Bahrain McLaren dwingt renners 70% loonsverlaging

donderdag 2 april 2020 om 08:40
Bahrain McLaren dwingt renners 70% loonsverlaging

Bahrain McLaren heeft drastische maatregelen genomen om het hoofd boven water te houden in de coronacrisis. De WorldTour-ploeg dwingt de renners om tijdelijk maar liefst 70% van het loon in te leveren.

Bronnen melden aan WielerFlits dat het gaat om een periode van drie en voor sommige zelfs vier maanden. Na de pandemie van het coronavirus zouden renners het achterstallig loon alsnog krijgen. De maatregel is mede genomen om de druk bij sponsoren te verlichten.

Cyclingnews citeert uit een brief die het teammanagement op 1 april naar alle renners heeft gestuurd. “We nemen per direct noodzakelijke beslissingen om de toekomst van de ploeg te verzekeren in deze uitdagende tijden.”

“In jouw specifieke geval verlagen we je salarisbetaling met 70% van maart, april en mei 2020.”

“We begrijpen dat de tijdelijke verlaging van het salaris lastig is, maar we vragen jullie begrip voor de ernst van de situatie waarin het team zich bevindt. De bijdrage en begrip van alle renners en medewerkers, voor, tijdens en de pandemie, wordt erg op prijs gesteld.”

In een andere e-mail meldt het teammanagement zelf voor die maanden af te zien van salaris. Bij Bahrain McLaren staan renners als Wout Poels, Dylan Teuns, Mikel Landa en Mark Cavendisch onder contract.

Dit artikel delen:

21 Reacties

zipp404 2 april 2020 om 08:56

De ploegen waar het barst van het geld, Astana en Bahrain, die als eerst hakken in de salarissen, bizar.

IlPirata 2 april 2020 om 09:19

Het schijnt ook dat mensen met veel geld gieriger zijn dan andere mensen, maar zo zijn ze waarschijnlijk ook rijk geworden. Maar opmerkelijk inderdaad, het wachten is op UAE en Ineos.

Johnny7 2 april 2020 om 10:36

Goh misschien moet je even wat meer het wielernieuws volgen. Hier barst het helemaal niet van t geld. Dit zijn de twee ploegen die al een lange tijd de meeste moeite met betalingen hebben aan personeel. Nogal logisch dus dat ze als eerst deze maatregelen nemen.

KnightBiker 2 april 2020 om 12:39

Wat en hierboven zegt, budgetten zijn bij Astana al jaren wankel, ze betalen uiteindelijk wel maar niet altijd van harte. Vinokourov moet eerst een dood paarden hoofd sturen naar de olie boeren die Astana sponsoren.

Turtlehead 2 april 2020 om 11:03

Het is net de echte wereld. Acht jaar lang hoor je ‘marktwerking’, ‘ondernemen’, ‘winstmaximalisatie’ en ‘vrije markt’ en bij de eerste de beste hobbel in de weg trekt iedereen zich terug in zijn eigen portemonnee en kijkt naar de staat en de samenleving.

Wel benieuwd naar de rechtmatigheid in dit geval, omdat ploegen altijd een waarborg moeten storten bij de UCI, volgens mij tenminste genoeg voor de salarissen.

KennyKlimmen 2 april 2020 om 15:57

Ha, ha, sterk Schildpadhoofd

fabioaru 2 april 2020 om 11:10

Wie is Mark Cavendisch?

Ken wel ene Mark Cavendish.

Panache 2 april 2020 om 13:25

Ik denk dat het dezelfden zijn, denk je ook niet?

Scott Sunderland 2 april 2020 om 15:17

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk gaat het om dezelfde persoon.

Scott Sunderland 2 april 2020 om 11:53

Dat is wel heel veel hoor 70 % inleveren… 30 % kan ik me nog eventueel voorstellen ofzo…

Massimo Bataille 2 april 2020 om 12:04

Ik vraag mij af of dit voor alle wielrenners gelijk in de ploeg geldt?

Ik kan me voorstellen dat er een deel youngsters/mindere goden voor een laag loon/minimum rijden.
Als die 70% moeten afgeven (op +- 40k per jaar), kan ik wel inkomen dat deze het best hard gaan voelen. Terwijl die toppers die +1mil per jaar verdienen dat iets minder gaan voelen.
Solidariteit en eenvoud stellen voor iedereen dezelfde loonsverlaging, maar lijkt me toch niet ideaal.

KnightBiker 2 april 2020 om 12:40

+ 1

Wat als je daar als knecht op het minimum zit? Er is een UCI minimum voor een Worldtour salaris, en ook voor pro-continental ploegen en world-Tour dames geld dat. (En die krijgen al zo weinig)

Scott Sunderland 2 april 2020 om 15:23

Mee eens. Een wielermiljonair als Cavendish zal hoogstwaarschijnlijk niet in de problemen komen, denk ik toch. Maar ene Stephen Williams, Scott Davies of Eros Capecchi… Benieuwd of er dan een bepaalde solidariteit is of toch ieder voor zich. Dit zijn uiteraard veronderstellingen van mij.

ProfrondeZevenbergen 2 april 2020 om 20:09

Bekijk het eens van de andere kant. Een topper levert 700.000 euro in en een mindere god 28.000 ….

KnightBiker 2 april 2020 om 12:43

Ben benieuwd of er in de F1 ook gekort wordt op salarissen…

De Bezemwagen! 2 april 2020 om 15:57

MCLaren rijders leveren ook in.

chasse patat 2 april 2020 om 13:10

TJV zit wel goed met een supermarkt die de afgelopen maand grote winsten heeft behaald. De renners van Sunweb daarentegen zullen ook wel moeten inbinden.

Turtlehead 2 april 2020 om 13:39

… Maar LaPlace en de Hema zitten minder lekker denk ik…
En die Noorse IT-er die kan óf heel rijk worden, óf zomaar omvallen.

Conclusie het is voor niemand goed.

KennyKlimmen 2 april 2020 om 16:03

Zoals ik het lees wordt een deel van het salaris uitgesteld tot na de pandemie…. Een soort van verplicht sparen. Mocht 1 vd renners toch de huur niet meer kunnen stel ik een kamer ter beschikking. Kan hij/zij iedere dag trainen in de polder en leer ik op 1,5 meter afstand de fijne kneepjes van het vak.

Schollekop 2 april 2020 om 18:31

Ach, dat is nog maar het begin. Hoe langer die shit duurt hoe meer er sponsors de brui aan gaan geven. Een gehalveerd profpeloton lijkt me aan het einde van de rit een reeële mogelijkheid.

Kelder is de Man 2 april 2020 om 18:51

een periode van drie en voor sommige zelfs vier maanden.

Waarom sommige 4

Headlines

Materiaalzone

Populair