Axel Laurance over stap naar INEOS Grenadiers: “Ploeg sluit het beste aan bij mijn ambities”
foto: Cor Vos
maandag 2 september 2024 om 11:26

Axel Laurance over stap naar INEOS Grenadiers: “Ploeg sluit het beste aan bij mijn ambities”

In juli wist WielerFlits al te melden dat Axel Laurance in 2025 voor INEOS Grenadiers rijdt, maar nu heeft het Britse team de komst van de Fransman ook zelf aangekondigd. De 23-jarige renner, die vorig jaar wereldkampioen bij de beloften werd, heeft een tweejarig contract getekend. Hij komt over van Alpecin-Deceuninck.

Laurance reed in 2023 al de nodige wedstrijden voor het WorldTeam van Alpecin-Deceuninck, maar maakte afgelopen winter pas definitief de overstap vanuit de opleidingsploeg. Bij de hoofdmacht bevestigde hij in het voorjaar meteen zijn grote talent met ritzeges in de Ster van Bessèges én de Ronde van Catalonië. In mei won hij dan een rit in de Tour of Norway, wat ook genoeg was voor de eindoverwinning.

Vergelijkbaar type als Van der Poel
Het grootste struikelblok (als je dat zo al kunt noemen) voor Laurance bij Alpecin-Deceuninck, is de aanwezigheid van wereldkampioen Mathieu van der Poel. De Fransman is qua type enigszins vergelijkbaar met zijn kopman, waardoor Laurance in de voor hem kansrijke wedstrijden altijd tweede viool zou moeten spelen. Volgens zijn huidige ploeg is de Fransman wel de iets betere klimmer ten opzichte van MVDP. In de Tourritten naar Rimini en Barcelonnette speelden ze daarom zijn kaart.

Het talent van de puncheur is ook andere teams opgevallen en dus was er aan interesse geen gebrek voor Laurance. De keuze is uiteindelijk dus gevallen op INEOS Grenadiers, waar hij in de heuvelklassiekers een sterk duo kan vormen met Tom Pidcock. “Ik heb het team altijd bewonderd en de ploeg sluit het beste aan bij mijn ambities voor de toekomst”, zegt Laurance op de site van het Britse team. “De Grenadiers hebben een rijke historie en ik wil daar wat aan toevoegen: ik ben hier om wedstrijden te winnen en resultaten te behalen.”

“Tijdens onze gesprekken was ik erg onder de indruk van de set-up. De plannen die ze hebben voor de toekomst en de expertise die erbij betrokken is, betekent dat dit een bijzondere plek is om te zijn. Ik geloof dat ik me snel thuis zal voelen. Samen kunnen we zowel mijn eigen ambities als die van de Grenadiers verwezenlijken. Ik kan niet wachten om te beginnen.”

Moderne wielrenner
Scott Drawer, Performance Director bij INEOS Grenadiers, stelt dat Laurance in zijn nog prille carrière al heeft laten zien dat hij een echte winnaar is. “Hij heeft al enkele indrukwekkende resultaten behaald en de manier waarop hij zijn wereldtitel pakte vorig jaar, vestigde de aandacht op hem. Hij heeft die vorm meegebracht naar 2024 en onlangs zijn eerste Tour de France afgewerkt, dus hij heeft grote stappen gezet.”

“Axel is een renner die heel diep nadenkt over zijn eigen prestaties. Hij begrijpt het belang van de juiste omgeving om het beste uit zichzelf te halen. Hij wil meer leren over voeding en de benadering van slaap. Hij begrijpt hoe zijn lichaam reageert op verschillende vormen van training en wil graag nieuwe manieren ontdekken om zich te ontwikkelen, zodat hij de zwaarste wedstrijden aan kan. (…) Axel is echt een moderne wielrenner: hongerig, gemotiveerd en nieuwsgierig.”

RIDE Magazine
14 Reacties
02-09-2024 11:52
Ik snap natuurlijk dat ie zich geblokkeerd voelt door de aanwezigheid van Matje, maar om nu over te stappen naar INEOS... Zoveel jonge talenten hebben die de afgelopen jaren toch niet meer voortgebracht.

Anderzijds hebben de Roodhoofts de reputatie van lage rennerslonen te betalen, bijj Ineos zal hij wellicht een stuk meer kunnen verdienen.
    02-09-2024 12:29
    Gebr. Roodhooft en reputatie van lage rennerslonen,
    Geef even wat voorbeelden?
    02-09-2024 13:03
    Ik heb helaas geen izicht in de loonstrookjes van de renners, maar dat is wel de reputatie die de Roodhoofts in het peloton hebben.
02-09-2024 11:37
De vervanger van Hayter is binnen.
    02-09-2024 11:46
    Eentje die aanzienlijk meer wielrenner is dan hardrijder Hayter. Daar gaan ze nog plezier aan hebben. Graag wel lekker laten koersen en niet alleen maar op hoogtestage sturen tot er een grote ronde komt, Ineos …
02-09-2024 12:19
Als nagenoeg alles bij ADF om MVDP en Philipsen gaat, krijg je een soort draaideur instructie. Veel van hun budget gaat aan beiden op. Dan is het zowel sportief als financieel logisch dat bijvoorbeeld SKA en Laurence vertrekken. Loonhuis mss te scheef bij ADF.
    02-09-2024 12:31
    Geef maar wat namen van renners die bij deze ploeg heel weinig verdienen.
    02-09-2024 16:08
    Poooeehh, ik moet mijn reactie herzien. Je schrijft 'heel weinig verdient' - dat is in welke verhouding gezien? Met het salaris van Mathieu of van Jan Modaal? Je zult 't laatste bedoelen besef ik, nee dan hoeven we met niemand medelijde te hebben in deze ploeg.
    02-09-2024 16:15
    Dan kan deze reactie ook de prullenbak in en heb ik gereageerd op een non discussie.
    02-09-2024 19:07
    AMM Jonkers, afgezien van het sportieve, zullen Laurence en SKA er financieel toch wel op vooruit gaan? Is tenslotte ook hun beroep of zouden het amateurs zijn?
    02-09-2024 19:20
    Ja, sorry, wij zijn nu eenmaal INEOS en als bekend, betalen we de renners niet zo goed. Aan het mega salaris bij ADF kunnen we uiteraard niet tippen. Hetzelfde idem dito vwb Lidl.
    AMM Jonkers voert mss een discussie met zichzelf vwb 'heel weinig verdienen'. Nergens gelezen.
02-09-2024 16:12
De enige aanwinst volgend jaar tot nu toe is Sente Sentjes uit het eigen beloftenteam. Maar die is veel te jong om voor enige versterking rond Van der Poel te zorgen. De Roodhoofts zullen dus nog aan de bak moeten om op zijn minst Laurance en Kragh te vervangen. Om op te boksen tegen Lidl is zelfs een sterkere ploeg dan dit jaar nodig.
    02-09-2024 17:01
    Zolang ze mvdp hebben moet je toch geen wereldploeg hebben in de klassiekers zolang er geen extreme pech mee gemoeid is lijkt mij, als die echt doortrekt ligt gans Lidl er toch gewoon af, klaar.
    02-09-2024 17:12
    61% van de wt-punten van alpecin worden door 2 renners behaald. nou kan je zeggen dat zoiets wel voor meer ploegen zal gelden, maar nee, er is niet eens een ander team uit de top 20 van wt dat zelfs maar boven de 50% zit

    lijkt trouwens wel een specialiteit van belgische teams, want de top 4 zijn daar alpecin, sqs, lotto en intermarche,

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine