Baskenland: Tadej Pogacar klopt Roglic in tweestrijd op Muur van Ermualde
foto: Cor Vos
woensdag 7 april 2021 om 17:27

Baskenland: Tadej Pogacar klopt Roglic in tweestrijd op Muur van Ermualde

Tadej Pogačar heeft de derde etappe van de Ronde van het Baskenland achter zijn naam gezet. Op de steile slotklim naar Ermualde bleef de Sloveen zijn landgenoot Primož Roglič voor in een rechtstreeks duel. Roglič behield wel het geel.

Op de derde dag van de Ronde van het Baskenland koerste het peloton over 167,7 kilometer van Amurrio naar Llodio (Laudio voor de Basken), waar jarenlang de GP Llodio werd verreden. Onder anderen Julio Jiménez en Luis Ocaña en later David Etxebarria, José Iván Gutiérrez en Samuel Sánchez wisten deze eendagswedstrijd te winnen. In 2012 en 2013 kwam de organisatie financiën tekort voor een 63e editie, waarna de koers van de kalender verdween. Daardoor bleef Santiago Pérez, die tijdens zijn actieve carrière onder meer voor Kelme en Phonak reed, de laatste winnaar op de erelijst.

foto: Cor Vos

Na een heuvelachtige etappe lag de streep bij het heiligdom van Santa María del Yermo, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1634 en dat 350 meter boven Llodio uittorent. De klim ernaartoe is 3,1 kilometer lang, smal en loeisteil. In de eerste kilometer is de hellingsgraad 10,6 procent, in de tweede zelfs 15,8 procent met pieken tot twintig procent. Daarna vlakt het naar 7,2 procent af tot de finish. De ‘Muur van Ermualde’, zoals het geitenpaadje al werd bestempeld, stond hoog op de lijstjes van de punchy klimmers en vooraf werd er dan ook heel wat spektakel verwacht voor deze derde rit.

Zeven vluchters pakken zeven minuten
Met Primož Roglič in het geel werd de etappe om kwart over een op gang gebracht. Op de eerste klim, naar Altube, werd een kopgroep met zes man gevormd. Mikkel Honoré, Larry Warbasse, Oier Lazkano, Daniel Navarro, Roger Adrià en Gotzon Martín sloegen de handen ineen en zij zagen wat later Felix Gall nog aansluiten. Van dit zevental was Honoré het best geklasseerd: na twee dagen stond de Deen 26e op 1:25 minuut van leider Roglič. De vluchters wisten maximaal zeven minuten bij elkaar te rijden, terwijl de ploeggenoten van Roglič het tempo bepaalden. Zij kregen daarbij hulp van Israel Start-Up Nation, dat plannen had met Michael Woods.

In de tweede koershelft begon de voorsprong van de kopgroep terug te lopen. Op weg naar de lastige heuvelzone in de laatste twintig kilometer brak het peloton, waarbij Adam Yates de slag had gemist. Toch kon de groep met de Britse nummer vijf van het klassement snel de aansluiting weer maken. Met nog 27 kilometer te rijden sprong Lazkano weg uit de kopgroep en even later liet ook Honoré zijn medevluchters achter. Het duurde echter niet lang vooraleer het peloton de aanvallers in het vizier kreeg en op de beklimming van de Malkuartu, op twaalf kilometer van de streep, waren alle vluchters bijgehaald.

foto: Cor Vos

Israel Start-Up Nation bepaalde in dienst van Woods het tempo op de klim met pieken tot veertien procent en ook Richard Carapaz, Jakob Fuglsang en Ion Izagirre staken hun neus aan het venster. Maar tot een aanval kwam het niet en dus zou de strijd om de etappezege op de slotklim worden beslecht. Daar zouden Woods en ook Wilco Kelderman zich niet in mengen; tijdens de doorkomst door het smalle, bochtige Llodio kwamen beide renners ongelukkig ten val en daarmee waren hun kansen verkeken. Vlak voor de klim pakten Sergio Higuita, Magnus Cort en Carapaz een kleine voorsprong en ook Ben O’Connor sloot aan.

