Australische wielrenner opgepakt in Andorra voor mishandelen van zijn vrouw

donderdag 21 oktober 2021 om 14:46
Australische wielrenner opgepakt in Andorra voor mishandelen van zijn vrouw

foto: LaPresse/Fabio Ferrari

Een Australische profwielrenner die woonachtig is in Andorra, is afgelopen woensdag in La Massana opgepakt vanwege het mishandelen van zijn vrouw. De vrouw werd op straat mishandeld nadat ze een poging deed om de gezamenlijke woning te ontvluchten.

Het is vooralsnog nog onduidelijk wie is opgepakt, maar de verdachte woont al jaren in het dwergstaatje Andorra, zo meldt een lokale krant op basis van informatie van de politie. De man werd woensdagmiddag, rond 16.00 uur, in de kraag gevat door de politie en moest donderdagochtend voor de rechtbank verschijnen.

De man is gearresteerd op verdenking van ‘het aantasten van de fysieke en morele integriteit in huiselijke kring’.

Dit artikel delen:

64 Reacties

Murcia 21 oktober 2021 om 14:56

Veel speculatie maar als je verder niks weet kun je maar beter zwijgen. Ik zie nu al complete lijstjes van Australische renners woonachtig in Andorra opduiken maar het enige wat dat doet is het nodeloos lastig vallen van onschuldigen. Laat het recht zijn loop hebben.

Melkzuur 21 oktober 2021 om 15:02

Ik denk dat iedereen wel een vermoeden heeft, maar ’t is inderdaad beter om het officiële bericht af te wachten.

hartstikkebedankt 21 oktober 2021 om 16:29

Officieel zou naar buiten gebracht zijn dat de renner 29 jaar oud is. Dan kan het er maar één zijn.

Pietspeed 21 oktober 2021 om 22:13

@murcia
Waar heb jij die lijstjes gezien?
Dat WF dit meldt is meer dan doodgewoon, eigenlijk haar journalistieke plicht, gelet kennelijk op het uitgebrachte persbericht. Het betreft immers een profwielrenner (dat hij van Australische komaf is doet overigens niet terzake), waarover door WF ongetwijfeld wel eens bericht heeft en hoogstwaarschijnlijk onderdeel uitmaakt van het profpeloton.
WF doet gewoon neutraal melding, en doet geen oproep wie dat dan wel zou kunnen zijn. Jij daarentegen werpt met zoveel woorden wel die vraag op. Vrij doorzichtig.

Murcia 21 oktober 2021 om 22:42

@Pietspeed
Waar haal jij het vandaan dat ik iets tegen het plaatsen van dit artikel door Wielerflits heb? Mijn reactie heeft alles te maken met het gedrag van mensen op Twitter die na de tweet van LaFlammeRouge hierover in de reacties al los gingen met inderdaad complete lijstjes van Australische renners in Andorra en het belachelijk vaak noemen van iemand als Dennis. Dat jij dan mijn post bewust verkeerd uitlegt laat ik voor jouw rekening maar vind ik eerlijk gezegd niet erg chic om het zacht te zeggen.

Pietspeed 22 oktober 2021 om 12:25

@Murcia
“Veel speculatie maar als je verder niks weet kun je maar beter zwijgen…. maar het enige wat dat doet is het nodeloos lastig vallen van onschuldigen…. ”

O ja, is dat zo, wie zijn de onschuldigen ‘die nodeloos lastig gevallen worden’?

Er wordt door een bevoegd gezag een persbericht uitgebracht betreffende een veronderstelde gedraging van een Australische profrenner. Op fora of waar dan ook mag een ieder daar zijn mening over uiten tenzij het bijvoorbeeld laster of smaad betreft, dan wel anderszins onrechtmatig is.

Het eea is nu eenmaal als je in een rechtstaat leeft waar persvrijheid bestaat en vrijheid van meningsuiting. Jij neemt andere mensen de maat, dat lijkt me niet chique op z’n minst gezegd.

S. Morgenstern 22 oktober 2021 om 12:36

Andere mensen op een forum de maat nemen mag toch in een rechtstaat?

Murcia 22 oktober 2021 om 13:37

@Pietspeed
Jij maakte er van dat ik in mijn reactie tegen het plaatsen van het bericht door de redactie hier was. Dat staat er nergens en dus is dat verwijt niet terecht. Ik heb mijn uitleg gegeven over het feit dat op social media australische renners op lijstjes stonden en ze werden inderdaad al lastig gevallen. De vrouw van Dennis heeft daar een tweet aan gewijd. Dat lijkt me voldoende bewijs of niet? Of vind je dat vallen onder de vrijheid van meningsuiting? Dit feit is ernstig genoeg om er niet als een twittermob elke vermeende dader en diens familie mee te mogen lastig vallen, laat dit maar over aan de autoriteiten in Andorra.

