Armpje drukken in de winter: heeft Vingegaard, Pogacar of Roglic de sterkste ploeg voor de Tour 2024?
foto's: Visma | Lease a Bike, UAE Emirates en BORA-hansgrohe
woensdag 10 januari 2024 om 17:33

Armpje drukken in de winter: heeft Vingegaard, Pogacar of Roglic de sterkste ploeg voor de Tour 2024?

De Tour de France werpt al in de tweede week van januari zijn schaduw vooruit. Nu BORA-hansgrohe haar selectie rond kopman Primož Roglič heeft gepresenteerd, is van de drie grootste topfavorieten bekend met welke ondersteuning zij naar de Ronde van Frankrijk trekken. Is Jonas Vingegaard het best omringd door Visma | Lease a Bike? Is dat Tadej Pogačar met UAE Emirates? Of is dat Roglič?

Na twee opeenvolgende overwinningen van Jonas Vingegaard en Jumbo-Visma is het nu aan de concurrentie om een plan te smeden tegen de Nederlandse ploeg. Het devies lijkt te zijn om ‘op volle oorlogssterkte’ naar het Grand Départ te trekken. UAE Emirates presenteerde op 18 december al haar Tourploeg en Visma | Lease a Bike volgde drie dagen later.

BORA-hansgrohe is de volgende ploeg die acht namen op de voorlopige lijst heeft gezet. Met Roglič als uitgesproken kopman en onder meer Aleksandr Vlasov en Girowinnaar Jai Hindley in steun, zal de Sloveen goed omringd zijn tijdens de Ronde van Frankrijk. Soudal Quick-Step rekent op Remco Evenepoel en Mikel Landa, maar dat team heeft nog geen achttal gepresenteerd voor de Tour.

De vraag is nu: welke ploeg heeft – met de kennis van nu – de sterkste selectie op papier staan voor de Tour 2024? Laat het weten in de poll hieronder. Een goede kanttekening: het gaat wel om voorlopige selecties, want de laatste jaren is aangetoond dat er altijd nog enkele wijzigingen plaatsvinden in aanloop naar de Tour.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
52 Reacties
10-01-2024 17:56
Vooropgesteld: de kans dat géén 3 deze selecties 1 op 1 degenen zijn die straks aan de start staan is vele malen groter dan van wellus. Er gaat weer van alles gebeuren en vervangen worden.

Maar goed: dit Armpje drukken schaal ik als volgt in:

1- UAE 2-BORA en 3-JUMBO, voor het discussiegemak schaal ik even de kopmannen gelijk in. Anders gaat het alle kanten op. Jumbo levert met dit team best stevig in vind ik, vooral in de (pre-)finales bergop. Kuss gaat driedubbel aan de bak moeten of Vingegaard zelf redelijk vroeg aanvallen, anders zit ie met bakken groenwit om zich heen.
    10-01-2024 18:16
    "Vooropgesteld: de kans dat géén 3 deze selecties 1 op 1 degenen zijn die straks aan de start staan is vele malen groter dan van wellus."
    Na deze zin zes keer gelezen hebbende, is mijn besluit dat ik morgen een vrije dag neem.
    10-01-2024 18:22
    Wil je nog meer vrije dagen?
    10-01-2024 18:23
    [i]edit wf:dergelijke bijdragen mogen achterwege gelaten worden[/i]

    Edit SJ: dit was gewoon een kwinkslag naar het soms wollige taalgebruik van RV.

