dinsdag 5 augustus 2025 om 18:45
Bakelants betwijfelt of Red Bull beste keuze is voor Evenepoel: “Het is bijna een vijandige overname”
Jan Bakelants betwijfelt of Remco Evenepoel de juiste keuze heeft gemaakt met zijn transfer van Soudal Quick-Step naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Dat zegt de ex-renner in zijn analyse voor Het Laatste Nieuws. Bakelants benoemt onder meer de interne concurrentie bij Red Bull-BORA-hansgrohe.
“Qua timing is dit niet het beste moment voor een transfer naar Red Bull: de doorbraak van Florian Lipowitz maakt alles complexer”, aldus Bakelants. “Twee maanden geleden had je gedacht dat Remco de absolute kopman zou zijn, maar nu gaat hij zijn plaats moeten afdwingen. Hij zal met de pedalen leider moeten worden. Want hoe maak je onderscheid tussen die twee? Ik ben nog altijd overtuigd dat een Evenepoel in topvorm een betere renner is dan Lipowitz, maar ziet iedereen dat zo?”
“Remco was in zijn eerste Tour, op zijn 24ste, derde. Lipowitz werd in zijn eerste Tour, op zijn 24ste, ook derde. Gaat de Duitser zich zomaar opzij laten zetten? Ik vermoed dat hij volgend jaar nog wel te sussen zal zijn met de belofte dat hij de grote man mag zijn in de Giro of Vuelta, maar in de verdere toekomst?”
‘Complexe transfer’
Bakelants wijst erop dat Red Bull-BORA-hansgrohe ook nog beschikt over de talentvolle Giulio Pellizzari en de ervaren Primoz Roglic. “Sportief manager Sven Vanthourenhout zal veel werk hebben om die neuzen in dezelfde richting te krijgen”, aldus Bakelants, die meer twijfels heeft. “De ploegleiding heeft nog niet bewezen dat ze de middelen efficiënt kan inzetten”, concludeert hij op basis van de tegenvallende prestaties van enkele renners die afgelopen winter binnenkwamen, zoals Oier Lazkano en Laurence Pithie.
Bakelants wijst erop dat Red Bull-BORA-hansgrohe ook nog beschikt over de talentvolle Giulio Pellizzari en de ervaren Primoz Roglic. “Sportief manager Sven Vanthourenhout zal veel werk hebben om die neuzen in dezelfde richting te krijgen”, aldus Bakelants, die meer twijfels heeft. “De ploegleiding heeft nog niet bewezen dat ze de middelen efficiënt kan inzetten”, concludeert hij op basis van de tegenvallende prestaties van enkele renners die afgelopen winter binnenkwamen, zoals Oier Lazkano en Laurence Pithie.
“Dit is best een complexe transfer, want Evenepoel zelf geeft ook een vreemd signaal. Als alles klopt wat we horen, brengt hij toch een behoorlijke entourage mee: ploegleider Klaas Lodewyck, ploegmaat Mattia Cattaneo, verzorger David Geeroms, mecanicien Dario Kloeck, zelfs de komst van sportief manager Sven Vanthourenhout kan je aan hem linken. Dan kan je moeilijk zeggen dat Evenepoel voor de structuur en knowhow van Red Bull-BORA-hansgrohe kiest. Neen, hij brengt zijn eigen structuur en mensen mee.”
“Op die manier kom je niet nederig binnen. Het is bijna een vijandige overname. Zeker de aanstelling van Vanthourenhout is een frontale aanval op wie er al is. Of zo zal het toch overkomen bij een aantal mensen. Als je niet oplet, kan de ploeg in twee kampen uiteenvallen. Sportief kan het er dus maar beter meteen ‘boenk’ op zijn voor Evenepoel, dat is de enige manier om de renners die er zijn aanhangig te maken aan het project-Remco.”
Teams Remco Evenepoel
Jaar | Team |
---|---|
2028 | Red Bull - BORA - hansgrohe |
2027 | Red Bull - BORA - hansgrohe |
2026 | Red Bull - BORA - hansgrohe |
2025 | Soudal - Quick Step |
2024 | Soudal - Quick Step |
2023 | Soudal - Quick Step |
2022 | Quick Step - Alpha Vinyl |
2021 | Deceuninck - Quick Step |
2020 | Deceuninck - Quick Step |
2019 | Deceuninck - Quick Step |
Roglic gaat nooit werk verrichten voor Evenepoel. Idem voor Vlasov. Lipowitz is de held van de Duitse natie en net derde geworden in de Tour. Die kan niet terug naar plan-b. Van Gils is geen knecht. Tratnik is de maat van Roglic. Hindley voelt het vertrouwen na eerst de komst van Roglic en nu Remco ook
wegkwijnen. Pellizarri kan erg zinvol zijn, maar wil zelf ook kansen krijgen. En Cattaneo is niet goed genoeg.