Pietspeed 22 oktober 2021 om 21:01

@murcia
Veel speculatie maar als je verder niks weet kun je maar beter zwijgen…

Elke vorm van censuur cq meningsdictaat of een soort van oproep daartoe, is gewoon verwerpelijk en mi juist thematiserend.

Het is justitie zelf nb! die via de media het bericht verspreid. Ik ben het met je eens dat je het niet over de plaatsing van WF hebt. Waar ik dus bezwaar tegen heb is dat je anderen ahw ‘dicteert’ om niet te mogen uit te zoeken wie die renner dan is, al dan niet via lijstjes. Logisch dat het eea via sociale media gaat.

Iets anders is, als men personen gaat beschuldigen of bijvoorbeeld verdachtmakingen uit.

Als je iemand beter kunt laten zwijgen, moet je bij justitie zijn, wellicht de persofficier in kwestie. Echter, deze hebben de renner niet bij naam of toenaam genoemd. Dus ik geef je weinig kans. Hoewel ik er meer voor zou zijn, voor zover nieuwswaardig, dat de persmededeling ‘gewoon’ een man woonachtig, maar niet van andorrese komaf is.

Murcia 22 oktober 2021 om 21:38

@Pietspeed
Het was geen oproep tot censuur maar gewoon mijn mening mbt het gedrag van mensen na het uitkomen van deze gebeurtenis. Na de vrouw van Dennis voelde ook Howson zich vandaag gedwongen om zich op twitter uit te spreken over de geruchten aan zijn adres. Dit is een dermate ernstige zaak dat online ‘detectives’ veel schade kunnen aanrichten en geen enkel belang hebben anders dan het bevredigen van hun nieuwsgierigheid. Mag je doen maar ik mag er dan ook schande van spreken dat mensen denken dat het oke is om zomaar mensen te beschuldigen terwijl men zelf een anoniem account gebruikt. Met hun eigen naam zouden ze dit nooit durven.

Nooit heb ik het gehad over deze site of kranten en andere media die de mededeling van Justitie in Andorra plaatsten. Dat hoort te gebeuren maar de uitwassen in de reacties zullen van mij nooit de goedkeuring krijgen onder het kopje VVMU.

Marco 21 oktober 2021 om 15:10

Lijstjes op een ander forum gezien? ;-) Ik heb er 1 die volgens zijn instagram ook nog eens in La Massana is.. maar daarmee kun je het nog niet uitsluiten

Yeez 21 oktober 2021 om 15:16

Doe nu niet

bswinkelss 21 oktober 2021 om 15:25

Mccarthy zal het wel niet zijn inderdaad, die koerst niet meer. Dus lijkt me sterk dat hij nog in Andorra woont.

Yeez 21 oktober 2021 om 15:26

Die was 50 minuten geleden nog met zijn vriendin aan het fietsen volgens Instagram, dus nee

Marco 21 oktober 2021 om 15:29

Kan er zo 1 noemen die als hij niet vast zit komend jaar bij Jumbo rijdt, woont naast Howson

Marco 21 oktober 2021 om 15:33

Toch niet vanuit de rechtbank? ;) :)

Sagan=hulk 21 oktober 2021 om 15:39

De vrouw van Dennis heeft al lang bevestigd dat dit verhaal niet met de familie Dennis te maken heeft, niet oké dat zijn naam zo vaak genoemd wordt. Speculeren en met namen gooien bij zo’n bericht moet je gewoon niet doen. Hopelijk is alles oké met de vrouw van de betreffende renner.

Murcia 21 oktober 2021 om 15:43

Helemaal eens, pijnlijk eraan is dat mensen met mentale problemen eerder kennelijk meteen als mishandelaars van hun partners worden gezien. Dat is een vooroordeel van heb ik jou daar, voor de rest is dit een zaak waarbij de aandacht naar het slachtoffer en een goede rechtsgang zou moeten gaan.

Panache 21 oktober 2021 om 15:43

Dit soort artikelen vind ik nu jammer, omdat op deze wijze speculeren wel zeker schadelijk is omdat het als een lopend vuurtje via internet internationaal rond gaat. Voor Wielerflits zie ik (op dit moment) ook niet de meerwaarde. Geef een signaal af wanneer je deze mening deelt.

Maillot à Pois 21 oktober 2021 om 15:46

Helemaal mee eens

Wheely 21 oktober 2021 om 15:55

Hoeft voor mij ook niet.

Marco 21 oktober 2021 om 16:02

Ik vind zoals altijd dat Wheely gelijk heeft

KnightBiker 21 oktober 2021 om 16:13

+1 we weten niets van de context, voor hetzelfde geld zit de vork anders in de steel dan we denken. Ben wel benieuwd, maar dat hoeft echt niet meteen beantwoord te worden.

Arie den Blanken 21 oktober 2021 om 16:48

Juist , Er moet toch een steekje los zijn in je bovenkamer als je zo nodig wil weten wie het betreft.

Michiel 21 oktober 2021 om 17:05

Ik zou het graag horen met naam en toenaam, Den Blanken

Jean Dumas 21 oktober 2021 om 17:43

Ik vind het wel nieuwswaardig. Helaas is het zo dat de lokale pers alleen de nationaliteit krijgt van de politie, waardoor het speculeren gaat beginnen. Dat is dom van de autoriteiten.

Ronellenfitsch 21 oktober 2021 om 18:10

Wat een raar moralisme ineens. Er wordt vanuit Andorra een bericht voor de pers opgesteld over iemand met beroep wielrenner, dan is het heel logisch dat wielerflits dit overneemt.

Ronellenfitsch 21 oktober 2021 om 18:11

Oh, Panache wilde alleen een signaal als je zijn mening deelt, andere meningen worden blijkbaar niet op prijs gesteld.

Michiel 21 oktober 2021 om 18:15

Nog sterker Ron. Dan is er een steekje los in je bovenkamer

Limal 21 oktober 2021 om 18:34

Eens met Panache. Het gaat in deze niet om wie wél verantwoordelijk is, maar om diegenen die nu onterecht verdacht worden. Zelfs als het van een persbericht geplukt is dragen redacties nog steeds verantwoordelijkheid voor wat ze publiceren. Daarom: zolang de naam niet bekend is, zeker niet publiceren. Eens de naam wel bekend is evolueert het van een ethische kwestie naar een louter redactionele beslissing.

Theo H 21 oktober 2021 om 21:59

@Limal: Met jou redenatie hadden de affidavits rondom US Postal nooit gepubliceerd mogen worden. En vrijwel alles wat je via WOB verkrijgt, valt dan ook niet te publiceren. Lijkt me niet echt de juiste afweging.

tvm 21 oktober 2021 om 22:27

Eens Panache. Dit is niet relevant voor de wielrennerij en vooral mogelijk schadelijk voor de renner en/of diens vrouw.

Pietspeed 22 oktober 2021 om 21:09

@panache
Eens met ronellenfitsch.
“Dit soort artikelen vind ik nu jammer, omdat op deze wijze speculeren…”
WF neemt dit artikel gewoon over van de locale media in Andorra, Laflamerouge, of weet ik veel welke media. Het is gewoon een feitelijke weergave in de betreffende artikelen. Van speculeren is geenszins sprake. Dat maak jij ervan.

Maillot à Pois 22 oktober 2021 om 23:59

@pietspeed
Geen speculatie in het artikel inderdaad, maar doordat er behalve de nationaliteit weinig geweten is geeft het artikel wel aanleiding tot speculatie door lezers. Je zult je naam als goedbedoelende huisvader maar veelvuldig op die lijstjes zien voorkomen, leuk lijkt me dat niet.

Wat mij hier opvalt: als er op WF een artikel verschijnt over een renner die zijn vriendin ten huwelijk vraagt of vader wordt, dan regent het reacties dat het hier geen society blad is, maar dit soort smeuïge verhalen smult iedereen blijkbaar van.

rahimns 21 oktober 2021 om 15:44

Vind je dit zelf ook niet een vrij trieste reactie

xistnc 21 oktober 2021 om 15:50

Toch net zo triest of niet-triest als iemand wensdenkend uit te sluiten omdat hij net iets post op Instagram?

Marco 21 oktober 2021 om 15:50

Eigenlijk niet nee.. Ik heb expres geen namen genoemd omdat je er zeker 4 aan kunt duiden dus ik/wij weten volgens mij niets !!!

Dus ik maak volgens mij duidelijk een grap onder een opmerking waar jij de naam noemt. ;) :) lijkt mij toch duidelijk niet?

thorsen 21 oktober 2021 om 16:12

Totdat er daadwerkelijk consequenties zijn voor deze (onbekende) wielrenner lijkt me dit verhaal niet heel relevant voor een wielersite.

thomasjaarsma 21 oktober 2021 om 16:35

We weten niks zeker maar lijkt Damien howson te zijn?????

Scott Sunderland 21 oktober 2021 om 16:42

Lachlan Morton is ook 29 jaar oud.

josi 21 oktober 2021 om 16:55

@Scott Sunderland, Alleen woont die in Colorado.

FondriestTF3 21 oktober 2021 om 17:21

Lachlan Morton zou wel knap zijn. Die zit namelijk in Zuid-Afrika voor de Cape Epic.

FondriestTF3 21 oktober 2021 om 17:23

Overigens is Jay McCarthy ook 29. En in Andorra.

Aan de andere kant zat hij volgens Strava vanmiddag nog op de fiets terwijl dit bericht al gepost was.

