Bob Jungels voor twee jaar naar AG2R Citroën

dinsdag 18 augustus 2020 om 11:10
Bob Jungels voor twee jaar naar AG2R Citroën

foto: Cor Vos (archief)

Bob Jungels maakt na dit seizoen de overstap van Deceuninck-Quick-Step naar AG2R Citroën, de ploeg die momenteel nog AG2R La Mondiale heet. De 27-jarige Luxemburger tekent een contract voor twee seizoenen bij de Franse WorldTour-formatie.

“Ik ben blij dat ik de komende twee jaar bij AG2R Citroën rijd. Ik ken Vincent Lavenu al een lange tijd en ik vind het heel spannend om deze stap te maken. Het wordt een geweldig project denk ik. Hopelijk kan ik een mooie toekomst bouwen bij de ploeg”, vertelt Jungels, die de laatste vijf seizoenen voor Deceuninck-Quick-Step en voorgangers reed.

In die periode onder de vleugels van Patrick Lefevere brak Jungels door als klassiekercoureur, met zeges in Luik-Bastenaken-Luik en Kuurne-Brussel-Kuurne, en wist hij twee keer in de top-10 van het algemeen klassement van de Giro d’Italia te eindigen.

Jungels is niet de eerste aanwinst van AG2R La Mondiale voor 2021. Eerder trok het team van manager Lavenu al Greg Van Avermaet, Michael Schär, Gijs Van Hoecke (allen CCC), Lilian Calmejane (Total Direct Energie), Marc Sarreau (Groupama-FDJ), Damien Touzé (Cofidis) en Stan Dewulf (Lotto Soudal) aan. De ploeg krijgt door de nieuwe sponsor Citroën een flinke financiële injectie, wat te merken is aan het transferbeleid.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Fast Freddy 18 augustus 2020 om 11:17

Sterk blok met gva en Naesen

Kannibaal van Schepdaal 18 augustus 2020 om 11:23

Van Avermaet – Naesen – Jungels kan als blok inderdaad perfect naast Deceuninck (Stybar – Lampaert – Asgreen) staan. Laat Lefevere dit gebeuren, omdat hij inzet op sprinters, Alaphilippe en een klimteam rond Evenepoel? Of laat hij bewust jonge talenten (Sénéchal, Cavagna, Steimle etc. doorgroeien? Ik neem aan dat het klassieke werk voor Deceuninck belangrijk blijft.

Frank V 18 augustus 2020 om 11:54

Van Avermaet – Schär – Naesen – Jungels en zet daar gerust maar Dilier, Gougeard en Dewulf bij. Niet mis. Jungels moet vroeg gaan. Een vlucht met één van die laatste 3 kan vaak ver dragen.

Etika 18 augustus 2020 om 11:20

Jungels nog maar 27 ? Dat moest ik even checken maar het klopt dus wel.

jvh93 18 augustus 2020 om 11:21

Damn wat een sterk klassiekerblok creeeren zij op deze manier. Al ben ik toch ook benieuwd of ze Jungels in gaan zetten voor klassementen in de 1 weekse en/of grote rondes

Coureurs du Courage 18 augustus 2020 om 11:29

Jungels heeft zelf 2 jaar geleden na zijn winst in Luik kenbaar gemaakt meer te willen richten op de klassiekers en eendagskoersen. Heb het idee dat hij helemaal geen grote ronde meer wilt rijden of hooguit voor etappewinst.

Murcia 18 augustus 2020 om 11:24

Slimme move van zowel de renner als de ploeg, het blok voor de klassiekers kan op die manier wedijveren met DQS. Ben wel benieuwd of Dillier blijft na deze aankopen.

moa 18 augustus 2020 om 11:30

Asgreen, Lampaert, Stybar, Cavagna, Sénechal: zelfs zonder inkomende transferts is dit in de breedte zeer sterk. En zo wint DQS, de beste ploeg in de breedte.

Chasse_patate 18 augustus 2020 om 11:48

Onzin, DQS is megt lange na niet het sterkste blok in de breedte. Hebben al jaren niks in te brengen in de grote rondes.

Arema Pro Cycling Team 18 augustus 2020 om 11:50

MOA;

DQS heeft geen van Aert of MvdP dus zoveel klassiekers gaan ze niet meer winnen.

Hollow Knight 18 augustus 2020 om 13:05

Ik verwacht wel dat WVA of MVDP ooit bij QS zullen gaan (hangt er vanaf wie van de twee het eerst vrijkomt).

Zou de perfecte ploeg zijn voor WVA: goede ondersteuning in de klassiekers en kopman in de Tour.

Hollow Knight 18 augustus 2020 om 13:08

@Chasse Patate

Onzin. Ten eerste winnen ze elk jaar heel veel etappes in Grote Rondes en ze hebben ook al op het podium van de Vuelta en Giro gestaan met Mas en Uran. Met Evenepoel hebben ze zeker ook een renner voor het rondewerk de komende jaren.

Wheely 18 augustus 2020 om 11:26

Mooie transfer, hebben nu misschien wel de sterkste ploeg voor het voorjaar echter de echte toppers rijden wel bij de andere ploegen.

Cadellie 18 augustus 2020 om 11:34

Begint een mooi ploegje te worden, nu het truitje nog ;-)

Chris Van Uden 18 augustus 2020 om 11:49

Wel in één oogopslag te herkennen, dat wel..

