Bauke Mollema: “Ik snap de UCI niet dat je niet mag wisselen in de bocht”

zaterdag 11 mei 2019 om 19:41
Bauke Mollema: “Ik snap de UCI niet dat je niet mag wisselen in de bocht”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema baalde na afloop van zijn tijdrit in de Giro d’Italia van de plek waarop hij zijn fiets moest wisselen: “Uiteindelijk kost de wissel me misschien tien tot vijftien seconden. Dat komt door de plek waar je moet wisselen. Ik snap de beslissing van de UCI niet om juist daar een wisselzone in te voeren.”

“Je mag normaal overal wisselen. We wilden dat aanvankelijk doen in de bocht en niet ervoor”, uit hij zijn onvrede in het flashinterview. “Maar goed, ik vind de positie op een gewone fiets fijner op zo’n klim en daarom heb ik gewisseld. Het is voor mij dus de beste beslissing geweest. We dachten er al heel de week aan.”

Met zijn tijdrit nestelde Mollema zich uiteindelijk tussen de andere favorieten in de subtop. Alleen op Primož Roglič (+35 seconden) moest de coureur van Trek-Segafredo veel tijd prijsgeven.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Cadellie 11 mei 2019 om 19:56

Wissel dan niet

El-Imbattide 11 mei 2019 om 20:03

Goed lezen. De totale kosten van de wissel zijn 10 a 15 seconden maar uiteindelijk wint hij er meer mee.

LB108 11 mei 2019 om 20:02

Doe dan normaal zoals de meeste en wissel niet!
Minder praatjes en sneller rijden!

Juice 11 mei 2019 om 20:29

Gewoon weer een prima tijdrit van Bauke, zeker als je er de onnodig verloren seconden van af haalt.

Covadonga 11 mei 2019 om 21:09

En is Ewan al gediskwalificeerd? Dat leek nergens op, echt heel link in de bocht.

Jungle Man 11 mei 2019 om 21:27

Hopelijk gaat Bouke potten breken deze giro.

LB108 11 mei 2019 om 22:06

Als het maar potten zijn en geen botten

Polleke 11 mei 2019 om 21:59

Die zone was op een belachelijke plek, hij heeft gelijk… had gewoon daar moeten wisselen waar hij voor ogen had maar dan vanaf de auto want dat mag namelijk altijd en overal, zou zijn ploeg toch ook moeten weten….

Turtlehead 12 mei 2019 om 01:22

Als hij -of jij- meteen achter Ewan was gestart, hadden jullie nu allebei geweten waarom de Wedstrijdleiding dit verstandige besluit heeft genomen.

EmPeHa 12 mei 2019 om 09:46

Volgens mij wisselde Mollema toch van de auto?

Polleke 12 mei 2019 om 07:17

Hij-of jij- hebben toch ook gezien dat Ewan er mee weg komt…dus mag het, of het ongevaarlijk is kan je ter discussie stellen….

Skoenoe 12 mei 2019 om 08:07

Uitstekende tijdrit van Bauke!

stalle 12 mei 2019 om 09:38

Hij heeft volledig gelijk.

Mwielerfan 12 mei 2019 om 10:08

Wat hier niet staat maar wat mollema wel zei, is dat de uci deze zone pas gisteravond besloot. Weer lekker amateuristisch hoor.
Waarom kan het niet zo, dat er iemand klaar staat met fiets en de auto er honderd meter voor de bocht moet wachten tot er gewisseld is? Dan heb je dat gedoe over onveilig vanwege de auto niet.