Muur van Ermualde zorgt voor spektakel
Op de eerste meters van de klim haakte Cort af, terwijl Mauri Vansevenant juist de aansluiting met de drie koplopers probeerde te maken. Maar nog in de eerste 500 meter bracht UAE Emirates het geheel weer samen. Toen de hellingsgraad tot boven de veertien procent begon op te lopen, viel Tadej Pogačar aan. Carapaz en Roglič waren alert en reageerden. Daarmee waren de debatten geopend. Vervolgens demarreerde Carapaz. Terwijl iedereen op het steile bospaadje op de tanden beet, pakte de Ecuadoraan een gaatje. Op een stuk met een stijging tot twintig procent dichtten Pogačar en Roglič de kloof en reden zij samen verder.

Om en om versnelden ze, maar geen van beiden wilde buigen. Toch slaagden Adam Yates, Mikel Landa en Vansevenant erin terug te keren tot bij het duo. Landa toonde zich voor zijn thuispubliek en probeerde het ook eens, maar Pogačar en Roglič sprongen op het wiel. Ook David Gaudu was ondertussen opgerukt. De Fransman had deze rit vooraf aangestipt en viel in de laatste kilometer aan. Toch was hij niet opgewassen tegen het machtsexploot van Roglič. De gele trui zette aan op vijfhonderd meter van de meet en Pogačar ging weer mee. Pogačar nam dan de kop en wist die vast te houden in de dalende laatste meters naar de streep.

RIDE Magazine
103 Reacties
07-04-2021 17:27
Te steil naar mijn smaak, maar mooi duel. Terechte winnaar, hier wint altijd de sterkste denk ik.

Maar wat een idioot parcours in aanloop naar die slotklim! UCI kom er maar in.. oh nee die houden zich daar niet mee bezig. Is toch iets om helemaal gek van te worden..

En tja Kelderman slachtoffer of toch gewoon weinig stuurkunsten? Hij blijft maar naar het asfalt gaan alsof het z’n natuurlijke plek is, zo zonde! Hopelijk weinig schade.
    07-04-2021 17:29
    Kelderman en Woods zijn allebei z'n beetje de slechtste stuurmannen van het peloton. Dit kan je helaas allang niet meer onder pech scharen inmiddels.
    07-04-2021 17:30
    Kelderman en sturen is een ongelukkige combinatie, dus zou me niet verbazen als het zijn eigen schuld was.
    07-04-2021 17:31
    Heeft iemand Kelderman nog weer op de fiets zien stappen? Ik zag hem even akelig naar zijn sleutelbeen grijpen.
    07-04-2021 17:53
    Heb hem niet op de fiets zien stappen en heb hem ook niet zien vallen. Dus laten we oppassen met te voorbarige conclusies trekken dat dit weer zijn eigen schuld zou zijn. Maar erg jammer is het wel zeg, in de eerste plaats natuurlijk voor hemzelf!
    07-04-2021 17:57
    Uitslag nu bekend t/m #126 maar zie hem er niet tussen staan. Maar hij staat ook nog niet als DNF op de uitslag.
    07-04-2021 18:05
    Ik zie het inderdaad op PCS. Ik zag Woods nog wel opstappen. Hopelijk niks gebroken.
    07-04-2021 18:26
    Kelderman helaas dnf
    07-04-2021 20:09
    Kelderman ff 1 seizoentje veldrijden meepakken, leert ie wel beetje sturen.
07-04-2021 17:28
Laat Roglic Pogacar nou winnen, of was Poga gewoon rapper. Heb soms het idee dat hij zich te makkelijk laat verslaan naar de meet door Pogacar. Maar sterk gereden weer van beiden. Duidelijk de twee sterkste ronderenners van het moment.
    07-04-2021 17:31
    Altijd die cadeaus aan pogacar. Begint heel irritant te worden.
    07-04-2021 17:35
    Volgens mij was het gewoon slim gezien van Pogacar om die laatste 130-140 meter die dalend zijn op kop te geraken dan kom je wr amper meer over.
    07-04-2021 17:36
    Roglic deed niet echt zijn best om te winnen, dat is zeker.
    Hopelijk krijgt hij er niet weer spijt van.
    Aan de andere kant: Pogy-boy beetje blij maken en huldiging in de maag splitsen is misschien heel slim :)
    07-04-2021 17:37
    Roglič ging gewoon te vroeg of had Pogačar eerder op kop moeten laten om er dan later weer over te komen. Gewoon heel sterk gereden van Pogačar.
07-04-2021 17:29
Rare laatste km van roglic
07-04-2021 17:29
Roglic drong niet aan
07-04-2021 17:29
Domme sprint van Roglic.

