Baansprinters azen dinsdag op goud in Tokio: “Ze staan hier beter dan ooit”

maandag 2 augustus 2021 om 20:08
Baansprinters azen dinsdag op goud in Tokio: “Ze staan hier beter dan ooit”

foto: Cor Vos (archief)

Bondscoach Hugo Haak kijkt vol vertrouwen uit naar de teamsprint op de Olympische Spelen. Dinsdag rond 09.00 uur (Nederlandse tijd) begint het toernooi voor de Nederlandse baansprinters en zij zijn de absolute favoriet. De medailles worden even na 10.30 uur verdeeld. “We zijn echt wel verbeterd ten opzichte van het WK in Berlijn, anderhalf jaar geleden”, vertelt Haak aan de NOS.

“Ze staan er heel erg goed voor”, aldus de bondscoach. “We hebben een super goed trainingskamp in Grenchen gehad de afgelopen weken, en nu zijn we een week hier. De jongens rijden goede tijden op de training. Je hebt niet gezien wat de andere landen hebben gedaan, met name van Australië en Groot-Brittannië. We weten wel wat we zelf hebben gedaan de afgelopen tijd en we zijn echt wel verbeterd ten opzichte van het WK in Berlijn.”

Toen februari 2020 werd Nederland overtuigend wereldkampioen, in een wereldrecord. Maar volgens Haak zijn Roy van den Berg, Harrie Lavreysen, Jeffrey Hoogland en Matthijs Büchli nog beter. “Als je naar de trainingstijden en de aanloop kijkt, dan hebben de jongens PR’s gehaald op de baan en in de gym. Wat dat betreft staan ze hier beter dan ooit”, concludeert hij.

Vier renners in actie
Dat Nederland met vier rijders start, kostte de wegploeg een pure renner. Matthijs Büchli is namelijk toegevoegd aan het team en hij zal ook in actie komen, zegt Haak. “Ze gaan alle vier rijden en dat doen we zoals op het WK in Berlijn. Dat is in de kwalificatie met Matthijs Büchli op plek 3. Roy van den Berg en Harrie Lavreysen zijn dan 1 en 2”, somt hij op.

“Vervolgens wisselen we in de eerste ronde en komt Jeffrey Hoogland in het team op positie 3. Op het WK hebben we gezien dat Jeffrey met afstand de beste was op die derde plek, dus ik denk dat hij ook in de finale zal starten. Er zit weinig tijd tussen, dus ik denk dat we met deze wissel redelijk veel winst kunnen pakken op het herstel tussen de ritten in. Vooral ten opzichte van de concurrentie”, legt de bondscoach uit.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Yskoud 2 augustus 2021 om 21:06

Ze staan er net zo goed vooraf voor als MvdP bij het mountainbiken en de dames bij de wegrit. Ook 2 zekere goed medailles.

Reiger 2 augustus 2021 om 21:25

en net zo goed als Wout en Remco voor de tijdrit..

martini151 2 augustus 2021 om 22:21

Sifan Hassan en de Nederlandse roeiers bewijzen toch dat de favoriet wel degelijk kan domineren. Maar de gezelligste mensen op een verjaardag pikken al snel de slechte resultaten eruit

Turtlehead 2 augustus 2021 om 22:38

Laat het maar aan Koos en Loes over dan ;)

Aan de serieuze kant: iets met huid en beer schiet me wel te binnen…

WoutMathieu 2 augustus 2021 om 21:26

Neigt een beetje naar hoogmoed. Wat komt daarna ook alweer?
Hoop uiteraard best ze gewoon doen wat ze kunnen, maar toch …

rennerske 2 augustus 2021 om 21:43

Geen paniek jongens, deze gouden plak is een zekerheidje.

Dikke vrouw 2 augustus 2021 om 22:15

Is dat niet gewoon heel gevaarlijk fietsen zonder remmen?? En wat gebeurd er eigenlijk als je effe niet denkt en de benen stilhoudt?

toiletduck 2 augustus 2021 om 22:21

Je kunt op een baanfiets niet zomaar de benen stilhouden, maar alleen geleidelijk tempo verlagen. Net als met fixed gear criteriums trouwens. De grap is dat er bij dergelijke disciplines minder vaak iemand onderuit gaat door gedrag van de voorganger, dan bij normaal wielrennen waar mensen regelmatig onverwacht in de remmen knijpen (daarmee wil ik niet suggereren dat ze remmen moeten afschaffen in wegkoersen ;)).

xistnc 2 augustus 2021 om 22:28

Het aantal wegversmallingen, chicanes, rotondes en gevaarlijke afdalingen valt op de baan dan ook goed mee. Laat staan dat er Opi en Omi borden roet in het eten gooien.

toiletduck 3 augustus 2021 om 08:54

@xistnc: leg je dat nu uit aan mij? In dat geval heel veel dank, dat was nooit in me opgekomen!

