Bob Jungels doet mee aan Strade Bianche en Parijs-Roubaix

zaterdag 11 januari 2020 om 15:17
Bob Jungels doet mee aan Strade Bianche en Parijs-Roubaix

foto: Cor Vos (archief)

Bob Jungels zal dit seizoen aan de start staan van Strade Bianche en Parijs-Roubaix. De Luxemburgse kampioen richt zich in 2020 opnieuw op het klassieke voorjaar, zo laat hij weten op de ploegvoorstelling van Deceuninck-Quick-Step. “Ik heb mezelf verbaasd tijdens het voorjaar”, zo vertelt Jungels aan Sporza.

De 27-jarige allrounder doelt op zijn zege in Kuurne-Brussel-Kuurne, een derde plek in de E3 BinckBank Classic en een vijfde stek in Dwars door Vlaanderen. Dit jaar richt Jungels zich dan ook volledig op de Ronde van Vlaanderen. “Dat is mijn grote doel in 2020, maar ik zal ook meedoen aan Parijs-Roubaix en Strade Bianche.”

Jungels heeft al ervaring met het rijden op de Noord-Franse kasseien, aangezien hij als belofte al eens Parijs-Roubaix wist te winnen. “En ik reed de wedstrijd ook in mijn eerste profjaar. Ik keer nu graag terug.” De Luxemburger kende vorig seizoen een succesvol voorjaar, maar heeft ook wat geleerd met het oog op 2020.

Geen Giro, focus op Tour 
Jungels zal namelijk niet deelnemen aan de komende Giro d’Italia, aangezien hij vorig seizoen een teleurstellende Italiaanse campagne kennen. “Ik had gewoon te veel gekoerst en getraind, waardoor ik compleet leeg was in de Giro. Ik reed de koers nog wel, uit respect voor de ploeg, maar dat was niet slim. Ik kwam na de Giro namelijk nooit meer op niveau.”

En dus hoopt Jungels komende zomer mee te doen aan de Tour de France. “Maar ik ga zeker niet voor een algemeen klassement, ik hoop vooral een etappe te winnen.”

Belangrijkste wedstrijden Bob Jungels in 2020

flag-be Omloop Het Nieuwsblad (29 februari)
flag-be Kuurne-Brussel-Kuurne (1 maart)
flag-it Strade Bianche (7 maart)
flag-it Tirreno-Adriatico (11-17 maart)
flag-be E3 BinckBank Classic (27 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (5 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (12 april)
flag-fr Tour de France (27 juni-19 juli)*

* Mits de Luxemburger zal worden geselecteerd

Dit artikel delen:

13 Reacties

Groningen 11 januari 2020 om 15:40

Mooi, ik zie hem liever in de klassiekers dan in een grote ronde. In het echte hooggebergte komt hij wat tekort, maar verder kan hij op bijna alle terreinen uit de voeten.

ifor 11 januari 2020 om 15:54

Ik denk dat deze coureur alle vijf de monumenten kan winnen!

tvm 11 januari 2020 om 16:20

@ Groningen,
Inderdaad, slimme switch. Niet goed genoeg voor het Rondewerk op wt-niveau. Komt in alle opzichten tekort. Binckbanktour is de uitzondering.

@Ifor,
Interessante gedachte. De renners die mijn insziens meer kans maken op het winnen van alle monumenten:
Gilbert (4 vd 5)
Kwiatkowski
MvdP
Evenepoel

sweefie 11 januari 2020 om 16:42

Ik denk dat Alaphilippe eigenlijk de betere kans maakt. Het meest onvoorspelbare monument heeft hij al binnen. Als hij eens beslist om in topvorm aan de start van LBL of Lombardije te staan, maakt de rest geen kans volgens mij. Ook Vlaanderen kan zeker, enkel Roubaix wordt lastiger maar na een zware koers kan hij iedereen aan in de sprint.

Ik zie Van der- noch Evenepoel alle monumenten winnen, de eerste niet door Lombardije en de tweede niet door Roubaix. Kwiatkowski had het gekund in een andere ploeg, en Gilbert… dat zou fantastisch zijn.

Groningen 11 januari 2020 om 17:03

Ik.ben.het er wel mee eens dat hij alle monumenten zou kunnen winnen, zoals ik al schreef, ik denk dat hij alle terreinen aankan, hij wint alleen te weinig om realistisch gezien te verwachten dat hij het gaat waarmaken. Maar hij kan net zo goed ooit Roubaix winnen als San Remo of Lombardije, als het toevallig zijn kant op valt.

Arry1337 11 januari 2020 om 17:33

Jungels gaat echt nooit kans maken om MSR te winnen, echt in geen situatie.. Hij kan niet genoeg punchen om weg te raken voor de afdaling, hij is niet genoeg daler om weg te rijden in de afdaling en niet genoeg sprinter om de sprint vervolgens te winnen. Ook zal hij in 99% van de gevallen dat hij mee mocht zitten na de Poggio in deze ploeg een renner mee hebben die een betere kans maakt, en waar hij dus voor moet werken. Nee, hij is allrounder, maar potentie om alle monumenten te winnen zie ik echt niet.

Michelangelo 11 januari 2020 om 20:25

Voor alle monumenten moet je kunnen klimmen, je moet over kasseien kunnen dokkeren, en je moet een scherp eindschot hebben. En je moet ook nog eens de (leef)tijd hebben.

Van de huidge generatie is natuurlijk Gilbert het dichtste bij. Maar MSR winnen is de minst makkelijke voor hem.
Binnen de huidge groep renners denk ik dat Alaphillipe het meeste kans maakt. Maar wat doet hij op de kasseien?
VDP? Benieuwd hoe hij zich de komende jaren in het echte klimwerk gaat ontwikkelen.
Sagan? Net niet goed genoeg bergop voor LBL en Lombardije.

Jungels: gaat hem niet worden. Hij mag denk ik blij zijn als hij 1 monument wint, aangezien hij niet het hele scherpe eindschot heeft.

Bikeage 11 januari 2020 om 20:51

Jungels kan alle monumenten winnen, net als Dumoulin. Ik zie het ze allebei niet doen, maar ik zou ze zeker als kanshebber in elk monument durven zetten als ze er een doel van maken.

Wheely 11 januari 2020 om 21:57

In theorie kan het, als hij in elk monument solo naar de meet rijdt, maar dat geldt in theorie voor een hoop renners. Van een Benoot of een Wellens tot een Thomas. In de praktijk zie ik het nooit gebeuren, dan nog eerder een Sagan, Van Avermaet of Matthews met de juiste planning en doelstellingen per seizoen. Ik zelf dacht dat Kwiatkowski het wel zou gaan doen maar daar geloof ik eerlijk gezegd ook niet meer in.

Jonasty 11 januari 2020 om 22:17

@Michelangelo: Dan is Jungels blij, want hij heeft LBL al gewonnen ;)

Domestique 11 januari 2020 om 16:08

En Alaphilippe staat er ook bij, dus er zijn Fransen in het spel ook!

On: inderdaad een leuke renner erbij voor de Vlaamse koersen. Lijkt mij dat hij in dit soort koersen een veel attractievere renner kan zijn dan in de grote ronden, waar hij het van aanklampen moet hebben.

IlPirata 11 januari 2020 om 18:19

Slimme switch om zich te richten op de klassiekers. Steengoede renner maar podium grote ronde zal hij nooit halen. Te weinig klimmer daarvoor.

Marveloke 11 januari 2020 om 20:06

Voor Parijs-Roubaix zie ik hem zeker hoog eindigen. Als hij gaat boren op de kasseistroken kan hij de meeste jongens fiks pijn doen. Kijk maar naar hoe Stannard moest passen toen Jungels versnelde in Kuurne-Brussel-Kuurne 2019.

Headlines

Materiaalzone

Populair