Eens met Krakowic dat het eigenlijk te steil is om aan te vallen.
07-04-2021 17:29
Leek alsof Roglic het wel prima vond. Niet alle energie verspillen. Zag er heel sterk uit op de klim.
07-04-2021 17:30
Mooie strijd tussen de kemphanen. Roglic is prima in orde.
Maar de zege gaat Poga.
07-04-2021 17:30
Was een soort Arrate, waar Roglic al eens won op deze manier. Maar toen was er nog geen Poga, wat een killer.
07-04-2021 17:31
Waarom denken steeds veel mensen dat het cadeau's zijn van Roglic?

Alsof Roglic wil dat Pogacar dichter komt in het klassement zoals in de Tour en nu hier?

Zeer sterk gereden van beide!
    07-04-2021 17:32
    Omdat ie op honderd meter van de finish de benen al stilhoudt en op 1 prikje na geen moeite doet om te winnen.
    07-04-2021 17:33
    Pogacar was gewoon iets beter. Denk ook dat er niet veel ruimte was om te passeren op het einde.
    07-04-2021 17:33
    Ik denk dat niet hoor. Denk dat Roglic gewoon baalt. Maarja, echt een domme sprint van hem.
    07-04-2021 17:34
    Dan had je wel gesprint en niet bezig om zsm z'n computer uit te zetten.
    07-04-2021 17:35
    Idd, mooie koers en beiden de sterksten en Pogacar wss de slimste op het eind.
    07-04-2021 17:38
    Dat uitzetten van die computertjes is zo'n raar OCD gedrag van al die millenials. MvdP viel bijna dood van zijn fiets in Tireno maar niet nadat eerst dat ding moest worden uitgezet.
    07-04-2021 17:43
    Wat Dion zegt.
    07-04-2021 18:19
    Wat Poeksel zegt. Ze waren aan elkaar gewaagd, beide zonder echte marge ten opzichte van elkaar. Pogacar won het sprintje om positie in de laatste hectometer, toen was het pleit beslecht. Dan kun je net zo goed vast je teller uitzetten.
07-04-2021 17:32
Roglic is top. Laatste meters niet meer aangezet
    07-04-2021 20:37
    Drie weken geleden nog veel huid er af en een schouder uit de kom. Bijzondere en sterke renner.
07-04-2021 17:33
Niet heel slim gereden van Roglic, als hij tenminste wilde winnen. Hij trok in feite de sprint aan voor Pogacar, die moest bijna remmen om er niet overheen te gaan. Maar dit leek eerder een soort cadeautje.
07-04-2021 17:33
Ben je de hele dag bezig om je kopman vooraan te houden geeft ie het weer cadeau aan z'n maatje.
    07-04-2021 17:35
    Ja, ik snap dat dit in Slovenië goed ligt, maar wat heeft Jumbo hieraan? Of Roglic zelf? Pogacar gaat echt niet op hem wachten als hij weer eens valt oid. Dat is een veel minder vrijgevig type.
    07-04-2021 17:36
    Ik snap er ook niets van. In Parijs Nice leek hij het te snappen maar pogacar mag altijd winnen van hem.
    07-04-2021 17:36
    Onzin reactie
    07-04-2021 17:37
    Het is algemeen bekend dat Roglic en Pogacar zowat beste vrienden zijn, maar zeker na de afgelopen Tour ga je als Roglic zijnde toch geen cadeautjes meer geven aan Pogacar? Ik zou het nog een klein beetje begrijpen als zijn contract zou aflopen en hij naar UAE wil ofzo, maar hij ligt juist nog lang vast en is volgens mij harstikke gelukkig bij Jumbo.
    07-04-2021 17:39
    Ja joh het leek VdP wel in de Ronde. We worden hier bij de neus genomen door de groten!
    07-04-2021 17:40
    Ik snap het ook niet hoor? Als je nooit iets terug krijgt van je beste vriend dan stop je toch ook met geven.
    07-04-2021 17:47
    Kon er gewoon niet meer overheen. Toen hij zn computertje uitzette, was het een meter voor de meet.
    07-04-2021 17:54
    Gat tussen Roglic en de nummer 2 in het AK is weer gegroeid.
    07-04-2021 17:56
    Sometimes, an egg, is just an egg.
    Heerlijke gozert die Roglic, de rust zelve, maak zich nergens druk om, in tegenstelling tot al die hysterische over-analisten hiero op Wielerflits...
07-04-2021 17:33
Een dag niet gevallen, is een dag niet geleefd...
07-04-2021 17:34
Benieuwd naar het strijdplan van INEOS in de Tour. Lijken niet de sterkste renner te hebben, maar wellicht wel de sterkste ploeg. Zullen dus Pogacar en Roglic flink moeten aanvallen.

