Bestuursvoorzitter Soudal Quick-Step over afgeketste fusie: “Complexiteit van wielerploegen is onderschat”
Kok (links) met Patrick Lefevere - foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 14 oktober 2023 om 16:01

Bestuursvoorzitter Soudal Quick-Step over afgeketste fusie: “Complexiteit van wielerploegen is onderschat”

Enkele weken terug beheerste de uiteindelijk afgeketste fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step het wielernieuws. In een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws blikt Bessel Kok, bestuursvoorzitter bij Soudal Quick-Step, terug op het hele verhaal. De 81-jarige Nederlander was zelf niet betrokken bij de gesprekken, maar heeft wel het nodige te vertellen.

Kok vertelt allereerst dat Zdenek Bakala (de eigenaar van Soudal Quick-Step, red.) in juli sprak met de vader van Remco Evenepoel. Dat leidde vervolgens tot een gesprek tussen Bakala, Robert van der Wallen (Jumbo-Visma-commissaris en geldschieter, red.) en Richard Plugge, waarin de eerste plannen voor een fusie ontstonden. “Samen hebben ze de idee opgevat om een samenwerking tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma uit te werken. Die samenwerking werd al snel ‘de fusie’ genoemd”, aldus Kok.

Haast en complexiteit
Die fusie zou er uiteindelijk dus niet komen. Volgens Kok zat er teveel haast achter het project. “Ze spraken over 2024. Die datum, dat kon helemaal niet. Hoe was het mogelijk dat in de twee grotere teams van de hele wereld gesproken werd over een periode van enkele weken? Want het was een zeer complex project, dat wist iedereen.

“Het project is benaderd als een puur financiële operatie, als private equity mensen uit de financiële transactiesector die het zagen als een kleine deal”, voegt hij daaraan toe. “De complexiteit van wielerploegen, de reacties van de renners, de uitvoering, al die dingen zijn onderschat.

“Teams moeten half oktober bekend zijn bij de UCI. Je kunt zeggen: dat is een formaliteit, maar dat is het niet. De CFO’s moeten hun budgetten inleveren bij de UCI. Dan moet er onderhandeld worden wie gaat en wie blijft. Wat gebeurt er met de staf? Het is alsof twee bedrijven fusioneren en beslissen om vijftig procent van het personeel te laten gaan. Dat is problematisch. Er is het juridische aspect. Er zijn contracten. Wie heeft contracten? Tot wanneer? Voor welke bedragen? Op welke fietsen gaan we dan rijden? Als je zo’n fusie wil doen, moet je een jaar van tevoren beginnen. Al die dingen hadden vooraf opgeschreven moeten worden.”

“Uiteindelijk is het afgesprongen in Nederland”
Waar de haast vandaan kwam, weet Kok niet. “Ik denk dat de haast groter was bij Jumbo-Visma dan bij Bakala. Ik kan me voorstellen dat Richard Plugge zich genoodzaakt ziet om formules te vinden om het vertrek van Jumbo op te vangen. Hij heeft een aantal toprenners met meerjarencontracten. Hij leidt een van de grootste wielerteams ter aarde en hij wordt geconfronteerd met dezelfde problemen als alle wielerteams. Wielrennen zit financieel heel wankel in elkaar. Plugge bekeek het helemaal uit het financiële oogpunt. En dan was de eventuele komst van Evenepoel een douceur, een zoetmaker, dat zou ook nog kunnen.”

Toch zijn de plannen aan de kant van Jumbo-Visma stukgelopen, stelt Kok. “Uiteindelijk is het afgesprongen in Nederland. Er is een probleem ontstaan met de Nederlandse sponsor (Kok doelt volgens HLN op fietsen- en autoleverancier Pon, red.). Die waren not amused, dat weet ik wel zeker. En dan: boem!, het was van de baan.”

