Bauke Mollema koos zelf voor rijden Giro d’Italia

maandag 24 december 2018 om 13:30

foto: Sirotti

Bauke Mollema zal volgend jaar voor de derde keer in zijn carrière aan de start van de Giro d’Italia verschijnen. “Ik heb de ploeg zelf gevraagd of ik de Giro mag rijden”, laat hij weten aan Cyclingnews.


Vorig jaar stond de Groninger ook al aan het vertrek van de Giro, met een zevende plaats als resultaat. “De ploeg had niet verwacht dat ik voor de Giro zou kiezen, maar ik kijk er echt naar uit”, legt hij uit. “Het parcours ligt me ook goed. Er zijn dan wel drie tijdritten, maar deze bevatten allemaal pittige beklimmingen en twee van de drie zijn ook best kort.”

Over zijn voorbije seizoen kan Mollema niet helemaal tevreden zijn. “Ik mis vooral die grote overwinning. Een rit in een grote ronde of een klassieker”, licht hij de teleurstelling toe. “Mijn grote doel, de Tour de France, was door mijn val op de kasseien ook teleurstellend. Zo maak je geen kans meer op een klassement.”

Na het stoppen van Alberto Contador was Mollema het voorbije jaar de enige klassementsman bij Trek-Segafredo, maar hij krijgt nu het gezelschap van Richie Porte. “Ik vind het fijn om hem erbij te hebben. Voor het team is het ook belangrijk om meerdere renners te hebben die een klassement kunnen rijden”, sluit Mollema af.

Mollema zal in een ondersteunende rol de Tour de France betwisten, terwijl hij in de Giro de uitgesproken kopman van het team is.

Dit artikel delen:

15 Reacties

AWestie 24 december 2018 om 13:51

Edit redactie: Je hebt volledig gelijk, was een stukje weggevallen. Fixed

Vincent Lacressonniere 24 december 2018 om 14:15

Gaat hij zijn rol als knecht in de Tour betwisten ja? Lijkt me niet lekker voor de sfeer binnen de ploeg.

Martin Bergstra 24 december 2018 om 14:41

Mollema heeft eerder in een dienende rol gezeten in de tour.
Hij is een van de weinige renners die dat zonder te klagen doet.

aardappeljager 24 december 2018 om 16:17

@martin. Dan is dat betwisten gek gekozen

GekkeHenkie 24 december 2018 om 22:15
Quote:
Wielerterm; in de uitdrukking ‘een koers betwisten’: een wedstrijd houden, verrijden. Vlaamse en onjuiste uitdrukking (gallicisme, naar Frans: disputer).
Martin Bergstra 24 december 2018 om 16:48

Je hebt gelijk maar er zou moeten staan dat hij deelneemt aan de tour in die rol bekampen.

Jungle Man 24 december 2018 om 17:51

Ik vind eigenlijk dat het giro parcours / de giro dit jaar meer bij Porte past, en dat de tour meer bij mollema past

Lord Melchett 24 december 2018 om 20:03

* vult in. nr 8 in de ronde van italie 2019*

Belkin 24 december 2018 om 20:53

Betwisten is gewoon een synoniem voor deelnemen en dat past dus prima in de tekst.

xistnc 24 december 2018 om 21:33

‘gewoon een synoniem’ is geen voldoende argument. Betwisten heeft in het Nederlands vooral een andere betekenis (ter discussie stellen), waardoor elk ander gebruik op zijn minst onhandig is.

arjando.ooms 25 december 2018 om 00:13

Wedijveren om de titel of wedijveren om je gelijk te krijgen of om de ander te overtuigen. De kern is dat je de strijd aan gaat. Lijkt me een prima synoniem

Poeksel 25 december 2018 om 00:20

Het is ook raar om een Nederlander Vlaams te laten praten (inmiddels ook verbeterd).

Charlie33 24 december 2018 om 23:25

Bauke kom naar Sunweb. Lekker met Tom rijden ipv die porte

Mwielerfan 25 december 2018 om 23:12

Bij sunweb ben je het hele jaar knecht of kopman. Lijkt me niet echt handig

Bart Wyns 26 december 2018 om 09:01

Wat een pech dat Bauke geen team manager heeft zoals Spekenbrink bij Sunweb, moet hij zelf nog uitleggen waarom de Giro beter is dan de Tour.