Wat een baas trouwens die Mauri. Start die in het Vlaamse werk?

Top 10 op leeftijd, wie hoort er niet bij?
1. 22
2. 31
3. 40
4. 28
5. 31
6. 24
7. 25
8. 24
9. 21
10. 23
    07-04-2021 17:35
    Je moet natuurlijk wel kunnen als Van Aert, Kuss, Hirschi en Majka even flink doorhakken op zo'n berg. Dat aanvallen zal Ineos nog lang niet meevallen volgens mij.
    07-04-2021 17:37
    Dat sowieso, maar Pogacar en Roglic zijn individueel sterker dan Thomas, Carapaz en Hart. Van die drie kan alleen Carapaz hem bergop volgen en Thomas dan weer in de TT. Zal vooral voor de laatste zaak zijn om niet teveel te verliezen bergop en het rechtzetten in de 2 TT’s.
    07-04-2021 17:40
    Roglic rijdt toch gewoon minstens een evenwaardige tijdrit aan Thomas?
    07-04-2021 17:42
    @Cech: in principe wel, alleen heeft Roglic toch vaker in beslissende tt’s niet zijn beste rit gereden. Denk aan Tour 2018. Toen had hij wel een steentje in z’n elleboog, dat wel. Giro 2019 reed hij ook niet een super afsluitende tt en vorig jaar Tour weten we allemaal. Ik acht het echt niet onmogelijk dat Thomas daar dan beter in voor de dag komt, deze Tour
    07-04-2021 17:42
    De nummer 1, als enige twee keer hetzelfde cijfer (22), of de nummer 4 want de rest eindigt op achtereenvolgende cijfers (0, 1, 2, 3, 4, 5)
    07-04-2021 17:48
    Maar Thomas rijdt volgens mij geen toptijdrit meer. Wel nog steeds een goede degelijke tijdrit, maar geen waarin hij echt verschil met Roglic (of Pogacar) kan maken.
    07-04-2021 18:22
    Drie jaartallen die met een 1 beginnen, zou Wuyts zeggen.
07-04-2021 17:34
De grote twee...
07-04-2021 17:36
Roglic vond het wel best leek het, er komt geen tijdrit meer dus is gewoon meegaan met Poga voldoende voor de Eindzege maar soms komt het op secondes aan. Verder is deze klim een bevestiging van wat we al weten. Deze twee gaan weer elkaar bevechten in de Tour en de rest is op gepaste afstand al doet Valverde het aardig hier. Yates is goed maar niet van het niveau van de top 2. Deze steile puisten boven 20% slaan verder alles dood en maken het niet bepaald meer spectaculair. Goed knechtenwerk nog van Vingegaard.
    07-04-2021 17:44
    Vingegaard echt goed vandaag idd. Roglic was zijn helpers even kwijt op de een na laatste klim maar uiteindelijk hebben ze hem goed bijgestaan en afgezet tot de laatste klim. Wel een beetje dom gesprint van Roglic maar misschien voelt ie zich heel goed en verwacht hij bij Pogacar te blijven de rest vd etappes. Als hij deze ronde verliest met minder dan 8s zal ie aan vandaag en gisteren nog eens terugdenken.
    Komende twee dagen maar eens een goeie groep weg laten rijden en dan UAE het laten oplossen voor de boni's.

