B&B Hotels-KTM wordt volgend jaar Carrefour-B&B Hotels en trekt budget fors op

B&B Hotels-KTM wordt volgend jaar Carrefour-B&B Hotels en trekt budget fors op

© Cor Vos

Door Nico Dick & Youri IJnsen
maandag 18 juli 2022 om 19:55

De Franse warenhuisketen Carrefour wordt vanaf 2023 eerste naamsponsor van het huidige B&B Hotels-KTM. Daarmee zal ook een forse budgetverhoging gepaard gaan. In de marge van de Tour de France vernam WielerFlits dat het team van manager Jérôme Pineau straks op een budget tussen de 15 en 20 miljoen euro kan rekenen.

B&B Hotels-KTM maakte in 2018 haar debuut in het profpeloton als Vital Concept. Een jaartje later stapte ook de hotelketen B&B Hotels in. Toen als tweede naamsponsor, vanaf 2020 als hoofdsponsor. Volgend jaar zal die rol dus vertolkt worden door warenhuisketen Carrefour. Dat werd ons door meerdere bronnen bevestigd.

Met het aantrekken van Carrefour – eerder jarenlang sponsor van de bolletjestrui in de Tour – is ook een forse financiële injectie gemoeid, meer dan een verdubbeling zelfs. Naar verluidt zal het over een budget tussen de 15 en 20 miljoen beschikken. B&B Hotels-KTM gaat al sinds zijn ontstaan als ProTeam door het leven, maar qua budget zou de ploeg in 2023 zelfs een middenmoter tussen de WorldTeams zijn.

B&B Hotels tijdens de teampresentatie van de Tour de France in Kopenhagen – foto: Cor Vos © 2022

De ploeg zou volgens onze informatie ook afscheid nemen van fietsenfabrikant KTM. Op welke fietsen de renners volgend jaar gaan rijden, is ons niet bekend. Wel dat intussen jacht wordt gemaakt op een aantal toprenners om de kern stevig te versterken. Niet evident als ProTeam, al mag wel uitgegaan worden van startrecht in de Tour de France.

Onder meer renners als Mark Cavendish, Dylan Teuns, Michael Matthews en Alexis Vuillermoz zouden op het verlanglijstje staan, maar daar kregen we zelf tot op heden nergens bevestiging van. Voorlopig heeft het team voor 2023 nog maar 15 renners onder contract. Onder hen rasaanvallers Franck Bonnamour en Alexis Gougeard, mountainbiker Victor Koretzky en sprinter Jérémy Leroq. Oudgediende Pierre Rolland heeft bij de Franse equipe een aflopend contract in 2022.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Koersmaniak 18 juli 2022 om 08:50

Mooi nieuws voor het wielrennen in het algemeen en de ploeg in het bijzonder. Elke grote (merken)sponsor die instapt in het wielrennen is fantastisch.

Budget tussen 15 en 20 miljoen, ze zullen toch een aantal grote namen kunnen verleiden. Kanttekening: dit nieuws toont ook aan hoe belangrijk die WT-licentie voor 3jaar is voor teams als Alpecin, Lotto,…
Als er plots een team opduikt met een groot budget en sterke renners, kunnen die een pak punten sprokkelen en eerste procontinentaal team worden.

0
Secondant 18 juli 2022 om 10:30

Juist, hoe meer ploegen (met een fatsoenlijk budget) hoe beter. Daarnaast, momenteel heeft B&B eigenlijk niets te zoeken in de Tour. Het is dat Mozzato nog 5 keer top-10 sprint, maar verder heb ik ze echt nauwelijks voorin gezien.

0
Etio 18 juli 2022 om 13:03

@Secondant Dat is vooral te wijten aan het feit dat Rolland sinds de achtste etappe last heeft van bronchitis (hij rijdt wel verder, maar blijft kwakkelen met bronchitis). Bonnamour lijkt niet het niveau te halen van vorig jaar, misschien komt dit ook door de hitte (hij gaf vorig jaar na de rit naar Tignes aan dat hij veel beter rijdt tijdens relatief koele omstandigheden). Jammer, want ik vind Rolland en Bonnamour kleurrijke Franse renners.

0
YogiBear 18 juli 2022 om 09:32

Is Carrefour een warenhuisketen? Ik dacht supermarkt.

0
xistnc 18 juli 2022 om 09:47

Zo’n supermarkt is haast een warenhuis.

0
Seppie 18 juli 2022 om 10:07

Onze Carrefour is meer een V&D dan een AH

0
Wheely 18 juli 2022 om 10:21

Ik dacht dat ze iets met rode bolletjes deden.

0
Secondant 18 juli 2022 om 10:34

Is dat niet een beslissende kasseienstrook in Parijs Roubaix?

0
Kopinkas 19 juli 2022 om 00:37

@Secondant
Een kasseienstrook waar ik B&B nog maar zelden aan de boom heb zien schudden…

0
Jean Dumas 19 juli 2022 om 00:40

Supermarkten van Antwerpen tot Madrid.

0
de adelaar 18 juli 2022 om 10:47

Het is te hopen dat Franse ploegen hun methodiek uit de jaren 70 achter zich laten en wat professioneler worden in hun begeiding, ik heb toch altijd sterk het id dat ze maar wat aanklooien. Het zou ze sieren als ze kennis in huis halen op dieet en trainings methoden. Ook internationalisering van staf en renners zouden de sponsoren meer exposure opleveren. Ik denk aan buitenlandse vernieuwende inbreng op gebied van voeding training en begeleiding. Een tijdrittrainer , voedingsdeskundige etc. Nu zie ik vaak dat men onopvallend rondrijd, weinig tot geen overwinningen behaald in grote koersen en rondes. Zolang ze dat niet doen is elk budget we gegooid geld. Innoveren is het devies

0
nickdt 18 juli 2022 om 12:27

Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de Franse successen komen van de Fransen in buitenlandse loondienst, met de enige uitschieters Demare, Pinot en Barguil, terwijl een Gaudu lijkt stil te staan in zijn ontwikkeling en ook Paret-Peintre en Bouchard blijken het niet te hebben dit seizoen.

Het is zelfs zo erg dat er nog geen Fransman gewonnen heeft in de Tour van dit jaar.

0
Ward 18 juli 2022 om 21:52

Volgens mij rijden al de Franse ploegen ketonen-vrij. Een voorbeeld van gebrek aan wetenschappelijke benadering of koersethiek, het is een moeilijke grens. Feit is wel dat ze vaak een stapje te kort komen tegenover de wetenschapgestuurde topteams. Daar kan niemand naast kijken. Maar waar ligt het aan?

0
Fenno de Groot 18 juli 2022 om 23:35

@nickdt Hoezo staat Gaudu stil? Hij heeft nog nooit top 10 gereden in een gt en doet nu mee voor plek 5-10. Ik vind hem sterker dan ooit en hij rijdt betere resultaten dan 1-2 jaar geleden. Hij staat zeker niet stil.

0
Kopinkas 19 juli 2022 om 00:38

@Fenno
Inderdaad! Gaudu verbaast me hier met zijn consistentie. Heeft duidelijk stappen gezet.

0
Bizziecle 18 juli 2022 om 20:27

Carrefour heeft een aantal concepten , een soort Carrefour to go op stations e.d. , buurtsupers maar ook megastores op industrieterreinen

0
SteVwonder 19 juli 2022 om 00:12

En ook nog een kasseienstrook sinds mensenheugenis

0
Bizziecle 18 juli 2022 om 20:27

En uiteraard is het een klant van mijn werkgever.

0
Bizziecle 18 juli 2022 om 20:29

Ik vermoed dat Jumbo maar een kleine speler is in vergelijking met Carrefour.

0
Pietspeed 18 juli 2022 om 23:06

In relatie tot omzet en winst tav Carrefour misschien wel. Maar voor de familie Van Eerd is het Jumbo budget echt wel peanuts hoewel ze tot de topsponsors behoren. Zelfde laken en pak mbt Ineos. Ratcliff naar verluidt multimiljardair en groot aandeelhouder van Ineos steekt veel meer in de Formule 1, zoals Frits in zijn eigen racerij steekt. Is eigenlijk allemaal betrekkelijk goedkope sponsoring afgezet tegen bijvoorbeeld TV reclames.

0
Westfalen 18 juli 2022 om 23:23

Klopt, omzet van Carrefour ligt 8x hoger.

0
Thijs E 18 juli 2022 om 20:32

De Hema en de Jumbo samen tegen de Carrefour. Mooi dat er een grote Franse sponsor instapt.

0
Retro Lex 18 juli 2022 om 20:45

Nu nog wachten op Ahold/Delhaize die een ploeg gaat sponsoren met een “onbeperkt budget”. Volledig rond WvA gebouwd natuurlijk

0
Pietspeed 18 juli 2022 om 22:58

Zou helemaal zo’n gek idee niet zijn, zo’n supermarktoorlog.

0
Kopinkas 19 juli 2022 om 00:44

Probleem is dat het op de Belgische markt een te diffuus verhaal is. Delhaize (tweetalig, traditionalistisch, oer-Belgisch) blijft bestaan naast AH (dat in België onderhand een veel frisser en vernieuwender imago heeft).

