‘Arkéa-Samsic levert wildcard Giro in’
foto: Cor Vos
woensdag 16 februari 2022 om 08:54

‘Arkéa-Samsic levert wildcard Giro in’

Arkéa-Samsic zal komend jaar niet van start gaan in de Ronde van Italië, weet Ouest France. De Franse ploeg heeft recht op een startplek in alle drie de grote ronden, maar ploegmanager Emmanuel Hubert liet in december al weten dat zijn team de Giro of Vuelta over zou slaan met het oog op punten voor de UCI Team Ranking. Inmiddels lijkt de Giro doorgestreept te zijn.

Arkéa-Samsic werd in 2021 tweede in de Europe Tour, achter Alpecin-Fenix. Laatstgenoemde team was daarmee aanvankelijk de enige formatie die direct toegang kreeg tot alle WorldTour-koersen, maar door het opdoeken van Qhubeka-NextHash konden ook Quintana en co rekenen op automatische uitnodigingen. Niet op al deze invitaties gaat de Franse ploeg dus in.

De redenering hierachter is dat de mannen van Hubert in een grote koers als de Giro relatief weinig punten kunnen vergaren voor de UCI Team Ranking. Een hoge positie in dit klassement is voor Arkéa-Samsic echter van groot belang, omdat ze de ambitie hebben om te promoveren naar de WorldTour. Dit vereist dat ze tot de beste achttien ploegen horen, gerekend over de jaren 2020, 2021 en 2022. Alleen dan krijgen ze voor de drie daarop volgende jaren een WorldTour-licentie.

“Het gaat moeilijk worden om een keuze te maken. Het zal zonder twijfel frustrerend zijn, omdat je jezelf niet wilt onthouden van de mooiste wedstrijden in de wereld”, zei Hubert eerder, toen het nog onbekend was welke grote rondes zijn ploeg precies zou gaan rijden. Nu lijkt dat wel duidelijk: de Tour de France en de Vuelta a España.

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
16 februari 2022 09:10
Tja, eerst jezelf een grote ronde ontzeggen op het op 1 na grootste wielertoneel om jezelf te verzekeren van startrecht voor diezelfde grote koersen. Helaas volledig te begrijpen gezien het totaal van de pot gerukte puntensysteem van de UCI.
    16 februari 2022 14:20
    Ze zijn enkel uitgenodigd voor alle grote rondes door het wegvallen van Qhubeka. Daarnaast hebben ze er denk ik ook niet de selectie voor.
16 februari 2022 09:11
“Het gaat moeilijk worden om een keuze te maken. Het zal zonder twijfel frustrerend zijn, omdat je jezelf niet wilt onthouden van de mooiste wedstrijden in de wereld”, zei Hubert eerder, toen het nog onbekend was welke grote rondes zijn ploeg precies zou gaan rijden."

Ik kan mij zo voorstellen dat hier met andere teams/GR organisaties over is onderhandeld om een bepaalde GR te kiezen, of dat zulke praktijken zich in de toekomst zullen voordoen. Voor centjes uiteraard.
16 februari 2022 09:13
Benieuwd wat Quintana hiervan vindt. Die roept al jaren dat hij liever de Giro rijdt dan de Tour. De Giro ligt hem ook beter. Anderzijds, als je bij een wat kleinere Franse ploeg rijdt dan weet je dat de focus vooral op de Tour ligt en dat je als kopman daar moet presteren. Een Tour na de Giro gaat tegenwoordig zelden goed.
    16 februari 2022 09:15
    Mij lijkt het eerder dat Quintana dan voor ritten en/of bollen gaat in de tour en vervolgens kijken of er nog een leuke vuelta in zou zitten.
    16 februari 2022 09:19
    Juist. Net nu de Giro zeer weinig tijdritkilometers telt, zegt zijn ploeg af.
    16 februari 2022 11:23
    Vorig jaar gaf Barguil ook aan graag de Giro te willen rijden.
16 februari 2022 09:36
Dan zijn de wildcards dus wel bekend met Drone Hopper, Bardiani en Eolo.
16 februari 2022 09:43
Ergens vind ik het argument van de punten toch gek, niet rijden is überhaupt geen puntjes. Als je met een aantal man top 60 rijdt sprokkel je ook en tijdens de Giro zijn er geen andere WT koersen. Blijkbaar zijn er dan een aantal B koersen die meer punten opleveren voor ze?
    16 februari 2022 10:07
    PCS is bij dit soort vragen altijd je vriend:
    https://www.procyclingstats.com/races.php?nation=&category=1&continent=&pro=0&limit=200&filter=Filter&s=upcoming-races