Kudo's als ze dit weten te managen.
En de sierpaardjes willen best een keer een kilometer kopwerk doen, maar zijn in hun hoofd bezig met hun eigen volgende race waarin ze top willen zijn en gaan dan niet met het verstand op nul zich helemaal leeg rijden voor een concurent binnen het team.
Het had voor Remco mogelijk mentaal wel goed uit kunnen pakken om eens van anderen te horen als hij zich te veel alleen prins gedraagt, maar helaas voor hem mag Remco met een enorme entourage het team binnenkomen waarvan het duidelijk is dat die er in de eerste, tweede en derde plaats voor Remco zijn.
Ben benieuwd hoe populair team Remco zal zijn bij de rest van het team.
Die is er helemaal niet mee gebaat dat ze hem op een voetstuk zetten en zal dat ook wel zelf niet willen.
Door zijn haantjes gedrag zal hij natuurlijk wel graag de eerste in de rangorde zijn maar daar is toch niets mis mee als dat door prestaties wordt afgedwongen?
Bij Roglic volgden ook Tratnik, zijn coach en voedingsdeskundige van bij Visma in zijn spoor, Sagan pakte een half dorp aan eigen staff en helpers mee, quasi elke sprinter pakt zijn vaste leadout-trein mee, toen Contador naar Saxobank ging volgde er ook een Spaanse armada in zijn spoor, ...
Die mannen richten heel hun leven op het dienen van 1 kopman, met alle opofferingen die daarmee gepaard gaan, zonder ook maar 1 eigen resultaat na te streven, en als gevolg daarvan vaak onderbetaald te zijn. In ruil onderhandelt de kopman voor hen gegarandeerde plekjes bij waar hij ook gaat en staat, en betaalt die uit eigen zak flinke beloningen voor al het harde werk in dienst.
Op datzelfde vlak is Evenepoel iemand die een ronde kan winnen, getuige de Vuelta en een aansprekende derde plaats in de TdF. Buiten dat slechts 1 etappekoers op WT-niveau gewonnen van beperktere prestige (UAE) en 1x serieus in contentie was voor een grote 1-weekse in Catalunya. Is gewoon nog geen onbetwiste stabiele podiumpakker of afmaker van zulke koersen. Zal waarschijnlijk daarvoor naar BORA gaan om wel daartoe uit te groeien. Zijn status is derhalve niet van het niveau Vingegaard
In mijn herinnering is er nooit duidelijk eenduidig antwoord gegeven over wat dat nou precies was.
Wat jij daar benoemd is door de uci uitvoerig onderzocht en na niets verdachts gezien te hebben en alle betrokken partijen gehoord te hebben gesloten zonder gevolg
Niet vol gaan voor de kans om een trouwe knecht aan de grootste overwinning van zijn leven te helpen was absurd. Dat Roglic dat niet inzag zegt veel over hem als persoon.
Op het gebied van klassiekers is dit vanzelfsprekend een hele mooie zet voor Red Bull maar ook met oog op grote rondes kan dit goed uitpakken. Ik denk dat zowel Roglic, als Lipowitz als Remco niet serieus denken dat ze de huidige Pogacar in een direct gevecht kunnen verslaan - dat zal alleen lukken met een tactisch spel waarbij een serieuze medekopman van groot belang kan zijn (zoals Roglic en Visma in 2022 al lieten zien). Daarnaast kunnen ze nu twee kopmannen uitspelen in de Tour en hebben ze daarnaast dan nog steeds een frisse kanshebber op de eindzege in Giro of Vuelta (wie van de drie dan ook).
Verwacht dan ook niet dat er twee kampen zullen ontstaan binnen de ploeg, al weet je dat natuurlijk nooit van tevoren. Afgaande op de interviews en uitspraken van Roglic afgelopen tijd lijkt hij in ieder geval best relaxed om te gaan met zijn rol en verwachtingen met betrekking tot de laatste grote rondes van zijn carriere.
