Bauke Mollema na monumentale zege: “Ik kan het niet geloven”

zaterdag 12 oktober 2019 om 16:59
Bauke Mollema na monumentale zege: “Ik kan het niet geloven”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema kwam, zag en overwon in de Ronde van Lombardije. De Nederlander van Trek-Segafredo viel aan met nog bijna twintig kilometer te gaan en wist zijn solo vervolgens met verve af te ronden. “Ik kan het niet geloven. Ik wist dat ik moest gaan op de Civiglio”, zo vertelt een dolblije Mollema na afloop in het flashinterview.


Mollema kon aanvankelijk niet volgen toen Alejandro Valverde op de pedalen ging staan, maar de 32-jarige klimmer profiteerde van een moment van aarzeling tussen de topfavorieten. De Nederlander ging aan, sloeg een mooi gaatje en kwam zodoende als eerste boven op de Civiglio, de voorlaatste beklimming van de dag.

In de afdaling en aanloop naar de San Fermo della Battaglia wist Mollema zijn voorsprong zelfs uit te breiden naar driekwart minuut. Het bleek uiteindelijk voldoende voor zijn eerste monumentale zege. “Op de Civiglio vielen renners aan die meer explosiviteit hebben. Toen het stilviel wist ik dat het moment daar was.”

“Ik voelde me de hele week al goed”
“Ik kon vervolgens blijven doortrappen”, aldus de winnaar. “Ik wist dat ik een goede kans maakte op de overwinning, op het moment dat ik twintig seconden had. Ik kende de afdaling van de Civiglio goed en de achtervolgers konden niet veel harder. In de laatste tien kilometer was het vervolgens volle bak naar de finish.”

Mollema won eerder in zijn carrière al een etappe in de Vuelta a España en de Tour de France, terwijl hij drie jaar geleden al eens de beste was in de Clásica San Sebastián. Maar vandaag volgde zijn eerste zege in een wielermonument. “Ik begon niet als een van de topfavorieten, maar ik voelde me de hele week al goed. Ik moest mijn moment afwachten.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

30 Reacties

IlPirata 12 oktober 2019 om 17:05

Fantastisch dit, het is de krijger gegund. Altijd maximaal bij deze kerel. Hulde.

A.M.M. Jonkers 12 oktober 2019 om 17:16

Jo de Roo in 1962 en 1963, Hennie Kuiper in 1981. Mollema verkeert in een wel heel select gezelschap na het winnen van deze MONUMENTALE KLASSIEKER……
Prachtoverwinning die hem eindelijk de zo verdiende erkenning oplevert!

Tuubke 12 oktober 2019 om 17:21

Wat hij zegt: hij was de hele week al goed. In prima vorm van het WK gekomen en bij al die Italiaanse koersen mee voorin. Dit is de ultieme beloning, van hart gegund.

vanSpringel 12 oktober 2019 om 17:27

Bauke hoeft ’t ook niet te geloven. Het is geen wazige gebeurtenis die voor hem heeft plaatsgevonden. Hij kan de beelden terugkijken en zien dat het echt is.

SteelHorseCowboy 12 oktober 2019 om 17:29

Hebben ze dat shirt al het hele jaar? Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb het idee dat ik dat shirt dit jaar erg weinig gezien heb.

Spartacus 12 oktober 2019 om 17:50

Dit shirt dragen ze sinds de Tour de France

SteelHorseCowboy 12 oktober 2019 om 17:30

Nou ja, dit maakt alles goed natuurlijk.
Nu hebben ze een klassiekerwinnaar en een wereldkampioen in de ploeg. En volgend jaar ook nog een oud-Tour de France-winnaar.

KnightBiker 12 oktober 2019 om 17:36

Ik vraag me af of Nibali die waggelende Mollema wel als knecht voor zich wil hebben… maar wel een sterk team volgend jaar!

KnightBiker 12 oktober 2019 om 17:34

Was erg constant vooraan te vinden deze week, dus dat het er in zat was wel duidelijk. Tactisch heel goed gezien en mazzel dat geen van de favorieten nog een top knecht bij zich had, dubbel en dwars verdient!
Ik dacht dat Roglic hem ging halen, maar die viel stil, en Bauke niet. Ik hoop dat dit Bauke nog wat extra vertrouwen geeft om vaker zo te koersen, want met zijn kwaliteiten kan je niet wachten op de sprint.

hartstikkebedankt 12 oktober 2019 om 17:42

Dat doet ie ook niet vaak volgens mij, alleen bergop wordt het erg lastig om te winnen. Hij probeert het volgens mij behoorlijk vaak al een stukje van de finish

Vincent Lacressonniere 12 oktober 2019 om 20:58

Volgens mij is het een misvatting dat Bauke niet kan sprinten. Hij is echt de traagste niet. Zie ook zijn winst van het puntenklassement in de Vuelta

KnightBiker 12 oktober 2019 om 22:04

Ik weet dat Bauke niet per se traag is, andere zijn toch altijd net sneller of sterker. Een beetje als Sep VanMarcke: niet traag, maar kan zijn sprint niet echt goed inzetten: dan moet je dus leren anticiperen.

Vincent Lacressonniere 12 oktober 2019 om 22:18

@knightbiker
Ik snap je punt, maar in eerste instantie schreef je dat Bauke niet moet gokken op z’n sprint. En in tweede instantie schrijf je dat er altijd iemand sneller is. Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Natuurlijk moet Mollema niet met een Valverde naar de meet, maar er zijn genoeg groepjes te bedenken waarbij je Bauke als winnaar in de sprint kunt voorstellen. Wat bijvoorbeeld wanneer hij met Fuglsang, Bernal en Roglic naar de meet rijdt? Niet dat hij dan overduidelijk de snelste is, maar kansloos is hij dan toch ook zeker niet?

Romāns Vainšteins 13 oktober 2019 om 09:51

Totaal kansloos is ie dan, vandaar ook dat hij alleen zo wint.

Olly 12 oktober 2019 om 17:41

Geweldig dit, ik heb zitten genieten. Zelfs in de herhalingen vond ik het steeds weer net zo mooi. Inderdaad het juiste moment om te gaan gekozen, en genoeg vermogen en tijd over gehouden om de andere favorieten op afstand te houden.

Edit: We nemen het mee

Kaasjekaas 12 oktober 2019 om 17:48

Zeer gaaf dit, het is hem van harte gegund. Niet de meest explosieve of de lichtste rennen maar altijd aan het knokken.

SteVwonder 12 oktober 2019 om 17:54

Wordt de classica Sebastian niet meer als wieler monument gezien? Wat mij betreft zijn 2e klassieker.

Fast Freddy 12 oktober 2019 om 18:09

Er bestaan vrij veel (semi)klassiekers, maar slechts 5 monumenten. MSR, RvV, PR, LBL en Lombardije. San Seb is inderdaad wel een klassieker.

EricV 12 oktober 2019 om 18:05

Wat een baas!

S. Morgenstern 12 oktober 2019 om 18:09

Geweldig! Komende week maar een aantal keer terugkijken. Deze staat met stip bovenaan de koersen waarvan het moeilijk te verteren valt dat ik ze moest missen.

Wildebert 12 oktober 2019 om 19:45

Als je iemand het gunt is het Mollema zeker. Slim staaltje harken. Wat zal hij de komende winter genoegelijk zijn boeken openslaan. Nuchter en toch lekker geëmotioneerd. En dit keer niet iedereen in zijn tijd, Lau zat er maar 17 minuutjes achter, mooi eind aan hun wielergeschiedenis. Van Kuiper naar Bauke, om deze koers te winnen moet je blijkbaar boordevol karakter zitten. En de beste Italiaan op plek 17. Mondiale sport op zijn best, fraaie plaatjes en dit keer gelukkig ook allemaal met de goeie Tomtom. Hoewel die er dan helaas niet bij was. Slik, season is almost over….

Gilberto 12 oktober 2019 om 19:47

Wil niet al te klef doen, maar mijn vader heeft het altijd maar weer over de traantjes die hij moest laten bij de wereldtitel van Joop Zoetemelk… ik had dat moment vandaag…
Als er toch 1 renner is die je het gunt…

assen 12 oktober 2019 om 21:30

Ik had ook traantjes bij Zoetemelk hoor. En daarna nog vele malen gehad tijdens en na het wielrennen. Vandaag niet, al was/ben ik er zielsgelukkig mee. :-)

KnightBiker 12 oktober 2019 om 22:16

Toch wel een beetje ja, Bauke had goed door hoe speciaal dit was: 1 van de vijf monumenten winnen is de geschiedenis boeken ingaan en de ultieme beloning voor al het werk, alle zweet en opoffering die hij erin stopt! Ik hoop dat het bevrijdend werkt in de rest van zijn carrière. (Ik ben ook wel van mening dat minimaal 1 zo’n overwinning noodzakelijk is voor een renner als Mollema, maar er zijn er zat die het verdienen maar de puzzel naar die overwinning nooit opgelost krijgen)
Bauke, gefeliciteerd!

matwiel 13 oktober 2019 om 06:12

Ik had ook traantjes bij Zoetemelk. Kan ook door de poepluier komen natuurlijk.

Lennimator 12 oktober 2019 om 20:12

ik ook…

Sammysosa 13 oktober 2019 om 05:40

Mollema won eerder in zijn carrière al een etappe in de Vuelta a España en de Tour de France, terwijl hij drie jaar geleden al eens de beste was in de Clásica San Sebastián.

Ik vind het altijd zo vreemd dat de Vuelta 2011 zo weinig aan bod komt in Mollema’s rijtje. Puntentrui, podium en een Valverdiaans aantal van 16 (!) top 20 plekken.

Het is het deze man zo ontzettend gegund, wat een prachtige en verdiende kroon op zijn carrière!

sooike 13 oktober 2019 om 08:41

Inderdaad over iemand iets gunnen gesproken. Altijd strijden, nooit opgeven, wars van sterallures, nuchter als geen ander, kortom: een topsporter met een eigen kijk op de wereld om hem heen. Proficiat Bauke , geniet er van !!

DonQuijote 13 oktober 2019 om 09:30

Heb het net op eurosport player ( wat een verbetering die website!) gekeken.
Wat een mooie overwinning zeg.

En over zijn zogenaamde gehark: Hij ging wel heel stijlvol en hard naar beneden!

Jammer dat mijn moeder me al had ge-appt dat hij had gewonnen, had dit graag gezien zonder dat te weten :))

Wbv14 13 oktober 2019 om 11:39

Nou ik weet wel meer jank momentjes ik was 17 toen joop wk werdt .
Wat een moment daarna weining momenten gehad tot dit jaar 2x eerst mvdp in de agr ik was in valkenburg en heb hard gejankt vanblijschap om hem wat daar gebeurde onverstelbaar nooit gezien. En tot gister bij bauke wat gun ik hem die zege de wereldtop tekak zetten ongelooflijk tranen stonden en rolde over me wangen ik ben blij dat ik nie de enigste ben die tranen heeft. Bauke proficiat met je monument en we hopen dat er nog meer volgen