Veel schade en weinig resultaat
Wat zijn de gevolgen van het hele fusieverhaal voor Soudal Quick-Step? “Er is heel veel schade en weinig resultaat. Die jongens op de fiets en de staf hebben een aantal weken in totale onzekerheid geleefd. Ze zijn werknemers. Ik pleit niet voor een socialistische aanpak, maar het gebeurde allemaal boven hun hoofd en niemand zei iets. Dat heeft voor veel onrust gezorgd en een beweging binnen het team, dat ze zich niet zouden laten doen. Ze voelden het aan alsof ze verhandeld worden. Misschien komen ze er op een vreemde manier wel sterker uit.”

RIDE Magazine
23 Reacties
14-10-2023 16:31
Oftewel Kok was nergens bij en heeft alles uit tweede of derde hand, inclusief vertraging en verkleuring. Eenzijdig verhaal, waarbij opnieuw compleet voorbij wordt gegaan aan het feit dat Plugge op meerdere borden schaakt en de bijdrage van Jumbo bovendien voor 2024 nog gewoon verzekerd is.
-
[quote]En dan was de eventuele komst van Evenepoel een douceur, een zoetmaker[/quote]
Dit is nog wel een interessante insteek. Kennelijk begon 'het' allemaal bij de familie Evenepoel, maar toch zou REV voor Plugge hooguit bijvangst zijn.
    14-10-2023 17:50
    Blijkens deze uitspraken betrekt Bakala als eigenaar de bestuursvoorzitter en de algemeen directeur dus niet bij zulke zaken.
14-10-2023 17:10
Wel interessant dat Kok (bestuursvoorzitter), Lefevere (manager, mede-aandeelhouder) en de CEO van de hoofdsponsor allemaal over deze zaak praten alsof ze het niet zagen zitten en er niets mee te maken hadden. En ook de familie Evenepoel zei er niks van te weten. Ik wacht nu nog op een interview met Bakala die zegt dat hij eigenlijk alleen maar zijdelings bij de zaak betrokken was en dat op de oude voet doorgaan met SQS voor hem altijd de eerste optie is geweest.
    14-10-2023 17:37
    Grappig inderdaad, hoe alle betrokken(met name aan de kant van Soudal-Quickstep) hebben geroepen dat ze van niks wisten en eigenlijk geen idee hadden wat er gaande was. Zou dat misschien komen omdat, houd je vast, er ook daadwerkelijk amper wat concreets gaande was..? ;) . (En ze zullen ook wel in meer of mindere mate een loopje met de waarheid hebben genomen)

    Volgens Zeeman zijn er wat oriënterende gesprekken geweest met Soudal-Quickstep en Evenepoel en zijn er een paar mensen bij Jumbo-Visma bezig geweest met het onderzoeken van de mogelijkheden en voor- en nadelen. Dat klinkt toch totaal niet alsof alles ze bezig waren alles in recordtempo er doorheen te rammen en de deal al praktisch beklonken was.
    14-10-2023 18:14
    Dus er zijn wat koffie gesprekken geweest , beetje informele dingen . WF komt met fusie verhaal wat al stuk serieuzer klinkt. TJV houdt verder kaken op elkaar. Patlev gaat weer ouderwets los in de media. Wij en de rest gaat compleet los. De rugnummers werden al uitgedeeld. Vervolgens blijkt het niet meer dan paar informatieve gesprekken geweest te zijn.
14-10-2023 16:06
Kijk, daar hebben we wat aan. Heldere uitleg van een cynische situatie binnen het amateuristische koehandelmodel van de wielersport.
    14-10-2023 18:17
    Wel een kant van het verhaal. Iemand die niet eens bij de gesprekken is geweest en alles uit 2e of 3e hand heeft gehoord. Vaag
14-10-2023 16:18
Maak dan ook even gelijk een artikel van het interview van Merijn Zeeman in het Nieuwsblad, waarin hij zegt dat het slechts oriënterende gesprekken waren, de mensen binnen Jumbo-Visma constant op de hoogte werden gehouden en de toekomst van de ploeg gewoon verzekerd is voor de komende jaren met nieuwe partners..

Verder doodvermoeiend hoe 99% van dit nieuws uit de Vlaamse hoek van Soudal-Quickstep lijkt te komen en Plugge als de boeman wordt neergezet die alles er zo snel mogelijk doorheen wilde drukken en verantwoordelijk is voor alle chaos. En ook hier weer ontzettend veel speculatie en simpele onwaarheden over Jumbo-Visma en de hardnekkige mythe dat ze haast hadden bij het vinden van een nieuwe sponsor omdat ze de financiën anders niet rond kregen. Zucht.

Ik blijf er bij dat de toekomst Jumbo-Visma geen seconde in gevaar is geweest en dat ze zich ook geen seconde druk hebben gemaakt. Sowieso is de ploeg nog verzekerd van de huidige sponsors t/m eind 2024(en niet 2023 zoals ook vaak werd genoemd), tenzij er al voor volgend jaar een goede vervanger werd gevonden. Ik denk dat ze gewoon rustig en op hun gemakje alle opties qua nieuwe sponsors zijn gaan inventariseren bij de ploeg en dat een 'fusie' slechts één van de vele opties op het lijstje was, maar dat die ook in de verste verte nooit zo concreet was als de wielermedia ons wilde doen laten geloven.
    14-10-2023 18:42
    Ja, ja, en ja.
    14-10-2023 19:43
    [i]edit wf: niet op de man[/i]

    Wat de sponsorgelden betreft: onthou nu eens dat er wel degelijk een probleem is omdat het geld wordt gespeid over meerdere jaren, hetgeen niet voorzien was.
    14-10-2023 22:43
    Kijk eens aan, alles wat uit Soudal-Quickstep hoek komt is suggestief, speculatief en vol onwaarheden en aannames, om het andere kamp de boeman te kunnen maken.

    Dus hier de neutrale analyse, waarbij alles uit het Jumbo-kamp voor zoete koek wordt ingeslikt, aangevuld met een hoop wilde speculatie, afgerond met een wijzende vinger naar het andere kamp.

    Herkenbare tactiek, die waar zware subjectiviteit wordt verpakt in totaal niet overtuigende verpakking van objectiviteit, afgewerkt met een sausje van hypocrisie.
14-10-2023 16:38
Oef, eindelijk nog eens een plek waar we onze posttraumatische nakende-fusiestressstoornis kunnen luchten...
14-10-2023 19:56
Zeeman heeft het al impliciet gezegd. Uiteindelijk stapt PON vanaf 4 of vijfentwintig in als vervanger van Jumbo, die dan nog minimaal 3 jaar blijft voor het huidige bedrag gedeeld door 3 pj. BetCity na volgend seizoen weg. Budget zal enkele miljoenen stijgen. Moet nog wel 2 renners binnenhengelen.
14-10-2023 16:58
Hè gelukkig nog wat nababbelen over een fusie die geen fusie was. En weer heerlijk hoe twee artikelen elkaar toch wel weer een beetje tegenspreken. In het interview met Kok komt het veel meer over als een zeer serieus bekeken optie terwijl Zeeman in het laatste nieuws het heeft over oriënterende gesprekken. Kortom, afhankelijk van wie spreekt heeft ‘de fusie die geen fusie’ was een andere kleur en smaak. Eén ding lijkt wel steeds duidelijker te worden dat het verhaal vooral flink opgeklopt is in de media. Positiever is dan weer dat Zeeman in het interview aangeeft dat de toekomst van JV verzekerd is.(https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231014_94127515). Kunnen we allemaal rustig aan onze winterslaap beginnen.
14-10-2023 17:52
Denk niet dat Evenepoel was gebleven als het wel was door gegaan. Verder weet ik het niet, ze hadden nog een jaar de tijd, dus of ze haast hadden, lijkt me niet.
    14-10-2023 21:48
    Evenpoel en zijn vader waren toch de initiators hierachter? Ik vind de grootste verrassing van het stuk dat Evenepoel blijkbaar graag naar TJV wou.
14-10-2023 17:07
Zoals MaGarin al aangeeft; pak dan ook het stuk uit het Nieuwsblad erbij ipv alleen een stuk met wederom negatieve TJV insteek. In dit hele dossier is het continu SQS dat allerlei ‘nieuws’ de wereld inslingerde inclusief de complete onzin (zoals achteraf bleek) van Patlef dat hij nergens vanaf wist. TJV heeft pas gecommuniceerd toen er wat te communiceren was; de overname ging niet door.
14-10-2023 17:50
Je moet toch wel een grote noob zijn als je met zo’n fusie aan de slag gaat en er op dag 2 (na de euforie van dag 1) niet achterkomt dat er een enorme reeks grote show-stoppers is..
14-10-2023 18:39
Evenepoel wou niet, en dus wou Specialized niet, en dus hebben ze maar een uitweg/uitleg gezocht waar iedereen maar een beetje slecht uitkwam? Het zou zo maar kunnen. Dat ze daarmee PON uit hun kot hebben gelokt, is leuke bijvangst.
    14-10-2023 20:15
    Iedereen heeft het steeds over de Evenepoel-Specialized link. Alsof Specialized zijn complete commerciele belang op hangt aan de ket.

