De Trofeo Port d’Alcúdia-Port d’Alcúdia, de tweede wedstrijd van de Challenge Mallorca, is gewonnen door Biniam Girmay. De 21-jarige Eritreeër van Intermarché-Wanty-Gobert was na een koers van ruim 170 kilometer de snelste renner van een omvangrijke groep. De tegenstand was niet min: Ryan Gibbons werd tweede, voor Giacomo Nizzolo.
Nadat Brandon McNulty woensdag een indrukwekkend nummertje wist op te voeren in de Trofeo Calvià, stond vandaag de tweede wedstrijd van de Challenge Mallorca op het programma. De Trofeo Port d’Alcúdia-Port d’Alcúdia werd verreden aan de oostzijde van Mallorca en de renners kregen vandaag de ietwat vlakkere wegen van het populaire vakantie-eiland voorgeschoteld. Al zat het venijn hem dit keer in de staart. In het eerste deel van de 173,2 kilometer lange koers lagen enkele, niet al te zware hellingen. In de finale lag dat anders met de vrij lange Coll de Sa Batalla als potentiële scherprechter.
Vier renners kiezen het ruime sop
Woensdag kozen drie renners het hazenpad, vandaag waren het er vier. Mikel Bizkarra (Euskatel-Euskadi), Tuur Dens (Sport Vlaanderen-Baloise), Yentl Vandevelde (Minerva Cycling) en Raul Colombo (Work Service Vitalcare Vega) vormden de vroege vlucht en wisten een maximale voorsprong te vergaren van ruim vijf minuten. In het peloton besloot Team BikeExchange, de ploeg van Michael Matthews, het vuile werk op te knappen. De Australische formatie kreeg al snel assistentie van Israel-Premier Tech, dat met Giacomo Nizzolo en Rudy Barbier twee rappe mannen in de gelederen had.
Met het naderen van de finish ging de voorsprong van de vier vluchters langzaam naar beneden. Dit was ook het moment voor de betere klimmers en rasaanvallers om op te schuiven, maar de Coll de Sa Batalla (8,8 km aan 4,6%) bleek niet lastig genoeg om het peloton flink uit te dunnen. De mindere goden moesten weliswaar overboord, maar toch begonnen we met een vrij omvangrijke groep aan de laatste twintig, wat vlakkere kilometers. Met nog goed vijftien kilometer op de koersteller werden de laatste vluchters ingerekend en konden we ons gaan opmaken voor een sprint.
Sprint tussen de rappe mannen
In de laatste tien kilometer namen BORA-hansgrohe, Movistar en UAE Emirates het leeuwendeel van het werk voor hun rekening. Deze ploegen hadden wel oren naar een sprint van een omvangrijke groep en een spurt kregen we ook na zo’n vier uur koers. De meeste ogen waren gericht op Nizzolo en Pascal Ackermann, op papier de snelste renners in de eerste groep, maar zij bleken niet opgewassen tegen Biniam Girmay. De jonge en zeer beloftevolle Eritreeër, die vorig jaar al indruk wist te maken met enkele goede prestaties bij de profs, kwam na een flitsende sprint als eerste over de finish.
Girmay is er zo al vroeg bij met winnen in 2022. De rappe man uit Eritrea, die ook uitblinkt in het heuvelwerk, won vorig jaar al de Classic Grand Besançon Doubs in het tenue van Intermarché-Wanty-Gobert. Verder was hij in 2021 goed voor zilver op het WK voor beloften in Leuven. Girmay won de sprint van het eerste elitegroepje, maar kwam te laat om de eerder ontsnapte Filippo Baroncini nog van de wereldtitel te houden.
Biniam Girmay del @IntermarcheWG gana el #TrofeoAlcudia !!!#challengemallorca#TrofeoAlcudia@MallorcaTourism@TurismeBalears
@gardenhotels#luxcomcyclingholidays #MallorcaisSport#VisitMallorca pic.twitter.com/liBmasffz3— ChallengeMallorca (@ChallengeMca) January 27, 2022
30 Reacties
De Eritreeër die Evenepoel ooit versloeg
Tof zeg! Hopelijk is dit het begin van iets moois.
Ik zag Ghirmay vooral als een rappe man na een zware, heuvelachtige koers, maar nu blijkt hij ook gewoon een pure massasprinter te zijn, straf, wat een aanwinst voor intermaché!
Heel belangrijk voor een ploeg als Intermarché om al heel vroeg die eerste zege binnen te halen. Meteen een ferme opsteker. Niet toevallig Ghirmay
Gaat natuurlijk verleidelijk voor Wanty zijn om hem naar de tour mee te pakken indien hij zich met spurters van dit kaliber meten kan. Hordes journalisten in de eerste etappes aan de bus gegarandeerd, iedereen die Wanty’s koopt, zowel in de winkel als online.
Wel benieuwd hoe zo’n Wanty er dan uitziet? Aangezien het een bouwfirma is.
Dit jaar Giro, volgend jaar Tour lijkt me een mooie planning.
Giro lijkt me ook mooi als debuut in een grote ronde. Als hij daar een rit pakt (en die kans is groter dan in de Tour) gaat dat ook al een pak publiciteit opleveren. Voor de Tour heeft hij nog tijd genoeg.
Ik ken de ouvertures van beide rondes niet uit mijn hoofd maar wanneer je spurter in orde is en de eerste week plat genoeg… als kleine ploeg is het geleidelijk om dan voor de tour te gaan want echte toptalenten blijven niet bij Wanty natuurlijk.
Ik zou het wel een mooi cirkeltje in de geschiedenis vinden. Eritrea was een Italiaanse kolonie en introduceerde daar de wielersport ook, ze organiseerden daar al rond WOII een Giro dell’Eritrea. Tijd voor een Eritreeër die schittert in de Giro.
De ritten in de Giro zijn altijd zwaarder dan in de tour.
Hoeveel keer was Merlier er vorig jaar nog bij om mee te sprinten voor winst?
Biniam is wel sterker bergop, maar toch..
@Cochise, ik zou het anders verwoorden: tijd dat een Eritreeër op zijn beurt Italië verovert ;-)
We want Wanty’s!
Kan zomaar ook een hoop bootvluchtelingen schelen, zou Infantilo dan zeggen.
Tja Matthews en Ackermann vallen toch weer tegen.
Wat negatief, het is heus geen schande om door de Obama van het stalen ros verschalkt te worden, zelfs REVKET overkwam dat eens.
Mwoah, Matthews bevestigd gewoon z’n niveau zou ik zeggen
Maakt voor Matthews niet uit of hij tegen Herrie en Sjaak rijdt of tegen Wout en Mathieu; hij wordt 6e.
Ja zeg heerlijk zo n zwarte
Toch ff opmerken dat ze in Eritrea geen maniok eten (dat is iets voor Zuidelijker Afrika) en wel degelijk iets hebben wat wij een boterham zouden noemen.
Sinds wanneer ligt Eritrea in Zuid-Afrika dan?
Misschien kan Matthews zich beter focussen op de klassiekers.
Kan die 5e worden.
Been there, done that
Neger dan?
Matthews weer keurig de ploeg laten rijden voor plek zes. Ook leuk dat Gibbons eens meesprintte.
Een gebrek aan besef is natuurlijk het probleem niet – de duurdere uitrusting is wat het voor velen praktisch onmogelijk maakt om een carrière als wielrenner na te jagen. (remember Qhubeka…)
Ghirmay klopt hier Gibbons en Nizzolo, na toch wel zekere uitdunning. Geen idee sinds wanneer Gibbons kloppen een voorportaal bleek voor succes in vlakke Toursprints.
Bike Exchange nam de laatste rotonde ongelukkig én heeft verzaakt (/bleek in gebreke) Janneke en Mieke overboord te gooien op de klim.
Er is geen sprint ooit geweest waar je naderhand niet een flink aantal maren en mitsen aan vastknopen kan. Hij wint hier gewoon met een volle lengte van het hele pak waaronder winnaars van prima koersen tussen zitten.
Ja leuk! Globalisering
Type Colbrelli? Wat een talent lijkt dit te zijn zeg, prachtig voor de mondiale sport dat een Afrikaan succesvol is!