    Tja, en dit duo. Wie gaat ze stoppen in de Tour?
07-04-2021 17:39
Echt balen van Kelderman. Leek echt op niveau te komen en nu weer dit.
    07-04-2021 17:41
    Woods is ook iemand die vaak terugkeert in de lijstjes wat betreft valpartijen. Maar Wilco staat inderdaad synoniem voor vallen helaas.
    07-04-2021 17:41
    Telkens weer probeer ik me niet aan die jongen te irriteren, zeg ik tege mezelf, verdomme man, die knul gaat heus niet met opzet tege de grond! Maar tis zo moeilijk...
    07-04-2021 17:43
    Op je fiets blijven zitten is een vrij essentieel onderdeel van profwielrennen en helaas beheerst Kelderman dat stukje niet zo goed. En volgens mij best vaak door eigen stuurfouten. Gesink had vaak pech, Kelderman kan niet zo goed sturen, Jammer.
    07-04-2021 17:44
    @Gilberto, Ja, ik snap het, maar 'irriteren' vind ik ook weer zo raar. Alsof die jongen daar zelf niet mee zou zitten.

    Met alle respect naar bovenstaande reactie, maar mij komt de uitdrukking 'op je fiets blijven zitten hoort ook bij het wielrennen' inmiddels echt de neus uit. Altijd maar weer diezelfde dooddoener.
    07-04-2021 17:48
    Temeer omdat het "ergeren" is, i.p.v. irriteren.....
    07-04-2021 17:49
    Ik weet het hors. Heb me in t verlede af en toe wat lullig gedrage over Kelderman, misschien wat te hard over hem ge-oordeelt, want ik besef me heel goed dat hij het natuurlijk niet met opzet doet, en het voor hem vele malen erger is dan voor mij als kijker. Gewoon een supergoeie renner en erg rot voor hem dan hij die Giro net niet pakte, maar ik ken het aan de andere kant gewoon eerlijk gezegt niet tegenhouwe die irritatie die het bij me opwekt, terwijl ik weet dat het nergens op slaat
    07-04-2021 17:50
    @joaquim,
    Denkie dat je een beetje in slaap ken kome vannacht, of moet ik me tekst ff voor je aanpasse?
    07-04-2021 17:51
    @Horsm, je kan (veel) pech hebben. Zeker. Zie Gesink. Maar als je zo vaak ligt als Kelderman, en voorla zo vaak omdat je niet goed stuurt dan is dat geen dooddoener maar meer een constatering.
    07-04-2021 18:00
    Zeker, het patroon dat Gilberto er ernstig door geïrriteerd raakt.
    07-04-2021 18:02
    Morgenstern gerapporteerd, niet zoeken en op de man spelen
    07-04-2021 18:58
    Kunnen mensen die lukraak gaan rapporteren, enkel omdat de mening hen niet bevalt, ook gerapporteerd worden?
    07-04-2021 19:50
    Uitprobere marik, die knop zit er niet voor niets
07-04-2021 17:42
Is het nu zo moeilijk te aanvaarden dat Pogacar sneller is dan Roglic? In die Touretappe waar Hirschi had moeten winnen, was hij ook al sneller in de sprint. Vandaag was het wel geen echte sprint, maar een verrassingsaanval van Roglic die Pogacar makkelijk counterde. Hij kon er al sneller voorbij, maar Roglic deed de deur dicht.
07-04-2021 17:44
Die arme Ilan van Wilder is zo klein, dat Traksel en Kleikers hem constant over het hoofd zien.
Of zouden ze hem niet kennen? Netjes gereden weer!
    07-04-2021 18:08
    Rijdt goed mee, maar komt niet in het koersverhaal voor, dus weinig redenen om de commentatoren iets te verwijten. Wel weer een mooi lichtpuntje vandaag.
    07-04-2021 18:25
    Kleikers geeft nu eenmaal commentaar alsof hij steeds opnieuw de samenvatting moet inspreken. Het ruime verhaal van de koers gaat grotendeels aan hem voorbij.
07-04-2021 17:46
Wat een onzin dat iedereen meteen constateert dat er een cadeau is weggegeven, blijkt nergens uit. Niemand kon volgen behalve Pogacar waarvan we weten dat het een monster is, maar toch had die maar even moeten winnen.
    07-04-2021 18:02
    Tegelijk bleek ook nergens uit dat Roglic echt zijn best deed om te winnen. Reed een beetje zoals ik zelf rijd met bordjessprints, omdat ik er geen fuck om geef.
    07-04-2021 18:04
    Op Pogacar kon niemand meer volgen na een loodzware klim, en hij deed zijn best niet?