Zo veel manschappen lijkt Evenepoel mij nu ook niet mee te brengen. 1 knecht, 1 soigneur, 1 mecanicien en een ploegleider. En Vanthourenhout is wel een maat natuurlijk. Maar dan was het in de tijd van Sagan toch een ander verhaal.
De andere kopmannen kunnen hier in principe ook voordeel uithalen. Evenepoel is toch 1 van dé grote vedetten van het peloton. Man tegen man gaat Lipowitz ook geen topkoersen winnen, bij Roglic is het allemaal wat minder geworden en erg succesvol zijn Hindley, Martinez, Vlasov en Van Gils op hun eentje ook niet echt geweest de afgelopen tijd. Wie weet wat er mogelijk is vanuit de schaduw van Evenepoel? Kan zomaar een groot machtsblok worden dat de strijd aangaat met UAE.
Als Vanthourenhout er de juiste sfeer in krijgt natuurlijk. Maar waarom zou dat niet lukken met zijn diplomatieke maar enthousiaste aanpak? Alle partijen kunnen hier voordeel uithalen. Enkel als Evenepoel zelf zich als prima donna opstelt, voorzie ik problemen. De vraag is hoe hij zich daar zal voelen en of ze er de familiale vibe van bij SQS in kunnen krijgen.
Een kwaliteitsinjectie was sowieso nodig als Red Bull 1 van dé topteams wil worden, nu Roglic stilaan fin de carrière is. Dan is Evenepoel op dit moment wel de logische keuze in ieder geval.
Ik kan me indenken dat Evenepoel graag zoals een Pogacar doorheen het jaar diverse grote koersen af wil werken, naast het groeien naar en werken aan de droom van een tourwinst. Als dat het geval is, dan is BORA een vrij goede keuze. Die lijken bovendien aardig inschikkelijk om hem te paaien gezien de entourage die mee mag komen. BORA presteert bovendien vrij weinig in klassiekers e.d. dus Evenepoel is op dat vlak een fikse aanwinst voor dat team. BORA zou 'm die soort van vrijheid kunnen gunnen om 'm zelf met potlood z'n doelen in te laten vullen op de kalender, no questions asked.
Speelt dat niet mee en is voor hemzelf de move vooral te herleiden tot 'ik wil een betere ronderijder worden en ooit de Tour kunnen winnen' dan mag je wel wat reservaties hebben. Eigenlijk zou dan een INEOS de veel meer aangewezen logische ploeg zijn om heen te gaan mochten die serieus geinteresseerd zijn geweest. Hij zou daar de volgende plussen treffen tov BORA:
1. Hij zou er de onbetwiste nummer 1 in de rangorde zijn
2. Heeft een sterke groep ondersteunende renners die ook als zodanig kunnen/willen rijden
3. Bij INEOS hebben ze jarenlange ervaring met het omturnen van tijdrijders naar winnende klassementsmannen
4. Bij INEOS hebben zijn ze gewend om zeer disciplinair en beschermend voor 1 kopman te rijden, iets wat past bij hoe Evenepoel zelf graag rondrijdt.
5. Ze hebben ervaring met managen van vedetten en/of sterkere persoonlijkheden
Mogelijk minnen zijn
1. Minder openstaan voor overnemen getrouwen en die opnemen in de staf
2. Minder inschikkelijk om hem een breed programma te laten rijden. Doorgaans maakt INEOS van een ronderijder ook iemand die vooral ronden rijdt en daarnaast maar een beperkt programma rijdt.
Beide ploegen hebben wel als nadeel dat in de recente seizoenen niet lijken te kunnen aanhaken bij het niveau van UAE en VLAB. VLAB bewijst, ook bij de vrouwen nu, dat het totaalplaatje de laatse jaren het beste op orde is voor ronderijden (tactiek, voeding, teamgeest, kwaliteit rijders). Dat zou normaal gesproken de plek zijn waar hij naartoe had gemoeten. Echter kun je t.a.v. VLAB ook reservaties hebben mbt het omgaan van vedetten aangezien ze niet al te uitgesproken (egoistische) karakters in de ploeg hebben en ik niet kan inschatten of ze met een uitgesproken en flamboyanter type als Evenepoel uit de voeten kunnen. Naast dat budgettair VLAB wellicht niet zo diep in de buidel kan tasten voor nog een ster.