    Rondjes door Noorwegen, Hongarije, plus nog wat Franse koersen, Keulen en Veenendaal etc. Ze zouden zelfs nog naar de Tour of Japan kunnen gaan.
    Ik denk dat die mannen wel weten wat ze doen, en ze in inderdaad in het alternatieve programma meer punten kunnen sprokkelen.

    (al moeten we nog maar zien of de Tour de Lviv Region en de Kyiv Cup dit jaar door gaan...)
    16 februari 2022 10:11
    Een paar koersjes voor Jip en Janneke maar inderdaad niet veel. Verder ben ik het eens met Vinyakke en is dit natuurlijk een raar signaal. Als ze zichzelf al kansloos achten om in een ronde van 3 weken punten te sprokkelen, waarom zouden ze die WorldTour-licentie willen/verdienen?
    16 februari 2022 10:21
    Het probleem is dat ritten nauwelijks punten opleveren.
    Etappewinst is 100 UCI-pt, een 5de plaats al slechts 4 UCI-punten.
    Een AK is natuurlijk beter (850 pt), maar de 10de zit al aan 140 pt.
    Ter vergelijking: Androni heeft vorig jaar in de gehele Giro - 16 punten verdient
    Cofidis zit aan 204 pt (met 1 etappe + 3 podia)

    Tegelijk kunnen ze 4-daagse Duinkerke - en wat kleinere franse 1-daagsen rijden (met wss hun A-renners). dan ga je al sneller wat punten nemen dan in de Giro.
    16 februari 2022 13:25
    Ik vind het wel terecht dat ritten relatief weinig opleveren. Een rittenwedstrijd gaat over het eindklassement, die ritzeges zijn vooral leuk om zegestanden artificieel op te krikken, maar weet niet of het iets is waar je zwaar voor moet gaan belonen.
    16 februari 2022 14:10
    Ja en nee, je mag de dagwinnaars ( en dan vooral sprinters) ook wel wat meer belonen.
    Pak nu de laatste tour of oman - 3 sprints en 3 heuvel/berg etappes.
    Gaviria wint 2x + 4de plek in de sprints. Verdient 40 UCI punten
    Kevin Colleoni (?) rijdt een redelijk anonieme ronde met een 4de-plek in de bergrit en wordt zo 7de in het AK. Dit is goed voor 60UCI punten.

    Als we dan naar Hirt kijken die ook etappe wint (+2de plek in rit) en het AK en zo 230 UCI-punten meeneemt.

    Je moet als renner al 10 etappes winnen in .Pro races om evenveel punten te hebben als een AK of een 1-dagswedstrijd.
    Dat verschil mag toch wel kleiner worden.
    16 februari 2022 18:55
    Dagwinnaars worden al beloond met hun dag-overwinning (met bijhorend prijzengeld en bonussen). Voor mij moeten daar niet noodzakelijk ook nog eens extra (veel) UCI-punten bij horen.

    Sprints zwaarder belonen gaat in ieder geval de koers niet attractiever maken.
16 februari 2022 10:15
Goh………
16 februari 2022 10:25
Punten is natuurlijk een lulsmoes. Die lui hebben gewoon niet het geld en middelen om naast de tour ook de giro vol in te klappen. Dan maar voor de winst meestrijden in het eigen circuit. Volkomen begrijpelijk en iets wat WT ploegen ook zouden moeten kunnen doen, er zijn altijd toffe gemotiveerde ploegen om die plekken in te nemen.
16 februari 2022 10:27
Dit is typisch zo’n nieuwsbericht wat uiteindelijk anders in elkaar blijkt te zitten dan nu geschetst.
16 februari 2022 10:46
Jammer want Quintana vond hier een parcours op zijn maat. Kon erna in de Tour gewoon lekker voor een etappezege kunnen gaan vanuit een vlucht; iets wat de sponsor ook wel kan smaken.
16 februari 2022 11:23
Arkéa heeft 30 renners, zelfs als ze zouden willen focussen op de kleinere koersen waar ze meer punten kunnen halen, kunnen ze toch best 8 renners missen voor GT?
Stuur desnoods je 8 jonkies om ervaring op te doen en hou je sterkste renners bij voor je puntenjacht?
Met wat geluk kunnen ze op enthousiasme ergens een resultaatje neerzetten in een etappe en mochten ze er vroegtijdig uit moeten stappen zal Vegni zo'n kleine namen niet gaan dwarszitten mochten ze tijdens de Giro nog elders willen starten.

Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat de renners van Arkéa gezamenlijk al aan 180 koersdagen zitten. Ter vergelijking: Jumbo-Visma zit aan 29...
    16 februari 2022 11:51
    Ik denk niet dat je zomaar 8 renners 'onvoorbereid' naar de Giro kunt sturen. Zekers al niet aangezien het eigenlijk de lastigste is ( qua weersomstandigheden, verplaatsingen en zware cols).
    Renners zonder doel laten rondrijden ( afzien?) is denk ik niet het verstandigste. Bij jonkies kan het zelf miss een negatief effect hebben.
    En met pakweg 3 renners finishen is ook niet echt publiciteit.
    16 februari 2022 12:41
    @Massimo: Arkéa weet toch al een tijdje zeker dat ze overal startrecht hebben? En de donkere wolken hingen al maanden boven Qhubeka, dus zelfs zonder die zekerheid hadden ze het al maanden in potlood kunnen voorbereiden, dus 'onvoorbereid' zou het niet zijn toch (of het zou alvast niet gemoeten hebben).

    En de ronde uitrijden en kijken hoe ver je kan komen in enkele ritten is toch een mooi doel voor die jonkies? Zouden in de eerste helft ook voor de (neven)truien kunnen proberen gaan.

    Het klopt dat de Vuelta algemeen gezien beter geschikt is als eerste grote ronde door de kortere ritten, de gemiddelde leeftijd aan de start lager is en iedereen er al een lang seizoen op heeft zitten, maar anderzijds moeten we het ook niet overdrijven. Er zijn elk jaar tal van Italianen (of renners van de Italiaanse ploegen) die in de Giro hun debuut maken. Ponomar bv reed hem vorig jaar al op z'n 18de uit en zat in etappe 18 zelfs nog volop mee in de vlucht van de dag dus onbegonnen werk is het toch echt niet. De andere jonge debutanten van vorig jaar die ik heb aangeklikt hebben hem ook gewoon allemaal uitgereden. Kan hen alleen maar sterker maken naar de toekomst toe, toch?
16 februari 2022 15:26
dus... we rijden hem nu niet, nu het mag. Zodat we hem de komende 3 jaar MOETEN rijden...? Wellicht verwachten ze wat extra sponsorcentjes te vangen als ze in de WT opgenomen worden.
16 februari 2022 16:42
De lusten van de WT, maar niet de lasten.
    17 februari 2022 14:05
    De Franse ploegen staan in de rij voor de Tour, de Italiaanse niet en andersom voor de Giro.

Reacties zijn gesloten.