Culnamo 3 augustus 2021 om 08:56

Zolang iedereen met de klok mee fietst op de baan, zijn er niet veel redenen om te remmen.

vanSpringel 3 augustus 2021 om 10:17

Jazeker. De Denen gingen tegen de grond met botsing op een Engelsman. Een 90 graden brilletje is geen overbodige luxe op de baan.

toiletduck 2 augustus 2021 om 22:17

Ze zeggen toch niet dat ze die gouden plak wel even gaan ophalen (dat zeiden VDP en de dames trouwens ook niet)? Ze spreken alleen vertrouwen uit over waar ze zelf staan.

Vraagje: weet iemand of de andere kanshebbers het programma ook met 4 of met 3 doen?

martini151 2 augustus 2021 om 22:23

Precies, er staat duidelijk dat ze geen vergelijkingsmateriaal hebben. Enkel dat ze beter zijn dan dat ze waren.

Maarja, selectief lezen is leuker natuurlijk ;)

WoutMathieu 2 augustus 2021 om 22:19

Wat hebben ze voor merk stuur?

Turtlehead 2 augustus 2021 om 22:39

Break-away?

Romāns Vainšteins 2 augustus 2021 om 23:25

Sommigen vinden bmx niks, ik heb dat weer met die opgeblazen, ovaaltjes afhakkende spierbundelbinken & chicks. Het komt mij wat te fitness en sportschool over allemaal.

Titaantje 3 augustus 2021 om 00:10

track cycling is de equivalent van shorttrack tijdens de winterspelen. de twee mooiste olympische sporten om te kijken. Kort en krachtig, niet teveel gedoe. Bij voorkeur met wat tuimelpertes (maar zo’n stuk vloer door een been hoeft dan weer niet per se).

kleomantre 3 augustus 2021 om 09:36

@Titaantje, nou vergeet je wel even 1 ding. Dat shorttracken is een stuk eleganter dan langebaan schaatsen. Track cycling kun je nou niet bepaald elegant noemen.

vanSpringel 3 augustus 2021 om 10:14

Jaloers ? ️‍toch nie zeker

de adelaar 3 augustus 2021 om 02:07

De Britten hebben een ‘ Nederlandse voorvork’ scheelt 1,5 seconden

Yeez 3 augustus 2021 om 09:04

Dat scheelt geen 1,5 sec.

WoutMathieu 3 augustus 2021 om 09:00

Britten rijden een wereldrecord en NOS praat gewoon rustig door alsof goud binnen is en of het OR gebroken gaat worden …
Dat is het al!

Yeez 3 augustus 2021 om 09:05

Dat was op de achtervolging. Niet de sprint

WoutMathieu 3 augustus 2021 om 09:06

O, dat WR ging over de dames blijkbaar. Lekker duidelijk commentaar wel.

toiletduck 3 augustus 2021 om 09:06

Dat ging om een ander team/andere discipline. Enige dat het zegt is dat de Britten in orde zijn qua materiaal en conditie, maar dat mag geen verrassing zijn.

WoutMathieu 3 augustus 2021 om 09:28

Aha, nog duidelijker. Thanks!

WoutMathieu 3 augustus 2021 om 09:27

0.1 op GBR en 0,2 op AUS is voor mij nog geen goud inda pocket. Benieuwd hoeveel deze teams zich nog kunnen verbeteren en welke van de twee de finale rijden …

harryjohan71 3 augustus 2021 om 09:38

Er wordt ook nergens beweerd dat goud al in de pocket is. Het is ook niet voor niets dat ze met 4 sprinters naar de OS zijn gegaan.

rennerske 3 augustus 2021 om 09:31

Nu al 0,1 voor op de Britten. Kat in ’t bakkie!

vanSpringel 3 augustus 2021 om 10:11

Eitje !

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair