Bestuursvoorzitter Soudal Quick-Step over afgeketste fusie: “Complexiteit van wielerploegen is onderschat”
Enkele weken terug beheerste de uiteindelijk afgeketste fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step het wielernieuws. In een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws blikt Bessel Kok, bestuursvoorzitter bij Soudal Quick-Step, terug op het hele verhaal. De 81-jarige Nederlander was zelf niet betrokken bij de gesprekken, maar heeft wel het nodige te vertellen.
Kok vertelt allereerst dat Zdenek Bakala (de eigenaar van Soudal Quick-Step, red.) in juli sprak met de vader van Remco Evenepoel. Dat leidde vervolgens tot een gesprek tussen Bakala, Robert van der Wallen (Jumbo-Visma-commissaris en geldschieter, red.) en Richard Plugge, waarin de eerste plannen voor een fusie ontstonden. “Samen hebben ze de idee opgevat om een samenwerking tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma uit te werken. Die samenwerking werd al snel ‘de fusie’ genoemd”, aldus Kok.
Haast en complexiteit
Die fusie zou er uiteindelijk dus niet komen. Volgens Kok zat er teveel haast achter het project. “Ze spraken over 2024. Die datum, dat kon helemaal niet. Hoe was het mogelijk dat in de twee grotere teams van de hele wereld gesproken werd over een periode van enkele weken? Want het was een zeer complex project, dat wist iedereen.
“Het project is benaderd als een puur financiële operatie, als private equity mensen uit de financiële transactiesector die het zagen als een kleine deal”, voegt hij daaraan toe. “De complexiteit van wielerploegen, de reacties van de renners, de uitvoering, al die dingen zijn onderschat.
“Teams moeten half oktober bekend zijn bij de UCI. Je kunt zeggen: dat is een formaliteit, maar dat is het niet. De CFO’s moeten hun budgetten inleveren bij de UCI. Dan moet er onderhandeld worden wie gaat en wie blijft. Wat gebeurt er met de staf? Het is alsof twee bedrijven fusioneren en beslissen om vijftig procent van het personeel te laten gaan. Dat is problematisch. Er is het juridische aspect. Er zijn contracten. Wie heeft contracten? Tot wanneer? Voor welke bedragen? Op welke fietsen gaan we dan rijden? Als je zo’n fusie wil doen, moet je een jaar van tevoren beginnen. Al die dingen hadden vooraf opgeschreven moeten worden.”
“Uiteindelijk is het afgesprongen in Nederland”
Waar de haast vandaan kwam, weet Kok niet. “Ik denk dat de haast groter was bij Jumbo-Visma dan bij Bakala. Ik kan me voorstellen dat Richard Plugge zich genoodzaakt ziet om formules te vinden om het vertrek van Jumbo op te vangen. Hij heeft een aantal toprenners met meerjarencontracten. Hij leidt een van de grootste wielerteams ter aarde en hij wordt geconfronteerd met dezelfde problemen als alle wielerteams. Wielrennen zit financieel heel wankel in elkaar. Plugge bekeek het helemaal uit het financiële oogpunt. En dan was de eventuele komst van Evenepoel een douceur, een zoetmaker, dat zou ook nog kunnen.”
Toch zijn de plannen aan de kant van Jumbo-Visma stukgelopen, stelt Kok. “Uiteindelijk is het afgesprongen in Nederland. Er is een probleem ontstaan met de Nederlandse sponsor (Kok doelt volgens HLN op fietsen- en autoleverancier Pon, red.). Die waren not amused, dat weet ik wel zeker. En dan: boem!, het was van de baan.”
Veel schade en weinig resultaat
Wat zijn de gevolgen van het hele fusieverhaal voor Soudal Quick-Step? “Er is heel veel schade en weinig resultaat. Die jongens op de fiets en de staf hebben een aantal weken in totale onzekerheid geleefd. Ze zijn werknemers. Ik pleit niet voor een socialistische aanpak, maar het gebeurde allemaal boven hun hoofd en niemand zei iets. Dat heeft voor veel onrust gezorgd en een beweging binnen het team, dat ze zich niet zouden laten doen. Ze voelden het aan alsof ze verhandeld worden. Misschien komen ze er op een vreemde manier wel sterker uit.”
-
[quote]En dan was de eventuele komst van Evenepoel een douceur, een zoetmaker[/quote]
Dit is nog wel een interessante insteek. Kennelijk begon 'het' allemaal bij de familie Evenepoel, maar toch zou REV voor Plugge hooguit bijvangst zijn.
Volgens Zeeman zijn er wat oriënterende gesprekken geweest met Soudal-Quickstep en Evenepoel en zijn er een paar mensen bij Jumbo-Visma bezig geweest met het onderzoeken van de mogelijkheden en voor- en nadelen. Dat klinkt toch totaal niet alsof alles ze bezig waren alles in recordtempo er doorheen te rammen en de deal al praktisch beklonken was.
Verder doodvermoeiend hoe 99% van dit nieuws uit de Vlaamse hoek van Soudal-Quickstep lijkt te komen en Plugge als de boeman wordt neergezet die alles er zo snel mogelijk doorheen wilde drukken en verantwoordelijk is voor alle chaos. En ook hier weer ontzettend veel speculatie en simpele onwaarheden over Jumbo-Visma en de hardnekkige mythe dat ze haast hadden bij het vinden van een nieuwe sponsor omdat ze de financiën anders niet rond kregen. Zucht.
Ik blijf er bij dat de toekomst Jumbo-Visma geen seconde in gevaar is geweest en dat ze zich ook geen seconde druk hebben gemaakt. Sowieso is de ploeg nog verzekerd van de huidige sponsors t/m eind 2024(en niet 2023 zoals ook vaak werd genoemd), tenzij er al voor volgend jaar een goede vervanger werd gevonden. Ik denk dat ze gewoon rustig en op hun gemakje alle opties qua nieuwe sponsors zijn gaan inventariseren bij de ploeg en dat een 'fusie' slechts één van de vele opties op het lijstje was, maar dat die ook in de verste verte nooit zo concreet was als de wielermedia ons wilde doen laten geloven.
Wat de sponsorgelden betreft: onthou nu eens dat er wel degelijk een probleem is omdat het geld wordt gespeid over meerdere jaren, hetgeen niet voorzien was.
Dus hier de neutrale analyse, waarbij alles uit het Jumbo-kamp voor zoete koek wordt ingeslikt, aangevuld met een hoop wilde speculatie, afgerond met een wijzende vinger naar het andere kamp.
Herkenbare tactiek, die waar zware subjectiviteit wordt verpakt in totaal niet overtuigende verpakking van objectiviteit, afgewerkt met een sausje van hypocrisie.
Maar straks zit Roglic, een minstens net zo'n goede renner, gewoon op een Specialized. Net als coming man Uiitdenbroeks.Zou de link REV-Specialized dan echt een showstopper geweest zijn? Ik vraag het me af, ik heb vooral het gevoel dat dit zo'n ding is dat iemand ooit heeft geroepen, en door iedereen wordt nagepapegaaid, waarna het uiteindelijk "de waarheid" wordt.
Ik denk dat er ook iemand anders is die de boel heeft onderschat. Iemand die uit een sport komt waar transfers de normaalste zaak van de wereld zijn, en niemand het je kwalijk neemt als je vanuit eigen belang een mooie deal probeert te forceren. Dat is immers het business model van spelers op het veld, en van de clubs waar deze spelers toevallig tegen een bal trappen.
Maar wielrennen is inderdaad een stuk complexer. Er is een stuk minder zekerheid. Bovendien (en misschien ook wel vanwege de onzekerheid) is contract ook contract in de wielersport. Er is veel meer loyaliteit, teambelang staat voorop, en met name knechten offeren heel veel op voor hun kopman, terwijl ze weten dat ze zelf niet winnen en hun kopman staat te shinen. Dat geeft een andere dynamiek. De doorsnee voetballer is vervangbaar, maar haal een kopman weg uit een ploeg en het kan als een kaartenhuis in elkaar vallen.
Ik denk dan ook dat niet enkel de directies van SQS en TJV hun hand hebben overspeeld. Maar ook kamp Evenepoel. En ja, er zijn al heel lang twijfels over de sterkte van de ploeg. Maar eerlijk gezegd heb ik nog op geen enkel moment gezien dat de ploeg de kopman niet kon brengen waar hij zou moeten zijn. Of je nu praat over de klassiekers, of over het rondewerk. Ze waren altijd op de afspraak. Dan is het extra pijnlijk dat de kopman zelf mentaal en fysiek breekt in de eerste de beste bergrit, en dat je vervolgens ook nog eens te horen krijgt dat je ploeg op klappen staat doordat pa Evenepoel is gaan praten met Bakala.
Misschien zit er bij mij een kras op de plaat, maar ik denk bij de Evenepoels een nog veel diepere op hun carrosserie.
Er zijn precies was Kok aangeeft, dingen te snel zijn ingezet. 2024 was gewoon een onhaalbare kaart.
Met resultaat dat JV wat renners aangaat in de min is geschoten.