ASO stuurde Nibali een brief over maatregelen Alpe d’Huez
foto: Cor Vos
woensdag 13 februari 2019 om 11:23

ASO stuurde Nibali een brief over maatregelen Alpe d’Huez

De organisatie van de Tour de France heeft na meer dan een half jaar persoonlijk gereageerd op de rechtszaak die is aangespannen door Vincenzo Nibali. Op 16 januari stuurde de ASO een brief naar Bahrain Merida over de veiligheidsmaatregelen op Alpe d’Huez. De brief is in handen van La Gazzetta dello Sport.

In de twaalfde etappe naar Alpe d’Huez kwam Nibali ten val na aanraking met een toeschouwer. De Italiaanse klimmer kon de wedstrijd niet voortzetten. In de tekst van de brief staat dat de ASO er alles aan doet dergelijke incidenten te voorkomen. Op 19 juli zouden er bijvoorbeeld veertig privébeveiligers ingezet zijn. “In 2018 hebben we enkele maatregelen genomen die waren voorgesteld door de UCI en in 2019 werken we samen met het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken om dit verder te versterken”, laat de Tourorganisatie weten.

Het kamp van Nibali waardeert de brief, net als de inspanningen rond veiligheid van wielrenners. Toch houden de woorden van de ASO Bahrain Merida niet tegen op weg naar een rechtszaak. De ploeg wil nog altijd een schadevergoeding. “Als het allemaal zo duidelijk was, dan hoefden we niet naar de rechter”, zegt advocaat Fausto Malucchi. “We hopen op een uitgebreid gesprek met de ASO, want wat ons betreft is het duidelijk wat ons overkomen is.”

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
13 februari 2019 12:09
edit redactie: titel is aangepast
13 februari 2019 12:35
Tourorganisatie:kijk nu eens met zijn allen sommige etappes terug en kom dan met mij tot de conclusie, dat de beveiliging aan alle kanten faalde. Natuurlijk kun je niet iedere kilometer beveiligen, maar dranghekken bij beklimmingen en meer agenten of beveiligers op populaire plekken moet toch lukken. Doe niet alsof alles in kannen en kruiken was, hoewel je een voorover gebogen toeschouwer met camera nooit kunt uitsluiten. Maar meer aandacht voor populaire gedeelten is een absolute vereiste. En de ploeg van Nibali is het natuurlijk alleen om geld te doen, maar dat poetst dat andere niet weg.
    13 februari 2019 15:19
    Ik denk dat het niet meteen over geld gaat, maar om het principe dat de schuldvraag bij de Tourorganisatie zou moeten liggen.

    En als dat een feit is, dan mag Nibali en co daar best voor gecompenseerd worden, want die hebben behoorlijk schade geleden.
13 februari 2019 13:03
40 is natuurlijk lang niet genoeg, de ASO weet ook wel dat het een gekkenhuis is op die bergen. De Giro doet het beter, veel meer hekken en beveiliging daar.
    13 februari 2019 13:22
    Er waren op de berg 485 gendarmes aanwezig, maar op de plek waar Nibali ten val zou komen was er aanvankelijk maar één. Het aldaar aanwezige publiek was echter zo opgewonden dat die diender assistentie verzocht. Het schijnt dat er zich slechts één andere gendarme bij hem meldde.
    13 februari 2019 15:47
    Bij de Giro staan er echt niet meer hekken. Ik denk eerder minder toeschouwers. Maar daar waar er wel veel toeschouwers stonden(in Israël)wel hield ik mijn hart vast.
    13 februari 2019 21:37
    Hekken zijn hier en daar noodzakelijk maar ook die waarborgen geen volledige veiligheid. In de laatste kilometers van Milaan- San Remo vorig jaar kon Nibali ternauwernood een uitgestoken telefoon ontwijken. En een jasje over het dranghek leggen kan ook nare gevolgen hebben.
13 februari 2019 13:10
Ja.. 40 is niks tegen al dat losgeslagen volk.
13 februari 2019 14:02
Echt zo'n onzinpiste dit. Net alsof je al het mogelijke 'gevaar' uit kan bannen met een degelijk plan van aanpak.
    13 februari 2019 16:26
    Veel kun je uitbannen, en dat is nou net hun werk
    13 februari 2019 20:44
    Onzinpiste, weer wat geleerd.
    Wat Sooike schreef is redelijk. Verder is uiteindelijk de ASO verantwoordelijk. Reden waarom Bahrain Merida volhoudt.

    Lijkt erop dat men meer met de wapenstok of elektrische prikker moet werken. Of zoals met WK Noorwegen, meer agenten die gelijk hard ingrijpen. Immers elke jaar komen er meer en meer idioten op die bergen die de meest rare fratsen uithalen. Renners worden er gek van en zijn soms gewoon bang omdat sommige slaan, spugen, bier en meer gooien maar vooral met stokken en vlaggen, zelfs fototoestel, een val kunnen veroorzaken. Dat is geen sport meer wanneer het zo erg wordt zoals dat nu vaak is. Onvoorstelbaar wat sommige renners et verduren krijgen. Zoals Merckx in het verleden en Froome heden. Maar ja, voor een schizofrene R,V, is dat dan weer normaal.
    13 februari 2019 21:24
    Je krijgt precies 1 kans om uit te leggen waarom ik volgens jou schizofreen ben.
    14 februari 2019 00:34
    Wanneer je zo verstandig bent om lieden van eenStockholm syndroom te betichten terwijl daar geen enkel causaal of welk verband dan ook voor is maar zelf continue spoken en samenzweringen ziet zoals bij Sky, Foome etc. dan ben je duidelijk erg geobsedeerd, wellicht compulsief of lijdt aan schizofrenie.
    \Verder maak jij niet uit of ik 1, 2, of geen "kansen" neem om dit toe te lichten.

    Wat je wel uitmaakt is dat je vrijwel altijd richting Sky, Froome etc. enigszins overdreven, soms hysterisch opmerkingen maakt. En allemaal op basis van het lijkt erop of vanuit onjuiste conclusies gebaseerd dus op niet volledige informatie of niet rekening houdend dat de regels voor iedereen gelijk zijn. Met dat verschil dat Sky voldoende geld heeft om in geval van Froome uitgebreid onderzoek te laten doen en daardoor aan te tonen dat insinuaties ongegrond waren. Voor elke andere renner had dat ook gewerkt op deze manier behalve dandat vele niet over de middelen beschikken om zo een duur onderzoek te laten verrichten. Dat is zuur maar de mogelijkheid heeft iedereen. Het geheel in ogenschouw nemen en dan een conclusie trekken is uiteraard wat moeilijker of vergt meer nuchterheid en daar ontbreekt het nogal vaak aan.. Huilen met de wolven in het bos heet dat geloof ik.
    14 februari 2019 07:48
    Oh, je gooit verschillende dingen vh gemak even bij elkaar.

    Even zeer als dat jij SKY geweldig vindt juich ik de dag dat het allemaal stopt met hen toe ja. Lijkt de meest gezonde instelling wanneer je gekidnapt bent als sport.
    14 februari 2019 22:55
    Tjonge jonge, lezen is een probleem nietwaar en als je geen inhoudelijk verweer hebt spui je aldus onzin.

    Ik ben geen SKY of Froome fan wat ik hier en daar al heb laten blijken.
    Ageer hier wel tegen getroebleerde hysterica die aannames, complotten etc. als feit en waarheid verkondigen.
    Zie vaak liever anderen winnen. Het normale supporteren voor de underdog ofwel diegene die in staat is de macht van een sterk blok aan te kunnen.
    Neemt niet weg dat ik Wout Poels een goede renner en vent vindt en graag zie winnen.
    Neemt niet weg dat men niet kan ontkennen dat Froome geen topper is en ook nog eens een aardige kerel. Geen tiran zoals Hinault.

    Het feit dat iemand neutraal, dus objectief tegen de zaken aankijkt en oordeelt op basis van feiten ipv aannames en complotten heeft juist niets van doen met syndromen en al zeker niet met Stockholm s. Dat u dat aanhaalt zegt veel in deze context over uw verstandelijke vermogens ofwel getroebleerd beeld vanwege uw gekleurde obsessie en dat valt meer volgers hier op.
    15 februari 2019 03:22
    De hele toon van je reacties is best wel om te kotsen Doorak. En het kan vast een stuk korter. Al het zinnige gaat verloren in een oerwoud van dedain en dooddoeners.
    15 februari 2019 09:07
    Doorak
    Ik lees z'n reacties anders met veel plezier. En hou het een beetje normaal.
    16 februari 2019 00:19
    kielabokki, moeite met lezen? Of wil u beweren dat Froome geen topper is.
    Zaak is, houdt het graag sportief , ook t.o.v. ploegen, sporters, tegenstanders waarmee vele moeite hebben zo blijkt, zoeken graag een vijandsbeeld bij de overmacht van Sky. Beetje pathetisch.

