Bernal na mindere dag in Tirreno-Adriatico: “Tevreden over de conditie”

zondag 14 maart 2021 om 08:57
Bernal na mindere dag in Tirreno-Adriatico: “Tevreden over de conditie”

foto: Cor Vos

Egan Bernal begon als een van de topfavorieten aan Tirreno-Adriatico, maar de Colombiaan lijkt na vier etappes al uitgeschakeld voor de eindzege. In de bergrit naar Prati di Tivo bleek de renner van INEOS Grenadiers niet sterk genoeg om de betere klimmers te volgen, maar Bernal was na afloop toch tevreden.

Aan vertrouwen geen gebrek bij INEOS Grenadiers, zo vlak voor de slotklim naar Prati di Tivo. De Britse sterrenformatie besloot de koers in handen te nemen op de flanken van de beklimming. Salvatore Puccio en Filippo Ganna wisten het peloton flink uit te dunnen, maar op het moment suprême bleken de kopmannen niet sterk genoeg om het af te maken.

Bernal en Geraint Thomas probeerden het nog wel op de slotklim, maar verloren aan de streep ongeveer een minuut op ritwinnaar en nieuwe leider Tadej Pogačar. Een gevoelige tik voor de mannen van Dave Brailsford, zou je denken, maar Bernal en Thomas waren na afloop wel tevreden over de etappe. “We liggen op schema”, is de gezamenlijke conclusie.

Alles in het teken van de Giro d’Italia 
Bernal: “Het was echt een superzware dag. Ik probeerde nog een paar keer aan te vallen en dat geeft me motivatie voor de komende wedstrijden. Ik ben tevreden over mijn vormpeil en ik heb goed getraind richting de Giro d’Italia. Dat zal me een boost geven. Het plan is om de conditie beetje bij beetje op te krikken richting de Giro.”

Bernal zal na Tirreno-Adriatico weer terugvliegen naar zijn thuisland Colombia, om daar in ideale omstandigheden te trainen met het oog op de Ronde van Italië. “Ik maak me geen zorgen en ik geloof in mijn coach en onze werkwijze.” De Colombiaan wist eerder dit jaar al podiumplekken te versieren in de Tour de La Provence, Trofeo Laigueglia en Strade Bianche.

Dit artikel delen:

10 Reacties

madeinstars 14 maart 2021 om 09:03

Mooi weer spelen waren ze vorig jaar ook al zo goed in bij Ineos.

Gala 14 maart 2021 om 09:07

Die heeft vandaag gewoon verstoppertje gespeeld. Na eerdere, in het oog springende prestaties in andere wedstrijden, hebben ze hem bij Ineos gevraagd om wat minder opvallend uit de hoek te komen. Enfin, dat is wat ik ervan denk.

KimJungPoels 14 maart 2021 om 09:28

Daar geloof ik helemaal niks van. Was juist weer 1 van de mannen die het probeerde maar blies zichzelf op een gegeven moment gewoon op. Voor mij is het grote vraagteken rond Bernal nog altijd wat heel veel dagen inspanning op rij gaat doen met zijn rug. Komt ie daar net zo goed doorheen als de andere toppers. Vermoedelijk wel, maar blijft toch een vraag.

vevie 14 maart 2021 om 09:33

Zou best kunnen, maar daarmee houdt hij natuurlijk de mannen die straks aan de Giro beginnen niet voor de gek. Nibali, Yates, Buchmann, Carthy etc weten heus wel dat Bernal normaalgesproken een van de topfavorieten, al dan niet dé topfavoriet, zal zijn.

jooprioolpijp 14 maart 2021 om 10:43

Die heeft zeker geen verstoppertje gespeeld, dit soort mannen wil gewoon winnen als het kan – en als ze dat op een gegeven moment niet meer willen (Thomas?) dan hebben ze een groot probleem. Bernal is beslist geen krabbelaar, maar ik heb het gevoel dat hij her en der wat overschat wordt. Vergeet niet dat die TdF overwinning met behoorlijk wat hulp van de omstandigheden en organisatie was.

Thijs E 14 maart 2021 om 09:42

Nog steeds last van zijn rug?

VespavanBern 14 maart 2021 om 09:58

Viel toch wel echt tegen gisteren. Zeker als je meeneemt hoe geweldig hij in de Strade was….. ik kan me niet voorstellen dat hij nog te zwaar staat voor dit werk, een betere verklaring lijkt me dat een rug het meestal het zwaarst heeft op een lange klim, dat zou kunnen verklaren dat hij misschien gister daar toch weer hinder van ondervond en daarom niet vooruit kwam.

Viktrodriguez 14 maart 2021 om 10:16

Ach ja, we weten allemaal dat het bij die ploeg de grote rondes en dan met name de Tour gaat

Jean Dumas 14 maart 2021 om 10:57

Aantrekkelijk koersgedrag, maar kan Poga en Roglic ook dit jaar niet aan.

Jan Blokland 14 maart 2021 om 12:05

Ha, ha, wat me opvalt deze week is dat bijna iedereen tevreden is met zijn conditie.
Pocagar tevreden, Roglic tevreden, Schachmann tevreden, Van Aert en Van der poel tevreden, Yates tevreden, Thomas tevreden, Zelfs Bernal tevreden.
Maar ja, er kan er maar één winnen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair