Antwan Tolhoek over vertrek bij Jumbo-Visma: “Een moeilijke beslissing”

dinsdag 7 september 2021 om 11:32
Antwan Tolhoek over vertrek bij Jumbo-Visma: “Een moeilijke beslissing”

foto: Cor Vos

Dat Antwan Tolhoek vanaf volgend seizoen uitkomt voor Trek-Segafredo, was begin juni al te lezen op WielerFlits. Hij tekent er voor twee jaar. Nu heeft de 27-jarige Zeeuw via zijn nieuwe ploeg gereageerd op zijn transfer. “Ik kijk ernaar uit om opnieuw grote rondes te rijden en mee te doen voor ritwinst.”

Tolhoek verlaat na vijf seizoenen Jumbo-Visma en dat valt de klimmer zwaar. “Het was een moeilijke beslissing om mijn huidige ploeg te verlaten, aangezien ik er mijn professionele carrière ben begonnen. Maar als een ploeg als Trek-Segafredo om de hoek komt kijken en je een contract voorschotelt, waarbij je de kans krijgt om meer voor eigen rekening te rijden in de grotere wedstrijden, dan moet je niet twijfelen en de kans grijpen.”

De Nederlander gaat voor succes in een van de drie grote rondes. “Sommige ervaren renners binnen de ploeg hebben al aangetoond dat ze een kans krijgen om mee te gaan in de ontsnapping om zo een gooi te doen naar een ritzege. Ik hoop dat ik de komende twee jaar mijn droom kan verwezenlijken binnen Trek-Segafredo”, aldus Tolhoek, die voorlopig één profzege achter zijn naam heeft staan. In 2019 won hij een bergrit in de Ronde van Zwitserland.

Bij de Amerikaanse formatie komt de Nederlander landgenoot Bauke Mollema tegen. Het betekent voor Tolhoek eveneens een hereniging met ploegleider Steven de Jongh. Tolhoek (toen renner van Rabobank Development Team) kwam in het najaar van 2015 uit als stagiair bij Tinkoff-Saxo, waar de voormalig sprinter toen ook in de ploegleiderswagen zat. Na een jaar bij Roompot-Oranje Peloton maakte Tolhoek in 2017 de overstap naar wat toen nog LottoNL-Jumbo heette.

Antwan Tolhoek

Tolhoek boekte in 2019 op de Flumserberg zijn eerste en tot nu toe enige profzege – foto: Cor Vos

Rittenkaper
De Jongh kijkt uit naar een hernieuwde samenwerking met Tolhoek. “Antwan is een ontzettend nette en vriendelijke jongen, maar heeft tegelijkertijd ook een enorme drang om te koersen. Hij wil graag aanvallend rijden en meegaan in ontsnappingen. We zochten naar rittenkapers en ik denk dat Antwan voldoet aan het profiel. In bergetappes en kortere rittenkoersen kan hij een belangrijke rol spelen, net als in de Ardennenklassiekers.”

“We hopen dat hij bij ons in staat is om een etappekoers van een week te winnen. In de grote rondes kan hij de ‘Kenny Elissonde-rol’ vervullen. Antwan is een ontzettend getalenteerde klimmer.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Murcia 7 september 2021 om 11:41

Ik begrijp Tolhoek heel goed, als hij bij TJV was gebleven had hij een goedbetaalde rol als klimknecht gehad en bij Trek mag hij meer voor eigen rekening rijden. Tegelijkertijd zal het erg moeilijk worden om koersen te winnen, in rondes van een week maakt hij alleen kans op een hoge AK notering als men geen tijdrit heeft opgenomen en hij mist de punch en het sprintje om het in een kopgroep als rittenkaper makkelijk te kunnen afmaken. Ik blijf hem echter met veel plezier volgen bij Trek.

josi 7 september 2021 om 12:05

Ik denk bij het woord rittenkaper niet direct aan Tolhoek, maar het is natuurlijk mooi dat hij meer kansen gaat krijgen. Het ontbreekt hem echter aan een splijtende demarrage of goede sprint, dus ritzeges behalen zal niet makkelijk worden.

jooprioolpijp 7 september 2021 om 12:30

“We zochten toevallig naar rittenkapers” Is Trek niet dat sympathieke los-zand-team dat in rondes vooral rittenkapers opstelt bij een kopman die het vooral zelf mag uitzoeken? Ik snap de overgang van Tolhoek overigens prima. Salaris zal vermoedelijk niet slechter geworden zijn ook.

Petje 7 september 2021 om 12:39

Achja, maakt niet giga veel uit voor Jumbo. Vond hem niet erg vooruitgaan.

Groetjesaandevoetjes 7 september 2021 om 15:34

Voor iedereen de juiste stap lijkt me. Bij JV zou hij mogen blijven knechten, terwijl hij de afgelopen jaren in is gehaald door meerdere andere renners die meer progressie maken. Hopelijk wint hij eens een mooie etappe.

Derierre de la course 7 september 2021 om 16:05

Beetje hetzelfde verhaal als van der Hoorn (behalve dat die dan door TJV niet verlengd werd). Sommige talenten komen bij andere ploegen beter tot hun recht.
Wat ook meespeelst voor Tolhoek is om ook op dit moment deze stap te maken. Nu kan het nog, bevalt het niet dan kan je altijd nog terug (chronologisch niet als niveau) naar knecht.

Olly 7 september 2021 om 12:45

Goede zet, ff kijken wat dit voor hem gaat brengen.

the student 7 september 2021 om 12:57

Geen idee, ik zie in antwan wel een aanvallende renner, maar het zal toch niet ineens een veelwinnaar worden. Verandering kan zomaar eens positief uitpakken dus zeg nooit nooit. Waar nodig kan hij zich altijd nog wel nuttig maken.

jvh93 7 september 2021 om 13:17

Volgend seizoen dus 3 Nederlanders bij Trek? Mollema, Tolhoek en Hoole? (en natuurlijk De Kort en De Jongh in de ploegleiding)

hongerklopje 7 september 2021 om 13:25

Vond hem dit jaar in Ruta del Sol echt uitstekend rijden. Echter totaal geen renner voor Jumbo, net als Taco van der Hoorn. Jumbo heeft niets met rittenkapen, tenzij de kopman uit koers is.

ssj 7 september 2021 om 15:35

Helemaal mee eens. Rasaanvallers zoals Tolhoek & Vd Hoorn zijn geen goede match met Jumbo. Die kunnen dan beter naar EF, Wanty of Trek.

Mystery Rider 7 september 2021 om 14:48

Hoe rijmen we rittenkaper met 1 profzege???

Kan WF even aan de Jongh vragen om dit te verduidelijken?

Cort Nielsen is een rittenkaper, hadden ze die beter aangelijfd bij Trek, daar heb je nog wat aan!

de adelaar 7 september 2021 om 15:11

Bij TJV is Twannes niet uitgespeeld als rittenkaper maar klimknecht en ondersteuning… deze man heeft een grote motor en kan heel goed bergop. Heeft een demarrage in huis en kan het verschil zeker maken. Door juist iets in een renner te zien kan Trek hem de nodige handvatten geven in zijn ontwikkeling als mede rittenkaper en waar nodig rijden in ondersteuning, voor Trek is dit een goede aankoop en begrijp de keuze van de renner ook, goed kader uitstekend materiaal en een mooi programma in het vooruitzicht. Dat Amerikaanse over mijn lijk past helemaal bij hem. Omdat jij toevallig nu even 3 ritzeges van CNielsen aanhaalt is kortzichtig

Derierre de la course 7 september 2021 om 16:06

Precies wat ik hierboven zei. TJV geeft hem ook niet de rol/vrijheid om ritten te kapen en andere etappes te sparen.

IlPirata 7 september 2021 om 15:16

Slimme zet, wat meer voor eigen kansen mogen. In plaats van moeten knechten bergop voor Vinnegaard, Roglic, Dumoulin en Kruiswijk(is die nog kopman?).

Headlines

Materiaalzone

Populair