Dikke Vrouw 21 oktober 2021 om 17:39

McCarthy is helaas geen prof meer knie te kapot

Scott Sunderland 21 oktober 2021 om 16:49

Hoewel het officieel gewoon genoemd mag worden, is het trouwens wel echt een privékwestie natuurlijk. Menselijk drama dat zich tussen mensen afspeelt.

Dikke Vrouw 21 oktober 2021 om 17:40

Mannen kunnen inderdaad heuuul jaloers zijn

Kelder is de Man 21 oktober 2021 om 17:58

Klopt. En vrouwen hebben daar helemaaaal geen last van.
Wat het speculeren betreft.. lijkt me menselijk en als het niet mag, moet het bericht gewoon niet geplaatst worden. Een google op La Massana levert mij een naam op hierboven al genoemd. Vroeg grijs, die jongen.

KeesD 21 oktober 2021 om 17:58

Vrouwen kunnen niet heel jaloers zijn zeker?

Turtlehead 21 oktober 2021 om 18:06

Deze drie reacties zijn erg triest.
Het is zeker privé.

Geweld tegen vrouwen is daarnaast echter een zeer ernstige maatschappelijke misstand. Grappen daarover mogen van mij best, maar geen grappen die het bagatelliseren.

Ik ben overigens blij dat het een Australiër was. Dat kan het niet Gesink zijn die met zijn beenpin heeft geslagen.

Kelder is de Man 21 oktober 2021 om 18:32

Ik zie de triestheid niet Turtle. Het is mss een privesituatie, maar het is vooral goed dat het escaleerde tot op de straat. Als alles prive en binnenshuis blijft, kan de ellende nog vele jaren doorgaan. Verder lees ik ook geen grappen en helemaal geen bagatallisering.

Guushovd 21 oktober 2021 om 18:23

Ik hoop dat iedereen oké is. Dat is alles, verder niks.

AWestie 21 oktober 2021 om 19:06

Op procyclingstats zijn de pagina bezoeken van Australische renners omhoog geschoten zag ik al

Kannibaal van Schepdaal 22 oktober 2021 om 02:03

Misschien allemaal mensen die zoals jou wilden kijken of de bezoekersaantallen van de Australische renners omhoog waren geschoten.

Piet Lut 21 oktober 2021 om 22:26

Huiselijk geweld is een complex iets. Vergeet niet dat sommige mannen die huiselijk geweld plegen in het voortraject door de vrouw (of eventuele mannelijke partner) in het voortraject langdurig geestelijk of lichamelijk geweld hebben ontvangen van hun partner zonder dat de buitenwereld het ziet en dan als de bom bij hun barst het pas naar buitenkomt. De eigenlijke geweldpleger is dan vooral de partner die vaak vrijuit gaat. Velen zullen het vast niet met mij eens zijn maar die mensen verzoek ik om eens een van de hulpverlenende instanties te bellen en te vragen of wat 'Piet Lut' net gesteld heeft enige vorm van waarheid heeft. Kort gezegd: Soms is de pleger de opgepakt is al tijden het slachtoffer

Turtlehead 21 oktober 2021 om 22:44

Soms. Meestal niet. En bijna altijd is de eerste, niet de enige keer…

Weten we al wie het is?

evanderwel 22 oktober 2021 om 11:30

Misschien kan Patrick Lefevere zijn licht eens laten schijnen over deze kwestie;)

evanderwel 22 oktober 2021 om 11:36

Misschien tijd dat Lefevre hier zijn licht over laat schijnen;)

Marik 22 oktober 2021 om 11:48

Zou het kunnen dat jij benieuwd bent naar de mening van Lefevre?

Al Phila 22 oktober 2021 om 13:34

Hij weet niet of het Lefevre of Lefevere moet zijn.

Marik 22 oktober 2021 om 14:01

@Al Phila, zekerheid voor alles, ik snap hem.

Marco 22 oktober 2021 om 14:30

Het was nog mooi geweest als de tweede versie goed was en hij niet weet hoe hij kan verwijderen of aanpassen

Ik denk dat hij vooral een balletje wil opgooien zodat er weer een aantal stevig los gaan..

Ik begrijp dat er zijn die een fles wijn open maken, bakje nootjes erbij en pantoffels aan om zo volledig geïnstalleerd de gevechten te volgen.. Het laatste gevecht is toch al bijna twee dagen geleden

josi 22 oktober 2021 om 14:37

Howson geeft trouwens op Twitter aan dat het zeker niet om hem gaat.

Kerstie 25 oktober 2021 om 22:32

Er is info dat ie wel aangehouden is…

Covadonga 22 oktober 2021 om 20:48

Is het bericht gecheckt? Misschien was het geen wielrenner, maar een dammer. En is het zeker dat het om een man gaat?

Headlines

Materiaalzone

Populair