Arnaud De Lie laat Lotto Soudal vieren in Schaal Sels
foto: Cor Vos
zondag 21 augustus 2022 om 17:15

Arnaud De Lie laat Lotto Soudal vieren in Schaal Sels

Arnaud De Lie heeft de Schaal Sels Merksem gewonnen. De Belgische renner klopte Chris Lawless en Kenneth van Rooy in de Belgische eendagswedstrijd. Voor revelatie De Lie is het al de achtste overwinning van het seizoen.

De Schaal Sels is een speciale koers. De eendagskoers is 115 kilometer lang, maar bestaat enkel en alleen uit lokale rondjes. Er moesten lokale rondjes van 11,8 kilometer in en rond het Antwerpse district Merksem gereden worden. Het rondje kende amper noemenswaardige hindernissen.

Al snel na kilometer 0 ontstond er een ontsnapping met daarin Joren Bloem (ABLOC CT), Zak Coleman (VolkerWessels), Stijn Siemons (Geofco-Doltcini Material Velo.com) en Maarten Verheyen (EvoPro Racing). Het viertal kreeg echter nooit een grote voorsprong. Op de lokale rondjes bleef het peloton altijd dicht bij de vier vluchters. Op 75 kilometer van de streep werden ze al weer bijgehaald.

Nieuwe vlucht probeert het
Robin Carpenter (Human Powered Health), Aaron Gate (Bolton Equities Black Spoke) en Timo de Jong (VolkerWessels) besloten vervolgens om het een keer te proberen. Het drietal kreeg iets meer voorsprong van het peloton, waar het initiatief van de mannen van Lotto Soudal kwam. Met nog vijftien kilometer op de teller hadden de drie vluchters nog maar een voorsprong van vijftien seconden.

Het werd met andere woorden al snel duidelijk dat er ging gesprint worden om de zege in Antwerpen. In die sprint was Arnaud De Lie de snelste. De jonge Belg klopte Chris Lawless (TotalEnergies) en Kenneth van Rooy (Sport Vlaanderen-Baloise).

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
16 Reacties
Sorteer op:
21 augustus 2022 17:32
De ‘Johan Museeuw Classic’ in Merksem?
21 augustus 2022 18:09
10×11,8 is bij mij 118... Ten keer 11,8 ook.
21 augustus 2022 18:31
114 km, was dit een criterium..?
    21 augustus 2022 22:44
    Dan zou het rondje korter moeten zijn. Meer een kermiskoers.
21 augustus 2022 18:34
Ongelooflijk voor een rondje om de kerk en 115 km krijg je 125 punten. Het is natuurlijk een overwinning maar dit zijn toch geen wedstrijden voor WT ploegen. Zelfs in België was er volgens mij geen belangstelling om het uit te zenden. Dat zegt toch wel genoeg
    21 augustus 2022 20:02
    @harryohan71, we kennen ondertussen wel je mening over lotto en belgie. Je hebt gelijk, alles wat lotto rijdt of wint is kak, België is stom, laat je ons nu met rust nu we je 100% gelijk geven. Je subjectief negativisme begint wat storend te worden voor normale sportliefhebbers.
    21 augustus 2022 20:26
    @ken dcq mischien heeft harryohan71 iets tegen lotto/belgie, dat weet ik niet. Maar hij heeft natuurlijk wel gelijk. Dit heeft niets met het wielrennen in de World Tour te maken. Waarom tellen voor een Wt ticket niet ook alleen resultaten uit de WT mee? Dat zou toch veel eerlijker zijn. Overigens is Movistar deze week op Lotto uit gelopen ipv dat Lotto is ingelopen (procyclingstats heeft sinds kort een realtime stand).
    21 augustus 2022 22:53
    Schaal Sels heeft een heel lange geschiedenis. Het was een paar jaar een fantastische koers, toen hij deels over onverharde wegen ging. Met o.a. een schitterende overwinning voor Taco van der Hoorn. Maar de organisatie heeft er bewust voor gekozen om terug te keren naar de traditionele opzet van een kermiskoers en het concept van een race met onverharde stukken onder te brengen in een nieuwe wedstrijd, de Antwerp Port Epic.

    Het zou wellicht voor de hand hebben gelegen als dat met een stapje terug naar 1.2 gepaard zou zijn gegaan, maar blijkbaar heeft men de 1.1 classificatie behouden. Wellicht om toch nog wat mooie namen aan de start te kunnen krijgen. Als ze aan de eisen voldoen en het vereiste bedrag aan de UCI betalen, dan zij het zo. De classificatie zegt verder niets over de aantrekkelijkheid of zwaarte van de koers, anders zou Milaan San Remo al lang zijn teruggezet naar 1.2.
    22 augustus 2022 08:45
    Prima nuance Oblomov… dat helpt.
21 augustus 2022 18:38
Waardeloze koers gewonnen door groot talent in waardeloze ploeg
    21 augustus 2022 20:30
    @ken dcq volgens mij geeft de organisatie mij ook gelijk aangezien ze volgend jaar kiezen voor een nationaal kalender. Ik zeg niets negatiefs over Lotto Soudal hier of over België. Dit is hoe jullie het interpreteren. Ik verbaas me alleen dat zo'n wedstrijd op de UCI kalender kan. Ik had exact hetzelfde gezegd als deze wedstrijd in Nederland was gehouden.
21 augustus 2022 20:14
Lekker negatief doen ...... is dat het nieuwe normaal? (Ook elders op de site te bewonderen).
    22 augustus 2022 14:27
    Het valt op dat de gratuite negatievelingen meestal hun wielergeschiedenis niet kennen. Niet weten wat de Schaal Sels is, niet weten dat lotto de oudste WT ploeg is, etc