Bardet: “Ik was bang om uitgefloten te worden”

maandag 22 juli 2019 om 15:45
Bardet: “Ik was bang om uitgefloten te worden”

foto: Cor Vos (archief)

Romain Bardet was bang dat hij door de toeschouwers van de Tour de France uitgefloten zou worden. Dat zei de tegenvallende kopman van AG2R La Mondiale op de rustdag tegen Le Parisien. “Om te horen dat ze van mij houden heeft mij goed gedaan. Dat heeft mij echt geholpen”, zegt Bardet.


Bardet stortte in de Pyreneeën helemaal in. Inmiddels staat hij in het klassement op bijna een half uur van de gele trui Julian Alaphilippe. “Ik wil niet opgezadeld blijven zitten met mijn vragen. Ik denk nu alleen maar aan zaterdag, om te finishen in Val Thorens”, aldus de Fransman, die zegt compleet leeg te zijn.

“Daarna zal ik medisch getest worden, omdat het niet normaal is dat ik nu zo rijd. Ik kan mijn hoofd niet in het zand steken. Dit is een mislukte Tour en dat moet je analyseren.”

Pinot als Tourwinnaar
Bardet zoekt naar oplossingen om volgend jaar beter voor de dag te komen. “Er is veel misgegaan in mijn benadering van de Tour. Ik was te veel aan het nadenken en niet aan het fietsen. Ik moet uit mijn comfortzone komen”, zegt Bardet, die denkt dat hij dingen moet veranderen in zijn dagelijkse leven.

Nu Bardet zelf niet meer mee doet om de eindzege in de Tour, kan hij van een afstand kijken naar de strijd om het geel. “Ik denk dat Pinot gaat winnen. Het is goed om te zien dat alles werkt wat hij met zijn team heeft voorbereid. Ze werken in stilte, maar wel zorgvuldig. En dat loont. Deze Tour is in elk geval fantastisch en er zullen meer veranderingen komen in de Alpen.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Laurenesi 22 juli 2019 om 15:55

Ik ben benieuwd of deze Fransen nu een beetje de helpende hand gaan bieden aan Pinot, zoals je dat ook vaker ziet bij Italianen die bij andere ploegen rijden. Dat zou een boost kunnen geven die Pinot deze tour misschien niet eens nodig heeft.

Peter Lippens 22 juli 2019 om 15:58

lijkt me voor de hand liggen dat ze zeker niet tegen elkaar gaan rijden, is trouwens al enkele keren gebeurt als de gelegenheid zich voor doet, trouwens niet enkele bij de italiaanders of fransozen maar ook bij de spanjolen en de lage landers ….

Geit in mijn Kelderman 22 juli 2019 om 16:01

Kan me nog een Giro herinneren waar Dumoulin ook niet onbelangrijke hulp kreeg van Jungels en Mollema.

Zou het niet gek vinden.

52voor11achter 22 juli 2019 om 16:17

En Poels hielp gisteren Kruijswijk :)

nickdt 22 juli 2019 om 16:53

@Geit
Klopt, maar ook Jumbo reed de ballen uit de broek in de etappe dat Tom door zijn eigen fout achteraan kwam te zitten en hem terugbracht (Kruijswijk en Bauke reden in die etappe beiden voor Tom).

Amsterdam2028 22 juli 2019 om 16:07

Pinot heeft niet zo heel veel in ‘een Bardet’ in deze vorm, laat staan aan zijn knechten. Vuilermoz of Latour (niet eens aanwezig) in vorm zijn goud waard maar dat verhaal is ook bekend.

Koersmaniak 22 juli 2019 om 16:18

Heeft het wel zin om verder te rijden?
Hij geeft aan compleet leeg te zijn en de zware slotweek komt er nog aan.

Lange 22 juli 2019 om 16:28

Misschien een keer van ploeg wisselen. Nieuwe technieken en trainingsschema’s. Meer focus op tijdrijden. EF lijkt me wel een mooie ploeg om bij aan te sluiten.

coenj 22 juli 2019 om 16:52

precies een keertje een andere ploeg proberen. Sunweb?

VerstandOpNul 22 juli 2019 om 16:56

Ja AG2R lijkt me niet de meest geavanceerde ploeg die er rondrijd..

havana 22 juli 2019 om 18:40

Goed idee maar ligt nog tot eind 2020 onder contract. Voor zover dat iets zegt tegenwoordig.

Lance Beenstrong 22 juli 2019 om 16:42

Toch vreemd dat hij aangeeft compleet leeg te zijn en al blij is als hij zou finishen. Vond dat hij gisteren redelijk sterk reed een dag na de Tourmalet. Finishte, na zijn inspanningen in de kopgroep, op maar 3 min. Dan zou je toch denken dat er in de laatste week nog iets in moet zitten?

F4L 22 juli 2019 om 17:28

Eens, ook in combinatie met het feit dat hij Val Thorens hoopt te halen. Als hij zich zo slecht voelt kan hij beter naar huis gaan. Anders zou ik gewoon drie dagen bijkomen en dan hopen op revanche in de Alpen.

Polleke 22 juli 2019 om 17:07

Hij moet, letterlijk, een paar boterhammen meer eten… gewicht is voor hem een obsessie…. en asap van ploeg verwisselen, hij zegt zelf dat zijn comfortzone hem wurgt…en eerlijk, een ploegleiding die meegaat in een plan om totaal onnodig fietsen te wisselen in de laatste tijdrit…????

TijmenCamps 22 juli 2019 om 18:00

Nee Romain, je wordt niet uitgefloten. Dat doen alleen maar Belgen…

Haanaf 22 juli 2019 om 19:04

Vervelend dat dat in zijn hoofd zit. Dat verdient hij in mijn ogen zeker niet. Het is een uitstekende renner, met strijdlust en vrij aardig palmares.

En dan nog. Je kan het niet iedereen naar de zin maken. Soms moet je schijt hebben aan wat andere vinden en lekker je eigen koers blijven varen.

Vlinder 22 juli 2019 om 19:23

Ik heb toch zo te doen met deze gozer. Wat zal dat ellendig koersen zijn. Je hoofd wil zo graag maar je lijf werkt niet mee en dan niet weten wat er echt aan de hand is…

Gilberto 22 juli 2019 om 19:29

Ik vind het ook heel rot. Fijne, leuke rennert, had hem graag mee zien doen voor het podium

Schollekop 22 juli 2019 om 20:08

Jammer. Fietst altijd aanvallend en levert strijd.

Misschien wordt het probleem gevonden en zien we hem in het najaar weer op zijn oude niveau rijden.

Jacco van Stierop 22 juli 2019 om 20:35

Ik vond het verheugend om hem gisteren in de vluchtgroep te zien want het zou mij niet hebben verbaasd als hij na zaterdag er de brui aan had gegeven. Hij toont daarmee zijn wilskracht. Lijkt me wel een renner die na een tegenslag weer sterker kan terugkomen. AG2R was 2, 3 jaar geleden een leuke en ook sterke ploeg maar het loopt nu al anderhalf jaar bijzonder stroef bij hen. Veel pech gehad weliswaar maar misschien binnen de selectie te veel dezelfde types. Mooi te lezen dat Bardet tot tranen was geroerd door de steun van zijn ploeg, en het is moedig van Bardet te zeggen dat hij zich schaamt voor zijn optreden. Als je dat durft komt het wel weer goed. Mooie renner en zeer sympathieke vent.

Jungle Man 22 juli 2019 om 23:31

Het ene jaar is het andere jaar niet. Geldt ook voor a yates en mas