Bauke Mollema moet opgeven in Gree-Tour of Guangxi
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 15 oktober 2025 om 08:47

Bauke Mollema moet opgeven in Gree-Tour of Guangxi

Het wielerseizoen van Bauke Mollema is in mineur geëindigd. De Nederlander van Lidl-Trek heeft om nog onbekende redenen opgegeven in de Gree-Tour of Guangxi. De 38-jarige klimmer ging nog wel van start in de tweede etappe van de Chinese rittenkoers, maar kneep onderweg in de remmen.

Mollema leek in goede vorm te verkeren, want een kleine week geleden werd hij nog derde in Gran Piemonte. Het was zijn eerste podiumplaats sinds 24 augustus 2022, toen hij als tweede eindigde in de proloog van de Deutschland Tour.

“De afgelopen maand voelde ik me sowieso al goed, zoals in de Tour of Britain. Ik had hard getraind en was op hoogtestage gegaan, dus ik wist dat de benen er nog waren. Ik was gemotiveerd en hoopte op een goed resultaat, maar eerlijk gezegd had ik zelf ook niet verwacht dat ik het podium zou staan”, vertelde Mollema na afloop van de Italiaanse eendagskoers.

De coureur van Lidl-Trek hoopte nadien ook te schitteren in de Ronde van Lombardije, maar in deze klassieker – die hij in 2019 wist te winnen – kwam hij niet in het stuk voor. Mollema geraakte niet verder dan een 54ste plek in finishstad Bergamo, op ruim veertien minuten van winnaar Tadej Pogacar.

In de Gree-Tour of Guangxi volgde er nog een kans op sportieve revanche, maar Mollema zag zich in de tweede etappe genoodzaakt om er de brui aan te geven. Het is nog onduidelijk waarom hij in de remmen heeft geknepen. Het seizoen van Mollema – die na het wielerseizoen 2026 een punt zal zetten achter zijn wielercarrière – kent zo een abrupt einde.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.