    Als jullie dit serieus niet tolereren, ben ik benieuwd wat jullie met vele andere reacties gaan doen?
    Kan ik een reactie krijgen wat van mijn reactie niet door de beugel kon of tegen de huisregels is?
    10-01-2024 20:50
    Ik kan alvast goed leven met met SjongeJonge's comment.
    10-01-2024 22:30
    Deze keer is RV juist enigszins duidelijk vwb citaat en voorspelling. Maar idd Parijs is nog ver
    10-01-2024 23:13
    Komkommertijd. Eens zien wie allemaal straks werkelijk aan de start staan.
    En hoe dat zal gaan zien we vanzelf. Heb er daarom totaal geen behoefte aan met dergelijke speculaties bezig te zijn. De wereld staat in brand las ik elders. We hebben dus eerst een brand te blussen.
10-01-2024 17:43
Qua klimmende ondersteuning is het duidelijk 1. UAE, 2. Bora en 3. Visma. Qua rouleurs/tempobeulen is Visma echter verreweg het sterkste. Het wordt dus vooral zaak voor Visma om alle klimmers van de concurrentie voor de echte bergen beginnen af te matten.

Zou zo maar kunnen dat je straks bij de beste 15 bergop 6x UAE, 4x Bora en slechts 2x Visma hebt. Want buiten Kuss zie ik niemand in die selectie die er bergop tot diep in de finale bij kan blijven..
    10-01-2024 18:28
    Als alle renners ook voor een klassement gaan dan zal er van knechten niet veel terechtkomen. Een benoot die zich dagen kan sparen kan maar zo alle "schaduwkopmannen" er afrijden. Dit gebeurd meestal, zie in het verleden Kuss(in een andere rol) vorig jaar bijvoorbeeld Kelderman, 2022 mcnulty en ga zo maar door. Pogacar heeft niets aan Almeida bijvoorbeeld als deze een eigen klassement nastreeft en altijd als laatse op de rekker zit in de groep der favorieten. Hij heeft meer aan Majka en mcnulty dan renners die een eigen klassement nastreven.
    10-01-2024 22:37
    Benoot en Kruijswijk kunnen, hebben ze laten zien, vrij ver komen. Iig ver genoeg om Kuss en Vingegaard hun kunstje te laten doen. Visma hoeft slechts z'n wagonnetje aan te haken mocht Vingegaard idd de sterkste te zijn
    10-01-2024 23:20
    Eens
10-01-2024 18:58
Op papier heeft Visma misschien de minste ploeg van deze drie, maar ze hebben wel de sterkste kopman, die de afgelopen twee edities van de Tour met grote voorsprong heeft gewonnen. Verder kun je je afvragen of Bora en UAE voldoende hardrijders in de ploeg hebben om de klimmers in nerveuze fases op het vlakke uit de problemen te houden. Visma heeft dat overduidelijk wel en met een goede Kuss verwacht ik niet dat Vingegaard echt in de problemen zal komen.
    10-01-2024 19:48
    Hier sluit ik me wel bij aan.

    Vingegaard is de beste klimmer en zal met Kuss altijd met 2 man bij de laatste 5 -8 zitten.
    De ploeg van JV is op het vlakke veruit het sterkst en zal de boel 20 etappes in gang jagen om de lichtgewichten en de rest af te matten.

    UAE gaat gezien de giro start van Pogi niet alle ballen op 1 renner zetten maar minstens 1 schaduwkopman Yates en vermoedelijk 2 Ayuso uitspelen. Almeida Yates en Ayuso een keer mee laten schuiven in een vlucht kan JV serieus in de problemen brengen. Daarna Marc Soler laten wachten op Pogi en KNALLEN maar
    11-01-2024 16:49
    Mijn god wat zou een stevige waaierrit komend jaar in de tour voor een chaos gaan zorgen. Ik zie Pogacar en Ayuso nog wel goed voor zichzelf opkomen, maar een Almeida zie ik dan tijd verliezen en zeker Adam Yates heeft een grote kans om in de mongolenwaaier terecht te komen. Daarnaast panikeert Vingegaard niet van 99% van de renners als ze tijd op hem pakken door ploegenspel. Alleen Pogacar en Roglic (en mogelijk Evenepoel) mogen niet uit het oog worden verloren. Zou ook wel weer leuk zijn als een ploeggenoot van Pogacar het geel pakt en UAE daarom opnieuw met een dilemma zit.
10-01-2024 17:44
Dit is wel lastig, ik zou zeggen UAE bergop de sterkste, Visma het meest allround. Bora in beide categorieën op plek 2.
Dit belooft een hele spannende Tour te worden.
10-01-2024 18:37
Indien Jonas fit en in vorm dan wint hij fluitend. Visma enige ploeg met 100 % teamplayers. Zelfs als Bora en UAE samen spannen, hebben ze geen kans, heb je 16 egotrippers
    10-01-2024 19:42
    Typisch antwoord van iemand die alleen naar het verleden kijkt. Wait and see. Vingegaard zal geen 5 Tours winnen.
    10-01-2024 22:41
    Klopt helemaal UAE en Bora zijn 0,0% teamplayers.
10-01-2024 20:15
Voor mij Vingegaard-Pogacar-Roglic, uhhh VisLab-UAE-Bora.

