‘Australische politiek denkt aan eigen Strade Bianche’

dinsdag 30 april 2019 om 14:51

foto: Cor Vos

Als het aan het Zuid-Australische parlementslid Leon Bignell ligt gaat de Australische wielerkalender flink op de schop. De politicus meldt dat een volledig nieuwe opzet van de koersen – die worden verreden in januari – mogelijk vanaf 2021 ingaat. In zijn plannen maakt Bignell gewag van de introductie van een Australische variant op de Strade Bianche. 


In een statement op Facebook geeft het parlementslid tekst en uitleg bij zijn plannen: de Australische wittewegenwedstrijd moet de Down Under Classic vervangen. Er zal op de zondag voor de Tour Down Under om WorldTour-punten worden gestreden op de niet-geasfalteerde wegen rond Willunga, McLaren Vale, Myponga, Myponga Beach en Inman Valley.

Na een dag rust strijdt het peloton van dinsdag tot en met zondag in de Tour Down Under zoals we die vandaag de dag kennen. De wedstrijd behoudt haar WorldTour-status. De Tour Down Under voor vrouwen – dit jaar een 2.1-koers – krijgt volgens Bignell mogelijk volgend jaar al een upgrade naar de WorldTour-status. De vrouwenwedstrijd zal net als dit jaar plaatsvinden in de dagen voor de mannenkoers. “Van woensdag tot en met zaterdag of van donderdag tot en met zondag.”

Nieuwe eendagskoers na Tour Down Under?
Na de Tour Down Under is de pret nog niet klaar als de plannen van Bignell doorgaan: op de woensdag na de eerste etappekoers van het seizoen moet nog een eendagswedstrijd worden georganiseerd. Als locatie heeft Bignell Flinders Chase National Park op Kangaroo Island of Blue Lake in Mount Gambier in gedachten.

Dit artikel delen:

10 Reacties

sven241 30 april 2019 om 14:56

Ik heb altijd het idee dat renners die naar Australië gaan, daarna een stuk langer nodig hebben om weer goed terug in vorm te komen.
Niet voor niks dat TDU nog steeds vooral een wedstrijd voor de aussies is.

Romāns Vainšteins 30 april 2019 om 15:47

Goed idee om er wat leuke eendaagsen aan te verbinden.

debarreman 30 april 2019 om 16:05

Niet echt een onderwerp waarvoor je je als politicus eens flink gaat inspannen. Of gewon een liefhebber natuurlijk.

Sebas 30 april 2019 om 16:47

Tof, alleen Jammer dat het allemaal in die kleine periode gedrukt moet worden.

leegloper 30 april 2019 om 17:01

Hij zegt verder: “I drove David Lappartient along Louds Hill Rd, Taylor’s Hill Rd and other unpaved, white roads around Willunga. He loved them.” En ook: “David Johnson the UCI President was certain the riders and teams would love a Strade Blanche race to kick off the year.”
Ik vraag me wel af of de ploegen dan niet allerlei extra materiaal moeten meenemen voor zo’n race. Of valt dat mee?

KnightBiker 30 april 2019 om 19:46

Strade Bianchi gaat bij droog weer prima op 28 mm bandjes… dit lukt dan ook wel..

KnightBiker 30 april 2019 om 19:53

Er zijn meer van dit soort wegen in australie dan normale wegen, makkelijk om een mooi parcours bij elkaar te vinden.

Mount Gambier is een kleine stad halverwege Adelaide en Melbourne, met een oud vulkaan-meer In Het centrum, ideaal voor een selectief stadsparcours met unieke beelden

Brabander 30 april 2019 om 18:13

Interessant dit. Ook dat het van een parlementslid afkomt

wiebipedia 30 april 2019 om 20:03

Het is dat de trip naar die uithoek niet echt past in het Europese programma, maar fietsen down under kan echt geweldig. Het is jammer dat de TDU daar niet altijd een correcte weergave van geeft

Barry Batsbak 1 mei 2019 om 08:40

Dat de politiek zich daar bezig houdt met het niveau van het plaatselijke wielrennen. Prachtig eigenlijk. Zou hier ook wel mogen. Dat Hiddema een lans breekt voor het opwaarderen van de Slag om Norg naar WT-niveau en dan bijval krijgt van Jesse Klaver ofzo.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.