Wel een boeiende tendens. Intermarché, Jumbo, Carrefour (in een ver verleden nog met GB), ze hebben allemaal ingezien dat wielrennen een super (afzet)markt garandeert.

0
Gebruikersnaam 18 juli 2022 om 21:06

Op naar 6 Franse ploegen in de World Tour. En allemaal tussen plek 8 en 15, zodat ze ook onderling steeds inwisselbaar blijven en zeker geen eigen identiteit hebben!

0
SCIC 18 juli 2022 om 21:09

Op deze manier lopen ze de kans renners aan te trekken voor veel geld die over hun top zijn.

0
Lay On 19 juli 2022 om 00:05

Rectificatie hoeft van mij niet meteen, maar waar WF er normaal als dat van toepassing is snel bij is met een UPDATE-aanpassing in artikelen, blijft het nu toch wel verdacht lang stil. Pineau kwam om half 3 vanmiddag al met de reactie. Is men als een gek alle bronnen aan het natrekken? is men zo zeker dat de reactie van Pineau niet serieus wordt genomen? Of is de schaamte zo groot dat men zich liever in stilzwijgen hult?

0
Kopinkas 19 juli 2022 om 00:47

Wow, dit is pijnlijk. Misschien wordt de groep Pinault-Printemps-Redoute wel de nieuwe sponsor… ;-)

0
Ronellenfitsch 18 juli 2022 om 21:34

Dat een grote sponsor uitgerekend met zo’n ploeg in zee stapt die al jarenlang weinig opmerkelijks presteert, en vooral renners richting pensioen heeft begeleid. Dan zou ik me als Franse sponsor eerder elders inkopen.

0
Bouvage 18 juli 2022 om 23:43

Oké, kijk ik vind een hoop leuk. En ik stoor me niet heel snel, alleen er is een woord ingeslopen wat ik heel vaak op voetbalsites zie in reacties en nu hier in dit artikel. En ik kan het niet laten om hier, toch een tikkie met een hartige muil, op te reageren.

Het woord ‘middenmotor’ bestaat namelijk niet. Het komt van middenmoot, niet van motor. Dit lijkt me volkomen logisch, ik snap ook absoluut niet waar het ineens vandaan komt dat dit zo vaak fout lijkt gaan. En ik vind het vreselijk dat ik die gozer ben die nu helemaal hartig hierover loopt te doen maar ik kan het gewoon niet laten. De pijn is te groot geworden.

0
Lay On 19 juli 2022 om 00:01

Het erge is dat deze uitleg door menig lezer als een major plot twist zal worden ervaren…

0
Gr.R. 19 juli 2022 om 00:17

De middenmotor bestaat wel. Maar de betekenis is idd anders. Je mag er niet mee fietsen, tijdens de tour lig.

0
Kennaugh Lassiekers 19 juli 2022 om 00:22

Ik ben het hier zo wie zo mee eens

0
Kopinkas 19 juli 2022 om 00:53

Er zijn er in deze middens al voor minder aan mootjes gehakt, maar je hebt gelijk. Volgens mij komt de term uit een Belgische besmettingshaard…

0
Bouvage 19 juli 2022 om 01:20

Joh, toch iets geleerd haha. Enneh, dit was gewoon de zoveelste keer. Ook ik heb helaas een grens. Nu het door een journalist wordt geschreven kon ik me niet meer inhouden, zelfs met het risico die nare gast te zijn.

0
Maillot à Pois 19 juli 2022 om 06:58

Een spelfout dus, ‘middenmoter’ staat namelijk wel in Van Dale.

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/middenmoter#.YtY4_2SAzEA

0
Wheely 19 juli 2022 om 07:22

Als je als ploeg meerijdt, laten we zeggen halverwege een treintje, ben je dan een middenmotor?

0
Nico Dick 19 juli 2022 om 11:06

@bouvage: uiteraard is het een middenmoter. Tikfoutje van mij, intussen aangepast. Thx voor het melden, maar dit zo dramatiseren hoefde nu ook weer niet. En nee, ik vind je geen nare gast ;-)

0
Bouvage 20 juli 2022 om 00:20

Sportieve reactie! Het is meer dat ik het zoooo vaak lees dat ik me niet meer in kon houden. Overigens zie ik ook voldoende foutjes in mijn eigen bericht als ik het teruglees hoor.

Enneh, geniet nog van de tour! Mochten jullie langs Lauzerte komen vrijdag, mooi dorpje. Mocht je wat Nederlanders vinden doe ze de groeten van Tijs aangezien mijn familie daar woont ;)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone