Mollema gaat in 2022 opnieuw voor combinatie Giro-Tour, geen Amstel Gold Race

dinsdag 14 december 2021 om 17:08
Mollema gaat in 2022 opnieuw voor combinatie Giro-Tour, geen Amstel Gold Race

foto: Cor Vos

Bauke Mollema zal in 2022 opnieuw deelnemen aan de Giro d’Italia én Tour de France, zo vertelde de ervaren klimmer vanuit Spanje in een persgesprek van zijn ploeg Trek- Segafredo. Mollema gaat in beide ronden voor ritwinst. De Amstel Gold Race staat dan weer niet op zijn programma.

Mollema zal zijn eerste wedstrijdkilometers van het seizoen afwerken in Frankrijk, met achtereenvolgens de GP La Marseillaise, Ster van Bessèges en Tour des Alpes-Maritimes et du Var. De 35-jarige Nederlander zal daarna meedoen aan Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico, gevolgd door de Ardennenklassiekers Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. De Amstel Gold Race past niet in zijn programma en dus zien we Mollema in 2022 niet aan de start van de Limburgse klassieker.

De reden: de Amstel Gold Race heeft van datum gewisseld met Parijs-Roubaix en zal volgend jaar bij hoge uitzondering tien dagen voor de Waalse Pijl plaatsvinden. Mollema geeft dan de voorkeur aan een hoogtestage met het oog op de Giro d’Italia. In de maand mei gaat Mollema dan op jacht naar een etappezege in de Giro. Na de Ronde van Italië volgt dan ook nog de Tour, waar Mollema eveneens als rittenkapper aan de start zal verschijnen.

Zien we Mollema volgend jaar ook weer zegevieren in de grote rondes? – foto: Cor Vos

Mollema besloot zich dit jaar ook al te wagen aan de combinatie Giro-Tour. In de Ronde van Italië bleef het bij enkele ereplaatsen, maar in de Tour was het wél raak voor de renner van Trek-Segafredo. Mollema won in de voorbije Tour namelijk met verve de veertiende etappe naar Quillan, na een solo van meer dan veertig kilometer.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Henk Wijlhuizen 14 december 2021 om 17:21

Succes dat wordt weer genieten voor de televisie.

de adelaar 14 december 2021 om 17:27

Mollemalen!!!!!!

Marik 14 december 2021 om 17:40

Laten we hopen dat de sleet Mollema nog lang overslaat. Wat vind ik dit toch een geweldige renner.

oliebol 14 december 2021 om 17:58

Zal wel weer plek 5 of 6 worden dan

Koers 14 december 2021 om 18:26

“In de maand mei gaat Mollema dan op jacht naar een etappezege in de Giro. Na de Ronde van Italië volgt dan ook nog de Tour, waar Mollema eveneens als rittenkapper aan de start zal verschijnen.”

Thijs E 14 december 2021 om 18:25

Gewoon weer onverwacht iedereen kapot maken met een weergaloze solo en een droog interview achteraf

Koers 14 december 2021 om 18:26

Kom maar op met die ontbrekende Giro zege! Gewoon weer eentje waarbij hij op het juiste moment wegschiet. Of zegt dat het nog een rondje is..

orlando dani 14 december 2021 om 19:00

Ik hoop dat hij wat meer bergop gaat trainen dan vorig seizoen, want dat heb je toch ook nodig voor dagwinst…

Mooi programma

Fenno de Groot 14 december 2021 om 19:13

Het tijdperk Mollema als klassement man, is dus definitief voorbij?

Romerike 14 december 2021 om 19:24

Zo lees ik het ook. Vind ik persoonlijk jammer.

Alucard 14 december 2021 om 23:57

Je 21 dagen kapot rijden om 7e – 12e te worden is alleen leuk voor talenten met hoop op verbetering.

Jacob Lohof 14 december 2021 om 19:44

jammer , nog geen Ronde van Vlaanderen

Marik 14 december 2021 om 20:11

Ik denk ook dat hem dat niet zo goed ligt. Die korte en hevige versnellingen, die pittige inspanningen in de Vlaamse heuvels is toch wat minder des Mollema’s.

poeskescherens 14 december 2021 om 19:53

Geweldige renner, hopelijk idd nog een Giro etappe erbij…Voorbeeld van een renner die echt het maximale uit zijn talent heeft gehaald. Soort Thomas de Gendt die dat ook heeft gedaan, maar Bauke nog een beetje beter qua palmares natuurlijk.

Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 20:09

Die 2 tours dat hij op podiumkoers lag en er met resp. Ziekte en een crash tussenuit viel, dat had ook podium kunnen zijn . Voor de rest rest idd nog een giro rit en daar heeft hij natuurlijk de kwaliteit voor om hem nog te pakken.

kleomantre 14 december 2021 om 20:33

Ik heb het idee dat hij door keuzes lange tijd niet het maximale eruit heeft gehaald en dat wat aan het herstellen is de laatste jaartjes.

Ik weet nog goed dat punchen hem goed af ging in de Vuelta die waar hij 4de eindigde. Ging toen zij aan zij met Dan Martin. Die klopten beide aan de deur als concurrent van Valverde. Beide hebben wel soortgelijke paden bewandeld met de ambities jaar na jaar om te scoren in het algemeen klassement van een GT, daarbij heb ik alleen het vermoeden dat Mollema zijn explosiviteit te vroeg heeft afgebot. Jaar na jaar allerlei 2de helft top 10 klasseringen in heuvelkoersen als ook in de GT’s. Ik heb het gevoel dat er wel nog twee handen vol aansprekende overwinningen meer in had gezeten ten koste van een paar goede klasseringen in het AK

Romāns Vainšteins 14 december 2021 om 22:45

Uiteindelijk met best veel succes en fraai inlijstbare solo’s tengevolge.

Ze hebben de ijver gelijk maar Martin was natuurlijk veel meer een poeffer dan Mollema.

Mwielerfan 14 december 2021 om 20:14

Had eigenlijk gehoopt op klassiekers als speerpunt. Ik denk dat hij Luik kan winnen.

Groetjesaandevoetjes 15 december 2021 om 01:53

Hij rijdt LBL ook gewoon, maar ik denk dat hij er goed aan doet om hier niet volledig de focus op te leggen. Voor Bauke zijn er meerdere kansen in de Giro voor een etappe zege, terwijl er maar één kans is op LBL winst. Waalse Pijl zal hij tekort komen om te winnen.

Wim Kruithof 14 december 2021 om 20:26

Geen kans om zichzelf op te volgen bij de Trofeo Laigueglia dus.

Met GP la Marseillaise, Ster van Bessèges en Tour des Alpes wel een zeer aangename seizoensopening.

Dantiest 14 december 2021 om 20:49

Wat een minachting van de Gold Race alweer van Neerlandsch beste wielrenners.

Dikke Man 14 december 2021 om 20:56

Bauke doet wat Bauke wil doen en daarmee basta. Ik vind het ook we jammer. Waarschijnlijk weet hij dat hij aan zijn laatste jaren bezig is en wil hij resultaten. In de AGR is teveel tegenstand. 6e worden is leuk, giro-etappe winnen nog leuker.

Groetjesaandevoetjes 15 december 2021 om 01:58

Geen minachting. Het is een lastige, maar objectief verstandige keuze met de verplaatsing van AGR. Je kan niet van een renner verwachten om zijn gehele hoogtestage af te lassen om één koers te rijden en daarmee zijn topvorm in de Giro niet te behalen, terwijl hij zelf dat als één van zijn hoofddoelen heeft gesteld. Ik vind het zelf ook jammer, maar voor de rest vrij logisch.

Marik 15 december 2021 om 10:03

Ach ja Chaba, iedere wielrenner maakt zijn eigen keuze. En patriottisme zit ambitie alleen maar in de weg.

Romāns Vainšteins 15 december 2021 om 10:15

Als je Mollema een beetje kent begrijp je ook wel dat deze niet per sé zit te wachten op hele bakken kwelende journalisten die hem als enig overgebleven speerpunt zien nadat oud-winnaar MvdP weer zijn kat stuurt ten bate van ergens bospadeenwieleren.

Dat heet anticipatie.

Derierre de la course 15 december 2021 om 13:05

Welke minachting? De uitleg staat in het artikel. Het is niet dat hij dat weekend gaat feesten in Monaco.

Wheely 15 december 2021 om 10:23

Vuelta was ook wel heel mooi geweest met het parcours wat nu opdoemt maar goed Bauke moet net als ons ook keuzes maken.

Headlines

Materiaalzone

Populair