Attila Valter wacht niet op Visma | Lease a Bike en vertrekt
Attila Valter is bezig aan zijn laatste seizoen bij Visma | Lease a Bike. De 27-jarige Hongaar heeft een aflopend contract en zat in de wachtkamer om eventueel langer te kunnen blijven. De klimmer heeft besloten daarop niet te wachten. Hij maakt komende winter de transfer naar Bahrain Victorious, vertrouwen meerdere bronnen toe aan WielerFlits.
De Nederlandse ploeg had Valter al enkele jaren op de radar, voordat hij in de winter van 2022 op 2023 overkwam van Groupama-FDJ. Visma | Lease a Bike zag in hem een mogelijke toekomstig kopman voor het rondewerk en de heuvelachtige klassiekers. Die verwachtingen kon Valter nooit waarmaken. In zijn tijd werd hij wel vierde in Strade Bianche (2023), elfde in de Waalse Pijl (2023), vijfde UAE Tour (2024) en vierde tijdens de olympische wegrit in Parijs. Valter onderscheidde zich verder vooral als klimknecht. Hij reed twee keer de Vuelta a España en een keer de Giro d’Italia.
De Hongaar – die zondag voor de vierde keer op rij het wegkampioenschap van zijn land hoopt te winnen – heeft inmiddels een akkoord bereikt met Bahrain Victorious. Daarmee is hij voorlopig de vierde renner die na 2025 vertrekt bij Visma | Lease a Bike. Eerder meldden we al dat Tiesj Benoot en Olav Kooij allebei naar Decathlon AG2R La Mondiale vertrekken. Ook Dylan van Baarle gaat andere oorden opzoeken. Soudal-Quick Step lijkt zijn bestemming te zijn. Tegenover het vertrek van het viertal staat vooralsnog de komst van Davide Piganzoli, Timo Kielich en Pietro Mattio.
Jaar | Team |
---|---|
2028 | Bahrain Victorious |
2027 | Bahrain Victorious |
2026 | Bahrain Victorious |
2025 | Team Visma | Lease a Bike |
2024 | Team Visma | Lease a Bike |
2023 | Jumbo - Visma |
2022 | Groupama - FDJ |
2021 | Groupama - FDJ |
2020 | CCC Team |
2019 | CCC Development Team |
2018 | Cube-Csomor MTB Team |
2017 | Cube-Csomor MTB Team |
2016 | Cube-Csomor MTB Team |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Het is maar de vraag of ie niet al een stukje over de top is.
Ik denk alleen dat hij prima bruikbaar is in de Tour en dat Visma dat ook moet inzien.
Bovendien heeft hij een leuke podcast, als sponsor is dat toch ook interessant.
En die podcast is zo nu en dan wel leuk maar doorgaans wat saai eerlijk gezegd. Bij mij staat deze achterin de rij van alle wieler podcasts. Kan me niet voorstellen dat deze echt heel veel geluisterd wordt.
Vind jij dat raar? Ik niet :-)
Daarna is het toch vooral tussen plek 15-25 in heuvelklassiekers en rittenkoersen, m.u.v. de OS. Ik denk dat dat het ook wel een beetje is voor Valter, goede knecht die in een Italiaanse semi-klassieker nog wel eens een top 10 kan rijden. Bahrein lijkt me een prima plek voor 'm.
Ik ben gewend omfiets wat mij in vertrouwen gedeeld wordt, dit niet aan de grote klok te hangen. Kennelijk werkt dat hier niet zo? Of is het meer een schrijfvorm van dat kennis gedeeld is?
Het enige waar die deadline waar je het over hebt voor is, is voor het officieël bekendmaken van de overstap én het daadwerkelijk overschrijven van de renner (binnen een lopend seizoen). Tot die tijd zijn dit soort berichten dus eigenlijk 'van horen zeggen', maar vaak blijken ze wel waar te zijn.
Denk ook dat de rek eruit is. Je haalt jonge gasten met doel om een bepaald maximum/optimum eruit te kunnen halen. Dat kan als bij Vingegaard een absolute kopman zijn, maar vaker stagneert het. Wanneer het stagneert kan de jonge renner nog steeds belangrijk zijn, maar dan moet die zich dienstbaar op willen stellen, zijn ambities bijstellen en bovenal betrouwbaar zijn op dat vlak. Of de renner moet een dusdanig hoog niveau halen (altijd erbij in voorfinale bv) dat het team niet aan nieuwe aanwas gaat denken voor jouw plekje. Dat laatste lijkt me bij Valter niet meer het geval. Zo iemand als Bouwman missen ze ook niet.
Wat ik alleen kan vaststellen is dat het hoge niveau er volgens mij onvoldoende was en de betrouwbaarheid ook wel eens te wensen over is gelaten.