De kracht van de ploeg wordt vooral bepaald door de sterkte van de kopman. En ik vind Vingegaard de meest overtuigende grote ronde renner van de laatste 2 jaar. En dat ligt voor een stukje aan de sterkte van de ploeg, maar uiteindelijk moet je gewoon sterkere benen hebben dan je opponent.

Zo kun je, net als Evenepoel voorafgaand aan de Vuelta, heel veel zeggen over hoe sterk of hoe zwak je ploeg is. Maar als je als kopman niet levert, dan maakt dat geen reet uit. Sterker nog, de ploeg heeft Evenepoel nog op geen enkel moment in de steek gelaten of niet op de juiste plek in de finale gebracht. Maar ze moesten in die ene etappe vooral ook achterom kijken of de kopman nog wel kon volgen.

Ik vind in basis dan ook de ploeg van QS zeker goed genoeg gestoffeerd voor de grote rondes. Nu moet de kopman het daar vooral eens laten zien. En wat dat betreft zijn Vingegaard, Pogacar en Roglic wel zekerheidjes van dag 1 t/m de finish als ze op hun fiets blijven zitten.
    10-01-2024 20:49
    Roglic een zekerheidje tot de laatste dag? Je hebt een Tour gemist, denk ik. De leukste in jaren.
    10-01-2024 21:01
    Dat is natuurlijk niet helemaal waar.

    Wanneer je als UAE BORA zijnde ervoor kiest om door te trekken op één van de eerdere klimmen en je met 4-4 zit terwijl Vingegaard alleen Kuss heeft? Dan kan je mannen als Vlasov, Almeida etc laten wegrijden, waar dan ook, en het slot er op gooien vanachter. Dat kan echt wel levensgevaarlijk zijn en is ook een belangrijk element geweest in de tourzege van 2022. Hoewel Pogi daar écht alleen zat en zo stom was om ook zélf versnellingen te plaatsen.
    10-01-2024 21:04
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
10-01-2024 17:54
UAE heeft de beste individuele wielrenners om Pogacar heen maar Vingegaard heeft de beste ondersteuning.
10-01-2024 17:56
Waarom wordt Evenepoel niet meegenomen? :D
    10-01-2024 18:15
    Vanwege: "Soudal Quick-Step rekent op Remco Evenepoel en Mikel Landa, maar dat team heeft nog geen achttal gepresenteerd voor de Tour."
10-01-2024 22:50
Visma heeft zich als ploeg al bewezen. Die staan voor mij op poleposition. UAE en Bora hebben hele sterke individuele renners maar als ploeg hebben ze nog niet genoeg laten zien.
We zien wel en anders kijken we wel.
10-01-2024 19:54
Vergelijkbaar qua sterkte en dan hangt het af van de sterkte van de kopmannen zelf, een vingegaard met de vorm van vorig jaar is sowieso moeilijk te kloppen dus ik geef visma een lichte voorkeur maar enkel op basis van het nabije verleden.
10-01-2024 20:20
Leuk! Met het bekend worden van de tour ploegen de afgelopen dagen was dit natuurlijk hét topic waar iedereen op zat te wachten. Duidelijk is dat Bora en UAE zich niet gaan laten wegrijden zoals de laatste 2 jaar gebeurt is. Het zal heel hard tegen heel hard worden en ik heb nu al medelijden met alle andere teams, die gaan het zwaar krijgen, vooral in de bergen. Maar uiteindelijk gaat het toch over de vraag welke kopmannen de sterkste zijn. Tenzij UAE echt bereid zijn om het spel te gaan spelen met de schaduw kopmannen. In dat geval zou VismaLab nog wel eens een probleem kunnen krijgen, want behalve Kuss heb je niet zoveel om mee te spelen (vooral UAE heeft meer echt serieuze opties) en als ze hem mee sturen zit Vingegaard ook echt direct geïsoleerd in de bergen.
    10-01-2024 20:33
    Ook mijn gedachte. Het staat of valt natuurlijk met de mate waarin uae het voor elkaar krijgt de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar een scenario Vuelta 2023 kan zich nu omgekeerd voordoen: Ayuso, Yates, Almeida die om de beurt wegrijden in een bergrit en Kuss die er elke keer achteraan moet.
    Bora zie ik in dit verhaal toch ook vooral volgen. Hindley zie ik overigens wel als goeie knecht, die gaat denk ik vaak Roglic’ laatste kameraad zijn.
10-01-2024 21:16
Ploeg is belangrijk, maar uiteindelijk komt het neer op de kopman. Vingegaard lijkt beste papieren te hebben, zeker ook omdat Pogacar de Giro rijdt (en vast wint). Roglic is toch echt gewoon minder dan deze twee grote ronde rijders. P3 denk realistisch. P1 zou werkelijk geweldig zijn
11-01-2024 00:28
Ik denk dat Visma-lab de beste papieren heeft omdat 1: simpelweg ze doen niks zonder goed te rekenen en maar iets aan het toeval over te houden. Dus als Zeeman en Plugge met deze ploeg komt zal het wel kloppen. 2: laatste jaren zijn ze het sterkste als het op ploegentactiek aan komt. UAE gaat bij kleinste verandering in paniek over met onlogische beslissingen en BORA, eerlijk gezegt vraag ik me af wat ze daar sochtebsn
11-01-2024 06:27
Visma is het meest in balans
10-01-2024 18:34
In de bergen lijkt me de rangorde UAE - Bora - Visma, op het vlakke precies andersom. De vraag is waar je als kopman het meeste aan hebt. UAE zal ook daadwerkelijk iets moeten doen met het overwicht dat ze in de bergen hebben.
    10-01-2024 22:46
    En als Visma op kop gaat boren op het vlakke dan hoeft de rest alleen te volgen. Tel uit je winst.
10-01-2024 20:03
Jumbo door ervaring en constantheid wel duidelijk de sterkste maar UAE doet zijn best.
10-01-2024 21:24
Allemaal leuk en aardig maar waar moet Almeida of Ayuso dan weg rijden van een Vingegaard. Vingegaard was in de vuelta uiteindelijk de sterkste en met de handrem erop 2e ondanks een magere voorbereiding en ziekte tijdens de Vuelta. Kijk gewoon eens naar de verschillen van vorig jaar in het eindklassement. Dat poets je niet zo weg met een tactische zet. Het gaat er gewoon op neer komen dat de sterkste kopman de ronde wint.
    10-01-2024 21:33
    Hoeft niet bergop, juist niet. Ergens in een vallei beter, dan mag rouleur Kuss op kop.
    11-01-2024 01:11
    En dat is precies het ding... Zijn ze bij UAE in staat een beetje buiten de box te denken (of zoals RV terecht opmerkt: hebben ze geleerd van wat Jumo Visma deed met een overtal)? Op dit forum hebben al 100 mensen opgemerkt dat Pogi de tour niet gaat winnen als ie daarvoor de Giro doet. Bij UAE zijn ze ook niet dom, daar weten ze ook heus wel dat Pogi minder kans heeft. Waarom dan niet een plan maken en Ayuso/Yates/Almeida uitspelen? Pogi hoeft alleen te volgen en het sprintje te winnen voor de boni's. Je hebt die 3 niet allemaal nodig als super knechten...
10-01-2024 23:07
Buiten ideale (playstation) scenario's zal er toch terug weinig te doen zijn aan vingegaard en pogacar denk ik.
Ik zie bv bij UAE weinig nut in zowel Yates, Almeida en Ayuso mee te laten doen.
Benoot en Kruijswijk kunnen gerust tempo bergop rijden zodat er miss nog 20-25 renners aanhangen (waarvan helft op de limiet).
Daarna kan Kuss even versnellen zodat er nog miss 4-5 meezijn en als Vingegaard aanvalt is er enkel Pogacar die kan volgen ( laten we miss nog hopen op Roglic en Evenepoel).

Qua 'trein' bergop heb je volgens mij niet veel aan die 'superknechten' zoals bij UAE. Wie laat je eerst rijden bergop en als bv Ayuso leeg is, hoeveel zal er nog in de tank zitten bij Yates en Almeida (zeker aangezien Almeida al een diesel is, en niet even kort kan versnellen om iedereen de adem af te snijden).

En het vroeg laten aanvallen van die schaduwkopmannen zal ook al niet evident zijn of ze moeten mee zijn met een grote groep.
Allrounders zoals Jorgenson, tratnik en Van baarle kunnen echt wel de eerste klimmen tempo maken zodat die kopgroep niet te veel voorsprong krijgt. Dan kunnen ze miss eens max 1,5-2min nemen.
De laatste 2 jaar was Thomas 3de op 7min en A.Yates derde op 11min.

Ik geef toe ze moeten iets proberen natuurlijk als Pogacar en Roglic zijnde, maar het ligt nu eenmaal aan de benen bergop. En als je dan een knecht hebt die bij je blijft bij de laatste 5 renners, of bij de laatste 20renners, dit maakt niet het grote verschil. Je ziet als die toppers aangaan enkel de favorieten overblijven.
    11-01-2024 00:36
    Haha goeie theorie, maar denk dat in alles visma-lab gewoon beter uit de bus komt.
    11-01-2024 07:50
    Ik denk dat je gelijk hebt. Met de renners van Jumbo kun je heel de etappe beheersen tot de laatste klim. Tenzij er een etappe is met 3 x een HC/1e categorie. Dan kan UAE er 5 vs 2 van maken. Echter dan moeten 1 van de 4 'knechten' wel energie over hebben om aan te vallen. Maar Kuss en Hindley zullen die aanval wel kunnen counteren.
11-01-2024 06:58
Bijna iedereen denkt ‘UAE’ uiteraard, maar toch zijn de meeste reactie hier ‘Jumbo’. Mmmmm.
11-01-2024 08:39
Tijdens de Tour komt er gedonder in de ploegen van vooral Bora en ook UAE, let maar op.
    11-01-2024 08:47
    Als Ayuso dit jaar een reuzensprong maakt dan kan het zomaar zijn dat hij de betere van de ploeg is. Zeker als Pogacar een zware Giro achter de rug heeft. Dan wordt het interessant om te kijken of Pogacar de switch kan maken en zich in dienst kan stellen voor Ayuso.
11-01-2024 09:25
Ik denk dat UAE een heel erg sterk team heeft met vier potentiële podiumkandidaten. MAAR uiteindelijk doet de kracht van het team er toch vaak minder toe dan we denken. In 2022 kon Jumbo natuurlijk spelen met Vingegaard en Roglic, maar dat kwam ook doordat Pogacar een tactische fout maakte en misschien een kleine hongerklop kreeg. In 2023 was Vingegaard gewoon veruit de sterkste over 3 weken. Alleen in de tijdrit al reed hij iedereen naar huis. Dus het zou straks zomaar kunnen dat UAE 2, 3, 4 en 5 in het klassement is, maar dat Jonas gewoon weer op 1 eindigt. Ik vergeet voor het gemak even Roglic die ik eigenlijk wel heel erg hoog inschat; wellicht is hij wel mijn stiekeme favoriet. Hij zal erop gebrand zijn om dit keer de Tour te winnen. Veel kansen gaat hij niet meer krijgen.
11-01-2024 09:55
Visma-LAB zonder Van Aert scheelt natuurlijk een slok op een borrel. "Doortrekken" met de ploeg is een ding, maar "vooruit koersen" is taktisch minstens even belangrijk. En die aanvalslust en bijhorend volume zie ik niemand overnemen van WvA. Jorgensen past in principe in dat profiel, maar het zal nog een niveautje lager zijn.
Voor het overige vraag ik me af of al die pseudo Tour kopmannen zoals Almeida, Yates, Hindley etc er uiteindelijk geen Giro bij nemen. Dat zij alle persoonlijke ambities opzij zetten om als hulpje in de Tour te verschijnen kan ik moeilijk geloven. Vandaar dat ik ervan uitga dat er een aantal wel met de Giro in de benen aan de Tourstart zullen staan, wat meteen ook de relatieve sterkte van de teams tov elkaar enigszins kan wijzigen.
    11-01-2024 10:19
    Wat UAE betreft kan het natuurlijk zijn dat ze daar aantreden met een sterk collectief om een andere renner dan Pogacar de ronde te ‘laten winnen’. Een beetje wat Visma afgelopen vuelta deed. Ze hebben de kracht en het team om dat min of meer economisch verantwoord op te gaan knappen.

    Maar goed: een Pogacar die ook daar wil winnen is aannemelijker.
    11-01-2024 16:12
    Wat als van aert goed uit de giro komt. Dan zou mij niks verbazen dat hij alsnog de tour gaat rijden. Want vingegaard zou eerst de vuelta ook niet rijden vorig jaar.
11-01-2024 13:31
Volgens mij zijn de rollen UAE - Jumbo omgedraaid t.o.v. de afgelopen jaren. Jumbo lijkt bergop de sterkste kopman, maar niet het sterkste team. Dat betekent dat Vingegaard zijn wagon moet aanhangen bij de UAE trein totdat het man-tegen-man wordt als er op hoogte wordt gerereden. Verder moet hij het hoofd koel moet houden als Yates, Almeida, Hindley of Ayuso aanvallen, zelfs als deze geel pakken.
11-01-2024 13:49
De ploegen bora en visma zijn gericht op de breedte qua etappe koersen, bergop, vlak en heuvels. De ploeg van pogi is heel erg gericht op bergop rijden. Dan is er nog het gerucht dat ayouso en almeida niet hoeven te knechten voor pogi volgens hun contract.

Ik neig nu naar bora en visma als de 2 beste ploegen.
Het seizoen moet nog beginnen, een paar val partijen en de ploegen staan er totaal anders voor.
11-01-2024 14:43
Ik vind de selectie van UAE het meest interessant. Pogi die ook de Giro gaat doen en de grote bliksemafleider gaat zijn in de Tour. Het bestaat niet dat een Pogi met de Giro in de benen beter is dan een frisse Vingegaard. Maar wat gebeurt er dan? Gaat Pogi in de eerste bergrit gewoon vanaf het begin aanvallen? En wie gaat hem dan halen? En is Ayuso klaar voor het kopmanschap tegenover Vingegaard?

De rest van UAE is dan lijdend voorwerp, net zoals de hele ploeg van Roglic.

En dan wat doet Roglic? Een Sloveense entente om zijn oude ploeg een dolksteek te geven of heeft hij teveel clementie met zijn oude maatjes?

Geen Wout is wel een enorme aderlating voor de Visma boys. Die man was echt overal. TV aan en Wout in je snufferd. Dat is onvervangbaar.

Heerlijk filosoferen de komende maanden.

En dan Vingo die iedereen inclusief Evenepoel op 3 minuten rijdt in een tijdrit. Houdoe

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine