Armstrong over dopingverleden: “Deden wat we moesten doen om te winnen”

vrijdag 24 mei 2019 om 11:59

Lance Armstrong - foto: Cor Vos (archief)

In 2013 gaf Lance Armstrong bij Oprah Winfrey toe gedurende zijn wielercarrière doping te hebben gebruikt. Destijds zei hij dat het hem speet hoe hij zich had opgesteld in zijn dopingzaak, maar inmiddels ziet hij dit anders. De Texaan is nu vooral dankbaar voor de lessen die hij heeft geleerd. Dit blijkt uit een interview met NBC Sports, dat volgende week zal worden uitgezonden. 


“Ik wist dat er messen zouden worden gebruikt in het gevecht, niet alleen vuisten”, blikt Armstrong terug op de begindagen van zijn nog altijd veelbesproken wielerloopbaan. “Ik had ook messen bij me, maar op een dag komen mensen met geweren aan. Dat is het moment waarop je zegt: of ik vlieg nu terug naar Texas niet wetende wat te doen óf je loopt naar de wapenwinkel. Ik wilde nog niet naar huis, dus ik ging naar de wapenwinkel”, legt de intussen 47-jarige Armstrong uit in het gesprek.

“Ik wil mezelf geen excuses voorhouden dat iedereen het deed of dat we zonder nooit hadden kunnen winnen. Dat is allemaal waar, maar uiteindelijk ben ik degene die de beslissing heeft genomen om te doen wat ik heb gedaan. Ik wilde niet naar huis. We deden wat we moesten doen om te winnen”, vervolgt hij. “Legaal was het niet, maar ik zou niets anders doen; ook al verlies je er veel geld mee en ga je van hero naar zero gaan.”

“Het was een fout die tot veel andere fouten leidde en uiteindelijk tot de grootste onthulling in de sportgeschiedenis, maar ik heb er veel van geleerd”, zegt de Texaan. “Natuurlijk had ik gewild dat het allemaal niet gebeurd was, maar dat is een ander verhaal. Ik had mijn lesje niet geleerd als ik me niet gedroeg zoals ik me heb gedragen. Als ik doping had gebruikt zonder iets te vertellen, was dit allemaal niet gebeurd. Maar ik smeekte ze om achter me aan te komen. Ik was een gemakkelijk doelwit.`

Armstrong moest na zijn bekentenis zijn zeven Tourzeges inleveren, en daarnaast werd hij na zijn bekentenis aanvankelijk aangeklaagd door de Amerikaanse regering. Ruim een jaar geleden ontliep hij een rechtszaak door een miljoenenschikking.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Guushovd 24 mei 2019 om 12:04

Ik heb altijd minder problemen gehad met het doping gebruik zelf, als met de enorme arrogantie en soms zelfs agressieve houding die hij erbij had. En dat komt ook in deze reactie weer terug.

Olly 24 mei 2019 om 12:13

helemaal mee eens. De hele generatie zat tot aan de kruin vol (op een enkeling na) Wat LA echter deed om te maskeren was, zijn ploeg en pelotongenoten terroriseren met maffia achtige praktijken en dat is als sporter onvergeeflijk. Deze man heeft heel wat mensen het plezier in wielrennen ontnomen door zijn gedrag en niet door het nemen van doping. De drang om te winnen en geld bijeen te harken, waardoor hij doping nam, was wel de aanzet tot zijn gedrag.

KnightBiker 24 mei 2019 om 12:50

+1 – maar zijn reactie geeft wel aan dat hij zich ervan bewust is, dat hij zo werkt en functioneert. De aard van het beestje is niet echt veranderd maar hij plaatst zichzelf niet meer in die positie dat hij de fout in gaat.
(ook op zijn podcast is het nog steeds een arrogante maar hij gaat wel regelmatig door het stof en het is wel leuk om naar te luisteren)

Zonder zijn arrogantie was hij weggekomen met het inleveren van 2 van de 7 tour de Frances. Maar wat ook meespeelt is dat hij ook zijn hele team heeft aangezet tot doping gebruik, hij was meer dan alleen een gebruiker, maar ook organisator, facilitator en misschien ook wel dealer.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:14

Helemaal eens over die aggressie.

nietram 24 mei 2019 om 12:05

Snap nog steeds niet goed waarom die Tourzeges hem zijn afgepakt, of waarom ze niet aan andere renners zijn toegekend.

robert-jan 24 mei 2019 om 12:10

Waar ik toch altijd ondanks zijn dopingverleden diep respect heb gehad voor deze man wordt dat door dit soort statements wel steeds minder. Echter is dit een vertaling van een interview wat nog uitgebracht moet worden. Gezien hier wel vaker iets aangedikt wordt ga ik eerst dit interview zelf eens kijken voor dat ik hier een hard oordeel in vel.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:16

Waarom respect voor de man? Voor prestaties kan me voorstellen, maar voor de man persoonlijk?

Romāns Vainšteins 24 mei 2019 om 12:11

Armstrong was gewoon de beste en met name slimste in een tijd dat renners ’s nachts een alarmklokje zetten om hun aderen niet dicht te laten slippen.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:17

Of was z’n dokter, z’n dealer bruyneel en z’n maatjes bij de uci wat de doorslag gaf?

Scibby 24 mei 2019 om 12:14

Wat heeft hij er van geleerd? Hoe je er wel mee weg kan komen?
Het is toch nooit een excuus om te zeggen; ja maar zij doen het ook!

robert-jan 24 mei 2019 om 12:15

Opzich is dat een prima excuus maar je moet dan niet janken als je beiden aangepakt wordt.

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:18

Alsof hij zonder zijn misdaden niks geleerd had. Andere dingen, maar vast ook nuttige levenservaring

kielabokki 24 mei 2019 om 12:25

Psychopatenpraat.

leor 16 24 mei 2019 om 16:27

+1

west 24 mei 2019 om 12:28

Vind dit niet echt een betere instelling…
Wat voor een laml*l ben je als je winnen of niet winnen in een sport vergelijkt met iemand die een geweer tegen je kop houdt.

reusjen 24 mei 2019 om 17:56

Dat zegt hij niet. De wapens worden gebruikt als metafoor voor de steeds zwaarder wordende middelen waar tegen gestreden moest worden.

west 24 mei 2019 om 21:10

Ergo, zij brachten een gun naar een knifefight. Dan kan je je laten neerknallen (verliezen), of je wordt door hunnie “gedwongen” om je ook te bewapenen.

henk van ingrid 24 mei 2019 om 12:42

Wat is het toch een ongelooflijke eikel

KnightBiker 24 mei 2019 om 13:16

Ben het eens met de meeste conclusies hier, maar: destijds wist men eigenlijk ook wel hoe de vork in de steel zat, maar Armstrong verkocht, bracht wielrennen naar de USA en was zodanig belangrijk voor het wielrennen dat hij zich toendertijd waarschijnlijk onaantastbaar waande: Amstrong verkocht en bracht miljoenen in het laatje voor Oakly, Trek, Giro en kanker onderzoek

Mwielerfan 24 mei 2019 om 14:19

En voor smeets?

dikkechaap 24 mei 2019 om 14:55

Om in zijn metaforen mee te gaan:

1. Als iemand anders een pistool gebruikt, geeft dat jou dan het recht om een machinegeweer te gebruiken?
2. Als je een pistool gebruikt en iemand zegt vervolgens dat jij een pistool gebruikt, heb je dan het recht om zijn carriere kapot te maken?

Voor de rest neem ik het hem niet bijzonder kwalijk dat hij in die tijd doping gebruikte, maar zijn gedrag eromheen is zeer laakbaar.

reusjen 24 mei 2019 om 17:58

Het gaat niet om het recht hebben. Het gaat erom dat als iemand een pistool heeft en je wilt diegene effectief bestrijden dat het dan zinloos is om met een honkbalknuppel aan te komen.

speedline 24 mei 2019 om 16:47

Pffff lache die negatieve reacties.
Ik was absoluut geen fan van armstrong en was altijd voor zijn tegenstander.
Maar ik heb totaal geen moeite met zijn verleden want ze deden het allemaal.
Hij heeft in mijn ogen terecht 7x de dopetour gewonnen.

Titaantje 24 mei 2019 om 18:23

Ik wil niet zeggen dat ik het mocht doen omdat anderen ook gebruikten…. maar ik zeg het lekker wel.