BinckBank Tour laat (ex-)renners mening geven over veiligheid parcoursen
De BinckBank Tour gaat een klankbord opstarten die zijn mening laat horen over de veiligheid van de parcoursen. In die groep verzamelen zich renners en ploegleiders. Greg Van Avermaet en Tom Steels hebben hun ja-woord al gegeven. De organisatie neemt deze maatregel na recente kritiek op het parcours.
“We gaan mensen uit het peloton benaderen met wie we de veiligheid van het parcours onder de loep nemen”, vertelt organisator Rob Discart tegen De Telegraaf. Met Van Avermaet en Steels is al een begin gemaakt. “We gaan hier nog een drietal renners of oud-renner aan toevoegen. We vragen om hun input op de schema’s van de ritten die wij voor ogen hebben. Zodoende kunnen we vooraf ingrijpen en kunnen we een parcours voorschotelen die de verwachtingen van de renners inlost.”
Inschattingsfout in Aalter
Discart erkent dat de BinckBank Tour in de derde rit naar Aalter een ‘inschattingsfout’ heeft gemaakt in het parcours. Na afloop reageerden veel renners via sociale media. “Dit gaan we in de toekomst zeker niet meer zo doen”, aldus Discart, die het jammer vindt dat CPA-voorzitter Gianni Bugno de BinckBank Tour niet WorldTour-waardig vindt.
In de Nederlands-Belgische ronde is Maxim Belkov de afgevaardigde van de CPA, en Discart zegt dat hij de Rus dagelijks gesproken heeft. “Hij zei mij dat die etappe woensdag niet goed was, maar al de rest was prima. Het is doodjammer dat één dag het imago van deze ronde veel schade heeft berokkend”, vertelt de koersdirecteur.
2 Dranghekken met uitstaande pootjes terwijl het ook anders kan. Daar heb je toch geen renners voor nodig om dit te bedenken ?
Verder een prima initiatief lijkt me, al lijkt het me ook onrealistisch voor iedere koers een aantal renners naar hun mening te kunnen vragen.
Op een brede weg vallen renners omdat ze elkaar inhalen en allemaal van voren willen zitten. Op smalle wegen vallen renners omdat er geen ruimte is om te passeren. In een bocht vallen renners omdat er iemand wegglijdt. In aanloop naar een sprint vallen renners door het gedrang. Aan het begin van de sprint vallen renners door lead-outs die rijdende chicanes worden. En in volle sprint vallen renners door Tom Steels die een bidon gooit.
In de Binck Bank tour vielen renners veelal door onvoorspelbare zaken. Zaken die rijdend in een peloton op drift slecht in te schatten zijn.
Een zebrapad waar iemand oversteekt, uitstekende hekken, bloembakken, paaltjes, stoepranden, putten en deksel, vervuiling op de weg, vluchtheuvels.
Om de veiligheid te vergroten zal de organisatie zich sterker moeten inzetten om deze zaken te voorkomen, of anders markeren op 1 of andere wijze.
In de Artic race zag ik vandaag een paar mooie voorbeelden:
Een digitaal signaleringsbord met geluid. Maar ook het simpel weg afzetten van een zebrapad. Door het zebrapad buiten werking te zetten, verplicht je overstekende voetgangers beide zijden op te kijken ipv de voorrangregel toe te eigenen en zonder kijken over te steken.
Niet iedereen is er namelijk van op de hoogte hoe koers werkt.
In een afdaling ligt de snelheid hoog maar zijn veel minder onvoorspelbare zaken zoals paaltjes, parkeervakken, drempels, as-verpringing, vluchtheuvels en putdeksel
Op zich ben ik het niet oneens met de kritiek. Echter is de keus deze dagen om 1) een koers te hebben die niet tiptop geregeld is, of 2) er is geen koers. De maatschappij heeft ‘last’ van koersen doordat het zich afspeelt in de openbare ruimte. In principe moet je dan iedere meter beveiligen (omdat nietsvermoedende burgers oversteken als het groen is - logisch). In grote lijnen beveiligen kan nog nét. Wil je alle details op orde hebben dan moet je TDF heten of een criterium er van maken (zoals Canada).
Je hebt wel gekoerst maar blijkbaar nooit de afdaling van de Civiglio gedaan? Daar liggen toch enkele fraai uitgeragde putdeksels. Of de afdaling van de Somagne na de Stockeu: asfalt vol scheuren en gaten. Hoor je nooit iemand over.
Tuurlijk, maak het parcours zo veilig mogelijk maar het principe is dat het peloton zich moet aanpassen aan de omstandigheden, niet andersom. En de grote stelregel blijft: niets gevaarlijker dan het gevoel van veiligheid.
Laat ik het dus maar houden op overbodig als World Tour koers.
Kan naar mijn idee wel een sprintetappe minder in en een extra etappe zoals vandaag maar prima rondje verder.
Burgos, Norway en Utah word nu heel attractief gekoerst door het deelnemersveld, als je daar een deelnemersveld van het kaliber BinckBanck tour aan de start zet worden de sprint etappes ook echt massasprints. Het is altijd koffiedik kijken
Eens met random wielerliefhebber
Maar Artic race of Norway zou meer aandacht en een volwaardig peloton mogen hebben. Dit was een klein peloton en zou in mijn ogen WT mogen worden. Dan krijg je gewoon een mooi wedstrijd verloop en prachtige plaatjes.
Dat heeft nog geen ene organisatie gedaan.
(Licht overdreven, maar aso heeft er een broertje dood aan om naar renners te luisteren)
Kudos, als ze het waarmaken.
Ook diep triest is het feit dat er van de 976 kilometer slechts 175 op NL grondgebied zijn afgelegd. Blijkbaar is er in NL geen geld om een start of finish te organiseren ? Of gewoon totale desinteresse ?
Commercieel en vrijwilligers lukt het hier ook steeds moeilijker om aankomstplaats te zijn. Dat c-koersjes als Veenendaal nog wel bestaan is een wonder?
Eens kijken hoe het volgend jaar met de Vuelta in Nederland verloopt.
Een onafhankelijk iemand moet dan de renners kiezen die hun mening geven
Maar die gasten die een week lang de best doen en dat zijn vrijwilligers die al jaren mee reizen met de binck bank de grond in trappen ziellig hoor het is ook hun kindje waar ze voor gaan .