Blijft een crossbezoek betaalbaar na Belgische btw-verhoging? “Moeten gezinsvriendelijk blijven”
De Belgische regering zal alles wat met ‘sport en ontspanning’ te maken heeft vanaf 2026 extra belasten. Betekent dat meteen dat de ticketprijzen in de cross de hoogte in zullen schieten?
We nemen u eerst mee in de huidige stand van zaken. Hoeveel betaal je eigenlijk om een veldrit te bezoeken? Die prijzen zijn verrassend democratisch. De duurste cross is meteen ook de meest logische.
Het WK veldrijden (dit seizoen georganiseerd in het Nederlandse Hulst) vraagt een dagprijs van 35 euro op de dag dat de mannen elite crossen voor hun titel, daags voordien moet je 20 euro betalen om de cross bij de vrouwen eliterenners te zien. De wereldkampioenschappen springen er op die manier wel uit, want verder liggen alle ticketprijzen onder de 25 euro.
Wie binnenkort naar een Belgische cross in de Superprestige of X2O Badkamers Trofee wil gaan kijken, betaalt daarvoor steeds +- 17 euro in voorverkoop. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, zoals Gullegem, die zijn prijzen toch op 14 euro weet te houden, of de nieuwe cross in Hofstade, die 22 euro inkom vraagt. Bij die laatste krijg je er met de Turbo Cross wel een extra competitie bij. Alle Belgische Wereldbekers vragen +- 20 euro inkomtarief.
Wel doe je er altijd een voordeel mee om tickets in voorverkoop te bestellen via de websites van de organisaties. Zo bespaar je 3 tot 5 euro op de dagprijs die op het parcours zelf wordt gehanteerd.

Nys trekt veel volk naar de cross – foto: Fotopersburo Cor Vos
Amper stijging
Wat sowieso opvalt, is dat sinds corona de ticketprijzen amper zijn gestegen in het veldrijden, terwijl dat de afgelopen jaren voor andere evenementen zoals voetbalwedstrijden, concerten en bioscoopbezoeken wél het geval was. “We hebben dat bewust stabiel proberen te houden”, legt Christophe Impens, managing director bij Golazo en dus de organisator van Exact Cross en X2O Badkamers Trofee, ons uit.
Een verschil met veel andere ontspanningsaangelegenheden dat daartoe bijdraagt, is dat de inkomgelden in de cross niet eens het grootste verdienmodel voor de organisatoren vormen. “Sponsoring is de belangrijkste inkomstenbron. By far, zelfs”, zegt Impens. “Bij een echte top-topcross zoals Loenhout is dat misschien een beetje anders, want daar hadden we vorig jaar 15.800 mensen op het parcours. Dan is die ticketverkoop natuurlijk wel belangrijk.”
“Anderzijds zijn er ook heel veel crossen die rond de 4.000 mensen naar het parcours trekken. Zij moeten het al helemaal meer van sponsoring hebben”, aldus de Golazo-topman.
Sponsoring belangrijker
Wat mogelijk wel voor een kentering in de ticketverkoop zou kunnen zorgen, is de beslissing van de Belgische regering om ‘sport en ontspanning’ vanaf 2026 niet meer aan een btw-tarief van 6 maar aan 12% te belasten. Dat zou volgens de Vlaamse media leiden tot stijgingen in ticketprijzen van evenementen. Of dat ook bij de cross het geval zal zijn, kan Impens op dit moment niet bevestigen of ontkennen.
Wel zegt hij alvast het volgende: “Veldrijden moet altijd een gezinsvriendelijk gebeuren blijven. Gezinnen zijn een doelgroep die we absoluut willen aanspreken, en dan moet je democratische prijzen blijven hanteren”, aldus de zakenman. “Natuurlijk zal de prijs bij een Wereldbeker of een groot kampioenschap occasioneel toch eens hoger zijn, maar voor de rest blijft alles onder de 20 euro.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.