    Als jij hetzelfde kan zou ik toch gauw eens een profcontract gaan versieren!
07-04-2021 17:53
Wat zijn Pogacar en Roglic toch sterk en wat zijn ze aan elkaar gewaagd. Valverde rijdt ook weer steeds beter. Toch een mooie 3de plaats voor hem. Van Adam Yates had ik iets meer verwacht na de ronde van Catalonië.

Helaas voor Kelderman heeft hij het asfalt moeten kussen. Hopelijk valt zijn eventuele blessure mee.
    07-04-2021 18:00
    In de Emiraten was Yates bergop gelijkwaardig aan Poga, hier is het duidelijk minder ten opzichte van de top 2. Verder had hij een geweldige trein in Catalonië en hier is het allemaal een stuk minder. Het grootste probleem blijft voor INEOS dat zowel bergop als in de tijdrit Tadej en Primoz beter zijn tot nu toe dan welke INEOS kopman dan ook. Dat maakt al die superhelpers meer een last voor mannen als Bernal, Porte, Yates en Hart (waar is die mee bezig?) dan een recept voor de eindzege.
    07-04-2021 18:01
    Ik had het idee dat Pogacar het toen wel best vond dat Yates het werk deed.
    07-04-2021 18:05
    @Czech
    Klopt, Primoz en Tadej hebben beide ook nog een sprint. Weer een wapen dat de INEOS mannen niet hebben. Dus als je mee kan bergop met Yates weet je dat je hem op de meet
    er 9 van de 10 keer oplegt.
07-04-2021 18:10
Volgens mij vertekende het beeld. Het was een finish in een afdaling die smal en bochtig was. Het was de truc om die afdaling als eerste in te gaan. Roglic probeerde dat, maar Pogacar wist zijn fiets daar net voor die van Roglic te duwen. Toen Roglic eenmaal achter Pogacar zat, was er geen sprake meer van een echte sprint. De snelheid lag te hoog en inhalen was sowieso niet mogelijk. De fout van Roglic (als daar al sprake van is) was een paar honderd meter eerder.
    07-04-2021 18:17
    Dit was ook wat ik zag.
    07-04-2021 18:39
    Precies wat ik ook denk.
    07-04-2021 19:18
    Dat heb je goed gezien en wordt nu ook bevestigd door Pogacar - 'zaak om als eerste bovenop te komen'.
    07-04-2021 20:01
    Eens met je constatering! Wel was Roglic ontzettend sterk. Ik had de indruk nog iets sterker dan Pogacar. Al dacht ik in het van slotklim dat Rogla juist niet goed was toen Carapaz wegreed.
07-04-2021 18:18
Oomen was dus de 2de Jumbo, die nog bij Roglic zat. Positief
07-04-2021 18:22
Kelderman DNF
07-04-2021 18:22
Grrrr....! Hoop op een goed eindresultaat van Wilco blijkt teleurstelling. Laat staan hoe dit voor hem is! Hoop van harte dat het meevalt, maar binnen is hij nog niet.
En irriteren doe ik meer over het Haagse. Nu weer een volle dag lullen om de positie van voorzitter in te vullen. Klinkt als een saaie en trage wandeletappe daar, maar dan zonder kastelen en mooie plaatjes. Zat er bij Boogie meer daadkracht in.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine