Arnaud De Lie: “Het is niet Lotto dat niet wil dat ik naar het WK ga, ik ben het zelf”
foto: Cor Vos
woensdag 24 augustus 2022 om 08:28

Arnaud De Lie: “Het is niet Lotto dat niet wil dat ik naar het WK ga, ik ben het zelf”

Dinsdag berichtte Het Laatste Nieuws dat Arnaud De Lie en Victor Campenaerts door hun ploeg Lotto Soudal tegengehouden worden om het WK in Wollongong te betwisten. Nu reageren de twee coureurs daarop in diezelfde Belgische krant. “Ik denk dat jullie het niet goed begrepen hebben”, zegt De Lie.

“Het is niet Lotto dat niet wil dat ik naar het WK ga, ik ben het zelf”, vervolgt de 20-jarige seizoensrevelatie. “Oké, in het begin van het seizoen was dat beloften-WK een doel, maar ik wil in de WorldTour blijven. Ga ik naar Australië, dan mis ik vier koersen in eigen land.” En in die koersen in eigen land scoort De Lie goed, zoals dinsdag nog bleek. Hij schreef toen de Egmont Cycling Race op zijn naam.

Indien De Lie naar Australië af zou reizen, dan zou hij meedoen aan de wegrit voor beloften. Bondscoach Sven Vanthourenhout was bereid om een team rond hem te bouwen. “Een wereldtitel is natuurlijk mooi, maar mocht ik winnen, dan zou ik die trui toch nooit kunnen tonen”, aldus De Lie. “Voor mij is dat dus geen extra. Het is beter om een echte belofte mee te nemen. Ik ben dus helemaal niet boos om deze beslissing. Er komen nog WK’s genoeg. In mijn hoofd ben ik prof, en de ploeg heeft mij nu nodig.”

Campenaerts: “We willen heel graag in de WorldTour blijven”
Campenaerts staat er hetzelfde in als De Lie. “Eerst en vooral: het is altijd een eer om voor de bond te rijden. Natuurlijk zou ik graag meegaan naar het WK, maar België kent een weelde aan goede coureurs: er zijn veel renners die mijn plaats kunnen innemen in de WK-selectie, maar omgekeerd zijn er weinig coureurs die in mijn plaats punten kunnen pakken bij Lotto Soudal.”

De 30-jarige renner heeft dan ook geen moeite met de gemaakte keuzes. “Het is zo overlegd en de reden is duidelijk. Mocht het WK niet in Australië worden gereden, dan was er geen probleem. Maar nu ben je zolang weg terwijl er in België allemaal mooie koersen zijn waar er naast punten ook mooie overwinningen te pakken zijn. We willen heel graag in de WorldTour blijven. Lukt dat, dan zitten we drie jaar op ons gemak. Dan kan ik weer zonder zorgen deel uitmaken van de Belgische selecties.”

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
24 augustus 2022 08:40
Met Arnaud weet je alleen nooit of hij de waarheid spreekt, ze noemen hem niet voor niets "the lie".
    24 augustus 2022 09:25
    The lie ar naud?
    24 augustus 2022 13:12
    The lie, ar naud the lie. That's the question.

    'Bond, James Bond' rolt er toch beter uit, hoor. :)

    (Dit is trouwens maar om te lachen. De Lie is een topgast.)
    24 augustus 2022 14:53
    Wat een zielige opmerking van een zielige zieligaard...
De promotie/degradatie regeling is in principe een goed systeem om teams ook wakker te houden. Maar als renners de voorkeur geven aan veredelde kermiskoersen ipv een WK of wanneer teams hun sterkere renners liever in deze genoemde kermiskoersen opstellen dan in echte grote wedstrijden dan is er iets mis met dat systeem.

IK begrijp dat het moeilijk is om voor de lagere wedstrijden nog minder punten te gaan geven omdat proteams dan nooit genoeg punten kunnen halen om de mindere worldtourteams uit te dagen. Maar misschien is het een idee dat voor worldtourteams geldt dat alleen een beperkt aantal van de gescoorde punten op het lagere niveau meetellen. Bijvoorbeeld een percentage van hun totaal behaalde punten.

Als rekenvoorbeeld neem ik nu even 20% maar dat percentage moet dan op een goede manier vastgesteld worden.

Een ploeg haalt 4000 WT punten en 1000 overige uci punten Het team heeft dan 5000 punten

Een ploeg haalt 5000 WT punten en 1000 overige uci punten Het team heeft dan 6000 punten

Een ploeg haalt 4000 WT punten en 2000 overige uci punten Het team heeft dan 5000 punten. Er gaan 1000 overige punten verloren.

Op die manier loont het niet meer om je beste renners altijd in lagere wedstrijden op te stellen voor een WTteam. Zoals gezegd deze regel geldt niet voor Proteams voor hen tellen alle punten die ze halen ongeacht het niveau.
    24 augustus 2022 10:42
    Een belangrijke factor hier is dat het WK in Australië plaatsvindt en zo een hele hap uit het najaar opeist. Bij Lotto ligt de nadruk nu op de puntjes, maar je kan er van op aan dat er nog een hele rits renners die verplaatsing niet gaan maken, om allerlei redenen. Was er qua parcours een gelijkaardig WK in Europa, dan zou de startlijst er heel anders gaan uitzien.
    24 augustus 2022 13:30
    Ik ben hoe dan ook geen onverdeeld voorstander van dat hele promotie-degradatiesysteem. Vroeg of laat leidt het tot onoverkomelijke belangenconflicten. Stel nu dat BEX de komende maand nauwelijks punten pakt en weer in de gevarenzone komt, en dat het WK zo uitdraait dat de Australische ploeg moet kiezen tussen Matthews en Ewan, is de eerste dan bereid om zijn landgenoot ten koste van zichzelf en zijn eigen UCI-score aan de overwinning te helpen? Zal hij dat mogen van zijn ploeg?

    Geen idee of ze allebei het WK zullen rijden, maar met dit systeem krijg je hoe dan ook te maken met vervelende catch-22's waartegenover het WK CX van 2000 klein bier is. Is het niet dit jaar, dan beslist wel een andere keer. Wie weet, zelfs in seizoenen zonder degradatie, als het systeem eenmaal ingeburgerd is geraakt en de ploegen wat gevoeliger worden voor alle mechanismen, machinaties en gevaren. Je weet maar nooit dat je eigen ploeg in het volgende degradatieseizoen zal moeten vechten om een plekje in de WT tegen de ploeg van een landgenoot. Wil je het dan wel riskeren om die landgenoot nu naar de WK-titel te loodsen? Zijn de ploegen dan nog bereid hun renners naar een WK te sturen om te knechten voor een kopman wiens ploeg met hen zou kunnen strijden om het behoud?

    Edit: Zo, nu ga ik me toch afvragen hoe kort het lijntje is tussen Australische ploeg BEX en de Australische bondscoach.
24 augustus 2022 08:36
"Ik ben dus helemaal niet boos om deze beslissing" suggereert voor mij toch dat het op zijn minst niet alleen zijn eigen keuze is geweest.
    24 augustus 2022 08:43
    Precies. Daaruit blijkt dat het besluit van de ploeg is geweest. Ik moet zeggen dat De Lie daarover netjes communiceert.
    24 augustus 2022 08:46
    Of hij wil zeggen dat het bericht dat hij boos is, niet klopt...
    24 augustus 2022 10:37
    Wat Quincy zegt. Ook niet vergeten dat De Lie degelijk maar niet perfect Nederlands praat en dat HLN graag een woordje zal verdraaien om niet volledig gezichtsverlies te lijden na het artikel van gisteren.
    24 augustus 2022 10:51
    Ah ja Quincy, zo kan hij het natuurlijk ook bedoeld hebben.
    Die invalshoek had ik nog niet bedacht, bedankt!
    24 augustus 2022 11:02
    Het is ook niet helemaal zijn eigen keuze. Hij wordt hiertoe enigszins gedwongen door de situatie (Lotto staat op punt van degraderen), niet (per se) door de ploeg. Zo lees ik het tenminste.
    24 augustus 2022 11:37
    k*tkrant! K*TKRANT! hahaaa

    De Lie laat zich niets in de mond leggen. Staat een goeie kop op.
    24 augustus 2022 11:44
    @ssj, daarom moeten we ook gewoon fan zijn van Arnaud. Als nieuwkomer en neoprof die nog niets te moeten heeft qua resultaten, toch eigen doelen laten schieten om voor het collectief te gaan. Ego's en opportunisten zijn er in de wereld met hopen, dan is een team player af en toe wel een verademing voor de sport :-)

    En lotto moet zich ook gewoon redden, die zijn te belangrijk voor het Belgische wielrennen. Want ok ze scoren nu wat minder, maar het is geen samenraapsel of een speeltje van een miljardair die eens zijn zin over is ermee stopt, en je hebt in een sport ook ploegen nodig die continuïteit en zekerheid brengen. En ze hebben veel instroom van hun jeugd en ze doen al tijden aan vrouwenwielrennen.
    24 augustus 2022 11:52
    Eens. Ik ben fan van hem. Mooi uithangbord voor Lotto.
24 augustus 2022 08:36
Correctie Victor: je bent 2 jaar op je gemak. Het 3e jaar zal het allicht weer punten verzamelen zijn.
    24 augustus 2022 08:45
    En waarom? Hun dip nu is de uitzondering in hun geschiedenis
    24 augustus 2022 08:50
    Omdat ze gepasseerd zijn door een aantal teams. En omdat De Lie geen vrede gaat blijven nemen met elk jaar B-koersjes rijden. Als hij volgend jaar een volwaardig WT-programma gaat rijden, gaat hij automatisch minder punten scoren.
    24 augustus 2022 10:30
    Dat zijn geen argumenten. Lotto kan zich herstellen, zoals jumbo zich ook ooit herstelde rond 2015. De jonkies groeien en gaan hun plaats innemen. Caleb komt terug op niveau. En vooral: De Lie is nog maar 20 he, logisch dat hij nu de B-koersen rijdt, het is de opstart en ocharme zijn eerste profjaar! Logisch dat hij een volwassener programma krijgt in de komende jaren. Vreemde voor-onderstellingen hoor.
    24 augustus 2022 14:56
    Ja inderdaad, De Lie heeft uiteraard alle recht om B-koersen te rijden. Echter staat hij nu in de top-10 qua puntenscoorders wereldwijd dit jaar. Dat is niet representatief voor zijn niveau, ook niet voor dat van de komende seizoenen. Dus als hij de komende jaren wat meer WT-koersen gaat rijden komt er onvermijdelijk een drop in punten. En Jumbo herstelde zich met een toenemend budget, dat zie ik bij Lotto niet gebeuren. De nationale loterij wil / moet eerste naamsponsor blijven & die gaan hun budget niet verhogen. Dan laat je weinig ruimte vrij.
24 augustus 2022 11:08
Wel grappig dat een paar maanden geleden in alle interviews met Lotto renners er nooit sprake was van dat de puntjes belangrijk waren - we rijden voor de overwinningen was toen het motto.

En nu plots zijn de punten dan toch belangrijk en willen we in de Worldtour blijven!
    Tja naar het seizoen vordert en de situatie ook anders is dan in het begin van het jaar, is het logisch dat bepaalde zaken bijgesteld worden.
24 augustus 2022 11:16
Sowieso ziet het er nog lang niet goed uit. Movistar rijdt elke dag in de vuelta, en met Valverde en Mas gaan er dikke punten gescoord worden de komende weken. Daar komen ze nooit nog aan. Samsic, Cofidis, Bikeexchange, EF ... Deze lopen veel meer risico lijkt me om nog 'gepakt' te worden. Wat de impact is van de vervroegde instap van Dylan Teuns bij Israël is me niet duidelijk.

Reacties zijn gesloten.