    Bovendien heb je er blijkbaar geen weet van dat ageer op RV omdat deze graag met Stockholm syndroom smijt terwijl er geen zinnig verband voor te bedenken is. Dat ten eerste maar mijnheer concipieert hardnekkig en wie de bal kaatst. Wellicht kent u dat begrip.
    Komt bij dat als je slechts "hysterisch" alsmaar zit te sticuleren op het klavier mbt verdachtmakingen, complotten, onjuiste beschuldigingen terwijl er geen bewijzen zijn. Immers anders was er een zaak geweest en een veroordeling hoewel dat mbt Sky nog komen kan ivm de testosteronpleisters. Mbt pufje Froome spelen er andere zaken die in de media slechts op enkele plaatsen op de juiste wijze zijn belicht maar schreeuwers willen daarvan niet weten en volgen liever de waan van de dag of vermeende afgunst sentiment. Dat wat gemakkelijker is als verder kijken en vooral nadenken dan je neus lang is.

    Klaarblijkelijk bent u ook van de kant waar men spoken ziet achter elke boom en wilt dat graag zo houden hoewel de feiten die spoken niet bevestigen tot heden. Een nuchtere constatering zou u ook goed doen.
    Hoewel, . . . in de rechtszaal wanneer de edelachtbare u vraagt maar mijnheer Kielabokki, het was u toch die het pistool vast had. Dus hebt u ook geschoten.
    Hoppa de bak in terwijl u slechts alleen later binnenkwam en dat pistool hebt opgeraapt. Maar in uw gedachtegang gaat u dan terecht de bajes in.

    Overigens is de uitdrukking , zum kotzen, dat leer je nl. ook in het peloton.
13 februari 2019 14:53
Ze doen er alles aan, en ondanks dat gebeurt het.... En toch gaat de Tour ongetwijfeld terug naar Alpe d'Huez.
Dus daaruit volgend vindt de ASO het blijkbaar een acceptabel verlies als er per Tour één potentiële eindwinnaar van zijn fiets wordt gemept?
13 februari 2019 15:47
Een verbod om dagen van te voren op de berg te gaan kamperen en op de dag zelf het aantal mensen dat naar boven wil doseren / beperken. Dat, samen met dranghekken is de enige manier om het beheersbaar te houden.
    13 februari 2019 20:51
    Dat is werkelijk nog niet zo'n slecht idee, evenals dat van Mr108 hieronder.

    Het scheelt al veel wanneer je op die manier eea uitbant. Maar bij de TT Assen moet men ook betalen en sprong vroeger niemand na de vlag de baan op terwijl er nog coureurs in de laatste ronde waren en doet men nu toch ook. Ofwel de rotte appels die dan nog op de berg zijn ook direct aanpakken, 150 euro boete met achter hek of touw vandaan komen. Wapenstok gebruiken etc om duidelijk te maken dat het menens is.
    13 februari 2019 21:22
    Ja, laten we het gezellig maken met wapenstokken en tasers omdat er zo nu en dan eens een ongelukje gebeurt. Echt een enorm overdreven probleem is dit en soms de aangedragen 'oplossing' nog hysterischer.
    14 februari 2019 00:39
    Weinig hysterisch aan behalve dat u nu mijn woorden richting u overneemt als verdediging wat erop duidt dat u niet meer in huis heeft.

    Het blijkt dat tot heden de maatregelen niet helpen en het zo niet echt verder kan.
    Al diegene aan de kant die zich aan de regels houden krijgen niet te maken met maatregelen van welke aard dan ook. Behalve de onverbeterlijke raddraaiers en wie niet wil luisteren moet dan maar voelen. Oppakken en boete van 500 euro geven dan, Als u denkt dat dit ook helpt. Maakt niet uit, gaat erom dat er grenzen zijn, heeft u kennelijk nogal al moeite mee.
13 februari 2019 16:41
Gewoon betalen om op de berg te mogen staan. Heb je én controle over het aantal mensen op de berg én creëer je een meer duurzame inkomstenbron dan de volledige afhankelijkheid van sponsoring.
    13 februari 2019 21:38
    Illusie te denken dat entreegelden ploegen minder afhankelijk zullen maken van sponsors. Valt op een bierviltje uit te rekenen.
    13 februari 2019 21:59
    Het probleem is dat betaling voor het wielrennen op lange termijn schadelijk is. En bovendien denk ik niet eens dat het steek houdt, want het is en blijft de openbare weg.

Reacties zijn gesloten.