Bauke Mollema: “Ik ben teleurgesteld, maar er is nog niks aan de hand”

zaterdag 25 mei 2019 om 18:43
Bauke Mollema: “Ik ben teleurgesteld, maar er is nog niks aan de hand”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema verloor zaterdag meerdere minuten tijdens de veertiende etappe in de Giro d’Italia. Alhoewel de Groninger teleurgesteld is, blijft hij optimistisch: “Ik ben zeker teleurgesteld, want twee minuten verliezen op alle favorieten is vervelend. Ik sta echter nog steeds zesde, dus wat mij betreft is er nog niks aan de hand.”

“De beklimming was aan het begin net iets te steil, waardoor ik moest lossen. Daarna heb ik mijn eigen tempo gereden. Op de top zat ik er voor mijn gevoel net achter, waarna ik in de afdaling geprobeerd heb de schade te beperken”, vertelt een balende Mollema in het flashinterview na afloop. “Gisteren kon ik tijd pakken, vandaag was het helaas omgekeerd. Nee, ik denk niet dat ik de tol van gister heb moeten betalen.”

Optimistisch kijkt de Nederlander tot slot vooruit naar de laatste week: “Omdat de slotweek zo zwaar is, zullen we volgende week zien dat veel renners nog minuten zullen verliezen. Misschien kan ik zelf nog een keer mee in een vroege ontsnapping om op deze manier iets goed te doen. De Giro duurt in ieder geval nog een week!”

Dit artikel delen:

17 Reacties

krypton 25 mei 2019 om 18:54

Je bent elke bergetappe niet bij de betere klimmers Bauke… Ik denk dat hij als 8e of 9e gaat eindigen.

rennerske 25 mei 2019 om 18:58

Klassement laten lopen Bauke. Gewoon proberen naar een ritje te harken, zodat je er in elke grote ronde 1 op je palmares hebt staan.

platteprijs 25 mei 2019 om 19:09

Bauke blijft voor het klassement gaan. Hij heeft simpelweg meer kans om 9e of 10e te worden dan om een rit te winnen. Ik verwacht wel dat dit de laatste keer is dat hij voor een klassement gaat. Zijn vorm is goed gezien de tijdritten, maar hij klimt duidelijk minder dan een paar jaren geleden. Een gevalletje leeftijd en de vele jongeren die doorbreken.

Marszzz 25 mei 2019 om 20:38

Ben je 32 en wordt je al afgeschreven, en wordt er ook al door anderen bepaald wat je wel en niet moet doen.

skylimit 25 mei 2019 om 19:17

Morgen komt misschien te vroeg, maar de finale zou toch iets voor Mollema kunnen zijn.

Jean Dumas 25 mei 2019 om 19:25

O Bauke laten ze gerust rijden. Die moet gewoon nog een keer mee in de vluchtgroep.

HennieK 25 mei 2019 om 19:50

Het probleem met Bauke is, dat als hij goed genoeg is om een zware klimetappe te winnen hij meestal ook vooraan in het klassement staat en geen ruimte krijgt.

Als hij wel ruimte krijgt is het omdat hij kennelijk minder klimt en dan is er meestal wel een sterkere renner in de kopgroep mee, die van een iets mindere Bauke wegrijdt.

Hij zou eigenlijk in topvorm moeten zijn, maar niet voor het klassement kiezen en wel voor een ritje of twee. Wat is wielrennen toch makkelijk op de bank ;-)

Go Bauke!

VerstandOpNul 25 mei 2019 om 21:21

Het had me eigenlijk verbaasd als hij dat groepje van 5 had kunnen volgen..

Niet lullig bedoeld.. Vind het een sympathieke renner.. Maar heeft gewoon net niet het niveau..

peterwinnen 25 mei 2019 om 21:30

Wel voor het klassement blijven gaan Bauke. Ik hou daar van. Ongelooflijk veel knapper om 7e in de grote ronde te worden, dan je ergens op drie kwartier laten rijden, en vervolgens nog een etappe te winnen. Vast knap, maar ik heb daar niks mee.

Scott Sunderland 25 mei 2019 om 21:40

Er is nog niks aan de hand met top tien als hoofddoel. Het is zo’n jongen die voor een negende plaats strijdt en als de vorm excellent is voor plaats zeven ofzo. Dat is knap. Meer dan dat is het nooit geweest. Ik heb nooit gedacht dat hij een podium ging halen in een grote ronde.

the student 25 mei 2019 om 21:50

Dat maakt voor trek toch ook niet uit. Top 10 en de bergtrui met Ciccone is Giro geslaagd.

kampie 26 mei 2019 om 08:25

Scott heeft duidelijk de TdF van een paar jaar geleden niet gevolgd. Met Mollema stevig op plek 2 tot n nare val anders besliste.
Wel eens dat de glans er wat af lijkt te zijn. Maar Bauke kan in toekomst toch nog eens verrassen denk en hoop ik.

VerstandOpNul 26 mei 2019 om 09:24

Vóór die val was hij er al langzaam doorheen aan het zakken he.. maar ben met je eens dat hij daar dichtbij een podium was geweest..

Merlinappa 26 mei 2019 om 09:17

Heeft iedereen hier een hekel aan Mollema ofzo, of onderschat iedereen ‘m graag? Hij staat maar op 1:11 van het podium he.

Tuubke 26 mei 2019 om 09:40

Niet zozeer onderschatting, denk ik, maar constatering dat de trend neerwaarts is. In de echt zware bergetappes verliest hij nou eenmaal tijd. Maar bij een rit als vandaag, met een klassiekerparcours, moet je hem niet uitvlakken. Hij kon tenslotte ook de Classica San Sebastian winnen, dus waarom deze etappe niet?

Merlinappa 26 mei 2019 om 11:35

Je kan op basis van 1 dag niet zeggen dat de trend neerwaarts is. Ik bedoel, toen hij eergisteren 5e werd was de trend hier ook niet opeens opwaarts, toch? ;) Daarnaast, als Bauke in goede doen is heeft ie een goede derde week. Hij had in de Tour ook podium gereden als ie toen niet onderuit was gegaan.

krypton 26 mei 2019 om 11:53

Eergisteren won hij tijd door voorsprong te nemen in een vlucht, als hij gelijk met anderen begint dan klimt hij niet bij de beste 7/8 renners in koers. Ook al niet in de eerste bergrit. Daarom is er weinig hoop op een top 6-klassering, pech bij anderen daargelaten.