    Maar straks zit Roglic, een minstens net zo'n goede renner, gewoon op een Specialized. Net als coming man Uiitdenbroeks.Zou de link REV-Specialized dan echt een showstopper geweest zijn? Ik vraag het me af, ik heb vooral het gevoel dat dit zo'n ding is dat iemand ooit heeft geroepen, en door iedereen wordt nagepapegaaid, waarna het uiteindelijk "de waarheid" wordt.
    14-10-2023 21:50
    Maar Evenepoel wou wel, toch? Hij en Bakala namen het initiatief, en namen Soudal mee. Lefevere krijgt een commissarissentroostprijs, en de rest van SQS zou gewoon de sjaak zijn geworden. En ik denk dat Pa & Zoon Evenepoel iets vergelijkbaars met Ineos hebben geprobeerd. Het is wel duidelijk dat ze er alles aan doen om onder het SQS contract uit te komen. I
14-10-2023 19:50
“De complexiteit van wielerploegen, de reacties van de renners, de uitvoering, al die dingen zijn onderschat."

Ik denk dat er ook iemand anders is die de boel heeft onderschat. Iemand die uit een sport komt waar transfers de normaalste zaak van de wereld zijn, en niemand het je kwalijk neemt als je vanuit eigen belang een mooie deal probeert te forceren. Dat is immers het business model van spelers op het veld, en van de clubs waar deze spelers toevallig tegen een bal trappen.

Maar wielrennen is inderdaad een stuk complexer. Er is een stuk minder zekerheid. Bovendien (en misschien ook wel vanwege de onzekerheid) is contract ook contract in de wielersport. Er is veel meer loyaliteit, teambelang staat voorop, en met name knechten offeren heel veel op voor hun kopman, terwijl ze weten dat ze zelf niet winnen en hun kopman staat te shinen. Dat geeft een andere dynamiek. De doorsnee voetballer is vervangbaar, maar haal een kopman weg uit een ploeg en het kan als een kaartenhuis in elkaar vallen.

Ik denk dan ook dat niet enkel de directies van SQS en TJV hun hand hebben overspeeld. Maar ook kamp Evenepoel. En ja, er zijn al heel lang twijfels over de sterkte van de ploeg. Maar eerlijk gezegd heb ik nog op geen enkel moment gezien dat de ploeg de kopman niet kon brengen waar hij zou moeten zijn. Of je nu praat over de klassiekers, of over het rondewerk. Ze waren altijd op de afspraak. Dan is het extra pijnlijk dat de kopman zelf mentaal en fysiek breekt in de eerste de beste bergrit, en dat je vervolgens ook nog eens te horen krijgt dat je ploeg op klappen staat doordat pa Evenepoel is gaan praten met Bakala.

Misschien zit er bij mij een kras op de plaat, maar ik denk bij de Evenepoels een nog veel diepere op hun carrosserie.
14-10-2023 16:47
Geef mij zo'n bijvangst. Ik denk eerder dat het afscheid nemen van Roglic ervoor heeft gezorgd, dat de komst van Remco een onderdeel van de deal was.
Er zijn precies was Kok aangeeft, dingen te snel zijn ingezet. 2024 was gewoon een onhaalbare kaart.
Met resultaat dat JV wat renners aangaat in de min is geschoten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine