Arnaud Démare: “Het is een grote teleurstelling dat ik de Tour niet zal rijden”

woensdag 12 januari 2022 om 13:15
Arnaud Démare: “Het is een grote teleurstelling dat ik de Tour niet zal rijden”

foto: Cor Vos

Arnaud Démare kende een teleurstellend 2021. Dit heeft gevolgen voor zijn positie in de ploeg: de Fransman wordt door Groupama-FDJ niet opgesteld in de Tour de France. Een grote teleurstelling, laat de sprinter weten tijdens de persconferentie van het team.

“Het is natuurlijk een grote teleurstelling voor me dat ik dit jaar de Tour de France zal rijden. Het is niet omdat het vorig jaar niet lukte, dat het nu automatisch weer mis zou lopen. Je moet niet vergeten dat ik in het verleden al twee Touretappes heb gepakt”, begint de 30-jarige renner. “Maar het is de keuze van het team. Het zijn de belangen van de ploeg die we nu nastreven, niet langer alleen mijn eigen doelen. Omdat dit voor het team het beste is, accepteer ik het.”

Hoewel Démare het afgelopen seizoen niet als dramatisch wil beschrijven, erkent hij dat het allemaal niet zo liep als hij gehoopt had. Daarom wil hij dit jaar dingen rechtzetten. “Er zijn jaren dat je harde werk niet beloond wordt. Dat is ontmoedigend. Maar het winnen van Parijs-Tour in het najaar heeft me echt goed gedaan en met het besef in mijn achterhoofd dat de resultaten uiteindelijk toch komen, heb ik een goede winter gedraaid. Bijgevolg heb ik mezelf ook dit jaar weer grote doelen gesteld.”

Komend seizoen zal Démare zich vooral richten op de Giro d’Italia, waar hij in 2020 vier keer raak wist te schieten en het puntenklassement won. In aanloop hier naartoe rijdt hij de Tour de Oman , de UAE Tour, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo, het monument dat hij in 2016 wist te winnen. Later in het jaar staan de Franse titelstrijd en het wereldkampioenschap in Australië met rood aangekruist.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Jean Dumas 12 januari 2022 om 13:18

Vreemd, zo’n goed naseizoen, en Frankrijk zit al niet breed in z’n favorieten.

Alfons Haavers 12 januari 2022 om 13:47

Vind dat je Démare gewoon ook naar de Tour kan meenemen met 1 of 2 mannetjes voor in de sprint. Gaudu, Pinot en Storer kan je min of meer hun eigen ding laten doen, die hebben geen heel team in steun nodig.

Michelangelo 12 januari 2022 om 13:47

Demare heeft natuurlijk ook 1 of 2 mannetjes nodig in de ondersteuning. Misschien maken ze andere keuzes. Dus niet gaan voor een sprinter die afgelopen jaar teleurgesteld heeft, maar de kans wagen in de ontsnappingen.
Al had ik graag het duel gezien met alle topsprinters in de TdF…

Posterix 12 januari 2022 om 13:52

Alleen al voor die kop van hem als hij staat te glunderen na een overwinning, zie ik hem graag in iedere wedstrijd terug. En natuurlijk met Ramon als loods… jammer jammer jammer

Binda 12 januari 2022 om 14:00

Goed nieuws voor de etappe-aspiraties van Jakobsen!

Edwin Jansen 12 januari 2022 om 14:10

Ik had eigenlijk verwacht dat Arnaud zou verkassen naar een ander Frans team dat gegarandeerd de Tour rijdt. Snap niet helemaal hoe hij met Gaudu en Pinot in de ploeg nou exact verwacht dat hij altijd de Tour rijdt.

lo squalo dello Stretto 12 januari 2022 om 14:11

Het is toch niet dat Pinot en Gaudu een heel team nodig hebben voor hun top-3/5 ambitie? Jumbo-Visma, Ineos & UAE gaan het gewicht toch sowieso moeten dragen. Had perfect Démare met 3 man kunnen meenemen + Pinot/Gaudu en 2 knechten bergop. Of Pinot of Gaudu naar de Giro sturen waar het parcours hen beter ligt.

John Bidon 12 januari 2022 om 14:18

Of misschien dat FDJ geen zin meer heeft om de ballen uit de broek te rijden voor een 2de rangs sprinter die zelfs een bejaarde Cavendish niet kon verslaan.

Shinzawai 12 januari 2022 om 14:20

Misschien hebben ze geen zin om kansloos mee te rijden in de Giro. Démare is in die ronde vrij succesvol geweest, terwijl etappezeges in de Tour niet voor de hand liggen.

Romāns Vainšteins 12 januari 2022 om 14:18

Intuïtief voel ik een beetje aan dat kennelijk Pinot en Démare elkaar niet helemaal liggen en daarom voor de split gekozen wordt. Want inderdaad is een afvaardiging van Frankrijks beste naar Frankrijk een stuk logischer.

hjjanssen1973 12 januari 2022 om 15:04

Wat gaat zijn ploegmaat Valter in de Giro doen, die in Hongarije begint, zijn thuisland?

RTankink 12 januari 2022 om 15:24

Met deze reactie ergens wel opmerkelijk dat Démare naar de Giro gaat en Pinot naar de Tour. Démare wil dus kennelijk naar de Tour, en kwam Pinot niet recentelijk in het nieuws met de uitspraak dat de roze trui zijn droom/doelstelling was? Ik snap dat een ploegleiding vooral kijkt naar wat voor het team het beste is, maar gezien individuele wensen van de renners had een andere keuze zeker gemaakt kunnen worden. In de Giro had ik hem ook kansrijker geacht dan in een Tour met meer tijdritkilometers en Slovenen.

vincenzo 12 januari 2022 om 17:29

Inderdaad vreemd dat beide renners niet naar hun favoriete ronde mogen van de ploegleiding