Bauke Mollema: “Goed voor het zelfvertrouwen”

dinsdag 4 augustus 2020 om 20:05
Bauke Mollema: “Goed voor het zelfvertrouwen”

foto: Cor Vos (archief)

Bauke Mollema is goed uit de coronabreak gekomen. De renner van Trek-Segafredo finishte als vijfde in La Route d’Occitanie en moest in de slotetappe alleen Benoît Cosnefroy laten voorgaan. “Dit is goed voor het zelfvertrouwen richting de komende koersen.”

Mollema finishte maandag als vijfde in de enige bergetappe naar de top van de Col de Beyrède, weliswaar op een minuut van ritwinnaar Egan Bernal. In de slotetappe naar Rocamadour drukte hij na een lastige finale zijn wiel als tweede over de streep, maar finishte hij wel twee tellen na de Franse puncheur Cosnefroy.

Die laatste besloot al bijzonder vroeg zijn kaarten op tafel te gooien, zo vertelt Mollema na afloop. “Cosnefroy besloot samen met Romain Bardet vol aan te gaan aan de voet van het slotklimmetje. Hij wist vervolgens de hele tijd een klein gaatje vast te houden. Ik slaagde erin om de andere klassementsrenners te volgen en de sprint voor plek twee te winnen.”

Toch is Mollema tevreden na vijf dagen koersen in Frankrijk. “Ik ben blij met het gevoel dat ik had tijdens de laatste twee dagen. Dat is goed voor het zelfvertrouwen in aanloop naar de volgende wedstrijden.” Mollema’s eerstvolgende koers is de Tour de l’Ain (7-9 augustus). De Nederlander zal dan opnieuw het gezelschap krijgen van Richie Porte.

Dit artikel delen:

13 Reacties

S. Morgenstern 4 augustus 2020 om 20:07

Go Bauke! Hopelijk weer genieten in de Tour!

Titaantje 4 augustus 2020 om 20:16

Ik had zo graag gezien dat Bauke zich veel meer als een puncheur die ook kan klimmen had ontwikkeld, dan een klassementsrenner die soms ook meesprint. Hij had volgens mij veel meer kunnen winnen in zijn carriere op heuvelachtige aankomsten. Ik hoor de interviews nog waarin hij zegt “De Tour is het best voor mij, op de lange beklimmingen kom ik het best tot mijn recht.” Jammer dat zo’n introspectieve jongen nooit heeft gereflcteerd en zijn eigen palmares eens heeft bekeken, want het is makkelijk om te zien dat hij vooral vaak wint als er korte steile beklimmingen zijn.

Romāns Vainšteins 4 augustus 2020 om 20:36

Mollema heeft zijn mooiste koersen gewonnen door op het juiste moment te vertrekken, wat te profiteren van enige onenigheid achter hem en vervolgens fenomenaal vol te houden. Niet met sneaky slepen en de wachtwachtpoef te spelen. Hij is er een die solo aankomt.

Kelder is de Man 4 augustus 2020 om 22:21

Mooie eendagskoersen gewonnen en top 10/5 in de rondes. Dat jij dat graag anders had gezien.. ik heb er van genoten.

Abraham Olano 4 augustus 2020 om 20:31

Ik denk juist dat Mollema precies weet wat hij wel en niet kan en waar zijn grenzen liggen. Hij heeft toch tot nu toe een prachtig palmares opgebouwd? Denk van deze generatie de mooiste resultaten na Tom Dumoulin. Maar daar mag je over discussieren :-)

Wheely 4 augustus 2020 om 21:15

Eens! Vooral heel constant, rijdt zijn hele carrière al mooie ereplaatsen bij elkaar en pakt zo nu en dan een hele mooie overwinning mee. De aanhouder wint zeg maar.

Krakowic 4 augustus 2020 om 22:38

Altijd moeilijk om te vergelijken natuurlijk. Maar vind het moeilijk kiezen tussen hem en Kruijswijk: 7x top tien GT, podium TdF (!) en die giro die we allemaal niet meer zullen vergeten (zonder het gedroomde resultaat helaas). Maar Mollema natuurlijk wel een mooiere combinatie van GT’s en eendaagse koersen. Ben benieuwd wie er de komende jaren van deze twee het palmares nog het meest uit gaat breiden.

Secondant 5 augustus 2020 om 04:23

Terpstra niet te vergeten, die twee monumenten op prachtige wijze binnenharkt (en tal van semi-klassiekers). Groenewegen is ook een aardig eind op weg, reeds 4 ritzeges in de Tour de France. Die zou ik beiden boven Kruijswijk zetten in ieder geval. Mollema misschien nu nog iets boven Groenewegen, op gelijke hoogte met Terpstra.

Wheely 5 augustus 2020 om 09:51

Als VdP nou nog MSR weet te pakken dan hebben “we” ze alle vijf binnen deze periode. Persoonlijk hoop ik dat Mollema nog een keer Luik weet te winnen maar dat zal lastig zijn.

Deo 4 augustus 2020 om 21:37

Cosnefroy is echt iemand die vroeg kan aangaan en die inspanning ook zo goed kan vasthouden. Dat deed hij onder andere ook op het WK en in Montreal.

Wildebert 4 augustus 2020 om 21:38

Heeft zich senang gevoeld doordat ie onverwacht de tijd had wat extra te lezen. En harkt nu weer als een nieuwe. Met een lange reach en puntig sprintje bergop. Goed begonnen Bauke! (is dat Gronings voor boeken).

user5697 4 augustus 2020 om 23:40

Te vroeg in vorm voor de Tour ? Ik vrees ervoor.

Ultras100 5 augustus 2020 om 09:34

Terpstra heeft nog nooit een etappe in een grote ronde gewonnen.
Tevens heeft Mollema het meer “alleen” gedaan. Terpstra was altijd een van de pionnen die uitgespeeld kon worden door het beste team dat zich 100% focust op het voorjaar en dit domineert. Kijkend naar resultaten is Mollema in mijn ogen toch de beste van de goede generatie (Terpstra, Poels, Gesink, Kruiswijk etc.).
Gaaf dat hij er ook nu weer staat!

Headlines

Materiaalzone

Populair