de eerste demarrage van Alaphilippe waarbij Stuyven ogenschijnlijk makkelijk kan volgen terwijl oa Pidcock en VDP de eerste scheurtjes vertonen. Op het moment dat Evenepoel in de kopgroep het tempo bepaald, rijden de andere belgen met 4 op kop in het peloton. Een echte bondscoach had hier geen DQS renners opgesteld. Idem voor de SDW rensters bij team NL.

Headlines

Materiaalzone

Populair