Dario Koelkast 18 augustus 2020 om 13:30

ik denk dat Bob toch voornamelijk in zijn kampioenentrui zal fietsen

Verweggistan 18 augustus 2020 om 11:37

Ag2r al met 27 renners voor volgend jaar. Dat betekend dat van Dillier, Chevrier, Domont, Frank, Jauregui, Tanfield en Van den Bergh er maar max. 3 mogen blijven.

lander luypaert 18 augustus 2020 om 11:48

Ik zou zeggen Frank, Dillier en Chevrier lf Domont

bartp25 18 augustus 2020 om 11:48

Ik vind Jungels een hele mooie renner, maar die jongen zou er goed aan doen om een keus te maken in welk onderdeel hij wil uitblinken. Hij zit nog altijd tussen klassement man en klassiekerrenner. Ik vind hem als klassement man iedere keer tekort komen.

Chasse_patate 18 augustus 2020 om 11:48

Lefevre houdt dus niet dezelfde selectie in 2021, benieuwd wie ze er voor in de plaats halen..

lander luypaert 18 augustus 2020 om 11:49

Jasper Philipsen

Vinyakke 18 augustus 2020 om 11:52

Kans is groot na het uitvallen van evenepoel, anders was het Massada geweest en dat dit seizoen al.

vocsnor 18 augustus 2020 om 16:31

Heeft Matje nog een contract volgend jaar? Ik zie die wel naar DQS gaan

Frank V 18 augustus 2020 om 11:51

Niet verwacht maar als we heel sec Jungels gaan analyseren dan zien we dat hij de laatste 2 jaar tweemaal een lange periode van droogte heeft gekend.

Moge deze fenomenale hardrijder voor AG2R als vooruitgeschoven man weer meestrijden om de prijzen.

kelderfan 18 augustus 2020 om 11:51

Dat wordt een sterk blok voor de voorjaarsklassiekers.

chavanelfan 18 augustus 2020 om 12:00

Ik ken weinig toprenners die zo vaak falen wanneer je iets van hen verwacht als Jungels. Vermoedelijk weer een prima uitgaande transfer van Lefevere, wat niet wegneemt dat hij voor AG2R wel een nuttige rol kan spelen. Maar als kopman gaat hij zeer vaak de mist in …

HoofdIsVrij 18 augustus 2020 om 12:09

Sterke inkomende renners, maar nog steeds niet een Franse klassementsman ter vervanging van Latour en Bardet. Uiteindelijk is de Tour en daarvan het algemeen klassement toch het allerhoogste.

Johnny7 18 augustus 2020 om 12:16

Deze man zou een redelijk hoge top 10 klassering kunnen halen als hij niet zou hoeven te knechten in klassiekers als RVV etc.. Bij zijn huidige ploeg hadden ze daar geen boodschap aan dus ik denk een goede keuze. Tuurlijk kan hij nog altijd meedoen voor de overwinning in klassiekers met hier en daar een klim.

jappe666 18 augustus 2020 om 12:19

AG2R wordt zo in de klassiekers een beetje wat EF is in de grote rondes, een onwaarschijnlijk sterk team, met allemaal net-niet coureurs voor plekjes 5-20.

Bergop maakt zo’n sterk blok weinig verschil, benieuwd of het in de klassiekers wél een succesformule kan zijn. Daar zouden ze hun overtal in de finale in principe toch makkelijker moeten kunnen uitspelen.

Sonsbach Allstars 18 augustus 2020 om 12:33

Nieuwe sponsor Citroën brengt de nodige centjes mee zo lijkt het. Op papier een sterk blok; eens zien of het ook een wolfpack kan worden

SnellePelle 18 augustus 2020 om 13:02

Ik heb mij laten vertellen dat Jungels zich niet meer kon vinden in teamstrategie, protocollen en niet te vergeten het Trumpiaans twitter gedrag van zijn teambaas en dit als reden noemt voor zijn overstap.

Maar ja, geen woord hierover natuurlijk. Tis geen Sunweb topic.

Hollow Knight 18 augustus 2020 om 13:11

Lijkt me dan ook onzin. Hij rijdt al twee jaar als een natte dweil rond dus die gaat niet echt gemist worden.

Etika 18 augustus 2020 om 13:14

SP, bron ?

Arie M 18 augustus 2020 om 13:16

zou mij zekere niet verbazen als dat een belangrijke reden was

user5697 18 augustus 2020 om 13:59

Een dure renner laten gaan, als er niet veel meer van verwacht wordt, dat is inderdaad een van de sterke managementscapaciteiten van Lefevere. Gilbert, Viviani en nu Jungels. In het verleden nog renners die er nadien bij hun nieuwe ploeg niet zoveel meer van terecht gebracht hebben. AG2R doet net het tegenovergestelde. Trekt dure renners aan die in de toekomst dreigen niet veel meer te brengen. Van Avermaet, Schär, Calmejane…. Dat kan volgend jaar nog goed gaan. Maar daarna ? Dan zitten ze met dure renners die niet meer presteren.

lander luypaert 18 augustus 2020 om 15:12

Touzé,Dewulf en Sarreau zijn nu niet echt oud te noemen he.

peervaneynthoven 18 augustus 2020 om 16:02

Zo, kennelijk gaat het fantastisch met Citroën dat ze AG2R met miljoenen kunnen spekken, die ze natuurlijk niet hebben want ze maken enorme verliezen. Het “merk “Citroën” wordt door Macron en “La Douce France” via protectionistische maatregelen nog steeds voluit gesusidieerd. Driemaal raden wie dat mede betaalt. Ik zal een voorzetje geven.Ook mede via dat geld werden de zorgsalarissen in Franrijk verhoogd en de verhoging van de pensioenleeftijd uitgesteld. ITT b.v Nederland en België. Na de EU miljarden injectie ( een schenking van 40 miljard) veel plaats voor leuke cadeautjes in Frankrijk derhalve. Mijn Frans is niet zo goed maar zoiets als “(La Douce) France d’abord”. Namens AG2R hartelijk dank voor uw schenking!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair